Gå til innhold

Aprilfest 2010 - a_aa - Glassmenasjeriet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da ble det den eldste Jupiter-8 som måtte til pers i dag - og da jeg kom over dette soleklare vårtegnet new_yes.gif , fikk denne 56-modellen også litt hjelp av en makroring:

 

post-73994-1270496031,3855_thumb.jpg

 

Trøblet litt med dette motivet. Prøvde meg med noen ekstra ringer for å komme skikkelig innpå, men det gikk skeis - for mye sur vind som røsket og dro i blomsten (og det var vel nettopp for å få ly for vinden humla søkte tilflukt der).

 

Bildet er lett beskåret og uavansert behandlet i FastStone.

 

 

 

Et par krokusbilder til - først et med vidåpen blender (og karakteristisk bokeh og glød - som jeg liker godt i enkelte bilder):

 

post-73994-1270496052,7146_thumb.jpg

 

Blender man vel et hakk ned, til rundt f/3 blir 54-åringen veldig så ungdommelig av seg - da er det ikke forskjellen til atskillig nyere optikk særlig utpreget:

 

post-73994-1270496071,6782_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar

Da ble det den eldste Jupiter-8 som måtte til pers i dag - og da jeg kom over dette soleklare vårtegnet new_yes.gif , fikk denne 56-modellen også litt hjelp av en makroring:

Trøblet litt med dette motivet. Prøvde meg med noen ekstra ringer for å komme skikkelig innpå, men det gikk skeis - for mye sur vind som røsket og dro i blomsten (og det var vel nettopp for å få ly for vinden humla søkte tilflukt der).

Bildet er lett beskåret og uavansert behandlet i FastStone.

Se der ja...våren kommer over alt jo... :yes:

Lenke til kommentar

Må passe på så jeg ikke stryker på pingle-nivå her hmm2.gif

 

Hadde planlagt en tur med Jupiter-12 i etterdag, men oppdaget da jeg skulle til å sette den på plass for gå ut i siste rest av sol (og flott fotolys) at fokusringen kjentes ut som noen hadde strødd grus inni den shocking2.gif. Etter mye om og men, greide jeg å finne ut av det og fikse det (det var en bitteknøttliten skrue som hadde løsnet og mått skrus inn på rett plass igjen - måtte bruke mitt aller minste skrujern). På grunn av sin gjenstridighet må derfor J-12'ern nøye seg med med et abstrakt bilde i denne runden:

 

post-73994-1270850506,6638_thumb.jpg

 

 

Som filnavnet antyder - under dette plastlokket, sett i skinnet fra TV'en, lå skrutrekkeren som jeg brukte til å fikse J-12'ernsmile.gif

 

Lenke til kommentar

Takk for oppmuntrende kommentarer, folkens! Og hva gjelder disco - jeg er sikkert miljøskadd etter å ha vært tenåring omtrent så mye som det er mulig i det beryktede åttitallet - disco, hockeysveis, pastellfarger; det er ungdomstiden sin, detinv_biggrin.gif

Lenke til kommentar

Så unge (nesten) alle er her ohmy.gif

 

Appreciated!inv_biggrin.gif

 

Rasket med meg en Voigländer til i dag - og det ble senere på kvelden enn jeg hadde tenkt, så lukkertidene ble skumle (liker ikke 35mm Ultron på E-P1 på blenderåpninger større enn f/4). Måtte ta i bruk TrekPod'en.

 

Dette bildet kan vel forsvares i denne vår-utfordringen ved at det ikke er noe snø å se, samt at det vel kan skimtes noen "gåsunger" helt til venstre:

 

post-73994-1270943466,4276_thumb.jpg

 

 

Dagens spoilerbilde:

 

post-73994-1270943565,3926_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar

Spennende optikk, morsomt å se hva du får ut av det.

 

1. april var meget delikat, men med en snodig struktur i bakgrunnen som jeg også har sett på enkelte andre objektiver. Ikke det at det nødvendigvis trekker ned.

4. april har litt "busy bokeh", men ellers pent.

5. april, he, he, skikkelig stupdykk. Silkemyk bakgrunn her.

6. april, psychedelic tools. Spreke farger, som spesielt i forgrunnen har fine overganger.

10. april, her likte jeg spoileren best. Skikkelig tomsi-lokasjon.

Lenke til kommentar

Oi, den hytten har vært ute en vinternatt før. Men tomten er nok verdt noen kroner...

 

Herlig psykedelia fra 6. april! Flotte farger og en fin komp. Men til tross for forklaringen klarer ikke hjernen helt å få fatt i hva øynene ser på. Det ser litt ut som et stykke sukkerkandis som kommer opp av en av grytene til Willy Wonka.

Lenke til kommentar
Rasket med meg en Voigländer til i dag - og det ble senere på kvelden enn jeg hadde tenkt, så lukkertidene ble skumle (liker ikke 35mm Ultron på E-P1 på blenderåpninger større enn f/4). Måtte ta i bruk TrekPod'en.

Dette bildet kan vel forsvares i denne vår-utfordringen ved at det ikke er noe snø å se, samt at det vel kan skimtes noen "gåsunger" helt til venstre:

 

Et forferdelig hønsehus, men et flott bilde... :yes:

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger - det er hyggelig og inspirerende! inv_biggrin.gif

 

Herlig psykedelia fra 6. april! Flotte farger og en fin komp. Men til tross for forklaringen klarer ikke hjernen helt å få fatt i hva øynene ser på.

 

Benytter arnold_laynes kommentar som en unnskyldning for å hive inn en billedlig forklaring smile.gif - selvsagt i en spoiler:

 

 

Det er ett element som særlig bidrar til at hjernen ikke får helt tak på 6.april-bildet, tror jeg. Det mørke elementet stikker ikke opp av overflaten, overflaten er nesten helt plan - og i det mørke feltet stikker det en plastknast nedover under overflaten. Siden mange vil oppfatte det anderledes, vil dybdeskarpheten fremstå feildistribuert, og gjenskinnet fra knasten langt under overflaten oppfattes som en grunnløs speiling på overflaten. Da jeg holdt på med J-12'ern, tok jeg et bilde fra en annen vinkel der det er det lettere å se sammenhengene thumbup.gif :

 

post-73994-1270985536,6873_thumb.jpg

 

Et til fra samme seanse - dette gir meg en illevarslende følelse av rovdyr glidende i et bunnløst hav på vei mot et eldgammelt landskap - men det er altså fortsatt skrutrekkerskrinet mitt wink.gif

 

post-73994-1270985549,6022_thumb.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Hmm. Vil Ultron-en være en av objektivene som får hjelp av skeive mikrolinser på digitale M-er, tro? Der er den ihvertfall ganske akseptabel..

Utformingen har i hvertfall et trekk som typisk gir problemer med manglende telesentrisistet på vanlige sensorer - et utstikkende bakre lenseelement som gir en enda kortere avstand mellom sensor og den tegnende glassoverflaten. Da blir det nok problemer med "skrått lys" utenfor senter - og da kan nok Leica's løsning med forskjøvne mikrolinser på sensoren være god knall, ja thumbup.gif

 

Ellers har det vært mye morsomt å se på så langt, gøy med en utstyrsfest av denne typen også smile.gif Måtte discopsykedeliaen leve evig!

 

Takker for tilbakemeldingen!smile.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...