Gå til innhold

WIN XP Driverproblem, en utfordring for viderekommede

Anbefalte innlegg

Jeg har en pc som heter Packardbell Easynote mv51 , kjøpt i 2007.

Originalt er den utsyrt med windows xp.

Jeg finner ikke igjen recovery cd, og har derfor lastet ned win xp 2010 sp 3, og maskinen fungerer, nesten.

Jeg kan gå inn på internett med kabel , men ikke med trådløst.

Jeg kan slå på antenna på maskinen, men ingen reaksjon fra trådløs enhet.

Jeg mangler altså driver til trådløs enhet. På packardbell's hjemmeside kan man laste ned drivere til deres produkter.

Driver til min maskin ligger imidlertid ikke på PB's hjemmeside. Jeg ringte PB kundeservice, og de kunne opplyse om at de dessverre ikke hadde driver for trådløs device til win xp, bare til vista for denne modellen. Alle andre livsnødvendige xp-drivere til min maskin lå imidlertid på sowtwaresiden deres (forstå det den som vil).

Jeg fikk beskjed om jeg derfor måtte få tilsendt en ny recovery cd, denne koster ca 5- 600 kr.

Jeg henstiller derfor dere datakyndige , for de som har kompetanse, og ønsker å hjelpe, noen som klarer å spore opp en slik driver ??

Jeg trenger : driver til trådløs enhet ( ikke usb )

PC: Packard Bell MV-51

Originalt OS: Windows XP (ikke xp home), nå :Win XP 2010 sp3

Modell: 2006, kjøpt i 2007

Trådløs device : tror dette er av fabrikat RALINK

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje en konsekvens av å bruke piratkopiert programvare?

Siden det ikke er noe som heter XP 2010 SP3, så er dette 100% garantert en piratkopi.

Du bør starte med å skaffe deg en original XP plate, installere XP på nytt, og så prøve.

Er jo rart at en pc som er levert med XP ikke har driver til hardwaren som følger med.

Lenke til kommentar

Kanskje en konsekvens av å bruke piratkopiert programvare?

Siden det ikke er noe som heter XP 2010 SP3, så er dette 100% garantert en piratkopi.

Du bør starte med å skaffe deg en original XP plate, installere XP på nytt, og så prøve.

Er jo rart at en pc som er levert med XP ikke har driver til hardwaren som følger med.

Det var Packard Bell kundeservice som sa at jeg kunne installere en xp kopi og at dette ikke var ulovlig så lenge jeg brukte den key'en som sto med klisterlapp under PC.

Mulig at det ikke er noe som heter xp 2010, men bare xp sp3 ( Torrenten hette 2010 sp3).

Utgaven jeg har nå ser helt anderledes ut den jeg hadde originalt, en annen layout, ligner

litt på windows 7.

Operativsystemet fungerer helt utmeket, inkludert windows update, så det er neppe noe galt med xp kopien.

Denne type PC ble egentlig levert med vista i2007, jeg kjøpte en overligger fra 2006.

Det er mulig å laste ned driver for vistautgaven hos PB, men altså ikke til XP.

Driveren til trådløse nettverk ligger ikke i selve XP.

Jeg ønsker ikke å betale opptil 600 kr for en ny recovery cd hvi jeg kan slippe.

Å kjøpe en ny xp i butikk løser ingen problemer så lenge den ikke inneholder driver, så sant jeg ikke kjøper den hos PB, den har driveren inkorporert, men det er altså det jeg helst vil slippe å betale for.

Lenke til kommentar

Du skriver det jo selv...

Utgaven jeg har nå ser helt anderledes ut den jeg hadde originalt, en annen layout, ligner

litt på windows 7

Du har lastet ned en "modda" utgave av XP, og tror ikke brukersupport mente at du skulle laste ned en piratkopi. Det er faktisk ulovlig, om du har produktnøkkel eller ikke.

Og gudene vet hva du kan ha fått med på kjøpet, som keyloggere, bakdører, spyware, adware etc.

Skal du bruke noe, skaff deg en original Windows XP SP3 plate, og ikke noe hjemme mekket tull. Satser penger på at det er der problemet ditt ligger.

Her fant jeg litt info ang versjonen du har lastet ned, og det sier jo litt om hva de har mekket på den originale versjonen:

Nå! The Second Generation fra Windows XP SP3 NASA 2010 kommer med ny eksklusiv teknologi .. Brukes for første gang .. det "Automatisk gjenoppretting for Basic systemfilene i alle Windows Boot" eller "Self Maintenance" .. Dette betyr .. i hver gang Windows starter .. alle grunnleggende systemfiler vil gjenopprette automatisk som om windows installert for første gang uten at det påvirker programmer og andre filer og uten å ta ekstra tid! That's Amazing! Mer bruk for Windows øke rask og stabilitet .. Windows XP NASASecond Generation SP3 2010 veldig fort, helt stabilt, NO systemfeil, høy Internett-hastighet. Flere utbygginger og forbedringer på alle egenskaper og funksjoner av den forrige utgaven "XP NASA SPACE v1.0 SP3 2010" VGA klarhet, lydeffekter, grafikk og multimedia, Ny 3D Temaer Multi Color, Ikoner, 3D Wallpapers og åpenhet.

Release Navn: Windows XP NASA andregenerasjon SP3 2010

System: Windows XP Professional SP3 English Original MSDN x86

År: 2009

Språk: Engelsk

CD-nøkkelen: Allerede Slipstreamed Original Key

Aktivisering: Allerede aktivert

Installer metode: Uovervåket

Filformat: ISO

Størrelse: 697 MB

Oppstartbar

Integrert nyeste oppdateringer og hurtigreparasjoner

Godta oppdateringer form microsoft

Programmer Lagt til: (Du kan stoppe installasjonen av alle program trenger den ikke)

River Media senter (for 3D Multimedia)

yahoo messenger 10

Yahoo Multi Messenger

Firefox 3.5

Flash Player 10

Fire Tune

Winrar 3.8

K lite kodec 5.1.8

Winamp 5.5.6 med 3D skins

. NET Framework 2

Stardock Icon pacakger

Xoft spion Full (siste utgave)

clean unistaller

Dp projeksjon

Madotate

Rocket Dock

True transperncy

Ubericon

Yzshadow

og mer ..

Utseende:

25 nye 3D Temaer (Multi Color) med ikoner, lyder og bakgrunnsbilder

70 nye 3D Wallpapers (High Resolution)

Windows 7 påloggingsskjermen (optional.. Du kan endre det)

Oppstart Screens: (optional.. Du kan endre det)

Ubuntu linux utseende

Windows 7 utseende

Mac OS utseende

og mer ..

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Du skriver det jo selv...

litt på windows 7

Du har lastet ned en "modda" utgave av XP, og tror ikke brukersupport mente at du skulle laste ned en piratkopi. Det er faktisk ulovlig, om du har produktnøkkel eller ikke.

Og gudene vet hva du kan ha fått med på kjøpet, som keyloggere, bakdører, spyware, adware etc.

Skal du bruke noe, skaff deg en original Windows XP SP3 plate, og ikke noe hjemme mekket tull. Satser penger på at det er der problemet ditt ligger.

Her fant jeg litt info ang versjonen du har lastet ned, og det sier jo litt om hva de har mekket på den originale versjonen:

Nå! The Second Generation fra Windows XP SP3 NASA 2010 kommer med ny eksklusiv teknologi .. Brukes for første gang .. det "Automatisk gjenoppretting for Basic systemfilene i alle Windows Boot" eller "Self Maintenance" .. Dette betyr .. i hver gang Windows starter .. alle grunnleggende systemfiler vil gjenopprette automatisk som om windows installert for første gang uten at det påvirker programmer og andre filer og uten å ta ekstra tid! That's Amazing! Mer bruk for Windows øke rask og stabilitet .. Windows XP NASASecond Generation SP3 2010 veldig fort, helt stabilt, NO systemfeil, høy Internett-hastighet. Flere utbygginger og forbedringer på alle egenskaper og funksjoner av den forrige utgaven "XP NASA SPACE v1.0 SP3 2010" VGA klarhet, lydeffekter, grafikk og multimedia, Ny 3D Temaer Multi Color, Ikoner, 3D Wallpapers og åpenhet.

