Delvis Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Verden vil jo gjerne arbeide for en total varig fred. Men ville en slik tilstand være attraktiv, eller ville den bli for kjedelig og stusselig? "Enhver generasjon trenger en krig" lød et kjent historisk ordtak. Mannfolk har tydeligvis tilbøyeligheten for krig og kamplyst medfødt, ..eller? Selv merker jeg at jeg er temmelig opptatt av det. Og de fleste hanner er jo intressert i filmer med krig og krigshistorie. Nå nærmer det seg muligens en ny storkrig. Terrorbølgen i Russland. Og på nyhetene sier de at det er like før Israel angriper Iran. Vil vi helst slippe alt dette, eller blir verden og livet for fargeløst uten konflikter og krig? Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 En slik tilstand er uoppnåelig. En fredlig verden forutsetter en verden hvor alle har like tilgang på på uendelige mengder av alle ressurser man trenger. Do the math. Jeg spår Norge i krig før slutten av dette århundret. Lenke til kommentar
thebull Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Krig er spennende og "kult" for alle som ikke har opplevd det. Ingen som faktisk har opplevd elendigheten i en krig vil si at det er nødvendig eller stilig på noen som helst måter. Verden hadde ikke blitt direkte kjedelig, men tror det ligger litt i vår natur som menn å "lengte" etter litt.. action. Men er det en ting vi spesielt merker nå er det at man fort glemmer, bare se hvordan mange muslimske ungdommer har begynt å behandle norskejøder, det gjør meg kvalm og viser hvor fort en ny generasjon glemmer feilene til den forrige.. Kriger vil forsette å komme på lik linje som nye uvitende generasjoner forsetter å komme til denne verdenen. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Glem nå verden for en skakket liten stund, se på Norge. Har du ikke det greit da? Du trenger ikke å tenke på om du har mat for kvelden, tak over hodet, mulighet til å gå ut uten å frykte for livet. Hvem vil egentlig ha krig? Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 (endret) Kun de blodtørstige, de som huger etter stor makt og som ikke skyr noen midler for å oppnå det, Blåbær. Men krig, krig oppstår konstant. Det er neppe på grunn av spenningen at det oppstår, men det er mange andre årsaker. Ressurser og forskjellige politiske ideologier, samt gale maktsyke mennesker som er villige til å utnytte de midlene de har til rådighet (som f. eks. religion), er nøkkelord til hvorfor det blir krig. De aller, aller fleste misliker krig. Godt er det. Men hvorfor er det da slik at krigsspill er blant de mestselgende spillene, og filmer som omhandler krig eller skyting og dreping er enormt populære? Det får en jo til å tenke.. ..men jeg tror ikke tilværelsen ville blitt spesielt kjedelig dersom det ikke var krig i verden. Kun et fåtall tapre og flotte norske mennesker har opplevd krig, mens resten av oss sitter her hjemme og har det trygt. Vi merker ikke noe spesielt til det på kroppen sånn sett, og jeg vil ikke si at krigen (forutsetter at vi kan kalle den det) i Afghanistan gjør livet verken mer eller mindre spennende for min del. Men for andre kanskje.. jeg vet ikke. Men.. det er nok en uoppnåelig situasjon. En utopi om du vil. Men ville det vært kjedelig? Nei, jeg tror ikke det, selv om begjæret for "action" ligger i oss. Det er mange andre og bedre måter å ikke ha det kjedelig på. Endret 2. april 2010 av Goldshoten Lenke til kommentar
Gramstad Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Hvis man ser i historien har vi bestandig kriget en eller en annen plass. Det er menneskelig å krige. Så krig vil det være uansett. Og det er ikke bare lederne over supermaktene sin feil heller: Krig er big business, for hvem skal rydde opp etter de som har sloss? Jo, alt av byggefirma, vedlikeholdfirma og produsenter. Så de mektigste firmaene som tenker penger er for krig i område der de har ansvaret. Og selvsagt er våpenprodusenter ikke dårligere i og med at de produserer våpnene som kriges med. Også har du disse rike Wall-street typene som kanskje vil ha krig for at da går en aksjekursen deres opp, og da er de villige til å bestikke høye politikere for å argumentere for krig. Jeg vil også nevne forskning for det meste. alt av satellitter har jo militæret utviklet. Det samme med solcellepanel, den ble høyt utviklet av militære for en stund siden slik at den moderne soldat kunne få strøm. (Men det er enda et stykke å gå før den kommer for fult) Det er bare å innse det: Så lenge mennesker regjerer vil Moder jord være underlagt av krig Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Mannfolk har tydeligvis tilbøyeligheten for krig og kamplyst medfødt, ..eller? Selv merker jeg at jeg er temmelig opptatt av det. Og de fleste hanner er jo intressert i filmer med krig og krigshistorie. Det er en overforenkling som ikke holder mål. De fleste menn er langt fra blodtørstige. Endel respekterer og idoliserer makt (gjerne de litt "enklere" gutta, imo.), men krig instigeres som regel enten på grunn av desperasjon eller av maktsugne galninger - og de deltar skjelden personlig i krigen. I krig er det for eksempel svært vanlig å bomme med vilje når man skyter, særlig blant ikkeprofesjonelle soldater. Lenke til kommentar
Grummla Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 Verden vil jo gjerne arbeide for en total varig fred. Men ville en slik tilstand være attraktiv, eller ville den bli for kjedelig og stusselig? "Enhver generasjon trenger en krig" lød et kjent historisk ordtak. Mannfolk har tydeligvis tilbøyeligheten for krig og kamplyst medfødt, ..eller? Selv merker jeg at jeg er temmelig opptatt av det. Og de fleste hanner er jo intressert i filmer med krig og krigshistorie. Nå nærmer det seg muligens en ny storkrig. Terrorbølgen i Russland. Og på nyhetene sier de at det er like før Israel angriper Iran. Vil vi helst slippe alt dette, eller blir verden og livet for fargeløst uten konflikter og krig? Altfor mange er altfor glade i å krige og terrorisere, så komplett fred er nok uoppnåelig. Det er også nok av dem som er så glade i vold at de helt uprovosert kan løpe på hvem som helst midt på gata og slå ned andre. Så vold, krig og terrorisme vil alltid forekomme. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 For de aller, aller fleste, er fred noe vi vil foretrekke. De som faktisk tjener penger på krig, og/eller får makt av å provosere og invadere, vil fortsette å dikte opp historier og fakta for overbevise andre om at krig er nødvendig. Verden har nok av problemer å styre med, uten at vi trenger å skape flere selv. Uten krig, så kan vi fokusere mer på vitenskap, utforskning av jorden og universet, bekjempe sykdommer, bekjempe fattigdom, beskytte oss mot naturkatastrofer og kanskje til og med finne ut hvordan vi skal fikse klimaet. Lenke til kommentar
Gjest medlem-140898 Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Du kan stille det samme spørsmålet til en palenstiner eller iraker, så kan vi høre om de synes det om det blir for kjedelig med fred eller ikke.. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 19. april 2010 Forfatter Del Skrevet 19. april 2010 Du kan stille det samme spørsmålet til en palenstiner eller iraker, så kan vi høre om de synes det om det blir for kjedelig med fred eller ikke.. Ja det gjør jeg veldig gjerne. Men hvordan får jeg stilt noen av dem spørsmålet? Lenke til kommentar
Quote Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 (endret) En slik tilstand er uoppnåelig. En fredlig verden forutsetter en verden hvor alle har like tilgang på på uendelige mengder av alle ressurser man trenger. Do the math. Jeg spår Norge i krig før slutten av dette århundret. Norge er jo allerede i krig. Selvsagt ønsker alle fred på jord. Men så lenge det finst forskjellige kulturer som kræsjer med andre, blir dette uoppnåelig. Som toeblast skriver, så er det en forutsetning at verdenen har lik tilgang på alle ressurser. Vanskelig å oppnå? Ja, uten tvil. Nesten umulig spør du meg. Men så må vi jo tenke på at det 20. århundret har vært et av de mest "fredselskende" århundrede som har vært (i følge en artikkel av aftenposten eller dagbladet..) Endret 19. april 2010 av Quote Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 "Alle" ønsker seg fred på jorden, men det er enkelte land som ikke kan ta seg råd til det også. Som flere har sagt, er det en ustoppelig kamp av ressurser, religion, maktsykthet, osv., men det er også de som trenger krig for å få landet sitt til å gå rundt. Noen har opparbeidet seg en så stor gjeld at det eneste som kan drive økonomien videre er å øke gjelden videre. Sier seg selv at det kan ikke vare evig. Dessverre så tror jeg det ligger i menneskets natur å ikke alltid velge det beste alternativet.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå