minim Skrevet 16. oktober 2022 Del Skrevet 16. oktober 2022 Er det store variasjoner på blokkene til 3070 kortene? Er det kanskje like enkelt å selge kortet jeg har å kjøpe et nytt med blokk for å få det med på vannloopen? Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 18. november 2022 Del Skrevet 18. november 2022 Noen vannblokker å anbefale for LGA 1700? Mer spesifikt 13900K. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 19. november 2022 Del Skrevet 19. november 2022 (endret) 14 hours ago, 6u4rdi4n said: Noen vannblokker å anbefale for LGA 1700? Mer spesifikt 13900K. Ikke EK om man skal ha supercool dimm blokker Da er det ikkje plass. Nå bruker jeg en gammel type EK blokk som er mindre, og den funker greitt nok. Skulle jeg kjøpt nå fra "norske firma" , så hadde jeg kjøpt Heatkiller eller Watercool. Altså toppmodellene av dem. Beste blokka er kanskje Optimus Signature, men den er sikkert dyrest også Endret 19. november 2022 av Nizzen Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 19. november 2022 Del Skrevet 19. november 2022 Passer den gamle EK Supremacy blokka jeg brukte på X99 på LGA1700? Eller må jeg få tak i noen nye braketter? Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 19. november 2022 Del Skrevet 19. november 2022 Fornøyd med min Heatkiller IV etter lapping av CPU og vannblokk på 12700K. For øvrig vært fornøyd med blokka på tidligere bygg. Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 19. november 2022 Del Skrevet 19. november 2022 Nizzen skrev (28 minutter siden): Ikke EK om man skal ha supercool dimm blokker Da er det ikkje plass. Nå bruker jeg en gammel type EK blokk som er mindre, og den funker greitt nok. Skulle jeg kjøpt nå fra "norske firma" , så hadde jeg kjøpt Heatkiller eller Watercool. Altså toppmodellene av dem. Beste blokka er kanskje Optimus Signature, men den er sikkert dyrest også Koster vel en "billigblokk" i frakt 😂 Watercool Heatkiller IV Pro har jeg kikka på en del ganger, også til andre plattformer. Så de har ordna deler så man kan bruke de på LGA 1700, men så var spørsmålet om de har putta det i pakke med nye blokker som selges, eller om man må kjøpe ved siden av. Så hos Techbay at den står lista med støtte for LGA 1700, men hos Watercool selv. Tenkte faktisk tanken på å kjøpe: https://www.ekwb.com/shop/ek-quantum-velocity-backplate-lga1700 Den skal visst nok fungere med den gamle blokka jeg har, Supremacy EVO. Men tenkte 9900K'en skulle få lov til å fortsette å være vannkjølt i den andre riggen, så da må jeg ha en en blokk til uansett... Liker faktisk litt designet på de nyeste EK blokkene, men jeg syns de begynner å bli ganske så dyre. Med mindre de har heva nivået sitt over hele linja, så vet jeg ikke om jeg syns de hører hjemme i den prisklassen Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 19. november 2022 Del Skrevet 19. november 2022 11 minutes ago, 6u4rdi4n said: Koster vel en "billigblokk" i frakt 😂 Watercool Heatkiller IV Pro har jeg kikka på en del ganger, også til andre plattformer. Så de har ordna deler så man kan bruke de på LGA 1700, men så var spørsmålet om de har putta det i pakke med nye blokker som selges, eller om man må kjøpe ved siden av. Så hos Techbay at den står lista med støtte for LGA 1700, men hos Watercool selv. Tenkte faktisk tanken på å kjøpe: https://www.ekwb.com/shop/ek-quantum-velocity-backplate-lga1700 Den skal visst nok fungere med den gamle blokka jeg har, Supremacy EVO. Men tenkte 9900K'en skulle få lov til å fortsette å være vannkjølt i den andre riggen, så da må jeg ha en en blokk til uansett... Liker faktisk litt designet på de nyeste EK blokkene, men jeg syns de begynner å bli ganske så dyre. Med mindre de har heva nivået sitt over hele linja, så vet jeg ikke om jeg syns de hører hjemme i den prisklassen Er velocity acetal/nickel jeg bruker nå på 13900k og Apex. Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 19. november 2022 Del Skrevet 19. november 2022 Nizzen skrev (20 minutter siden): Er velocity acetal/nickel jeg bruker nå på 13900k og Apex. Interessant. Hvordan funker det i normal romtemperatur? Hvis du i det hele tatt har testet det 😂 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 19. november 2022 Del Skrevet 19. november 2022 4 minutes ago, 6u4rdi4n said: Interessant. Hvordan funker det i normal romtemperatur? Hvis du i det hele tatt har testet det 😂 25c på rommet her, så funker flott nok. Har skjelden unormal temp hos meg. Hater å fryse. Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 19. november 2022 Del Skrevet 19. november 2022 Nizzen skrev (1 minutt siden): 25c på rommet her, så funker flott nok. Har skjelden unormal temp hos meg. Hater å fryse. Kjeledress med brodert ROG logo på, så blir det bra vet du 😂 Men det er jo greit å vite. Greit med alternativer 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 19. november 2022 Del Skrevet 19. november 2022 Nizzen skrev (32 minutter siden): 25c på rommet her, så funker flott nok. Har skjelden unormal temp hos meg. Hater å fryse. Badstue! 😛 Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 26. november 2022 Del Skrevet 26. november 2022 Tenkte jeg skulle fortsette å bruke 9900K'en i en annen maskin når jeg får oppgradert her, men den ekstra radiatoren jeg har liggende viste seg å være en EK Coolstream SE 360... Er vel kanskje litt knapt for en 9900K, med mindre man går eco mode? 🤔 Lenke til kommentar
Selle Skrevet 26. november 2022 Del Skrevet 26. november 2022 En 360mm radiator har ingen problem med å kjøle en 9900k, samme hvilken tykkelse den har Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 26. november 2022 Del Skrevet 26. november 2022 Neida. Orkan vindstyrke, så kan man vel kjøle det meste med en 120mm radiator 😁 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. november 2022 Del Skrevet 26. november 2022 Jeg brukte EK 280mm på en 300 watt cpu. Mer enn nok. Ikke mange grader forskjell mot bruk av 280 + 420 mm rads. Disse er ca 4-5 cm tykke, XTC tror jeg de heter. Tommelfingerregel er 120 mm per komponent + 120 mm i backup/tillegg. Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 26. november 2022 Del Skrevet 26. november 2022 (endret) Husker vi opererte med den regelen. Da CPUer lå på under 100W? Når det gjelder eldre EK (de nyeste de har er vel ganske okay jevnt over etter hva jeg har hørt), så er de mellomtykke (typ 40-45mm tykke) ganske greie, tykkeste har som regel vært bra (bruker fortsatt en Coolstream XTX 360 i hovedmaskina), men slim radiatorene dems (typ 25-30mm) har som regel vært lite å snakke om... Coolstream SE 360 er en av de, og er vel markant dårligere enn ALT annet 😂 Men avhengig av hvilke vifter man har, og hvilken hastighet man er villig til å kjøre dem på, så går jo det meste. Endret 26. november 2022 av 6u4rdi4n Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 26. november 2022 Del Skrevet 26. november 2022 1 hour ago, 6u4rdi4n said: Husker vi opererte med den regelen. Da CPUer lå på under 100W? Når det gjelder eldre EK (de nyeste de har er vel ganske okay jevnt over etter hva jeg har hørt), så er de mellomtykke (typ 40-45mm tykke) ganske greie, tykkeste har som regel vært bra (bruker fortsatt en Coolstream XTX 360 i hovedmaskina), men slim radiatorene dems (typ 25-30mm) har som regel vært lite å snakke om... Coolstream SE 360 er en av de, og er vel markant dårligere enn ALT annet 😂 Men avhengig av hvilke vifter man har, og hvilken hastighet man er villig til å kjøre dem på, så går jo det meste. Selv 13900k bruker under 100w i de heftigste spilla, om man kjører stock. Ganske vill ytelse ved 100w Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 26. november 2022 Del Skrevet 26. november 2022 Nizzen skrev (21 minutter siden): Selv 13900k bruker under 100w i de heftigste spilla, om man kjører stock. Ganske vill ytelse ved 100w Er ikke det litt kjedelig da? 😛 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 26. november 2022 Del Skrevet 26. november 2022 1 hour ago, 6u4rdi4n said: Er ikke det litt kjedelig da? 😛 For de som synes watt per fps er gøy.... For meg så er det kun fps Da spiller watt ingen rollle. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 26. november 2022 Del Skrevet 26. november 2022 Radiatorareal har lite å si for CPU-kjøling, det som er viktig er vannhastighet og CPU-block. Som en tommelfingerregel får du ut ca 90W på 10C vann-luft delta med 1200 RPM vifter per 120mm vifte, for 140mm er du oppe i 125W med samme viftehastighet og vann-luft delta. Vann-luft delta skalerer varmeutvekslingen bortimot lineært. Hvis noen bekymrer seg for CPU-temperaturer kan de droppe 200 MHz på CPU-frekvens, det kutter strømforbruket med ca 20% Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå