Goosewitch Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Ettersom jeg kjenner til skolen skal jeg dele litt av informasjonen med dere: Forsvarets ingeniørhøgskole som er representert på TG utdanner ingeniører innen faget telematikk. Hovedfokuset er derfor nettverk og radiosystemer. Alle bachelorutdanninger har et forholdsvis bredt spekter. Det har også denne. Fagene er i stor grad like de man har på et hvilket som helst annet it eller informatikkstudie på bachelornivå. Det som skiller denne skolen fra en sivil skole er er at du i tilleg til din it-utdannelse også får lederutdanning og erfaring(en kombinasjon med gode jobbmuligheter). Ja, du får en bachelorgrad gratis. Ja, du bor gratis og spiser gratis. Nei, du betaler ingen ting for skolebøker og annet skolematriell. I tilleg til at alt blir beltalt for deg de 3,5 årene du er der så vil du også få et månedlig stipend. Jeg mener dette er på ca 140 kroner dagen. dette er mer penger enn de fleste sivile studenter har til rådighet etter at alle nødvendige utgifter er betalt. Hva er haken tenker du kanskje nå? Det er en militær skole. Det betyr at men følger millitære normer i hverdagen. Det blir litt øvelser og det blir stilt krav til deg faglig, mentalt og fysisk. Tilfredstiller du ikke kravene som blir satt er det først en advarsel så er det rett ut. Denne oppfølgingen gjør også at resultatene på denne skolen ofte er bedre enn andre skoler. Du får rett og slett et helt annen forhold til det å stryke på en eksamen. I motsetning til andre skoler så gjenomføres det knapt nok en forelesning på denne skolen. Det er klasseromsundervisning med individuell oppfølging. Dette er kanskje den viktigste årsaken til de gode resultatene. Når de 3 årene er ferdig er det plikttjeneste. Kullet får tildelt en gruppe stilinger som skal fordeles internt(dette er hvertfall en vanlig praksis). Du vil da få tildelt en jobb som du skal fylle de neste 3 årene. Dette er måten du "tilbakebetaler" forsvaret etter skoletiden. Det er også mulig å søke seg inn i andre stillinger i plikttjenesten. Jeg vil påstå at dette er vel så mye positiv erfaring for egen del som det er plikttjeneste. Du fyller en helt vanlig jobb med god lønn. usikkerhetsmomentet er at du kanskje må bosette deg en plass du ikke så for deg i utgangspunktet. Mer informasjon finnes på: http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/start/lederutdanning/befalskole/foringior/ Om det er rett målgruppe det blir henvendt seg til gjenstår å se. Det viktigste for skolen sin del vil nok være alle pr dette har medført. Nå vet hvertfall flere om hva dette går ut på. Det er også opprettet en facebookgruppe om du skulle ha interesse for denne utdanningen: http://www.facebook.com/pages/Forsvarets-ingeniorhogskole/180527309760 Det var ikke meningen at dette skulle bli noe rekruteringsinnlegg, men jeg håper dere vet litt mer om skolen nå i hvertfall. Lenke til kommentar
branick Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Altså, jeg ble faktisk fristet jeg nå, enda jeg er 26 år gammel og ferdig med min egen utdannelse Lenke til kommentar
b-real Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Høres spennende ut men ryker fort dessverre: For å komme inn på Forsvarets ingeniørhøgskole må du ha generell studiekompetanse med fordypning i matematikk R2 (3MX/3MN) og fysikk 1 (2 FY) eller tilsvarende. Alternativt kan du også komme inn dersom du har bestått forkurs ingeniør eller eksamen fra teknisk fagskole. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 b-real: Er da fort gjort å ta det som privatist? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Fin push-up teknikk på han som er avbildet. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 b-real: Er da fort gjort å ta det som privatist?Er det sikkert. Lenke til kommentar
Goosewitch Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Har du yrkesfaglig bakgrunn så er heller ikke umulig. 1 år på forkurs ved gjøvik tekniske fagskole f.eks gir studiekompetanse til denne skolen. Det var også mulig å ta kun matte, fysikk og kjemi for de med generell studiekompetanse. Da dekkes du av lånekassen også. Min bakgrunn er at jeg gikk vk1 elektronikk, tok forkurs ingeniør i løpet av et år før jeg startet på det som i dag er FIH. Året på forkurs er riktignok litt hektisk, men det er en fin forsmak på studiehverdagen senere. Det er bare og søke og tipse unge lovende dataingeniører. Jeg angrer ikke et sekund på valget jeg tok. Er dere nysgjerrig på skolen svarer jeg gjerne på spørsmål. facebook-siden inneholder også en god del informasjon. Så det er bare å begynne å trene og sende inn en søknad Lenke til kommentar
PCBerg Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Bytt ut cola og grandis med melk og Bjørns havregryn. Legg på litt fysisk fostring, så er hallen fylt med elitesoldater Haha, det hadde vært artig!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå