tjalla Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Jeg ser det er en del folk som sier at spillprodusenter osv IKKE taper penger på piratkopiering. Det vil da altså si at hadde 50% av alle som anskaffer et unevnt spill rundt om i verden piratkopiert/lastet ned og de andre 50% har kjøpt det i butikk, så har produsenten IKKE tapt 50% av sine inntekter for et spill? Det høres ikke helt logisk imo. Altså, det sitter opptil sikkert en 100 man eller noe (for og ta et tall) og arbeider på et spill. Det skal være en utgiver (dersom ikke firmaet gjør dette selv). Det går da utallige arbeidstimer bort på 1-2 år (vi sier det er gjennomsnitt for et spill). Da skal altså de som jobber det ha lønn for sitt arbeid, evt utgiveren vil ha sin del av kaka, Lisenser, copyrights osv......oppfølging med patcher osv. Manualer, esker, disker osv. ALT dette koster penger. Greit nok, prisene var de samme før også. Men det er desto mindre grunn til og sette ned prisene når en haug med folk verden over laster ned spill gratis isteden for og punge ut 3-500 kr for et spill. Da vil jeg jo si at produsenten TAPER penger ut ifra det de HADDE tjent dersom folk betalte for produktene de benytter seg av. Det er jo tross alt folk som lager disse spillene slik at andre skal nyte godt av underholdningen. Mangen sier også at de kjøper spillene de liker men de vil teste dem først. Det er kansje tilfelle, men jeg kan vedde på at 70-80% av de som sier det lyver så det renner av dem. Kansje "piratkopiering" av husholdningsutstyr hadde vert tingen også da? Legg sleiven oppi en balje og plopp der ender en kopi opp hos en som har samme typen balje, baljen koster 100KR måneden uten tellerskritt. Du kan ikke si at de som lager/gir ut spillet taper 50% fordi du kan ikke si at alle de som laster ned spillene faktisk hadde kjøpt spillene, om de ikke hadde fått tak i spillet på en ulovlig måte. For å snakke for meg selv så hadde jeg aldri prøvd så mange spill som jeg har gjort nå, hadde det ikke vært for warez. Jeg laster så og si ned det meste for å se om det er er bra eller ei, nettopp for å se om det er verdt 300-500kr. En demo kan ikke rettferdiggjøre et spill i mine øyne. Inntrykket av et spill kan gå begge veier. Har ofte opplevd at demoen var dårlig, men så prøvde jeg fullversjonen (warez) og likte det jeg så. Kjøpte litt seinere fullversjonen nettopp fordi jeg likte det jeg så og følte at de som lagde spillet fortjente min støtte, i form av at jeg betale for spillet. Så har vi jo den såkalte Demoen da som det ikke ser ut til at mangen benytter seg av fordi de mener det gir for lite til og se om de vil ha spillet. Må en virkelig spille igjennom hele spillet da for og vite om en vil ha spillet? Mangen klager på dårlig kvalitet på spillene etterhvert, med kort gameplay osv. Det er jo i og for seg et faktum nå etterhvert men det hjelper da ikke og laste ned spillene, det gir ikke akkurat spillprodusentene god "selvtillit" om man vil. Spillprodusentene vil jo selvfølgelig at folk skal sette pris på det arbeidet de gjør ved og evt teste en demo, kjøpe spillet, gi konstruktiv kritikk anngående deres arbeid slik at de kan gjøre det bedre til en evt neste gang. Nei, de får kanskje ikke god selvtillitt, men enkelte ganger så får de som fortjent. Er ikke spillet bra så fortjener de ikke min støtte. Selv syns jeg at folk i spillindustrien gjør en knakende gode jobb, greit nok at ikke alle spill er så veldig revolusjonerende men vi er jo kommet til en tidsalder der utviklingen går rimelig fort, slik at alt kommer på en gang. Jeg vil da si at folk (som mangen gjør men mangen også ikke gjør) bør støtte spill industrien slik at det blir bedre kvalitet på spill og gir en bedre underholdningsrate. Vi er også kommet i en tidsalder der vi krever høyere standard, av omgivelsene våre, deriblant spill. Personlig så støtter jeg ikke et spill som jeg ikke liker, bare fordi jeg føler at de har brukt tid på spillene. For min del så har jeg kjøpt en god del spill der Take2, Godgames og CDV er involvert fordi jeg føler at de gjør en god jobb (lager knallbare spill) og ønsker å se flere titler fra deres kant. Det blir akkurat det samma som med musikk. Det er ikke noe problem å skaffe alle Metallica-albumene som mp3, men om man liker det man hører så skaffer man seg alle albumene, i bunn og grunn fordi man liker det man hører og vil ha mer. Lenke til kommentar
BoRsE Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Utdrag fra Fairlights "pressemelding" It has been a good few years, but it is now time for Fairlight to close its doors for good. Many reasons have made us come to this judgement but we feel it is for the best. The scene is getting to be a dangerous place. Not only do we have to fear from the feds but also the unhonorable ones in the scene who lower themselves to narq the competition. Retiring on top seems to be the best decision for us. We want to thank all those throughout the years who have helped us in one way or another. JÆVLIG TRIST! ****** ass! Men en ting jeg ikke skjønner... Jeg fikk Halo Fullversion på PC igår av FLT...! så hva skjer... er dette kødd ? Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Utdrag fra Fairlights "pressemelding" It has been a good few years, but it is now time for Fairlight to close its doors for good. Many reasons have made us come to this judgement but we feel it is for the best. The scene is getting to be a dangerous place. Not only do we have to fear from the feds but also the unhonorable ones in the scene who lower themselves to narq the competition. Retiring on top seems to be the best decision for us. We want to thank all those throughout the years who have helped us in one way or another. JÆVLIG TRIST! kjøss ass! Men en ting jeg ikke skjønner... Jeg fikk Halo Fullversion på PC igår av FLT...! så hva skjer... er dette kødd ? Nei, de har ikke gitt seg. Det er kun et par medlemmer som ga seg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Jeg ser det er en del folk som sier at spillprodusenter osv IKKE taper penger på piratkopiering. Det vil da altså si at hadde 50% av alle som anskaffer et unevnt spill rundt om i verden piratkopiert/lastet ned og de andre 50% har kjøpt det i butikk, så har produsenten IKKE tapt 50% av sine inntekter for et spill? Det høres ikke helt logisk imo. Altså, det sitter opptil sikkert en 100 man eller noe (for og ta et tall) og arbeider på et spill. Det skal være en utgiver (dersom ikke firmaet gjør dette selv). Det går da utallige arbeidstimer bort på 1-2 år (vi sier det er gjennomsnitt for et spill). Da skal altså de som jobber det ha lønn for sitt arbeid, evt utgiveren vil ha sin del av kaka, Lisenser, copyrights osv......oppfølging med patcher osv. Manualer, esker, disker osv. ALT dette koster penger. Greit nok, prisene var de samme før også. Men det er desto mindre grunn til og sette ned prisene når en haug med folk verden over laster ned spill gratis isteden for og punge ut 3-500 kr for et spill. Da vil jeg jo si at produsenten TAPER penger ut ifra det de HADDE tjent dersom folk betalte for produktene de benytter seg av. Det er jo tross alt folk som lager disse spillene slik at andre skal nyte godt av underholdningen. Mangen sier også at de kjøper spillene de liker men de vil teste dem først. Det er kansje tilfelle, men jeg kan vedde på at 70-80% av de som sier det lyver så det renner av dem. Kansje "piratkopiering" av husholdningsutstyr hadde vert tingen også da? Legg sleiven oppi en balje og plopp der ender en kopi opp hos en som har samme typen balje, baljen koster 100KR måneden uten tellerskritt. spillprodusentene taper ikke penger i en viss forstand, de går jo i overskudd. eksempelet ditt blir litt på måfå, har du noen garanti for at alle hadde skaffet spillet uansett ? hvis 20 000 hadde lastet ned spillet så kan du ikke si at disse 20 000 garantert hadde kjøpt spillet hvis de ikke hadde hatt mulighet til å skaffe warez..det sitter langt fra 100 mann og jobber på et spill... ta en titt på f.eks 3drealms, vet ikke hvor mange de har som jobber på duke nukem forever, tar jeg ikke helt feil så er det ikke mer enn 20 (??) utgifter til community manager og slikt har de heller ikke med tanke på at det er vanlige ansatte i 3drealms som har tatt på seg den jobben for hvert sitt forum. oppfølging av patcher, som oftest har de 2-3 stk som arbeider med slikt. de har et lite crew som fortsetter med det ferdige produktet mens resten blir flyttet til andre prosjekter. regnestykket ditt blir ikke rett uansett, for vi har ingen garanti for at de som lastet ned spill x hadde kjøpt spill x hvis de ikke hadde hatt mulighet for å laste det ned, samtidig så kan du vri på det og si, kanskje de selger mer ? hva hvis en velger å laste ned et spill man aldri kunne tenkt seg å kjøpe, et spill man aldri har hørt noe spesielt om, men så elsker man det og går rett i butikken og kjøper det dagen etterpå, da har de fått en ekstra kjøper.. greit, du mener at 70-80% lyger når de sier de kjøper spillene hvis de liker dem, jeg mener det i høyeste grad er logisk at de gjør det.. jeg lastet ned black and white for å være sikker på at jeg ikke kom til å tabbe meg ut ved å punge ut 499kr for det.. voila, der sparte jeg 499 kroner og black and white ble slettet. det blir for dumt å sløse bort 4-500 kr på et spill du kanskje spiller i 1-2 timer før du er drittlei av det. jeg kommer ikke til å slenge pengene mine på bordet for noe jeg fra før er skeptisk til, dog er jeg overbevist om at half life 2 er verdt pengene mine så den saken er grei. Så har vi jo den såkalte Demoen da som det ikke ser ut til at mangen benytter seg av fordi de mener det gir for lite til og se om de vil ha spillet. Må en virkelig spille igjennom hele spillet da for og vite om en vil ha spillet? Mangen klager på dårlig kvalitet på spillene etterhvert, med kort gameplay osv. Det er jo i og for seg et faktum nå etterhvert men det hjelper da ikke og laste ned spillene, det gir ikke akkurat spillprodusentene god "selvtillit" om man vil. Spillprodusentene vil jo selvfølgelig at folk skal sette pris på det arbeidet de gjør ved og evt teste en demo, kjøpe spillet, gi konstruktiv kritikk anngående deres arbeid slik at de kan gjøre det bedre til en evt neste gang. Selv syns jeg at folk i spillindustrien gjør en knakende gode jobb, greit nok at ikke alle spill er så veldig revolusjonerende men vi er jo kommet til en tidsalder der utviklingen går rimelig fort, slik at alt kommer på en gang. en demo kan misbrukes på MANGE måter. en demo kan brukes til å f.eks la oss prøve spillets desidert største høydepunkt, noe du ikke får vite før du har kjøpt spillet og opplever at resten kun er en forbanna nedtur.. all honnør til postal 2 demoen, hvis alle demoer hadde vært som den så hadde det vært mye greiere å laste ned demoen. der fikk vi gjøre alt vi ville, men demoen hadde en "levetid". det med demo blir for dumt å nevne som en grunn til å slutte å laste ned warez for å teste spillet, først og fremst er det ikke alle som bryr seg med å lage demo, samtidig så kan den vinkles på forskjellige måter. et fåtall innen spillindustrien gjør en god jobb, uten tvil, legg merke til at det sannsynligvis er disse som også selger flest spill, jeg tviler på at det er fordi et fåtall velger å laste ned spillene deres.. jeg velger å avslutte med et sitat fra en stor stor mann, frontmann i iron maiden..en juli aften stod han på orange scene på roskilde og gjorde seg klar til å trå igang med nye sanger, men før det så holdt han en liten tale. (jeg husker selvsagt ikke denne ordrett, men husker det viktigste) han sa at han brydde seg ikke om folk lastet ned musikken deres, alt han ba om var at hvis noen likte det de hørte, så kjøp det. det er akkurat slik det fungerer, laster du ned et spill og virkelig liker det, så kjøper du det. noe jeg tror flertallet gjør. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 jeg velger å avslutte med et sitat fra en stor stor mann, frontmann i iron maiden..en juli aften stod han på orange scene på roskilde og gjorde seg klar til å trå igang med nye sanger, men før det så holdt han en liten tale.(jeg husker selvsagt ikke denne ordrett, men husker det viktigste) han sa at han brydde seg ikke om folk lastet ned musikken deres, alt han ba om var at hvis noen likte det de hørte, så kjøp det. det er akkurat slik det fungerer, laster du ned et spill og virkelig liker det, så kjøper du det. noe jeg tror flertallet gjør. Det er f. så sant! 99% av alle mine mp3 har jeg også orginalt på CD! De aller fleste av de igjen, har jeg riktignok kodet selv, men maaange av CDene jeg har kjøpt oppigjennom tiden kan jeg takke .mp3 for. Jeg begynner å få en god samling av CD'er (synes jeg selv), og det mange artister som bør takke .mp3 for de 1000-lappene jeg har lagt i lommeboka demmers! Synes det er *digg* med orginalt jeg! Lenke til kommentar
TRS Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Jeg mente ikke nødvendigvis at de 50% som lasted ned spillene hadde kjøpt dem dersom warez ikke fantes, men flere hadde garantert kjøpt spillene, noe som gjør at produsentene hadde tjent mye mer penger en de egentlig gjør pga warez. Og det at "alle" som laster ned warez kjøper spillene dersom de liker det, greit jeg tok kansje litt hardt i med 70-80% men det er MINST like mangen som IKKE gjør det, som de som gjør det. Menmen, hver sin smak. Lenke til kommentar
oerhört Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 På tide å komme med en liten statement igjen; man skal la være å piratkopiere fordi man blir en pådriver av hyklerske anti-pirat-løsninger som begrenser oss alle. Se Against TCPA for eksempler (Palladium), eller den nye Lene Marlin-skiva for den sakens skyld. Jeg rettferdiggjør ikke slike håpløse initiativ, men jeg tror nok at de ikke ville vært like slagkraftige hvis ingen piratkopierte. Men det er klart, det er jo langt lettere å forsøke å rettferdiggjøre sine handlinger, enn å beklage dem. Lenke til kommentar
TRS Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Selv om jeg er blitt mer imot pirat en for tiden så tror jeg alikevel ikke det kommer til og forsvinne med mindre det blir satt maskiner til og gjøre ALT, og da får vi vel noe ala The Matrix, så piratkopiering er kommet for og bli. Hvis det ser ut som jeg motsier megselv fra tidligere nå så er det sikkert fordi jeg er trøtt som f og litt forvirret for øyeblikket :smile: Blitt så masse ståhei om pirat at jeg tror jeg trekker meg ut av diskusjonen.......men det betyr ikke at jeg ikke holder fast på iallefall _noen_ av mine meninger :smile: Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Jeg mente ikke nødvendigvis at de 50% som lasted ned spillene hadde kjøpt dem dersom warez ikke fantes, men flere hadde garantert kjøpt spillene, noe som gjør at produsentene hadde tjent mye mer penger en de egentlig gjør pga warez.Og det at "alle" som laster ned warez kjøper spillene dersom de liker det, greit jeg tok kansje litt hardt i med 70-80% men det er MINST like mangen som IKKE gjør det, som de som gjør det. Menmen, hver sin smak. sannsynligvis hadde noen flere sikkert kjøpt spillet ja, men igjen så er sannsynligheten mye større for at de som da hadde kjøpt spillet ville endt opp temmelig skuffet. jeg ønsker ikke at spillprodusent Q skal tjene mest mulig penger på at den eneste måten folk skal få testet spillet skikkelig på er hvis man betaler uten spesielle muligheter for å heve kjøpet. jeg forstår de som valgte å holde seg langt unna unreal 2, tenk på de stakkarene som betalte 499 kroner for så lite underholdning. når du har kjøpt et spill så vil du faktisk oppleve å være fornøyd med valget, det er ikke kjekt å sitte og sture fordi det du trodde var biff viste seg å være lapskaus utgått på dato... På tide å komme med en liten statement igjen; man skal la være å piratkopiere fordi man blir en pådriver av hyklerske anti-pirat-løsninger som begrenser oss alle. Se Against TCPA for eksempler (Palladium), eller den nye Lene Marlin-skiva for den sakens skyld. Jeg rettferdiggjør ikke slike håpløse initiativ, men jeg tror nok at de ikke ville vært like slagkraftige hvis ingen piratkopierte. Men det er klart, det er jo langt lettere å forsøke å rettferdiggjøre sine handlinger, enn å beklage dem. :wink: jeg er spent på hva det neste blir. hadde elsket det hvis noen hadde kommet på en genial ide for å forhindre overtredelser i trafikken, i form av å installere en chip som registrerer hvor du er og hvilken hastighet du har slik at hver gang du overskrider fartsgrensen så sendes det automatisk en bot hjem til deg.. selvsagt, er mye enklere å gjøre forsøk på å rettferdiggjøre sine handlinger, enn å beklage dem.. men jeg vil påstå at det er til de grader MYE vanskeligere å komme med seriøse forsøk på å rettferdiggjøre det å betale 500kr for et spill du maks spiller 2-3 timer.. blir man automatisk en pådriver av tåpelige anti-pirat løsninger ? palladium er vel en løsning på fet med piratkopier av windows, tror ikke microsoft tenker så mye på resten, er spent på å se resten av planene. det jeg tror de fleste er enig i er at en skikkelig løsning ønskes, ikke en løsning som bygger på palladium. slik det er i dag så er demoer en sjelden kost, det kommer ingen demo av half life 2, ikke av doom3, ikke av hidden and dangerous 2, ingen warcraft 3 demo, osv osv.. flertallet holder seg unna demo lanseringer, og det forstår jeg jo godt, det å lage en demo tar tid og det betyr at det fullstendige produktet blir utsatt fordi de må sette opp et demo crew. en løsning jeg kunne tenkt meg kunne kanskje ha vært noe ala steam. du har mulighet til å kjøpe spillet i butikken hvis du allerede har bestemt deg for å kjøpe det, hvis du er usikker så kan du laste ned fullversjonen via et program som er felles for alle spillutviklere (slik at du slipper x antall programmer på maskinen) du får da muligheten til å teste fullversjonen i en viss tidsperiode, single player og multiplayer. på denne måten kan du bestemme deg for om du vil ha spillet eller ikke. vil du ha det så kan du enten velge å betale over nett for å motta en serial key som du bruker til å aktivere produktet ditt eller så kan du velge å gå i butikken for å kjøpe det (i tilfelle du foretrekker en løsning med cover og manualer) gi meg en slik løsning som er bygd opp på en skikkelig måte så vil jeg foretrekke det foran å laste ned warez. Lenke til kommentar
skyhawk Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 men fairlight er tilbake nå 8) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå