Gå til innhold

Aprilfest 2010 - a_aa - Glassmenasjeriet


Anbefalte innlegg

Takk skal du ha, iamluka!

 

Jeg ofret faktisk en kjapp tanke på det der med høyre og venstre da jeg skulle croppe, og fant ut at jeg ville gi et inntrykk stor avstand til solen ved å la det være en del tom plass på høyresiden. Men til syvende og sist er det den umiddelbare magefølelsen som teller mest, så det kan meget godt hende at du har rett smile.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk, bareanton!

 

Jeg må bare få si at jeg ikke føler at jeg får tatt bildene mine på tross av objektivene (så god er jeg ikke), men på grunn av dem. Optikken er vel blant det som er minst endret de siste 60 år i fotografering, og en del av de skavankene som er borte fra nyere objektiver liker jeg faktisk godt (passer ikke alltid selvsagt, men ofte nok). Perfekt kan fort bli plastikkaktig uperfekt.smile.gif

Lenke til kommentar

Flott månebilde. Tror kanskje jeg heller vil at månen skulle vært på høyre side, men det er vel litt pirk.

Ja, det var veldig fint.... er likevel enig med deg om plasseringen, litt mer til høyre, det har noe med harmoni, balansen i bildet å gjøre. Det er slike detaljer man kommer på i etterkant. Men det er veldig mange fine, enkle motiver presentert i denne tråden, synes jeg. :yes:

Lenke til kommentar

Takker for gode ord, RandiA!

 

Jeg ser at Høyre har god medvind her, mens stakkars Venstre sliter rolleyes.gif

 

Er novise med GIMP, så jeg har benyttet anledningen til å gimpe litt - hope I've got this one Rightwink.gif

 

 

 

post-73994-1271970241,3228_thumb.jpg

 

(Ikke helt happy med lysdistribusjonen på månen, får lære meg mer gimping etter hvert...)

 

 

Lenke til kommentar

Merker jeg begynner å miste piffen, nå...

 

På lørdag satte jeg på Pana 20mm f/1.7 og gikk meg en tur på ettermiddagen - men ble bare måtelig fornøyd, så jeg hadde en tanke om å dra til byen rundt solnedgang, og ta noen bilder av lørdagskveldsstemningen. Det gikk imidlertid i vasken, så da får det bli et fra tidligere på dagen - og her kommer enda et sykkelstativ:

 

post-73994-1272231426,1959_thumb.jpg

 

Et slitent hus i samme område forvises til spoiler:

 

post-73994-1272231452,0343_thumb.jpg

 

 

I dag satte jeg på Industar-69 (28mm f/2.8) et sovjetisk pancakeobjektiv laget for Chaika halvformat-kamera, som kan settes på E-P1 vha en modda LTM-adapter. Et temmelig klart vårtegn i Bergen, er at fontenen i Lille lungegårdsvann ("Smålungeren") åpnes opp som et slags endelig bevis på at isen har gitt tapt:

 

post-73994-1272231836,4386_thumb.jpg

 

Hiver inn litt i spoiler her også, blant annet et bilde av kombinasjonen:

 

 

post-73994-1272231951,2493_thumb.jpg

Liker dette objektivet, rett og slett. Det er superenkelt, knøttlite, er nær et normal-objektiv for µ4/3 og nedblendet er det skarpt nok etter mine standarder.

 

post-73994-1272232146,4563_thumb.jpg

"Den blå sten" er et slags treffpunkt i Bergen, man venter på de man skal møte der, for så å gå videre til andre steder.

 

post-73994-1272232462,8839_thumb.jpg

Et tak under Puddefjordbroen.

 

 

Lenke til kommentar

Tusen takk for oppmuntrende ord! smile.gif Med det trykkende våte gråværet her i Bergen i kveld trengtes akkurat det for å orke en tur ut med kameraet...

 

post-73994-1272311131,2327_thumb.jpg

 

Nok en Jupiter-8 (50mm f/2.0) strykes i førstepost, denne gang en 1957-modell i Contax/Kiev RF-fatning. Bildet er tatt vidåpen (ISO500 1/60s), og det er vel ikke vanskelig å se at skarpheten - spesielt i kantene - da er så som så. So be it! cool.gif

 

Tilsvarende utsnitt tatt med Grainy BW art filter i spoiler:

 

 

post-73994-1272311157,5343_thumb.jpg

 

 

 

Har nå begynt å gå i surr med hvilke objektiver jeg har igjen, var sikker på at jeg hadde brukt begge Jupiter-3, men jaggu har jeg ennå Kiev-versjonen tilgjengelig. Får se om jeg kan finne noe gammelmodig å forevige med nostalgisk glød fra den før måneden er over.

Lenke til kommentar

Takker for gode ord og oppmuntringer (innspurten hadde vært tung uten dere!) smile.gif

 

God idé med et lagbilde med deltakerne, Trondster - tror jeg skal oppdatere førsteposten med et noe sånt 1. mai - er ennå ikke sikker hvilke som blir med til slutt. Har både en Jupiter-3 og en -8, en CV Nokton og to µ4/3-objektiver som jeg har lyst til å bruke (den ufoldbare Industar-50 er virkelig skral, så den er det ikke nøye med...). Flere objektiver enn dager whistle.gif

 

1963 modell Jupiter-11 (135mm f/4.0) i M39-fatning ble valget i dag - et av mine bedre kjøp, betalte skammelig lite for dette objektivet, og glasset er som om det nettopp kom fra fabrikken.

 

Her er et eksempel på at naturen av og til utvikler seg raskere enn vi mennesker greier å henge med på:

 

post-73994-1272402731,4769_thumb.jpg

 

En annet perspektiv (+ litt til) i spoiler:

 

 

Var i stuss på om jeg ville ha farger eller funkling sammen med "Is-skiltet", men fant ut at jeg foretrakk de lysende stråene og ut-av-fokus områder foran og bak i det valgte bildet, fremfor dette:

post-73994-1272402754,6552_thumb.jpg

 

Ikke langt unna satt en and som jeg nærmet meg forsiktig:

post-73994-1272402797,1999_thumb.jpg

 

Noe for de med sans for å lage konspiratorisjonsteorier fra symboler - et vindu høyt oppe på Storetveit kirke:

post-73994-1272402841,7202_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Takk, RandiA!

 

Da var det på tide med Voigtländer Nokton 50mm f/1.5, en favoritt som nok ikke fikk vist seg fra sin beste side i dag - dagen har vært svært grå og regnfull, først i kveldsmørket begynte det å bli litt farger og konturer:

 

post-73994-1272493012,7389_thumb.jpg

 

Null poeng til de som gjetter lokasjonen...

 

Noen flere fra den stakkars Noktonen i spoiler'n:

 

På ettermiddagen hadde vi det som fortjener betegnelsen gråvær:

post-73994-1272493042,0421_thumb.jpg

 

Bare der litt kunstig lys kunne skimtes, var det litt "liv":

post-73994-1272493084,039_thumb.jpg

(Croppet fra stående til liggende format)

 

Et rennesteinsbilde som kunne vært bedre...:

post-73994-1272493149,3057_thumb.jpg

(Croppet fra stående til liggende format)

 

 

Lenke til kommentar

Tusen takk for inspirerende kommentarer, folkens!

 

Som pingle trenger jeg vel strengt tatt ikke å ta i bruk nødløsninger, men fikk lyst til å stryke enda et objektiv av listen. Problemet var at dagen gråvær er enda gråere enn gårsdagens...

 

"Tvangssatte" blenderen på kit-zoomen Oly 14-42mm til f/9 og skrudde på reverserings- og stepup-ring, og knipset i lys fra vindu og en bordlampe (skrudde en OptiMount fast i lampa). Satte objektivet på brennvidde ca 20mm.

 

Jeg har i noen tidligere innlegg her i tråden lagt ved spoilerbilder av E-P1 og alskens objektiver - disse er tatt med Fuji F31fd, et ypperlig kamera som ble laget med støtte kun for følgende møkkaminnekortformat:

 

post-73994-1272572408,7774_thumb.jpg

 

Ser overoppskarpet ut i skarphetsplanet, men den er ikke oppskarpet i etterkant overhodet. Synes også skarphetsplanet ser litt mistenkelig ut utenfor sentrum av bildet... Tror nok ikke dette er det ideelle objektivet for reversering uansett, det fremste elementet (som roterer ved fokusering) inviterer ikke akkurat å bære resten av objektivet - det kjennes rett og slett litt for skralt ut.

 

 

 

Hentet en blomst utenfor døra:

post-73994-1272572844,9963_thumb.jpg

(croppet i bredden)

 

post-73994-1272572970,7168_thumb.jpg

(croppet i bredden)

 

post-73994-1272573110,2481_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...