Aasgaard Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Støtter ideen om å kunne kjøpe en cd-key billig online med visa for å så kunne laste ned spillet fra en server. Det er miljøvennlig, svært økonomisk (man trenger ikke trykte manualer, esker cd'er osv, ingen frakt eller mellomledd) Vet ikke hvor mye produsentene sitter igjen med fra et spill, m,en hvis de hadde gjort det på denne måten ville det blitt mye billigere spill. For ikke å snakke om at problemet/kostnadene ved å trykke for få eller for mange spill ville bli langt mindre.. Men det er ikke alle som har tilgang til så kraftig internettilgang at det lar seg gjøre. Husk at det er mange som ikke er så heldige at de bor i Norge, og selv her er tilgangen for dårlig. Lenke til kommentar
Farnoy Skrevet 7. juli 2003 Del Skrevet 7. juli 2003 Nå har jeg ikke lest hele tråden her, men grunnen til at spillene er såpass dyre, har ikke bare med produksjon av cder, manualer, osv., men er også et resultat av all warez som produsentene taper millioner av penger på hvert år. Lenke til kommentar
Danko Skrevet 8. juli 2003 Del Skrevet 8. juli 2003 Nå har jeg ikke lest hele tråden her, men grunnen til at spillene er såpass dyre, har ikke bare med produksjon av cder, manualer, osv., men er også et resultat av all warez som produsentene taper millioner av penger på hvert år. Den påstanden der har jeg aldri hatt noe tro på. De konsollene som ikke har hatt like stort Warez problem som PC har jo også hatt dyre spill. F.eks Nintendo etc. De gode gamle cartridgene kostet jo også flesk..og da var det null piratkopiering. Og dessuten taper ikke produsentene så utallige millioner og milliarder på warez som de skal ha det til. Tror de virkelig at de hadde fått solgt i like stor kvanta alt som piratkopieres? Hadde det ikke vært for at det hadde vært mulig og piratkopiere hadde nok i hvertfall aldri jeg begynnt og intresere meg så mye for pc og data.. Lenke til kommentar
thomanil Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 De konsollene som ikke har hatt like stort Warez problem som PC har jo også hatt dyre spill. F.eks Nintendo etc. De gode gamle cartridgene kostet jo også flesk..og da var det null piratkopiering. Som allerede påpekt tidligere i denne tråden: Konsoll-spill utgis på lisens fra Nintendo, Sony, Xbox osv. Hvis det hadde vært fritt fram å gi ut konsoll-spill (a la pc-spill) kunne prisene vært lavere pga fri konkurranse. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Tenkte jeg skulle slenge inn noen kommentar jeg også; (i en tråd som sporet heeelt av..) Personlig, dog jeg ikke kan påberope meg noen faglig ekspertise, tror jeg prisene på dagens spill (pc) har veldig lite å gjøre med hvor mange som piratkopierer, eller ei. Prisene har vært "stive" i alle år som jeg vet om; Selv i '87 (eller deromkring) kostet jo Zelda til NES ca 500 kr.. PC-Spill kjøpte jeg ikke før på 90-tallet, og de kostet jo (så vidt jeg husker) ca 3-400 kroner da også.. Slik som til Amiga.. Jeg tror de har funnet ut at "for den prisen kjøper nok personer spill til at vi kan tjene fett uansett", så da har prisen blitt slik.. På en annen side, når det gjelder personlig kjøp av spill osv, så tenkte jeg skulle meddele (for de ekstremt interresserte) at; Før -når man ikke hadde så god rå- så ble nok ting anskaffet på "ummelt" vis.. Men, i disse dager så anskaffer jeg meg spill ved å kjøpe dem. Så de spillene jeg har nå, de har jeg kjøpt; alle som en.. Mine gode grunner for dette er, at; -Jeg liker å ha orginalen, med brukermanual og "fin boks" -Mitt spillebehov tilsier at jeg ikke trenger så uhorvelig mange spill (mao Jeg har råd til de jeg vil spille, noe jeg *egentlig* tror gjelder de aller fleste) -Det gir en (personlig) "god følelse" å ha kjøpt det orginalt. På en annen side, så har jeg ikke fått muligheten til å teste ut så mange spill i det siste, så mulig jeg har gått glipp av en del.. Men, i det siste har jeg investert i WarCraft3, +Frozen Throne, Unreal II, MetalGearSolid2Substance, SplinterCell... og et par-tre til.. Og de har gitt meg timevis med underholdning, og vel så det.. Så, jeg angrer ikke på at jeg har kuttet helt ut den "billige" måten å skaffe spill på! (dog, jeg