MikeB Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 I hjørnet på badet står et dusjforheng (to buet glassvegger). Hvor langt unna dusjen kan jeg sette opp en dimmer for spotter i tak? Måler man avstand fra glassveggen i dusjen eller fra dusjarmatur? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 vet du det ikke, og heller ikke hvor du finner det ut, har du 99% sikkert ikke lov til å gjøre det. Lenke til kommentar
Sisyphus Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 (endret) Er kjekt å være hobby-elektriker helt til huset brenner ned og du får regress fra forsikrings selskapet. For øvrig vil det sikkert være naturlig å ha nevnt dimmer ved inngangsdør til bad. Husker ikke helt soneinndelingen sånn på meteren men over 2 meter så er du safe. Vedder 100 kr på at du tenkte å bruke vanlig dimmer inne på badet i stedet for en 2 polt. Endret 31. mars 2010 av Bloodwake Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Bruk for all del 2polt brudd. Enten ved forrankoblet 2polt bryter, eller 2 polt dimmer. Kikk her for litt info Lenke til kommentar
MikeB Skrevet 31. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2010 Hva for slags forum er dette? Bare slenge dritt kommentarer til folk? Hvis dere ikke vet hva jeg spør om, så hold kjeft. Du som vedda den 100 lappen kan sende den til frelsesarmeen i morra. Så til saken: Man kan ha brytere i sone 2, dvs 1.20m fra dusjen. Jeg sjekka i NEK 400 og møntørhåndboka. Lenke til kommentar
Sisyphus Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 (endret) Hadde du bare opplyst din eventuelle elektriker bakgrunn hadde vi kanskje vært mindre skeptiske til å hjelpe deg, hjelpe deg selv til noe ulovlig Det er ikke meningen å være frekke men du kan vel også kanskje se at innlegget kan tolkes som et klassisk "jeg skal leke elektriker jeg" siden de fleste innenfor faget ville vist hvor man skal se eller spøre noen litt mer sikre kilder enn randoms på internett! Og 100 lappen sendes til frelsesarmeen! Endret 31. mars 2010 av Bloodwake Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Sone 2 finnes ikke mere. Sone 1 og 2 er slått sammen og heter nå sone 1 hele veien ut til 1,2 meter ut fra dusjhodet eller 60 cm unna åpning på dusjvegger om de går høyere en selve dusjhodet. Denne endringen finner du i en av de siste utgavene av elsikkerhet. Er dusjhodet plassert høyere en dusjveggene går sone 1 nå 1,2 meter ut fra hodet. Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Er dusjhodet plassert høyere en dusjveggene går sone 1 nå 1,2 meter ut fra hodet. hehe. godt jeg da bare er 171 cm.. Var en meget diffus regel. En elektrikerhøde kan jo variere med 50 cm+/- Kan ikke si jeg skjønner alt. Finnes det en mer spesifik forklaring på det? Lenke til kommentar
Sisyphus Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 (endret) Er dusjhodet plassert høyere en dusjveggene går sone 1 nå 1,2 meter ut fra hodet. hehe. godt jeg da bare er 171 cm.. Var en meget diffus regel. En elektrikerhøde kan jo variere med 50 cm+/- Kan ikke si jeg skjønner alt. Finnes det en mer spesifik forklaring på det? Dysjhode min venn, ikke elektrikerhode. Endret 1. april 2010 av Bloodwake Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 (endret) Det dreier seg da selvsagt om høyeste posisjonen på festet til dusjhodet for om du virkelig vill dusje dimmeren får du det helt sikkert til. Forklaringen på dette er en teknisk greie der det i flere år har vært diskusjoner mellom innstallatører og eltilsynet der tilsynet vil ha stikk og annet utstyr 1,2 meter unna dusjhodet der dusjveggen er lavere en høyeste festpunktet for dusjhodet men elektrikere vil blidgjøre kunden og viser til NEK 400 som ikke sier noe om høyde på veggen mellom dusj og innredning. Problemstillingen oppstår nemlig der badet er lite og dusjen er plassert rett ved siden av baderomsinnredningn og reel avstand mellom stikk i baderomsinnredning og dusjhode er kortere en 1,2 meter og dusjveggen er litt lavere en dusjhodet. Er man uheldig kan man utilsiktet vri dusjhodet 90 grader og utilsiktet spyle stikken i baderomsarmaturen. Det er da dette gamle hullet i normen som nå er tettet rett og slett. Ingen som har hørt om dusjhode før? Må være en søring greie. Hva er det rette navnet da? Endret 1. april 2010 av perpyro Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 klart det heter dusjhode her i sør også! Lenke til kommentar
Sisyphus Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 (endret) perpyro, poenget med "Dysjhode?" var ThOms-N som mistolket hode i Er dusjhodet plassert høyere en dusjveggene går sone 1 nå 1,2 meter ut fra hodet . som hehe. godt jeg da bare er 171 cm.. Var en meget diffus regel. En elektrikerhø(y)de kan jo variere med 50 cm+/- Endret 1. april 2010 av Bloodwake Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 (endret) Er dusjhodet plassert høyere en dusjveggene går sone 1 nå 1,2 meter ut fra hodet. hehe. godt jeg da bare er 171 cm.. Var en meget diffus regel. En elektrikerhøde kan jo variere med 50 cm+/- Kan ikke si jeg skjønner alt. Finnes det en mer spesifik forklaring på det? Dysjhode min venn, ikke elektrikerhode. Konge!! Godt med litt humor i en grå og regntung hverdag. En god latter forlenger livet heter det jo. Endret 2. april 2010 av Pingla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå