Gå til innhold

SD Kort? 2x8GB class 6 eller 1x16GB class 10

Anbefalte innlegg

Hei hva vill egne se best til bildeskyting og 720 filming?

Mange sier det er bedre med flere mindre i tilfellet du mister ett..så har du ikke mistet alle bilder..

2x 8GB eller 1x 16GB i første omgang?

noen tips?

Endret av hubbix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mye mer komplisert enn som så. Hvis 16 GB er så stort at det aldri blir for lite så vil du mesteparten av tiden ha plass til alle bildene på et 8 GB kort også. Det vil si at du som oftest mister alle bildene uansett om du mister et 8 GB eller 16 GB kort. Skal du ha betydelig større sikkerhet så må du bytte kortene hele tiden sånn at du hele tiden har bilder av alle motivene på på begge kortene, noe som medfører større slitasje og betydelig større sjanse for at du mister bilder.

Det vil si at du ikke kan minske antall bilder du mister ved å bruke flere kort, du kan bare forandre distribusjonen. Dermed er det slettes ingen garanti for at to kort er bedre enn et kort, det avhenger av hvordan du tar bilder og verdien av bildene. Hva som er best for deg er det egentlig bare du som kan avgjøre.

Lenke til kommentar
Mange sier det er bedre med flere mindre i tilfellet du mister ett..så hatr du ikke mistet alle bilder..

Det "mange" egentlig mener er at du bør ta backup av innholdet ofte, gjerne lenge før du når 8 GB innhold. Følger man den regelen når man har 16 GB eller ennå større for den del så er man akkurat like sikker, om ikke ennå sikrere fordi minnekortet vil fungere som en ekstra backup litt lengre før det blir fult.

Fordelen med to kort er heller at du har et kort hvis du glemmer,ødelegger eller mister det første kortet.

Noe som ikke er et problem så lenge man har kortet i kameraet til en hver tid.

Lenke til kommentar

Som andre også sier så er det eneste som hjelper mot tap av bilder er å ta backup så ofte som mulig. Jeg ser imidlertid en fordel ved å ha to kort og det er hvis det ene fysisk blir ødelagt. Jeg har et SDHC-kort hvor write protect bryteren brakk i låst posisjon. Jeg får lest bildene fint, men ikke lagret nye på kortet og det er jo kjedelig hvis det er eneste kort. På den annen side øker du sjansen for å ødelegge elle miste korte desto oftere du må ta det ut av kameraet. Jeg ville valgt et stort kort.

Lenke til kommentar

Hvis det er et Canon HF200 du skal bruke kortet i så hadde jeg definitivt ikke gått for 16GB kortet. Da HF200 ikke støtter "class 10".

(Class 10 er forøvrig mer en raskt nok for HF200, men kamera kjenner ikke igjen kodingen på kortet og antar da at kortet er tregere enn "class 4". Da kan du plutselig ikke ta opp video i mer en 3. høyeste kvalitet)

EDIT: Så først nå at det gjaldt 720 filming (utelukker HF200). Hvis prisen er noenlunde den samme så hadde jeg kjøpt 16GB. Bedre med for mye plass enn for lite, så slipper en kanskje å skifte kort i utide.

Forutsetter dog god selvdisiplin ved tømming/overføring til data ved jevne mellomrom. Litt surt med 2x jul og nyttår på et kort.

Endret av ET!
Lenke til kommentar

Ja jøss. Jeg føler det samme om jeg mister 25mb råfil eller 645gb med tiff-filer og annet bildemateriale som blir feilaktig formatert på grunn av to disker med likt navn. ;):innocent: Heldigvis er det kun filsystemheaderen som blankes ut.

Du har tydeligvis aldri opplevd at ett kort dør uten mulighet for recovery..

Lenke til kommentar

Forstår tanken med flere kort, men tidligere i dag var jeg og dama en tur på Universeum i Gøteborg og etter å ha filmet haimating som ble på hele 1.5GB + flere bilder var korte tomt..

Korte jeg har nå er ett gammelt 2GB merke zap glider 66 eller noe..

Etterpå måtte jeg slette dårlige bilder on the run...ikke en gang til..

Hva er største Forskjelden mellom klasse 6 og 10 ser bare at klasse 10 er brandet med HD-Video og 30 MB sekund mens klasse 6 er 20MB sekund er det hele forskjelden?

Kan klasse 6 filme 1080p uten noen form for buffer på eos 500d?

Vet at 1080P er bare 20fps, kortet jeg har nå buffrer etter 2 sekund på 1080p :)

Går nok for 2x8 eller 2x16

Lenke til kommentar

Ja jøss. Jeg føler det samme om jeg mister 25mb råfil eller 645gb med tiff-filer og annet bildemateriale som blir feilaktig formatert på grunn av to disker med likt navn. ;):innocent: Heldigvis er det kun filsystemheaderen som blankes ut.

For det første samler jeg ikke opp bilder på SD-Kort formaterer direkte ett backup på Nettdisk + Time machine/Iphoto Tingen er bare jeg ikke gidder at korte blit fult når jeg aller helst ikke vil at det skal bli det

Endret av hubbix
Lenke til kommentar

For det første samler jeg ikke opp bilder på SD-Kort formaterer direkte ett backup på Nettdisk + Time machine/Iphoto Tingen er bare jeg ikke gidder at korte blit fult når jeg aller helst ikke vil at det skal bli det

Du har vel heller aldri opplevd kort som dør UTEN VIDERE MENS DU BRUKER DET! Hvordan f2 skal du kunne klare å ta backup når du er ute i felten og filmer og kortet plutselig viser error?

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

Den Posten Var ikke ment til deg Sn0dig Tror desverre det ikke er mulig,,

Dette er noe tydelig vis du har opplevd og erfart..

Som sagt ingen ting er perfekt men tenker mye av di feil bruker opplever er deres egen feil.

Med tanke på backup,bruk

Flere jeg kjenner lar bilder ligge på HD Video kamera i månedsvis,innhold kan være alt fra nyfødt barn til ferier bryllup..Verste av alt de aner ikke/bryr seg ikke at en harddisk kan gå fyken.

Endret av hubbix
Lenke til kommentar

Hei hva vill egne se best til bildeskyting og 720 filming?

Mange sier det er bedre med flere mindre i tilfellet du mister ett..så har du ikke mistet alle bilder..

2x 8GB eller 1x 16GB i første omgang?

noen tips?

Tja, tror jeg ville kjøpt 16GB kort, vet ikke hvor lenge batteriet ditt holder, men 8GB gir ikke så mange filene dersom du bruker f.eks RAW+jpg. Lånte et 450D for en stund siden og det gikk fullt med et 8GB kort lenge før batteriet var tomt, noe som var ergelig hver gang.

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar

Jeg har aldri opplevd å miste eller ødelegge et Sandisk Ultra II/Extreme III/IV/V. Gå for 16gb om du føler det er det enkleste. Regelmessig backup ser jeg på som en nødvendighet uansett kort.

Vel, et helt nytt sandisk cf pro 90mb/sek røk for meg plutselig, og det var nesten nytt, og ca 800 bilder gikk tapt, de kunne ikke hentes med software for det formålet.

Men man kan aldri gardere seg mot slike saker. Dog tømmer jeg alltid kortene med en gang jeg er ferdig å ta bilder for dagen, enten de har 30 bilder eller 3000, og formaterer de hver gang.

Tor

Lenke til kommentar

Takk takk :) For at en skal vere heilt sikker på at noe ikke kan gå galt elller kansje du har dobbel uflaks er det jo bare til å bruke 2x DSLR men hvert sitt 16GB kort også kalt raid 1 DSLR..haha

Kom til å teanke på noe er ikke dyrere kamera utrustet med dobble kortplasser sånn at kamerat lagrer på begge samtidig?

Endret av hubbix
Lenke til kommentar

Jeg tar mest bilder når jeg er på reiser (fra dagsturer til uker) og har litt begrensede backup-muligheter når jeg er på tur. Derfor bruker jeg minnekortene som backup i den grad de er store nok. Rent konkret gjør jeg slik:

1. Tar bilder/video på minnekortet

2. Tar en kopi (backup) på harddisken til den bærbare PCen

3. Når minnekortet blir fult så sletter jeg de eldste bildene (f.eks 4 av 8 GB). Dermed har jeg ikke lengre backup av de eldste bildene. De er kun lagret én plass (PCen)

4. Når jeg kommer hjem kopierer jeg filene fra den bærbare PCen til den stasjonære.

5. Så tar jeg backup fra den stasjonære til en nettverksdisk.

6. Så formaterer jeg minnekortene og sletter filene fra den bærbare PCen.

7. Jeg sitter da igjen med alle filene på den stasjonære PCen og backup på nettverksdisken.

Redigert: Akkurat nå har jeg et 16 GB kort til videokameraet og et på 8, et på 4 og et på 2 til fotokameraet. Det er sjeldent jeg bruker de to sistnevnte siden det på 8 holder.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg er nok litt mer paranoid enn Simen1.

Steg 1 og 2 er likt. Men når kortet er fullt, så bytter jeg til et ledig et.

I tillegg til å lagre bilde på den medbragte PC'en, så kopieres innholdet av kortet ut på en ekstern HD.

Først når jeg går tom for ledige kort, formaterer jeg et av de brukte (det eldste) og bruker det om igjen.

Akkurat nå har jeg 2 stk. 8GB og 4 stk 4GB.

Lenke til kommentar

Såpass trudde virkelig at jeg skulle slippe unna med kansje to på 8Gb jeg..

Hvor lenge holder ett på 8GB?

Eller vill det vere bedre med 16Gb?

Kansje jeg burde gå til anskaffelse av to på 4GB 30MB sekund

Endret av hubbix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...