Gå til innhold

Menneskedyret vs. ikke-menneskelige dyr i biologien

Anbefalte innlegg

http://www.nytimes.com/2010/04/04/magazine/04animals-t.html?hp

Young would never use the phrase “straight couples.” And she is adamantly against calling the other birds “lesbians” too. For one thing, the same-sex pairs appear to do everything male-female pairs do except have sex, and Young isn’t really sure, or comfortable judging, whether that technically qualifies them as lesbians or not. But moreover, the whole question is meaningless to her; it has nothing to do with her research. “ ‘Lesbian,’ ” she told me, “is a human term,” and Young — a diligent and cautious scientist, just beginning to make a name in her field — is devoted to using the most aseptic language possible and resisting any tinge of anthropomorphism.“The study is about albatross,” she told me firmly. “The study is not about humans.” Often, she seemed to be mentally peer-reviewing her words before speaking.

04animals-span-popup.jpg

"A female pair at a Laysan albatross colony in Kaena Point, Hawaii."

Ja jeg ser at dette er en stakkars forsker som vil være forsiktig. Men jeg leser lignende tull hele tiden, hvor forskere kaster ut all logikk og rasjonalitet når det gjelder homo sapiens vs. resten av livet. Tipper jeg er ganske alene om å bry meg så veldig om dette, men ohhhh! :realmad: Å være lesbe er altså menneskelig, dermed kan man ikke kalle to albatross hunner for lesber?

Mennesker 'går' ofte for å flytte seg. Men her snakker vi tross alt om albatrosser. Og de bruker noe vi kaller beveging av ben, hvor de 'beveger beina frem og tilbake'.

Det eneste argumentet som kommer fram i artikkelen er at albatrossene gjør alt utenom å ha sex med hverandre. Og dermed prøver hun å inkludere det inn i definisjonen på lesber, at de absolutt må ha sex. Men noe forteller meg hun hadde vært like tilbakeholden med å kalle to bonobo hunner for lesber... Og her må jeg nesten stoppe før "mennesker er aper" masingen min tar av.

Jeg trengte egentlig bare å slippe ut litt irritasjon her, men kanskje noen er uenig og mener vi bør holde klart skille mellom oss og resten av verden? Eller kanskje noen har andre gode tanker rundt emnet?

AronRa har forresten en veldig god video som er verdt en titt. Han snakker litt rundt dette, og fordyper seg i taksonomien til aper -

Endret av Venetar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ettervært som vi lærer mer om oss selv vil vi finne ut at flre dyr er skremmende like oss og vi dem og da snakker jeg ikke bare andre aper.

Når hundeoppdrettere osv. snakker om hunder, snakker de veldig ned om dem, de kaller dem egentlig bare instinkt drevene dyr, når de viser kjærlighet for eierne sine, sier oppdrettere at de bare simulerer kjærlighet fordi dem underkaster seg oss fordi vi er alpha ledere og de vi oppfatter som kjærlighet bare er underkastelse.

Nå viser deg seg at hunder kan føle ekte kjærlighet like mye som mennesker, når de er loggrer og slikker oss i ansiketet er det like ekte som om et barn som kaster seg rund nakken på moren eller faren sin.

Her er allerde en av de klare menneskelige aspektene(kjærlighet) ikke så klare lengre, viss dyr som hunder kan føle det, hvor mange andre kan også.

Viss vi tar elefanter, vet vi at dem har spirituele liv, de bruker mye tid (og kanskje tanker) på død og har dødsritualer. Vi vet dem har like god hukomelse som oss, de hukser alle elefanter de møter og vil føle savn om de dør eller blir borte på en måte.

Vi bare anntar at dyr ikke tenker som oss fordi vi liker å være unike.

Folk sier, siden ingen andre dyr har bygd Titanic eller Empire state building er de derfor dummere og mer instinkt baserte enn oss.

Men sanheten kan være at dyr ikke nødvendigvis er mye dummere(men noe dummere er de nok) men at de tenker på andre måter.

Mens mennekser har en trang til å bygge og utvide og bli mektige, er kanskje de andre apene mer som hippier, kanskje de kan gjøre mye mer, men veldig å bare slappe av i skogen spise mat og knulle dagen lang(som Bonoboer) Er det så anderledes enn Hippier fra 60tallet,

Kunne en fern hippie bygge Titanic? nei, men er de defor mye dummere enn andre mennesker, eller tenker de bare "anderledes"

Lenke til kommentar

Mange mennesker er redde for å være dyr, de ser på seg selv som noe bedre. Hvorfor er et interesant spørsmål, men jeg aner virkelig ikke. Selv synes jeg det er en veldig trangsynt tankegang. Vi har tross alt mer eller mindre alt til felles med griser anatomisk sett, unntatt på utsiden.

Knær, albuer, alle indre organer er ca samme størrelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...