Gå til innhold

Aprilfest 2010 - Trondster - Bare barnemat

Anbefalte innlegg

På tide å trekke fram gamle saker - revisited.

Her min 50mm Zeiss - den er slett ikke så gæærn, bare ikke den brukes på full åpning, og ikke helt på nærgrensen, og i alle fall ikke på full åpning på nærgrensen!

Her tett på, lett stoppet ned. Og - så dro jeg den heller gjennom DPP i steden for ACR og PS. Stort sett fullstendig default - bare litt tweak på hvitbalansen og eksponeringen dratt ned 1/3 stopp eller så - lett å brenne ut blomster, vet dere.. (Selv om blåkanalen er bittelitt brent ut på toppen enkelte steder allikevel..)

Og - for pokker! Det ble en helt annen "pop" i det, synes nå jeg - døm selv!

28. April - Hei Zeiss!

post-71211-1272485701,3431_thumb.jpg

ISO 200, 50mm, f/5.6, 1/80s

Til sammenligning - her er fort og gæli hva jeg ville fått sånn jeg pleier å ACR'e bilder:

post-71211-1272485712,7834_thumb.jpg

Jeg vet hva jeg foretrekker - DPP - here I come! :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DPP er fin, jeg har 3.7.2.0, men har ikke sett at skjev horisont kan rettes?? Jeg går til PS 7.0 for å gjøre det. Trodde jeg hadde siste DPP jeg.

Det kom med i DPP 3.8

Så da bør jeg oppgradere da, hvis jeg husker hvor og hvordan...

Done, den var rask og grei...

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Ja, så litt på den..er det bare å bruke rutenett, og dra litt i vinkel-spaken da kanskje..(Synes forøvrig DPP er veldig bra jeg, kanskje man kan ende opp med å bruke bare den, jeg tar bildene over til PS etter raw konverteringen i DPP vanligvis)

Lenke til kommentar

Slik jeg bruker den er det cirka som følgende:

- Justerer griden slik det er en linje jeg kan bruke som utgangspunkt

- Setter markøren slik at jeg får en opp/ned pil

- Holder inne venstre museknapp og vrir bilde slik jeg vil ha det

- Når jeg slipper museknappen kommer crop området opp i bildet sitt størrelseforhold og maks utnyttelse av bilde.

- Hvis jeg vil ha et annet format så velger jeg det på høyre side og den finner selv ut hvordan den skal plassere det for å få maks ut av bilde.

Nå har vi vel gått ganske offtopic i denne tråden, men Trondster tåler vel sikkert det.

Lenke til kommentar

Flott blomsterbilde! thumbup.gif

Zeiss-beskrivelsen din passer forresten godt på Jupiterene mine, ikke uventet - men personlig synes jeg skrudd bokeh (og en dæsj sfærisk aberrasjon) faktisk kan være tøft noen ganger. Ellers er det som du sier; blend litt ned og gå litt ut fra nærgrensa, så øker sjansene for at ting ikke blir særlig skrudd. (Jeg setter på mellomringer og kjører den åpne dørs politikk, samma f...)

Lenke til kommentar

"It has begun II" - Illevarslende. Om dette ikke er forbundet med behag, så var i hvertfall bakgrunnen behagelig.

"Hei Zeiss!" - Intenst! Kan bare slutte meg til at den glatt overgår spoileren.

Men vi har ikke fått svaret på "Gjett tittel". Den skarpeste kniven (som ikke akkurat nå er) i skuffen?

Lenke til kommentar

Det er ganske enkelt "Skarpt" - men du hadde noen bedre forslag. ;)

I går var jeg ute i Mosen - gåsungene har begynt å sprette ut, og jeg falt for denne karen her:

29. April - Gåsunger

post-71211-1272621375,3451_thumb.jpg

ISO 100, 125mm, f/4, 1/250s

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Jo, det jeg egentlig hadde bestemt meg for å ha som "dagens", men det var noe med blikket på den gåsungen, som for meg ble hele bildet.. ;)

Skulle ellers att flere bilder på forskjellige blendere, men merket at jeg plutselig hadde nådd toleransegrensene mine for pollen, og måtte gjøre retrett..

Skøt nok litt mye med f/2.5 den dagen - trente litt på manuell fokus. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...