skjønner også dere som ikke har kuttet det ut..) ..for å komme tilbake til Trådens egentlige sak; Synes også det er synd at gruppen skal "nedlegges".. Har det ikke vært for dem, så har mange spill blitt "uoppdaget" for Veldig Mange.. og på den måten OGSÅ ville spillprodusentene tapt MANGE penger.. har det ikke vært for "populariteten" En også god grunn for å "piratkopiere", er som tidligere nevnt at Mange av spillene er *drittspill* som er hastet ut.. Slike spill fortjener ikke 400 kroner av en ungutts sparepenger.. (var det ikke de som "utga" Lemmings btw.. på Amiga ihvertfall..?) Takk for at dere leste.. med vennlig hilsen Bone.. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 ..glemte å si; Synes det er også synd, for det er en Dyktig gjeng programmerere (, grafikere, lydfolk osv..) .. og har blitt det fordi det de gjør.. Lenke til kommentar
Danko Skrevet 11. juli 2003 Del Skrevet 11. juli 2003 Som allerede påpekt tidligere i denne tråden: Konsoll-spill utgis på lisens fra Nintendo, Sony, Xbox osv. Hvis det hadde vært fritt fram å gi ut konsoll-spill (a la pc-spill) kunne prisene vært lavere pga fri konkurranse. Okey, greit nok med lisenser. Men hopper vi tilbake til PC, Amiga og C64 f.eks. så har spill alltid ligget på samme prisnivå. Dette også til tross for at produsentene har prøvd seg på en del forskjellige saker og ting som de hevdet skulle vært umulig og piratkopiere (blandt annet med en 'aktiveringsnøkkel' som man måtte stikke inn i COM-port etc o.l.) Og hvorfor senket de da ikke prisene på de spillene som hadde det? Jeg har egentlig lite tro på at spill og programvare hadde vært billigere hvis det hadde vært null kopiering.. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 prisen er så høy fordi produsentene er blitt vandt til å få så mye for spillene! pirat kopiering, slik vi kjenner den har sannsynligvis veldig lite innvirkning på hvor mye selskapene tjener... "pirat kopiering" slik det foregår i østen er noe helt annet... men det hele bunner ut i at de er vandt til å få så mye for spillene...mener jeg iallefall Lenke til kommentar
iWiN Skrevet 14. juli 2003 Del Skrevet 14. juli 2003 Jeg vet ikke så mye om økonomi men det sies at eneste grunnen til at microsoft har fått monopolet sitt er at operativsystemene har vært i praksis gratis hele tida. Jeg tror det samme gjelder spill. Grunnen til at de som leser dette begynte/fortsatte med pc-spill, er i 90% av tilfellene piratkopiering. Så når man vokser opp og får penger, kjøper man spill, så til syvende og sist er det spillindustrien som tjener. Måtte jeg kjøpe alt jeg spiller, hadde jeg selvfølgelig spilt mye mindre. Men det er mitt, ikke spillindustrien sitt problem. Og de beste spilla kjøper jeg uansett. Lenke til kommentar
schwin Skrevet 16. juli 2003 Del Skrevet 16. juli 2003 Til sist, en kort liste på kjøp jeg er knakende fornøyd med, som glatt var verdt prisen: GTA: Vice City (449), Project I.G.I (199), Morrowind (499), Outcast (99), Gabriel Knight Mystery Pack (200), Thief 2 (139), System Shock 2 (99), Half-Life (199), Hidden & Dangerous (129), Deus Ex (149). De tre sistnevnte vil for eksempel sammen glatt være et bedre kjøp enn de fleste nye titler, til omtrent samme prisen, så hvorfor ikke kikke litt i tilbudshaugen hvis man føler lommeboka er for slank? [/moralistmodus] De 199 kronene som ble brukt på half-life pakken har vært en av mine bedre investeringer hvis en ser på antall timer med ekstase (som har vært mye mye mer enn 20) pr kr Lenke til kommentar
Kaskaso Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 Uhm så ikke denne tråden føre nå, så bumper den litt.. :wink: However, har bare lyst til å poengtere at Fairlight IKKE er døde! Er kun ISO (Warez) delen som er lagt ned.. Sådetså. :-) CLASS er skilt fra FLT. Lenke til kommentar
Danko Skrevet 9. august 2003 Del Skrevet 9. august 2003 CLASS er skilt fra FLT. Pardon? Definer? Class/FLT du sikter til? Lenke til kommentar
Trancton Skrevet 12. september 2003 Forfatter Del Skrevet 12. september 2003 Ser ut til at Fairlight er tilbake igjen! De har i hvert fall sluppet en god del warez i det siste! Real Deal Slots Nickel Alley Panzer Campaigns: Market Garden 44 Squad Battles: Pacific War The Fate Real Deal Casino Shuffle Master IndyCar Series ++ Ikke vet jeg, men de ser ut til å levere warez i høyeste grad (dog ikke av høyeste klasse ;-) Lenke til kommentar
DaChronix Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 tssk tssk, får man virkelig LOV å diskutere noe slikt her på hw.no ?! trodde jeg seriøst ikke, men jeg nekter plent å kommentere denne saken i det hele tatt men unntagen av å ta alt innen FLT sin verden for "warez" høres litt politiker aktig ut spør du meg..vel vel, noe du lurer på ang. denne posten her så send meg en pm ikke svar her da jeg ikke vil lese den tråden her no mer..... den er på totalt feil sted imho /daChronix Lenke til kommentar
Totenkopf Skrevet 12. september 2003 Del Skrevet 12. september 2003 Og hva var pointet med å bumpe tråden anyway? Du hadde jo ikke akkurat noe interresant å komme med. Hvorfor skulle det ikke være lov å diskutere warez-groups på et forum? Lenke til kommentar
Trancton Skrevet 12. september 2003 Forfatter Del Skrevet 12. september 2003 tssk tssk, får man virkelig LOV å diskutere noe slikt her på hw.no ?! trodde jeg seriøst ikke, men jeg nekter plent å kommentere denne saken i det hele tatt men unntagen av å ta alt innen FLT sin verden for "warez" høres litt politiker aktig ut spør du meg..vel vel, noe du lurer på ang. denne posten her så send meg en pm ikke svar her da jeg ikke vil lese den tråden her no mer..... den er på totalt feil sted imho /daChronix Hva i hel... er det du maser om!? Er ikke lov å diskutere warez grupper!? Er du helt på bærtur din dott? "Høres litt politiker ut"? Du høres litt dust ut! Dette er et helt kurant emne, hva er galt med dette temaet!? Dessuten, om du ikke ønsker å kommentere det, så la være, ingen her som har bedt deg om å kommentere det i det hele tatt. DIskuter de emnene du gidder å kommentere, ingen her bryr seg om hva du gidder eller ikke. Dust! Lenke til kommentar
rivaldo Skrevet 13. september 2003 Del Skrevet 13. september 2003 Hele den "vi taper å så j**lig mye på pirater" er jo tøv. Samme greia med Oslo sporveier. Det er noe som heter at man skal ikke selge skinnet før bjørnen er skutt. Jeg kan bare uttale meg her om mp3'er. Og det som jeg kan si er at jeg kjøper flere cd'er nå enn før. Jeg hadde ALDRI hatt råd til alle de filene jeg har. Og de som er bra kjøper jeg. Og all driten som jeg kunne kjøpt unngår jeg. PC spill koster omtrent det samme i dag som for 10 år siden. Men de tjente mere før tror jeg. Husker godt de bildene fra Hallowen partyet til Lord British(Richard Garriot). Lenke til kommentar
jokki Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 iso delen er IKKE lagt ned! fant noe nå som var fra fairlight uten at jeg skal gå så altfor mye inn i detaljer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 jeg tror ikke de tjente mer før, tvert imot. personlig så tror jeg internett står tilbake som grunnmuren for sagsøkningen av pc-spill osv. det er umulig å unngå nyhetsartiklene om nye videosnutter,nye skjermbilder, demo osv. se på alt det mediahysteriet (på nett) som er skapt av f.eks half life2, duke nukem forever, doom3, det sitter sinnsykt mange personer som rett og slett er avhengig på spillenes respektive forum hvor de sitter å diskuterer saker og ting rundt spillet. det er rett og slett umulig å ikke ha hørt om noen av disse spillene, halo, doom3, c&c generals, duke nukem forever,hidden and dangerous 2, fable, osv osv osv..... jeg husker selv en ung vibrant herremann (meg) som ikke hadde fått noe som helst informasjon om command and conquer tiberian dawn, jeg endte faktisk opp med å kjøpe red alert før jeg fikk tak i originalen. tror dere noe slikt hadde skjedd i dag ? aldri i livet, ikke med all den hypingen som foregår de siste månedene før spillet havner i hyllene. mediahysteriet gjør at flere og flere hører om spillet, blir interessert og kjøper, tilbake i "gamle" dager så var internett mye mindre utbredt, ingen store spillsider som kunne legge ut screenshots osv. det eneste de hadde på den tiden var vel spillmagasin, og de ble levert ut en gang i måneden... internett har lagt et gigantisk marked til rette for spillutviklerne, så enkelt er det. Lenke til kommentar
TRS Skrevet 28. september 2003 Del Skrevet 28. september 2003 Hva i hel... er det du maser om!? Er ikke lov å diskutere warez grupper!? Er du helt på bærtur din dott? "Høres litt politiker ut"? Du høres litt dust ut! Dette er et helt kurant emne, hva er galt med dette temaet!? Dessuten, om du ikke ønsker å kommentere det, så la være, ingen her som har bedt deg om å kommentere det i det hele tatt. DIskuter de emnene du gidder å kommentere, ingen her bryr seg om hva du gidder eller ikke. Dust! Det blir ikke noe bedre av at du sitter og driver person angrep. Selv så har jeg ikke lest hele threaden jeg vil bare komme med mitt synspunkt på det jeg har sett anngående piratkopiering. Jeg ser det er en del folk som sier at spillprodusenter osv IKKE taper penger på piratkopiering. Det vil da altså si at hadde 50% av alle som anskaffer et unevnt spill rundt om i verden piratkopiert/lastet ned og de andre 50% har kjøpt det i butikk, så har produsenten IKKE tapt 50% av sine inntekter for et spill? Det høres ikke helt logisk imo. Altså, det sitter opptil sikkert en 100 man eller noe (for og ta et tall) og arbeider på et spill. Det skal være en utgiver (dersom ikke firmaet gjør dette selv). Det går da utallige arbeidstimer bort på 1-2 år (vi sier det er gjennomsnitt for et spill). Da skal altså de som jobber det ha lønn for sitt arbeid, evt utgiveren vil ha sin del av kaka, Lisenser, copyrights osv......oppfølging med patcher osv. Manualer, esker, disker osv. ALT dette koster penger. Greit nok, prisene var de samme før også. Men det er desto mindre grunn til og sette ned prisene når en haug med folk verden over laster ned spill gratis isteden for og punge ut 3-500 kr for et spill. Da vil jeg jo si at produsenten TAPER penger ut ifra det de HADDE tjent dersom folk betalte for produktene de benytter seg av. Det er jo tross alt folk som lager disse spillene slik at andre skal nyte godt av underholdningen. Mangen sier også at de kjøper spillene de liker men de vil teste dem først. Det er kansje tilfelle, men jeg kan vedde på at 70-80% av de som sier det lyver så det renner av dem. Kansje "piratkopiering" av husholdningsutstyr hadde vert tingen også da? Legg sleiven oppi en balje og plopp der ender en kopi opp hos en som har samme typen balje, baljen koster 100KR måneden uten tellerskritt. Så har vi jo den såkalte Demoen da som det ikke ser ut til at mangen benytter seg av fordi de mener det gir for lite til og se om de vil ha spillet. Må en virkelig spille igjennom hele spillet da for og vite om en vil ha spillet? Mangen klager på dårlig kvalitet på spillene etterhvert, med kort gameplay osv. Det er jo i og for seg et faktum nå etterhvert men det hjelper da ikke og laste ned spillene, det gir ikke akkurat spillprodusentene god "selvtillit" om man vil. Spillprodusentene vil jo selvfølgelig at folk skal sette pris på det arbeidet de gjør ved og evt teste en demo, kjøpe spillet, gi konstruktiv kritikk anngående deres arbeid slik at de kan gjøre det bedre til en evt neste gang. Selv syns jeg at folk i spillindustrien gjør en knakende gode jobb, greit nok at ikke alle spill er så veldig revolusjonerende men vi er jo kommet til en tidsalder der utviklingen går rimelig fort, slik at alt kommer på en gang. Dette kan virke litt rotete men folk burde fatte poenget. Jeg vil da si at folk (som mangen gjør men mangen også ikke gjør) bør støtte spill industrien slik at det blir bedre kvalitet på spill og gir en bedre underholdningsrate. EDIT: Nå skal ikke jeg sitte og si at jeg ALDRI har lastet ned et spill osv. Men den siste tiden da jeg har virkelig begynt og spille og interessere meg for spill så har jeg gjort hva jeg kan for og støtte spillindustrien. Er det et spill fra for eks Blizzard så kjøper jeg det.....jeg har ennå igjen og bli skuffet av blizzard (håper ikke det skjer heller). Spill laget av et relativt ukjent firma venter jeg på reviews fra, demoer osv. Liker jeg demoen så kjøper jeg spillet. Blir det da en stor skuffelse så har jeg riktignok kastet penger ut av vinduet for min del, men jeg har iallefall gitt min del av kaka til de som har lagt litt arbeid i det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå