Mannen med ljåen Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Hei! Jeg lurer på en ting. En Stratos, og hva som helst annet, holdes sammen av ulike atombindinger. Men hvis jeg knekker en Stratos, og setter sammen de to halvdelene, hva er det som hindrer at de to halvdelene henger sammen igjen, som om de aldri hadde knekt? Vil ikke atombindingene finne hverandre igjen? Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Uten at jeg har inngående kunnskap om akkurat dette så prøver jeg meg. Det er vel strengt tatt ikke atombindingene du bryter når du brekker en Stratos. Det er nok på et mye høyere nivå, altså større byggestein enn atomnivå. Det er nok mer sjokoladen som brytes, mens atombindingene består. Bruddet følger nok kanskje molekylene/atomene, men de brytes ikke opp. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Som sagt, du bryter ikke opp molekyler, men sjokolader. Forøvrig inneholder atombindinger energi, så du hadde trengt energi for å sette dem sammen igjen. Uansett så er det bindingene mellom molekyler du bryter, ganske skjøre saker, men også de inneholder energi, så du trenger energi for å sette dem sammen igjen, og om du varmer opp begge ender med en lighter, og setter sammen så vil de sitte sammen igjen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Selvfølgelig bryter man atom- (eller i alle fall molekyl-)bindinger. Men som Flimzes sier, det kreves energi for å danne nye bindinger. Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Du bryter ikke bindiningene i molekylene men mellom molekylene. Hvis du tilrettelegger binding mellom sjokoladebitene så kan du få til å "lime" de sammen igjen. Med for eks varme slik at de smelter sammen igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå