Gå til innhold

Skal ha ny TV og har ikke peiling. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Jepp. Snart på tide med et skifte i heimen.

Størrelsen skal være fra 42" til 50" og så klart billig og bra. Hva er bra der ute i jungelen? Skal se en del film men hadde tenkt å beholde min vanlige ViaSat dekoder. Er det stor forskjell på LCD TV og LED TV når det kommer til bildekvalitet? Som dere skjønner har jeg ikke så mye peiling og trenger litt hjelp.

Sikkert mange her som har lest litt tester osv, har litt peiling og har en TV hjemme de er fornøyd med eller bare har interesse for sånt. Kom med forslag og råd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du se Blu-ray eller DVD? Antar at du med "vanlig Viasat-dekoder" mener en som ikke gir HD-bilde.

Dersom du ikke ser noe HD-materiale i det hele tatt så kan en Panasonic X10Y være et godt valg, du får 42" for 5000 kroner. Det er en "HD-Ready" plasma-TV med svært godt bilde og fornuftig pris. Samtidig er 2010-modellen bare 1000 kroner dyrere, og det er en litt bedre TV.

Dersom du skal se Blu-ray ville jeg helt klart ha spandert på meg en 50" med "Full HD"-oppløsning. Du får en LG 50PS3000 eller en Samsung PS50B650 for knappe 8000 kroner, men om du er villig til å betale litt mer får du en 2010-modell Panasonic G20 50" for ca 13000 kroner. Dette er nok et at de bedre kjøpene du kan gjøre. Om du er veldig opptatt av design vil nok Panasonic skuffe deg, siden det er veldig trauste TVer, i såfall kan det lønne seg å vente en måneds tid og se hvordan de nye TVene til Samsung blir. Du får 2009-modellen Samsung PS50B850 til under 13000, men det er vanskelig å anbefale den med nye modeller rett rundt hjørnet, og sammenlignet med Panasonic G20, som allerede er ute. Det er imidlertid også en svært god (og vakker) TV, på nivå med Panasonic G10.

Nå har jeg kun nevnt plasma, litt pga bruksområdet ditt og litt fordi jeg selv er en meget fornøyd plasma-bruker. Du finner helt klart gode LCD-TVer også, men du må gjerne litt lenger opp i pris for å finne modellene som nærmer seg plasma i kvalitet. Du får f.eks. Samsung 8050 til ca 18000 for en 46", men jeg mener at den priser seg ut i forhold til plasma. Dersom du har veldig lyse forhold der du titter på TV kan det imidlertid være verdt å kikke litt ekstra på LED-LCD eller LCD, siden det er mer lyssterke paneler enn plasma, og tåler bedre f.eks. direkte sollys rett på skjermen uten at bildet blir like utvasket. Også Samsung sine plasma-TVer er hakket bedre enn Panasonics plasma-TVer i rom med kraftig belysning.

Lenke til kommentar

Ok. Takk for et veldig godt svar :)

Jo skal se HD film tenkte jeg. Og jeg har ikke direkte sollys på skjermen eller veldig lyse forhold så da er vel plasma tingen ettersom du sier. Da får jeg sjekke litt de modellene du nevner her. Og siden plasma er litt billigere er jo det et stort pluss. Har hørt at bilde har lettere for å brenne seg fast i skjermen på en plasma tv?

Endret av wassiboy
Lenke til kommentar

Det er riktig. De første månedene kan det lønne seg å være litt forsiktig med en plasma, gjerne skru ned kontrasten litt, se på mest mulig 16:9-materiale (uten black bars), bruke TVens "hvitvask" en del innimellom (på Samsungen min er dette noen rullende svart-hvite bølger som går frem og tilbake på skjermen), men når det er sagt skal det mye til å faktisk brenne fast noe på en moderne plasma. Så lenge du ikke bruker den til PC eller spill burde det være grei skuring.

Jeg har selv hatt litt småtrøbbel med min Samsung-plasma og burn-in, spesielt siden min kone som er i fødselspermisjon har spilt utrolig mye Dragon Age på PS3en, et spill som har en del statiske HUD-elementer. Det har gått over med tiden, men en ganske lang periode så jeg svake avtrykk av disse elementene når bakgrunnsfargen på TVen var helt hvit. Jeg ville nok, i motsetning til henne, ha brukt "hvitvasken" mer aktivt mellom spilløktene, men men :)

Forøvrig regnes Pioneer som best på burn-in, etterfulgt av Panasonic, så Samsung og til slutt LG. Siden Pioneer er ute av markedet vil dermed Panasonic være best om dette er noe du bekymrer deg for, om ikke Samsung har gjort noe spesielt med 2010-modellene sine. LG ser ut til å ha samme problemene som i 2009, ref. test av LG PK950 (som ellers også ser ut til å være en svært god TV).

Lenke til kommentar

Jo, det er sant det. Nå vet jeg ikke helt hvordan 2010-modellene er på dette området, det eneste jeg har funnet er dette fra en artikkel på danske Flatpanels.dk: "Alle plasma-Tv taber en anelse sort over tid, men Panasonic nævnte, at styringen af lysstyrken er langt mindre synligt på 2010 modellerne, og at nogle 2009 modeller har en lidt forkert implementering, som justerer for meget på lyset." Samsung gjør det samme, men "(...)not as aggressive as on the Panasonic models" i følge Samsung selv. Hva man skal tro på blir opp til den enkelte, og hva som er riktig vil tiden vise.

Lenke til kommentar

Hmm. Her var det mye å tenke på. Men jeg har det med å ta godt vare på mine elektriske aparater så det burn-in problemet skal gå greit. Men likte ikke så godt det med sort-grått problemet. Men når plasma er så mye billigere kan man jo skifte tv litt oftere.

Meget bra respons her. Takker så mye for det :thumbup:

Har lagt ut en annen tråd også som dere kanskje har peiling på? Har ikke fått svar på den ennå. Her er den: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1217382

Endret av wassiboy
Lenke til kommentar

Det at Samsung også gradvis øker sortnivået, noe ingen ser ut til noensinne å ha merket, og at Panasonic visstnok skal ha fikset dette i 2010-modellene, gjør at jeg ikke personlig ville ha bekymret meg for det. Jeg ville ha styrt unna en 2009-modell Panasonic plasma, that's it. Jeg vet ikke om X10Y (som jeg riktignok anbefalte) er rammet av problemet med økende sortnivå, har fått inntrykk av at det gjelder bare/mest G10?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...