Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Div spørsmål, kjøpt ny bil :)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er student, og har kjøpt meg en ny bil, en Hyundai Accent 97' til 20000,-. Jeg lurer nå på et par ting som jeg håpte noen hyggelige bilkyndige personer her kunne svare på :D

 

Bilen er kun kjørt 24500km (stemmer overens med serviceheftet osv), så va derfor jeg kjøpte bilen selv om jeg har hørt mye negativt om hyundai, hehe.

 

Problemet mitt er at bilen ikke har ikke hatt service siden 6000km. Det skal nevnes at bilen er veldig god å kjøre, og alt fungerer veldig bra, både bremser, clutch og det som er. Bremsevæsken så ikke ut til å være veldig colafarget, men hadde en lys brunfarge.

 

1. Det jeg først og fremst lurte på er hva som er kritisk at sjekkes og etterfølges på en bil generelt? Er det kun motoroljen og registerreim som kan ødelegge hele driten om det ignoreres? Som sagt, bilen er perfekt å kjøre, merker ingen problemer når jeg kjører, så bryr meg egentlig kun om det som er kritisk at sjekkes for bilens 'helse'.

 

2. Hva tenker dere om registerreimen nå etter 13 år men bare 24500 km? Kan jeg se på denne om den bør skiftes (stygg, slitt etc)?

 

Takk for all hjelp :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reg.reim har ikke bare km.intervall, men årsintervall. Mener dette pleier å ligge på 5år. Du kan ikke se i motorrommet om denne må skiftes da den ligger bak deksler. Er ikke lett å se på en reg.reim om den bør skiftes heller.

 

Olje bør passes på. Et oljeskift hver 10.000km er billig kontra motorhavari. Er ingenting spesielt annet som bør passes på, men en gang i blant kan du jo ta en titt over div ting som nivå på br.veske, kjøleveske og servoveske.

Et tips når vinteren nærmer seg er å få sjekket frysepuktet på kjølevesken din. De fleste bensinstasjoner har utstyr til dette.

Lenke til kommentar

Reg.reim har ikke bare km.intervall, men årsintervall. Mener dette pleier å ligge på 5år. Du kan ikke se i motorrommet om denne må skiftes da den ligger bak deksler. Er ikke lett å se på en reg.reim om den bør skiftes heller.

 

Olje bør passes på. Et oljeskift hver 10.000km er billig kontra motorhavari. Er ingenting spesielt annet som bør passes på, men en gang i blant kan du jo ta en titt over div ting som nivå på br.veske, kjøleveske og servoveske.

Et tips når vinteren nærmer seg er å få sjekket frysepuktet på kjølevesken din. De fleste bensinstasjoner har utstyr til dette.

 

Takk for svar :)

 

Hmm, ok. Trodde registerreima var den som viste temmelig godt jeg.

 

http://www.motorbeam.com/wp-content/uploads/2009/01/hyundai_i20_engine.jpg

 

Den som du skimter til venstre i bildet, er ikke det registerreima? Eller er jeg helt på bærtur? Den som er litt til høyre for det blå spylervæskelokket.

Lenke til kommentar

Det er ikke registerreima nei. Den reima kalles ofte for "viftereim".

 

Forøvrig det som er mest kritisk at du bytter er

- Motorolje

- Registerreim

- Kjølevæske

- Bremsevæske

 

Dette inngår i de normale servicene, så dersom servicer er fulgt korrekt skal disse være byttet. Kjølevæske skal byttes hvert 2. år, motorolje hvert år, bremsevæske tror jeg er vanlig med hvert 2. år. Registerreim ca. hvert 5 år dersom den har det.

 

Ingen av disse er det mulig å se på verken farge eller tilstand på hvorvidt de skal være byttet.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

En bil som har kjørt så lite som din (hvis dette er korrekt) har en annen type slitasje enn en som er kjørt normalt. Div remmer (vifte, register etc) foreldes uansett kjørt lengde. Olje foringes raskere med småkjøring enn med normalkjøring, må byttes oftere en km skulle tilsi. Samme kan gjelde filtre. Olje/spesialolje (bremseveske, hydraulikk, girkasse + +) opptar veske over tid og foringes. Derfor kal bremseveske byttes ca hvert annet år.

 

Jeg er litt skeptisk til 1997 modell med bare 24000 km på hjulene. Det forekommer selvsagt - men er ikke dagflig forekomst. Har du forsøkt en NAF eierskifte test. De vil komme med en rekek anbefalinger slik at du kan planlegge nødvendig vedlikehold før katastrofer inntreffer.

Lenke til kommentar

sikker på at det ikke kosta 200 000kr? og ikke 20 000kr?

 

200 000 er vel litt og ta i, det er det jeg betalte for en BMW 3 Serie 2005 model som hadde gått 40 000 km. Men kan si meg enig i at det var veldig billig til en bil som bare hadde gått 25000 km. Sikker på at speedometeret ikke bare har blitt ødelagt eller km måleren er endra? Moren min har en bil som sier den har gått 120 000km men som egentlig har gått 200 000 km fordi speedometeret er ødelagt.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke sett på en 13 år gammel bil som har gått 25000km som noe særlig bra i forhold til slitasje. En slik bil vil ha slitasje av en annen type som følge av å ha stått for lenge stille, f.eks rust og lignende. Kan være at det kommer en hel rekke problemer som følge av det så snart den blir brukt noe særlig.

Lenke til kommentar

Bærekule, foringer, bremser og dekk er også noe som må skiftes jevnlig. Alt som inneholder gummi vil morknes og bli dårligere over tid selv om bilen ikke kjøres. Jeg er usikker på hvor ofte tingene skal byttes. Verkstedet bytter disse på service når tiden er inne.

 

Når det gjelder dekk vil disse vanligvis holde i 3-4 år. Jeg har hørt om folk som har kjørt over 5 år med samme dekk. Det høres skummelt ut.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar :)

 

Er 99% sikker på at det stemmer med kilometerstand ja, så er jo absolutt fornøyd med kjøpet. Telleren fungerer fint ja :p Det lukter ny bil inni for å si det sånn, hehe :) Men det er jo ikke en dyr bil, nypris på hyundai accent 97' var vel rundt 140000, så 200000 var vel litt å ta i ja.

 

Fra 97' til 07', altså 10 år, ble bilen kjørt 6000 km, av en gammel dame. I disse 10 årene, når bilen ikke ble kjørt, sto den i garasje døgnet rundt. Fra 07' til i dag har sønn m/kone hatt bilen, og kjørt 18500km på 2,5 år, hvor den har stått ute av garasje bare det siste året.

 

Rust er ikke å finne noe sted, men hun gamle damen var borti en del med fangeren. Den er av plast, så disse skrapene blir ikke til rust uansett. Tenker jeg kjøper en billig biltemalakk og sprayer litt der :)

 

Oljen er jeg helt klar over at må byttes, skal gjøre dette på lørdag, da jeg ikke får kjøpt olje og filter før pga påske :p

 

Alle småting som ikke kan 'skade' bilen ignorerer jeg nok foreløpig, da jeg ikke gidder bruke all verden av studentbudsjettet på en så relativt billig bil. Men må vel kanskje vurdere skifte av reg.reim ja.

 

Hva koster dette vanligvis på verksted? Noen som har erfaring med lik bil? Har hørt de er veldig enkelt utformet og enkle å skru på, så forhåpentligvis ikke mange timer arbeid :D

 

Har merka kun en liten 'feil' med bilen, nemlig at det rister litt i rattet når jeg kjører. Dette ble litt utbedret når jeg ordna lufttrykket i dekket (det var altfor mye luft i dekkene), men er fortsatt litt. Hva kan dette skyldes? Skal nevnes at det er snakk om vinterdekk. Bytter straks til sommerhjula og får jo se om det er bedre da.

 

Bærekule, foringer, bremser og dekk er også noe som må skiftes jevnlig. Alt som inneholder gummi vil morknes og bli dårligere over tid selv om bilen ikke kjøres. Jeg er usikker på hvor ofte tingene skal byttes. Verkstedet bytter disse på service når tiden er inne.

Hva er egentlig bærekule og foringer? :) Merker jeg at disse er slitt? Hva koster det å bytte disse?

 

Bremser fungerer ypperlig, så de driter jeg i atm :) Sommerdekk er ubrukte mens vinterdekk fortsatt har en sesong eller to igjen, så alt ok der også.

Endret av Peppey
Lenke til kommentar

Jeg er ikke noe ekspert på bil, so corret me if I'm wrong. Men det jeg har fått med meg er at bærekula er det kuleleddet (noe a la kneet ditt) som er koblet til stanga som går til hjulene. Det er en bærekule på hvert hjul.

 

Foringer er de «gummikoppene» som sitter på toppen av hver støtdemper. Støtdemperne er ikke direkte koblet til karosseriet, men har en gummidemping i mellom for å gjøre dempingen mykere.

 

Du merker når bærekule er slitt hvis det vibrerer i rattet og hvis det skrangler når du kjører over humper. Hvordan foringene blir når de er gamle vet jeg ikke helt. Kanskje dempingen blir hardere og det kommer ulyder i humper?

 

Risting av rattet under kjøring kan være flere ting. Det kan være bærekule eller styrestag som er slitt. Det kan også være at felgene dine er slått skjeve. Har du alufelger eller stålfelger? Hvilke dimensjoner har du på dekkene?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noe ekspert på bil, so corret me if I'm wrong. Men det jeg har fått med meg er at bærekula er det kuleleddet (noe a la kneet ditt) som er koblet til stanga som går til hjulene. Det er en bærekule på hvert hjul.

 

Foringer er de «gummikoppene» som sitter på toppen av hver støtdemper. Støtdemperne er ikke direkte koblet til karosseriet, men har en gummidemping i mellom for å gjøre dempingen mykere.

 

Du merker når bærekule er slitt hvis det vibrerer i rattet og hvis det skrangler når du kjører over humper. Hvordan foringene blir når de er gamle vet jeg ikke helt. Kanskje dempingen blir hardere og det kommer ulyder i humper?

 

Risting av rattet under kjøring kan være flere ting. Det kan være bærekule eller styrestag som er slitt. Det kan også være at felgene dine er slått skjeve. Har du alufelger eller stålfelger? Hvilke dimensjoner har du på dekkene?

 

Ok :) Det kan vel mulig være bærekule eller styrestag som er slitt da ja. Det er vanlige stygge stålfelger på vinterdekka, kan jo være de har hatt seg en trøkk. Blir spennende å teste når jeg tar på sommerhjula (alu)

 

Noen anelse om hva bærekule og/eller styrestag koster å skifte?

 

Lurer også på det med hvor mye regreim-skifte vil koste på denne bilen, noen som vet? :)

Lenke til kommentar

Stålfelger tåler mye juling. Det er lite sannsynlig at de blir kjørt skjeve.

 

Bærekule koster ca. 2-3000 kr hvis jeg ikke husker feil. Styrestag var vel ca. 3-4000 kr. Registerreim blir nok en 6-8000 kr. Dette er priser hos merkeverksted for arbeid + deler. Jeg fikk mye bedre pris da jeg gikk til Snapdrive eller merkeverksted i Sverige.

Lenke til kommentar

Stålfelger tåler mye juling. Det er lite sannsynlig at de blir kjørt skjeve.

 

Bærekule koster ca. 2-3000 kr hvis jeg ikke husker feil. Styrestag var vel ca. 3-4000 kr. Registerreim blir nok en 6-8000 kr. Dette er priser hos merkeverksted for arbeid + deler. Jeg fikk mye bedre pris da jeg gikk til Snapdrive eller merkeverksted i Sverige.

Greit å kunne skru litt selv ja. Betalte 140kr for bærekulen og skiftet selv.. :ermm:

Lenke til kommentar

Har bestemt meg for å ikke skifte registerreima på en stund :) Det blir litt for dyrt. Har fått litt input fra bekjente, der flere bare har brydd seg om km stand og kjørt med samme regreim i maaange år så lenge de ikke har overskredet anbefalt kmstand (60000km for min del vil jeg tro). Tenker jeg bytter på 40-50000 heller, og hvis det går til helv*** før det så får det bare være :) Gambler heller slik på en bil til 20000 istedet for å skifte regreim for kr 3000+(++)

 

Når det gjelder ristingen jeg nevnte, så har jeg også oppdaget at framdekkene tydelig er mer slitt innerst enn lengre ute (klarer ikke se forskjell på venstre og høyre dekk, begge har likt slitasjemønster). Derfor tenker jeg at det er noe feil med forstillingen. Hva kan dette være? Ordnes dette greit med en justering, eller er det sannsynlig at noe må byttes ut?

 

Takk igjen for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Tror neppe du trenger å bekymre deg for hverken bærekuler/bærearmer eller foringer her. De er mest sansynligvis helt toppers. Det som knekker slike ting, er kjøring - spesielt homplehoppeveier - samt salt/støv/møkk/drit. Bremsene detter heller ikke fra hverandre fordi bilen har stått en stund. Regreim er derimot kjekt å bytte. At det rister litt i bilen når du kjører med vinterdekka er jeg ikke overrasket over, spesielt ikke siden bilen har stått så lenge. De har ganske så sikkert blitt litt flate der de har hatt kontakt med betongen (flat spots). I tillegg bør de nok balanseres.

 

Ang dekkene er mer slitt på innersiden er et tydelig tegn på at bilen trenger en forstillingskontroll. Koster vel en femhundrelapp til en tusing. Vell verdt å gjøre.

 

Tut og kjør sier jeg, virker som du har fått deg en knall bil!

Endret av TomasK
Lenke til kommentar

til trådstarter: synes du 245 000 var lite? og du betalte 20000 for bilen? og det ern 97 modell :o høres ut som noe skrap for meg.

 

- bytt olje og oljefilter

- bytt plugger

- bytt frostveske

- bytt regreim med strammer og og vannpumpe og alt samtidig ;) det har du igjen for senere. men pass på at det blir gjort rett ellers kan ventilene gå til helsike :)

- bytt bremseveske hviss det er nødvendig?

- sjekk bremsene klossene, skivene,bremserørene at de er i god stand. bytt hviss slitt og dårlig

- bytt dårlige slanger som ser dårlige og mårkne ut. så slipper man problemer i senere ;)

Lenke til kommentar

til trådstarter: synes du 245 000 var lite? og du betalte 20000 for bilen? og det ern 97 modell :o høres ut som noe skrap for meg.

 

- bytt olje og oljefilter

- bytt plugger

- bytt frostveske

- bytt regreim med strammer og og vannpumpe og alt samtidig ;) det har du igjen for senere. men pass på at det blir gjort rett ellers kan ventilene gå til helsike :)

- bytt bremseveske hviss det er nødvendig?

- sjekk bremsene klossene, skivene,bremserørene at de er i god stand. bytt hviss slitt og dårlig

- bytt dårlige slanger som ser dårlige og mårkne ut. så slipper man problemer i senere ;)

 

Du har lagt på en null der ja :) 24.500km er korrekt.

 

Men ja, det ville vært et grusomt kjøp hadde det vært 245k :) Så for ikke lenge siden en helt lik bil borti gata, 96 mod, kjørt 260000 ca, som ble solgt for 15000. Jeg blir kvalm bare av tanken egentlig :p Litt rust var det også å se på den.

 

Du har blingsa litt. Fjern en null slik at det blir 245000, så er det riktig. Og det er ikke langt hva?
Ditto :D

 

 

Noen som vet hvor billig jeg kan få en forstillingskontroll/justering på et billig verksted? :)

Endret av Peppey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...