Release Navn: Windows XP NASA andregenerasjon SP3 2010

System: Windows XP Professional SP3 English Original MSDN x86

År: 2009

Språk: Engelsk

CD-nøkkelen: Allerede Slipstreamed Original Key

Aktivisering: Allerede aktivert

Installer metode: Uovervåket

Filformat: ISO

Størrelse: 697 MB

Oppstartbar

Integrert nyeste oppdateringer og hurtigreparasjoner

Godta oppdateringer form microsoft

Programmer Lagt til: (Du kan stoppe installasjonen av alle program trenger den ikke)

River Media senter (for 3D Multimedia)

yahoo messenger 10

Yahoo Multi Messenger

Firefox 3.5

Flash Player 10

Fire Tune

Winrar 3.8

K lite kodec 5.1.8

Winamp 5.5.6 med 3D skins

. NET Framework 2

Stardock Icon pacakger

Xoft spion Full (siste utgave)

clean unistaller

Dp projeksjon

Madotate

Rocket Dock

True transperncy

Ubericon

Yzshadow

og mer ..

Utseende:

25 nye 3D Temaer (Multi Color) med ikoner, lyder og bakgrunnsbilder

70 nye 3D Wallpapers (High Resolution)

Windows 7 påloggingsskjermen (optional.. Du kan endre det)

Oppstart Screens: (optional.. Du kan endre det)

Ubuntu linux utseende

Windows 7 utseende

Mac OS utseende

og mer ..

Det kan se ut som den versjonen ja.

Vel, jeg fikk råd fra PB brukerstøtte om at jeg kunne laste ned en versjon fra nettet så lenge jeg brukte min produktnøkkel, og det gjorde jeg.

Problemet ligger ikke i XP, XP er ikke utstyrt med alle drivere til alle PC'er så langt jeg vet.

På samme måte som med min stasjonære Dell PC, må jeg laste ned drivere fra DELL nettsupport eller medfølgende CD'er for at alt skal fungere, selv om jeg formatterer den originalt medfølgende Windows CD.

Dette er vel en av årsakene til at produsentene legger ut drivere på nett ?

Vel, jeg får fortsette min jakt etter driveren, hvis ikke får jeg bestille ny recovery CD fra PB etter påske.

250 kr i finnerlønn til den som finner den :-)

Lenke til kommentar

myhken, slutt å drit deg ut. Det er ikke ulovlig å endre utseende på Windows. Det er lisensen man betaler for, og den har han i orden.

Jeg er litt usikker, men prøv driveren som heter "PCI/mPCI/CB (RT2500)" her:

http://www.ralinktech.com/support.php

Har aldri sagt at det er ulovlig å endre utseende, men jeg sier at dette er en "hjemme mekket" utgave som ikke er original, og den kommer faktisk ferdig aktivert, så det gjør den ulovlig om man har egen lisens eller ikke.

Og du vet ikke hva den inneholder som de ikke nevner...

Det beste er å bruke en original XP plate (eller .iso fil) for å utelukke at det har noe med XP versjonen å gjøre.

Lenke til kommentar
Trådløs device : tror dette er av fabrikat RALINK

Det kan være så mangt. Kan også være noen andre enn ralink.

Istedet for å drive med å prøve og prøve ulike drivere kan du være snill å poste PCI vendorID og DeviceID på det trådløse adapteret ditt.

Du finner dette vha Device Manager - "Ukjent Device" - Properties - Details - HardwareIDs

Det som identifiserer enheten er to informasjoner xxxx :

1) er Vendor/Produsent (4siffet Hex verdi) = PCI\VEN_xxxx

2) er enhet/device identifikator = &DEV_xxxx

Vedlagt eksempel

VEN = 10DE = nVidia

DEV = 03F6 = MCP61 Sata/Raid kontroller

Fra søk hos : http://www.pcidatabase.com

Device Id Chip Description Vendor Id Vendor Name

0x03F6 MCP61 SATA/RAID Controller 0x10DE NVIDIA Corporation

post-35394-1270198838,0575_thumb.png

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det du viser hardwareID på i bildet med ? er en nVidia MCP51 ethernet kontroller (devID 0269) ,og den er ikke noen trådløs ethernet kontroller/chip.

Er du 110% sikker på at det er montert inn trådløs modul i din PC.

Slik det ser ut i din device manager nå er det ikke noe trådløst adaper aktivt.

Gjør:

Fn+F1 - Denne Toggler Wireless device (optional) on or off

Og sjekk pånytt i devicemanager etter en annen ukjent device.

Bruk details + properties slik at du får frem PCI/VEN_xxxx&DEVxxx

Post informasjonen om xxxx/xxxx i tråden.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Uansett, når driveren skal på plass, er det beste å brenne den på en cd-r og bruke device manager eller (behandle) under høyreklikkmenyen på "min datamaskin" å gjøre det med.

Så trykker du på "enhetsbehandling" og får opp en loddrett rad med

hardware i høyre vindu...

Ved å høyreklikke på advarsler kan man velge å søke etter driver, xp defaulter til cd-r ved dette, og finner om man faktisk HAR driveren liggende på cd-r'en den ALLTID!!! Eller kan det være vrient, av og til.

Så legg driverne på en cd-r !!!! Det er det beste!

Du kan også prøve å kjøre denne "detektoren" fra Intel...

http://www.intel.com/support/wireless/detect.htm

Alternativt du kan prøve intel sin "wireless generic driver setup generator" .exe fil ligger i samme område hos intel.

-

mvh

Endret av tweakMan
Lenke til kommentar

Det du viser hardwareID på i bildet med ? er en nVidia MCP51 ethernet kontroller (devID 0269) ,og den er ikke noen trådløs ethernet kontroller/chip.

Er du 110% sikker på at det er montert inn trådløs modul i din PC.

Slik det ser ut i din device manager nå er det ikke noe trådløst adaper aktivt.

Gjør:

Fn+F1 - Denne Toggler Wireless device (optional) on or off

Og sjekk pånytt i devicemanager etter en annen ukjent device.

Bruk details + properties slik at du får frem PCI/VEN_xxxx&DEVxxx

Post informasjonen om xxxx/xxxx i tråden.

Ja det er nettop det som er litt pussig. Som jeg skrev innledningsvis så kan jeg toggle av og på antenna, og det kommer lys på som viser at antenna er aktivert når toggler med FN+F1.

Og ja, jeg har brukt denne pc på trådløt nett i snart tre år, så jeg er 175% sikker på at den har trådløs enhet.

Det var etter at jeg innstallerte xp på ny den forsvant.

Ser snart ut for at eneste løsning blir å kjøpe ny recoverycd fra PB..

Lenke til kommentar

Hvis wireless er aktivt (FN+F1) + lysindikasjon så skal det dukke opp en ny unknown device i devicemanager (om ikke drivere til den er inkludert i OS). Dette har ingenting med windows versjon å gjøre , dvs om det er XP/Vista eller 7 har ingenting å si.

Edit:

Du bør jo først også installere XP driveren til nvidia MCP51 nvnet da.

Link:

http://support.packardbell.com/uk/item/index.php?m=download&i=7415160000;nforce_ethernet_5024.exe;0;;

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ja jeg har også trodd det.

Men det gjør det ikke.

Mulig at det trådløse devicet rett og sltt har konket ut.

Blått lys med antennesymbol kommer på, ingen enhet vises i devicemanager !!!

Hvis wireless er aktivt (FN+F1) + lysindikasjon så skal det dukke opp en ny unknown device i devicemanager (om ikke drivere til den er inkludert i OS). Dette har ingenting med windows versjon å gjøre , dvs om det er XP/Vista eller 7 har ingenting å si.

Edit:

Du bør jo først også installere XP driveren til nvidia MCP51 nvnet da.

Link:

http://support.packardbell.com/uk/item/index.php?m=download&i=7415160000;nforce_ethernet_5024.exe;0;;

Den er allerede innstallert, jeg er på internett med problem-pc'nå, md vanli nettverkskabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...