Gå til innhold

Aprilfest 2010 - a_aa - Glassmenasjeriet


Anbefalte innlegg

21. april: Ser ut som objektivet har brukbar sving på smådetaljer som månekratere i hvert fall. Behagelig himmel.

24. april: Ser nesten ut som en stilisert versjon av en av blomstene til Randi.

25. april: Her må jeg si jeg likte taket i spoileren best. Ganske suggererende symmetrisk. Dagens objektiv var for øvrig en estetisk perle på PEN'en.

26. april: Enig med arnold_layne her. Ørlitt mindre utpreget korn, så hadde det sittet bra.

27. april: Så bra ut det der, kan ikke være mye å utsette på objektivet, ikke på humoren heller. Spoilervarianten var også bra, kan formelig se lyset funkler i isen.

28. april: Ingen særlig tvil om hvor vi er her nei. Hadde ikke trengt skiltet heller. Nydelig speiling av lyset i de våte steinene.

29. april: Ser vel ikke overoppskarpet ut egentlig, men skarphetsplanet faller (ikke så uventet) rimelig kjapt av. Enig i at det ser litt snodig ut oppe i venstre hjørne. Første spoilerbilde var slett ikke ueffent.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for hyggelige kommentarersmile.gif

 

Vedrørende overoppskarping - tror skjermen min skarper opp litt for mye, bildet så ikke like sandpapiraktig ut på en annen skjerm, så der ligger nok noe av forklaringen. Og ikkeno direkte blits nei, kun ettermiddagslys gjennom vinduet og en 25W bordlampe. Brukte lukker på 1/3s for at det skulle bli nok lys. Uansett, skyter jeg jpeg, må jeg leve med at jpeg-motoren av og til ikke gjør heelt som jeg hadde tenkt.wink.gif

Lenke til kommentar

Middag med gamle bekjentskaper i kveld - har ikke tenkt å legge ut bilder av dem, men hadde jo tråden i bakhodet og knipset litt med tanke på den. Tok med E-P1 og Oly pancake (17mm f/2.8), samt 1957-modell Jupiter-3 (50mm f/1.5) med Contax/Kiev RF-fatning. Etter hvert som dagslyset døde hen (og fotografens promille økte omvendt proporsjonalt med vinflaskens innhold) måtte Oly pancake erstattes med den mer lyssterke oldingen og nok en gang ender jeg opp med å foretrekker jeg de uperfekte bildene fra gamle objektiv new_yes.gif (mulig promillen takler vurderingsevnen min i knehøyde, men men...).

 

Siste stikk går altså til den 53-årige J-3'ern - her brukt med vidåpen blender og ISO2000 helt på slutten av en nydelig middag:

 

post-73994-1272669844,3145_thumb.jpg

 

Flere med vidåpen blender jurrasic style i spoiler:

 

 

"Femte i andre" er en bar med en imponerende kolleksjon av spirituosa, og har i tillegg greid å få på plass et "røykerom" (tror det juridisk sett er en slags veranda utenfor baren, der arbeidsgiver selv driver renhold) med svære vinduer til en bakgård. Den ser litt mørk og trist ut i utgangspunktet, men det er da lyspunkter i tilværelsen der:

post-73994-1272669971,2345_thumb.jpg

 

Det siste knipset jeg på tur hjemover da jeg så hva klokken var - 5 minutter igjen av April 2010, og jeg var slett ikke sikker på om jeg hadde noe brukbart å legge inn i tråden, eller om betydelige mengder vin hadde hatt en ødeleggende virkning på kveldens tidligere fotografering wink.gif. Croppet dette minimalt - måtte dreie det 1° av en eller annen grunn..:

post-73994-1272670000,9738_thumb.jpg

 

Legg merke til utflytingen/gløden rundt de lyseste områdene i disse bildene - dette er egentlig en optisk svakhet. Samtidig tror jeg at er det akkurat dette som gjør at jeg liker disse bildene fra gamle objektiver wink.gif

 

 

 

 

Takker alle som har vært innom for en flott April-fest - enten de bare har sett litt, kommentert, og/eller bidratt selv i egne tråder. Jeg har vært innom mange tråder, kommentert en del og satt stor pris på enda flereinv_biggrin.gif. Stor takk til de som drar igang dette - genialt for meg som både trenger et aldri så lite spark bak, og samtidig ikke ønsker å legge lista høyere enn at jeg kan gå fint over tongue.gif

 

 

PS: Kommer til å oppdatere førsteposten litt de nærmeste dagene - bla med et lagbilde av de objektivene som er brukt, og muligens litt linking internt i tråden.

Lenke til kommentar

Takk for en spennende tråd! Utrolig artig å se hva disse gamle sliterne kan levere. Jeg må innrømme at jeg også er litt svak for de sjarmerende svakhetene en del av objektivene leverer. Jeg kommer nok til å prøve meg på en eller to billige russere etter hvert - og da kommer jeg definitivt til å rådføre meg med deg først!

 

Det siste bildet forteller mye om en koselig kveld. En tur på Femte I Andre høres ut som en passende avslutning av kvelden i så måte :)

Lenke til kommentar

Utfordring: Ingen bilder med samme optiske konfigurasjon

Ingen objektver skal brukes mer enn én gang. Strategi: Industar til slutt (stygg bokeh åpen, skarp som F nedblendet, trenger lys) og nye først - alt annet (stort sett Jupiter) i midten. Svært tyngdepunkt rundt 50mm (som på µ4/3 er tele) må det gå an å leve med, eller hva? ermm.gif

Deltakernivå: Pingle (definitivt!)

Utstyr: Ja, det var det da... Oly E-P1, adaptere og:

 

µ4/3-fatning:

A) Oly 14-42mm, f/3.5-5.6

B) Oly 17mm f/2.8

C) Pana 20mm f/1.7

 

LTM-fatning:

D) Voigtländer Ultron 35mm f/1.7

E) Voigtländer Nokton 50mm f/1.5

F) Voigtländer Color Heliar 75mm f/2.5

G) Voigtländer APO Lanthar 90mm f/3.5

 

M39-fatning (i praksis LTM-fatning):

H) Jupiter-12 35mm f/2.8 (59-mod, kun reversert eller makroring)

I) Jupiter-3 50mm f/1.5 (58-mod)

J) Jupiter-8 50mm f/2.0 (4 stk: 56-, 57-, 58- og 77-mod)

K) Industar-26m 50mm f/2.8 (60-tallet)

L) Industar-50 fast 50mm f/3.5 (60-tallet)

M) Industar-50 foldbar 50mm f/3.5 (60-tallet)

N) Industar-61 52mm f/2,8 (60-tallet)

O) Jupiter-11 135mm f/4.0 (63-mod)

 

Modifisert M39-fatning:

P) Industar-69 28mm f/2.8 (70-tallet, halvformat)

 

Contax RF fatning (= Kiev RF fatning):

Q) Jupiter-3 50mm f/1.5 (57-mod)

R) Jupiter-8 50mm f/2.0 (57-mod)

S) Helios-103 53mm f/1.8 (82-mod)

T) Jupiter-9 85mm f/2.0 (55-mod)

U) Jupiter-11 135mm f/4.0 (57-mod)

 

T-fatning:

V) Albinar 500mm f/8.0 (80-tallet)

 

 

Edit:

Da er festen over, og jeg har i listen ovenfor linket hvert objektiv som ble benyttet, til innlegget med bilder som er tatt med dem. Nedenfor har jeg hivd inn et bilde som viser 21 de 22 objektivene som fikk luftet seg i løpet av denne vårmåneden - Albinaren er så forbasket stor at det ikke hadde vært plass til den på diagonalen engang... Bokstavidentifikasjonen refererer til listen ovenfor:

 

post-73994-1272804334,6927_thumb.jpg

 

Artig å se oversikten over alle objektivene :D

Lenke til kommentar

Edit:

Da er festen over, og jeg har i listen ovenfor linket hvert objektiv som ble benyttet, til innlegget med bilder som er tatt med dem. Nedenfor har jeg hivd inn et bilde som viser 21 de 22 objektivene som fikk luftet seg i løpet av denne vårmåneden - Albinaren er så forbasket stor at det ikke hadde vært plass til den på diagonalen engang... Bokstavidentifikasjonen refererer til listen ovenfor:

Det var litt av en samling :roll:

Lenke til kommentar

Takker for de hyggelige avslutningskommentarene, folkens!

 

Må bare nevne at mange av objektivene som jeg brukte krever mer skapplass enn investeringsevne, de billigste koster vel omtrent det samme som en halvliter på byen... Ikke alle er like enkle å få topp bilder med heller, men det gir jeg egentlig litt blaffen i, så lenge jeg har det moro og interessant mens jeg fotograferer  :D Og når jeg i tillegg deltar i en fest som er så hyggelig som denne, er alt bare velstand - takk igjen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...