Gå til innhold

Den kalde kaféen

Anbefalte innlegg

Ja... Her sit eg på veg nedover Gudbrandsdalen, før eg skal ta flyet mot England, og les PC World Norge. Når eg når s. 50 viser det seg at dei har test av eit vasskjølingssett frå Mist (microplex-oppsett). Artig å sjå slikt andre stader også! :) Det viser i alle fall at vasskjøling er blitt meir og meir populært no etter kvart. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som kan peke meg mot en butikk som selger SLI connection fitting (for 2 kort)? EK sin løsning kostet litt mye synes jeg, og så unødvendig stor ut. Et helt vanlig "rør" mellom kortene bør jo fungere greit. Men siden jeg har mellomrom mellom kortene må den være lang nok til å spanne 3 kortplasser. Kanskje jeg rett og slett bruker slange og vanlige compression fittings på begge kortene.. Samt det jeg trenger for å blande i vanlig springvann? Leser mye om noe silver greier.. Funker det greit? Trenger jeg noe utover det? Eller bør jeg bruke noe form for renset vann?

Btw: er dette greit mtp flow?

post-4613-1277064178,5398_thumb.png

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

Noen som kan peke meg mot en butikk som selger SLI connection fitting (for 2 kort)? EK sin løsning kostet litt mye synes jeg, og så unødvendig stor ut. Et helt vanlig "rør" mellom kortene bør jo fungere greit. Men siden jeg har mellomrom mellom kortene må den være lang nok til å spanne 3 kortplasser. Kanskje jeg rett og slett bruker slange og vanlige compression fittings på begge kortene.. Samt det jeg trenger for å blande i vanlig springvann? Leser mye om noe silver greier.. Funker det greit? Trenger jeg noe utover det? Eller bør jeg bruke noe form for renset vann?

En liten anbefaling fra en nykommer på hardcore vannkjøling:

Loopen din ser grei ut Silent, men hadde jeg vært deg ville jeg satt pumpen til å kjøre vannet i andre retningen.

Loopen min har vært lik siden første dag jeg satt opp systemet, slik:

648985.jpeg

I starten kjørte jeg vannretningen fra pumpe -> reservoar -> radiator -> GPU. Jeg slet veldig med å få "bleed" på systemet, og jeg merket spesielt en utfordring - etter en stund med spilling evnt. høy GPU load, så varmes vannet selvfølgelig opp, og det dannet seg en liten "luftspiral" i slangen fra GPU til pumpe. Den ble så og si umulig å fjerne mht. retningen på vannet og reservoaret jeg bruker.

Gjorde en slightly endring i etterkant og snudde pumpen, slik at retningen på vannet gikk som følger; reservoar -> pumpe -> GPU -> radiator etc.

Jeg både ser og merker en vesentlig forskjell på loopen. Vannet flytter seg mye bedre/raskere, og det tok meg kanskje maks 2-3 timer og få "bleedet" systemet 100%. :new_woot:

Temperaturmessig er loopen så og si helt identisk, men flyten av vannet, fjerning av luft var som natt/dag. Det ligger noe i å la pumpen bli "fòret" med vann fra reservoar, samt å la den står høyere plassert enn pumpa for også la gravitasjonskreftene hjelpe til.

Bare en anbefaling, men du velger selv - var ikke lenge siden jeg kjørte opp mitt første "hardcore" vannkjølingsystem selv, så de med mer erfaring kan sikkert korrigere meg.

Endret av KimmiK
Lenke til kommentar

En liten anbefaling fra en nykommer på hardcore vannkjøling:

Loopen din ser grei ut Silent, men hadde jeg vært deg ville jeg satt pumpen til å kjøre vannet i andre retningen.

Loopen min har vært lik siden første dag jeg satt opp systemet, slik:

648985.jpeg

I starten kjørte jeg vannretningen fra pumpe -> reservoar -> radiator -> GPU. Jeg slet veldig med å få "bleed" på systemet, og jeg merket spesielt en utfordring - etter en stund med spilling evnt. høy GPU load, så varmes vannet selvfølgelig opp, og det dannet seg en liten "luftspiral" i slangen fra GPU til pumpe. Den ble så og si umulig å fjerne mht. retningen på vannet og reservoaret jeg bruker.

Gjorde en slightly endring i etterkant og snudde pumpen, slik at retningen på vannet gikk som følger; reservoar -> pumpe -> GPU -> radiator etc.

Jeg både ser og merker en vesentlig forskjell på loopen. Vannet flytter seg mye bedre/raskere, og det tok meg kanskje maks 2-3 timer og få "bleedet" systemet 100%. :new_woot:

Temperaturmessig er loopen så og si helt identisk, men flyten av vannet, fjerning av luft var som natt/dag. Det ligger noe i å la pumpen bli "fòret" med vann fra reservoar, samt å la den står høyere plassert enn pumpa for også la gravitasjonskreftene hjelpe til.

Bare en anbefaling, men du velger selv - var ikke lenge siden jeg kjørte opp mitt første "hardcore" vannkjølingsystem selv, så de med mer erfaring kan sikkert korrigere meg.

Jeg ser den, men i mitt tilfelle så har jeg jo radiatoren liggende i bunnen av kassen. Dermed så blir det hos meg:

pumpe -> radiator -> gpu2 -> gpu1 -> cpu -> hovedkort -> res ->

Usikker på om det har noe å si. Så jeg endret til det som tegninger viser:

pumpe -> res -> hovedkort -> cpu -> gpu1 -> gpu2 -> radiator ->

Det er ikke noe sikkert at disse to oppsettene får noe forskjellig ytelse i hele tatt. Er heller ikke sikkert at noen av dem er "korrekt" ;) Men har heller ikke begynt å bygge enda, så det gjør uansett ingenting på dette stadiet. Blir vel nærmere 6500,- i deler bare for vannkjølingen ser det ut for. Pluss at jeg må kjøpe et Classified hk før jeg begynner. Håper bare resultatet blir bra til slutt :)

Lenke til kommentar

Det er helt avhengig av setup på systemet - noen pumper er kraftige nok til å dytte vannet bra nok uansett hvor i loopen den sitter.

Men om du gjør et søk og leser litt på inet, så sier de fleste anbefalinger hvertfall at reservoar(om man benytter det) bør sitte høyere enn pumpen.

Endret av KimmiK
Lenke til kommentar

MCP655 skal i alle fall være kraftig nok, det er det ingen tvil om. Og med bare highflow blokker i loopen så går det kanskje bra uansett. Men om noe er mer optimalt enn andre ting så er jeg veldig åpen for tips :)

Angående sølv så holder batterivann med korr. veske i..men med silvercoil så trenger man bare og tilsette batterivann.

Så velg det du syns er greiest:)

Loopen ser grei ut :thumbup:

Takk! Da blir det batterivann + silvercoil tenker jeg. Bare til å legge denne coilen i reservoaret eller dytte det inn i en slange altså? Høres nesten for godt ut til å være sant :)

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

Ja, tanken bør vere plassert før pumpa. Dersom pumpa pumpar inn i tanken vil den berre fylle den opp utan å lage noko serleg trykk ut derifrå. Tanken bør også helst vere høgare plassert enn pumpa, då dette gjer bla. a. fylling lettare.

Aah, hør der ja. Det er faktisk ganske logisk når man tenker litt på det. Så takk :)

Da blir det altså best for meg å ha flowen motsatt vei av tegningen min:

Res -> (ned til) Pumpe -> Rad -> GPU2 -> GPU1 -> CPU -> HK -> Res.

Men da dukker det opp nye spørsmål. Når flowen er denne veien så vil jo det varme vannet komme til tanken, og deretter ned til pumpen, før det avkjøles i radiatoren. Spørs om jeg ikke skulle prøvd å bytte om på rekkefølgen litt. For å få det slik:

Res -> Pumpe -> GPU2, GPU1, CPU, HK, Rad -> Res.

post-4613-1277125623,5919_thumb.png

Lenke til kommentar

Grunnen til GPU > CPU er at det er 2x 300W fra GPU, mens CPU alene er noe over 200W. Det er by far GPUene som blir varmest, og jeg tenker da at det er best å gi det kaldeste vannet der det trengs mest. Men siden det da vil varme opp vannet mer enn CPU ville gjort så vil CPU sikkert bli varmere enn om jeg hadde byttet rekkefølgen. Så kanskje CPU varmer opp vannet såpass lite at det ikke ville gjort særlig utslag på de uansett veldig varme GPUene.

Bah.. Det er vel bare en måte å finne ut dette på ;)

Men om det ikke er noe problem å legge radiatoren direkte etter pumpen så kanskje det blir bedre.. Syns å ha lest noe om at man ikke bør slenge det oppvarmede vannet i tank/pumpe.. Men dette blir vel kanskje bare et problem om pumpen blir for varm (grunnet det varme vannet). Hvor varmt vann tåler en slik pumpe? 50-60 grader?

Lenke til kommentar

Må ikke glemme at gpuene har høyere arbeidstemp og det spiller liten rolle on du hart 50, 60 eller mer på gpuene.

men lavere cpu temp kan ha en del å si for maksklokken din.

Har hørt ved flere anledninger at rad er best å ha etter pumpe, men blir vannet i res for høyt temperert for pumpen så har du for liten rad anyway :)

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar

Er det ikke veldig dumt å bruke vannkjøling med GTX 480 da? Vannet må jo bli veldig mye varmere enn med ATi kort? Jeg lurer på hvordan det blir etterhvert, når kortene blir varmere og bruker mer watt, må nesten ha flytende nitrogen/helium/oksygem bare for å kjøpe nVidia kort. :ph34r: Det er selfølgelig sagt med en sarkastisk tone, men når det gjelder nVidia har jeg ingen problemer med å se at det er det som må til i 2x SLI, eller tri SLI. :ph34r:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...