Ravenous Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 (endret) Min SE c902 har nettopp vært inne til reklamasjon, etter å hatt samme feil 2 ganger siden kjøpsdato høsten 2008. (reparert 2 ganger uten at det hjalp) Alle nødvendige papirer ble sendt med. Jeg krevde pengene tilbake (men hadde godtatt å få en helt ny telefon om jeg måtte), men det de gjorde var å bytte ut innmaten på telefonen og sende den i retur, hvorav jeg også fikk et brev med beskjed om at "telefonen ikke kunne repareres" og at jeg derfor fikk ny swap. Har de lov til dette? Edit: Jeg har forsøkt å få svar på dette via nettbutikkens kundeservice (telenor), men jeg får ingen svar, kun beskjed om å reklamere på telefonen! (???) Endret 31. mars 2010 av Ravenous Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Du har uten tvil krav på å få pengene tilbake, eller et nytt produkt som er minst like bra som tilsvarer verdien av telefonen din. Det at de bytter ut innmaten regner jeg som et nytt avhjelpsforsøk, og det kan jeg umulig forstå at de har noen rett til. Jeg skjønte ikke helt hva du mente med edit-en din, men hvis du har sendt dem en mail der du sier at du ikke er fornøyd, og de ikke svarer, bør du prøve å ringe dem. Hjelper ikke det, tar du det opp med forbrukerrådet->forbrukertvistutvalget. Lenke til kommentar
heico Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Dette er en helt vanlig prosedyre. Det er nok billigere for produsent å levere ut en swap i stede for å gi ut penger. Det er veldig ofte vanskelig å få penger tilbake for telefon.Dette må i så fall avtales med selger ved innlevering av telefonen. Det er nesten umulig å få til når det først er utlevert en swap fra verksted. etter loven er dette en lovlig prosedyre Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Du kjøpte nytt produkt og fikk et brukt tilbake? Du har da uansett krav på en fabrikkny modell da swap enhet er en brukt enhet. Se også denne tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1102069 FTU har også kommet fram til dette. Om du vilha pengene eller ny telefon er jeg usikker på av din post. Er den kjøpt med binding ville jeg nok heller krevd ny vare, event. en annen modell til lik pris. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Du kjøpte nytt produkt og fikk et brukt tilbake? Du har da uansett krav på en fabrikkny modell da swap enhet er en brukt enhet. Se også denne tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1102069 FTU har også kommet fram til dette. Om du vilha pengene eller ny telefon er jeg usikker på av din post. Er den kjøpt med binding ville jeg nok heller krevd ny vare, event. en annen modell til lik pris. Foregriper vi ikke begivenhetene noe ved å si heving i denne saken? Slik jeg leser det har telefonen vært inne to ganger - ikke to ganger og ny feil, altså tredje gang. Sett at kunden har det som overnevnt så ser jeg ikke umiddelbar adgang til heving i saken. Lenke til kommentar
Ravenous Skrevet 1. april 2010 Forfatter Del Skrevet 1. april 2010 Foregriper vi ikke begivenhetene noe ved å si heving i denne saken? Slik jeg leser det har telefonen vært inne to ganger - ikke to ganger og ny feil, altså tredje gang. Sett at kunden har det som overnevnt så ser jeg ikke umiddelbar adgang til heving i saken. JEg skjønner ikke helt hva du mener? -- Angående edit'en min, så mente jeg at jeg har prøvd å ta dette opp med nettbutikkens kundeservice for å få svar på hvorfor jeg får en swap når det er en reklamasjonssak, MEN jeg får ikke noe annet svar enn at de ber meg om å reklamere på telefonen. Det virker som de ikke forstår saken i det hele tatt. Jeg synes også det er frustrerende fordi i deres "standard" informasjonse-post for reklamasjon, så står det jo klart og tydelig at man enten får pengene tilbake eller ny telefon så lenge man har kjøpskvittering og papirer på tidligere servicer! Jeg har lest alt jeg har kommet over som kan gi meg svar, men jeg blir ikke klokere. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Det han mente var: Du har krav på heving av kjøpet hvis mobilen har vært ødelagt med samme feil 2 ganger, og samme feilen oppstår en tredje gang. Du har ikke krav på heving av kjøpet hvis mobilen 1. gang ble reparert, 2. gang fikk ny swap, og mobilen fungerer etter det. Fint om du kunne presisert dette litt tydeligere. Er du sikker på at du sender mailen om ønske av heving av kjøp, til riktig adresse? Lenke til kommentar
Ravenous Skrevet 1. april 2010 Forfatter Del Skrevet 1. april 2010 Det han mente var: Du har krav på heving av kjøpet hvis mobilen har vært ødelagt med samme feil 2 ganger, og samme feilen oppstår en tredje gang. Du har ikke krav på heving av kjøpet hvis mobilen 1. gang ble reparert, 2. gang fikk ny swap, og mobilen fungerer etter det. Fint om du kunne presisert dette litt tydeligere. Er du sikker på at du sender mailen om ønske av heving av kjøp, til riktig adresse? den har vært inne til reperasjon 2 ganger for samme feil, og etter 2. reperasjon valgte jeg å sende den til reklamasjon, hvor den nå kom tilbake med ny swap. Jeg har sendt spørsmål til dem (nettbutikk) om hvor jeg skal henvende meg i denne saken, og det er da jeg kun har fått svar om å reklamere på telefonen. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Det er fortsatt åpent for usikkerhet det du skrev der... den har vært inne til reparasjon 2 ganger, og du valgte å sende den inn igjen for tredje gang. Er det den samme feilen som har vært problemet alle 3 gangene, eller bare de to første? Regner med at nettbutikken mener at du bare skal sende inn produktet da. men synes det er greit at de bekrefter at de tar imot reklamasjonen først, så det synes jeg virker litt tullete av dem. Lenke til kommentar
Ravenous Skrevet 1. april 2010 Forfatter Del Skrevet 1. april 2010 Jeg valgte slett ikke å sende den inn til reperasjon for tredje gang. 1. gang feil = reperasjon som ikke hjalp 2. gang samme feil = reperasjon som ikke hjalp. SÅ for 2 uker siden sendte jeg telefonen inn til reklamasjon, ikke reperasjon. MED reklamasjonspapirer som jeg fikk etter å ha fylt ut et reklamasjonsskjema som jeg fikk hos nettbutikk! Derfor synes jeg det er rart at de igjen bare ber meg om å sende inn telefonen til reklamasjon, når det var nettopp det den var sendt inn for. Så altså samme feil 2 ganger, 2 reperasjoner, ingen suksess - derfor reklamasjon. Reklamasjon førte bare til at verksted byttet ut innmaten, og klagen min på dette førte til at jeg ble bedt om å reklamere... Gir ikke mening... Har jeg forklart meg forståelig nå? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Sorry for at jeg er treg, men ja, nå var det forstålig =) Og da står jeg for det jeg og KVTL skrev. Når alle disse helligdagene er over, bør du kanskje ringe dem og få litt oppklaring i saken. Lenke til kommentar
Ravenous Skrevet 2. april 2010 Forfatter Del Skrevet 2. april 2010 Hmm, ja da får jeg gjøre det... Er typisk min flaks å havne i en sånn situasjon. Takk for svar og synspunkter. Lenke til kommentar
Gaby Skrevet 24. april 2010 Del Skrevet 24. april 2010 Bumpe litt. Hvordan gikk det? For etter som jeg har skjønt det har verkstedet/nettbutikken handlet etter boka. Grunnen til at den må sendes inn en 3. gang er at verkstedet må bekrefte feilen. Og hvis du ikke har spesifisert i reklamasjonen din at du ønsker heving av kjøp (noe jeg ikke vet om du har gjort) kan de sende deg en fabrikkny SWAP-enhet. For du har jo bare krav på ny telefon, ikke lader og handsfree og slikt. Det har du jo. Jeg jobber selv i bransjen, og er derfor litt nysgjerrig på hvordan slike caser ender til slutt Lenke til kommentar
Ravenous Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 Bumpe litt. Hvordan gikk det? For etter som jeg har skjønt det har verkstedet/nettbutikken handlet etter boka. Grunnen til at den må sendes inn en 3. gang er at verkstedet må bekrefte feilen. Og hvis du ikke har spesifisert i reklamasjonen din at du ønsker heving av kjøp (noe jeg ikke vet om du har gjort) kan de sende deg en fabrikkny SWAP-enhet. For du har jo bare krav på ny telefon, ikke lader og handsfree og slikt. Det har du jo. Jeg jobber selv i bransjen, og er derfor litt nysgjerrig på hvordan slike caser ender til slutt Hei. etter å ha knurra litt i en mail til overordnet på reklamasjonsavdelingen, så har jeg fått gjennomslag. Han sa at jeg hadde rett i min sak, men grunnen til at de hadde sendt meg swap var fordi "det var gjort 2 forskjellige reperasjoner for samme feil".. Noe som ikke er mitt problem Brukte bare forbrukerloven mot dem. Fikk mail i går om at økonomiavdelingen hadde fått beskjed pr. 19.05.2010 om å gjennomføre heving av kjøp (Noe jeg faktisk også hadde bedt om da jeg først reklamerte på telefonen). Har dog ikke sjekka konto enda, så jeg tror det ikke før jeg får se det. BTW - fabrikkny swap enhet? en swappet enhet er jo en tidligere reparert telefon (bekrefta av han jeg snakket med hos kjedehuset), ikke noe fabrikknytt. Takk til alle for innspill og hjelp!!! Lenke til kommentar
Loko Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Ved swap så kan det ofte være at dem skifter ut innmat og IMEI men sammtidig setter på de deksler du hadde på tlf. Lenke til kommentar
nazrag Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Eller kan det være verdt å nevne at om du hever kjøpet kun får igjen summmen du betalte for telefonen. Eks, om du kjøpte en telefon med abo til 1,- får du kun 1kr tilbake. Så lønner seg ofte å ta imot erstatningsenhet og evt selge den videre. 1 Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Eller kan det være verdt å nevne at om du hever kjøpet kun får igjen summmen du betalte for telefonen. Eks, om du kjøpte en telefon med abo til 1,- får du kun 1kr tilbake. Så lønner seg ofte å ta imot erstatningsenhet og evt selge den videre. Hmm, aldri tenkt på før... Derfor de gjør det på den måten? For å sikre seg at kunden ikke forsvinner uten at de vinner på det? Synes dette høres veldig urettferdig ut, for butikken får vel en del av beløpet fra abonementet (hvis ikke hadde de vel ikke giddet å selge mobiler så billige), og da er det jo teit om de tjener på det, og bare gir tilbake den ene krona? Kan dette virkelig være lov? :O Lenke til kommentar
HauksA Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Det er faktisk slik de opererer på de fleste nettbutikkene til operatørene. Helt latterlig! Du får evt fjernet bindingstiden på abonnementet telefonen ble kjøpt med, men thats it. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 (endret) Eller kan det være verdt å nevne at om du hever kjøpet kun får igjen summmen du betalte for telefonen. Eks, om du kjøpte en telefon med abo til 1,- får du kun 1kr tilbake. Ikke riktig. Se forbrukerkjøpsloven §33 og 52. Eller hvis du foretrekker en FTU-dom så kan du lese f.eks her http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_ftu/wfdocument.aspx?journalpostid=2009011998&dokid=31001&versjon=1&variant=P& Edit: det kan virke som at praksisen er helt forskjellig om apparatet er utenfor bindingstiden. Se FTU-dom http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_ftu/wfdocument.aspx?journalpostid=2009016219&dokid=35734&versjon=1&variant=P& Vet ikke helt hvorfor de opererer med forskjellig praksis her. Kanskje vi kan få en §rytter til å forklare?? Endret 29. mai 2010 av Flodec Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 (endret) Vet ikke helt hvorfor de opererer med forskjellig praksis her. Kanskje vi kan få en §rytter til å forklare?? Ser ikke at de har handlet ulikt i disse to situasjonene jeg? I den første saken trakk de vekk 1 måned fordi kunden hadde hatt mobilen i en måned, og hatt nytte av den i en måned før feilen oppsto. I den andre saken trekker de fra 11-12 måneder (altså hele beløpet som kunden har betalt for mobilen) fordi telefonen har fungert som den skulle i denne perioden. I begge tilfellene fikk de tilbake prisen på mobilen, pluss innmeldingsavgift (i den grad det var dette) pluss resterende beløp av bindingstiden. Eneste forskjellen var at det var ikke noe igjen på beløpet til bindingstiden på siste tilfelle. I ingen av tilfellene ga FTU medhold i at diferansen i forhold til ny telefon uten abo. skulle ha noe påvirkning. Hva mener du er forskjellen? edit: men enda godt at det ikke var som ovenforstående mente at man bare får tilbake 5 kroner. Det hørtes helt urimelig ut. Endret 29. mai 2010 av r2d290 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå