Insomniac910 Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Hei Jeg har hatt et stort problem med mitt Vista OS en stund nå. Det vil rett og slett ikke starte. Dette skjedde etter at SP2 ble installert, og Microsoft er enig med at denne oppdateringen er grunnen. Men siden Microsoft profesjonelle servicemennesker ikke klarer å ordne opp i mitt tydeligvis vanskelige problem, forventer jeg ikke at dere klarer det (ikke at jeg ikke har tillit til dere på forumet her). Så derfor har jeg kommet til stadiet der jeg rett og slett har gitt opp å bevare mine personlige filer på PC-en. Jeg ønsker nå å få fjernet Vista fra min PC på en eller annen måte. Jeg har kommet opp med tre ideer på hvordan dette kan løses. (Ekstra info: PC-en kan starte med ikke Vista, er heller ikke mulig å bruke disk for og fjernet OS-et, så ønsker ikke svar på hvordan dere ville fjernet det med disk osv). Ideene er som følger: 1. Kjøpe Windows 7 og installere dette på PC-en. Håper da at jeg får muligheten til å fjerne Vista herfra. Vil det føre til at jeg har mindre plass på harddisken å bruke, siden det allerede ligger en del filer der? Og vil det være mulig å få fjernet Vista gjennom Windows 7? 2. Kjøpe ny harddisk og ikke bruke den gamle. Jeg har Vistadisken liggende så har muligheten til å installere dette på ny harddisk. 3. Skaffe profesjonell hjelp til å tømme harddisken min. Vil dermed kunne installere Vista på den tomme harddisken. Det jeg lurer på er de spørsmålene jeg har i teksten og hvis mulig hva de forskjellige punktene ville kostet (forventer ikke eksakte tall eller noe sånt). Jeg lurer også hva dere ville gjort i mine sko. På forhånd takk Ps. Skal på påskeferie i noen dager nå så ikke forvent noe raskt takk eller svar på spørsmål... Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Det jeg hadde gjort: Laste ned en live-CD med Ubuntu og boote med den. Kopiere dine personlige filer til en annen harddisk eller en annen partisjon på din nåværende harddisk (annet enn den med Vista). Boote opp GParted og formatere partisjonen med Vista. Installere et nytt OS, hva som helst som du selv ønsker. Flytte tilbake dine personlige filer. Eventuelt fikse partisjonene med GParted etterpå. (Pris: 0,- kr om du beholder Vista, eventuelt prisen på Win7 om du kjøper det) Kommentarer til dine oppsatte valg: 1. Du kan installere Win7 over Vista. Ja, du kan slette Vista-filene etterpå. Sletter du i samme slengen alle de gamle installasjonene av programmer du hadde - slik at du har kun dine personlige filer igjen - taper du heller ikke noe plass. (Pris: prisen på Win7 versjonen du kjøper) 2. Kjøpe ny harddisk er ekstra kostnad. Du har jo allerede en som fungerer. Det du kan heller gjøre her er å kjøpe en ekstern harddisk og flytte dine personlige filer over dit ved hjelp av f.eks en Ubuntu live-CD. Videre formaterer du din gamle harddisk helt og installerer OS'et på nytt. Enten Vista eller Win7, om du velger å kjøpe det. Etter det vil du ha en fordel med å ha personlige filer på en egen harddisk som enkelt kan flyttes og kobles til en hvilken som helst PC. (Pris: prisen på harddisken du velger å kjøpe. Kan være ganske likt prisen i punk 1, eller det dobbelte om du kjøper Win7 i tillegg) 3. Om du bare vil tømme hele harddisken (og miste dine filer) og så installere Vista så er det veldig enkelt gjort med f.eks. GParted som jeg nevnte over. Trenger ikke helt de store kunnskapene for å greie det der Vet ikke helt med hva du mener med profesjonell hjelp, jeg hadde gjort det for 2-300 og en kopp kaffe, men går du til Elkjøp/Expert så kan det sikkert fort bli litt dyrt og tidskrevende. Uansett, lykke til og god påske! Lenke til kommentar
Insomniac910 Skrevet 4. april 2010 Forfatter Del Skrevet 4. april 2010 Takker stort for positivt og omfattende svar, skal prøve forslaget ditt med Ubuntu Live-cd. Skulle det være noe problem med det så kan jeg sikkert sende deg en personlig melding eller noe sånt. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 4. april 2010 Del Skrevet 4. april 2010 Jepp, bare spørre om du lurer på noe Lenke til kommentar
Insomniac910 Skrevet 7. april 2010 Forfatter Del Skrevet 7. april 2010 Klarte å løse problemet nå! Løsningen ble å først legge alle filene jeg ville ha fra C: over på D: ved å bruke Ubuntu Live-CD (guide her: http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/use-ubuntu-live-cd-to-backup-files-from-your-dead-windows-computer/). Etter det brukte jeg GPart til å slette C: disken også instalerte jeg Vista på C: igjen. Deretter kunne jeg bare flytte tilbake filene og PC-en var tilbake der den engang var. Virkelig fint å få brukt den igjen etter 3 måneder. Takker igjen for stor hjelp. Tenker nok at denne måten også kan brukes på lignende problemer med OS. Det var heller ikke veldig tidkrevende, noe som også er en fin ting. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 (endret) Glad å ha vært til hjelp! Og det var jo ikke så vanskelig heller! Pleier å ha OS'et samt programmer på egen partisjon så man alltid kan ta en formatering uten å miste personlige filer. Enda bedre med egen harddisk Endret 7. april 2010 av E.C. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå