Nohcho Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Hei, jeg har aldri klart å forstå hva INFLASJON er, er det noen som kan forklare meg det på en daglig tale? Minst mulig fagord))) Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Jo flere penger det er i omløp, jo mindre er hver penge verdt. Som at 1/100 er mer enn 1/1000 Lenke til kommentar
Nesnitram Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Inflasjon er at verdien av en penge øker eller synker Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Når verdien av en penge øker, kalles det deflasjon. Lenke til kommentar
Potetfar Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Inflasjon er økning i pris på varer og tjenester. Si f.eks at alle bedrifter i Norge bestemmer seg for å øke lønningene sine med 1%, så alle lønnsmottakere får litt mer penger mellom fingrene. Da vil alle butikkjeder (for ta det enkelt) se sitt snitt til å sette opp prisene, la oss si med 1%. Kanskje butikken da tar seg råd til å sette opp lønnen til sine ansatte med 1% til, og du ser sikkert hvordan det fortsetter. Sikkert litt dårlig forklaring, men håper den var enkel å forstå. Lenke til kommentar
Nesnitram Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Når verdien av en penge øker, kalles det deflasjon. ops, min feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå