Gå til innhold

Aprilfest 2010 - a_aa - Glassmenasjeriet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enda et objektiv rundt 50mm måtte til pers i dag - Industar-61, 52mm f/2.8. Det er en Tessar-kloning, og yter sitt beste på f/8-f/11, og da er det mer enn skarpt nok for de fleste. Er usikker på om min er laget med Lanthanum-glass, en senere versjon har betegnelsen "L/D" som helt sikkert bruker den spesielle glasstypen. Enkelte hevder at alle Industar-61 er laget med Lanthanum, og at "L/D" ble føyd til på M39-versjonen først da de begynte å lage Industar-61 Z/D for Zenith SLR. Samma det, nedblendet er den uansett en skarp sak.

 

Kom over denne pussige formasjonen på en tur mellom snøbygene i dagsmile.gif :

 

post-73994-1271621358,3234_thumb.jpg

 

Hivd inn et bilde av tospannet i spoilern:

 

 

Min I-61 er av den typen som gjerne blir kalt "Panda", med ringer i sort og krom vekselvis utover. Har satt på svart leatherette på min E-P1, og da passer de to underlig godt sammen, synes jeg (spesielt siden frontdekslet på kit-zoomen passer rett inn på mange sovjetiske M39-objektiver):

 

post-73994-1271621453,14_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar

11. april: Jeg synes egentlig du skulle beholdt det du syntes ble rotete, det var ganske stilig i mine øyne.

12. april: Skikkelig silkemykt. Pent rett og slett.

13. april: Dette vokste enormt (ikke bare i størrelse) når man åpnet det. Skarpe saker.

17. april: Hergår jeg for de grønne skuddene i spoileren. Selve skuddene var svært behagelig tegnet.

18. april: Pandaen var stilig, nesten misunnelig...

Lenke til kommentar

Hadde bestemt meg for å prøve den foldbare versjonen av Industar-50 i dag - det er vel et par år siden jeg sist brukte det på en FED, og jeg har vel aldri vært helt fornøyd med det. Så sloknet jeg på sofaen sleeping.gif, og det ble sent - og jeg burde nok ha ombestemt meg og valgt et annet objektiv da jeg gikk ut. I-50 har en lås for uendelig-fokus som kommer i konflikt med adapteren (nåja, det kan alltids fikses med en fil), slik at det er enklest å bruke 20m som lengste fokusavstand og heller blende ned. Nedblending bør vel uansett gjøres (det er visstnok en Tessar-formel) om man vil ha det skarpt, og det passer dårlig med overskyet kveldsvær...

 

Ikke overraskende var det veldig lite folk ved USF Verftet i kveld, og ditto sykler - men et småfunky sykkelstativ var da noe å forevige:

 

post-73994-1271798461,3386_thumb.jpg

 

John Cleese har en spesiell tørr og konstaterende måte å si "Weird." på, som jeg tror han hadde brukt om han hadde åpnet spoileren og sett kombinasjonen E-P1 og I-50:

 

 

 

post-73994-1271798518,1989_thumb.jpg

 

En underlig konstellasjon, tror jeg man kan si.mellow.gif  Kan dessverre ikke skyve inn objektivet på E-P1 (uten jekk eller slegge), så den må være permanent uttrukket.

 

Siste bilde fra I-50 viser at jeg nesten fikk litt mer lys å jobbe med, det virket som om skylaget skulle tynnes ut - men dessverre var dette det nærmeste jeg kom synet av sol på min vandring i dag, deretter ble det bare gråere:

 

post-73994-1271798561,157_thumb.jpg

 

 

 

 

Edit: Kom på at jeg allerede har postet et bilde fra USF i spoiler 3 april, tatt med Albinar 500mm fra ca 2,5 km avstand - her sees en 100% crop (fuzzy...) utfra det samme bildet, med spiralene helt til venstre:

 

 

post-73994-1273011362,0849_thumb.jpg

 

 

 

 

Endret av a_aa
Lenke til kommentar

Da var det tur for Jupiter-11 (135mm f/4.0) i Contax/Kiev RF-fatning. Dette objektivet tror jeg dessverre har pådratt seg en lei skavank sad.gif - separasjon av de sammenlimte linsene i frontdubletten. Det kan dessverre gi kontrastfattige og "tåkete" bilder - og ved uheldige temperatursvinginger ser man tydelig et gråaktig lag inne mellom linsene (det var sånn jeg oppdaget det). Men jeg prøver selvsagt likevel - når jeg slipper unna tåka er nemlig denne 53-åringen høyst brukbarsmile.gif

 

Det ble en tur oppover på Kvarven i kveld, og jeg må vel si at om det deles ut poeng for originalitet her, så kan jeg ikke regne med at særlig mange havner hos meg på bakgrunn av dagens bilder. I dag ble det temmelig standard motiver...

 

Her er en halvmåne, enkelt og greit:

 

post-73994-1271885738,4334_thumb.jpg

 

50% crop, minimalt oppskarpet, småjustert i FastStone.

 

 

 

Og Månen må selvsagt følges av Solen:

 

post-73994-1271885908,0968_thumb.jpg

 

Solen er også en 50%-crop, mens representanten fra Jorden, et tre, ikke er croppet:

 

post-73994-1271886021,4892_thumb.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...