Gå til innhold

Den kalde kaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har et lite, kjapt spørsmål.

Flytter til høsten, og tenkte å bygge meg en HTPC med XBMC eller tilsvarende til å ha i stuen. Dessverre er jeg støyallergisk når det kommer til slike ting, så jeg leker med ideen å bygge et 100% støyfritt system.

Det jeg har pekt meg ut er et oljekjølt system. Hvorfor?

#1: Ser ganske stilig ut, så det blir en del av inventaret.

#2: Hadde vært et utrolig morsomt prosjekt.

#3: Gode termiske egenskaper og null vifte/komponentstøy.

Men så ser jeg (hovedsakelig av denne at temperaturen kan bli veldig høy, og stabilt høy. Derfor lurer jeg på å sette på en radiator i tillegg, for å kjøle ned oljen. De foreslo en vifteløs på siden, men da jeg fant ikke noe særlig mer brukendes enn det (størrelsen vil ikke bli noe problem der, gjemme bak TVen, skap eller tilsvarende).

Er det noen som kjenner noen andre vifteløse alternativer, har fremgangsmåter, innspill eller andre tips?

Du kan jo vente på ny miniITX hovedkort asus kommer med juni/juli mnd under forutsetning av at denne klarer å spille av 1080P materiale... totalt fri for vifter ;)

Stemmer, leste en artikkel på det i dag.

Men i det tilfellet vil jeg fortsatt ha vifter på PSU, så jeg er like langt. :|

er ikke mange watt disse drar og mener at enkelte laptop strømforsyninger holder

Lenke til kommentar

Hei folkens!

Jeg tror det er på tide å tenke på full vannkjøling for boksen, da CoolIT sin OMNI løsning for det første er like dyr som full custom vannkjøling, og gir ganske lunkne resultater etter det jeg har sett (no phun intended).

Jeg skal også gå til innkjøp av ny PSU for å være på den trygge siden. Selv om jeg har opplevd et absolutt maks trekk på såvidt under 700Watt fra PSU med den jeg har nå (ikke fra veggen, men fra PSU). Ligger mao rundt 80% av kapasiteten til enheten, og det er uten vannkjøling eller overklokking av skjermkort. Kommer til å kjøpe AX1200 eller Antec sin nye 1200W eller lignende. Disse er ganske lange, og vil derfor muligens gi meg problemer i toppen av kassen mtp radiator. Kanskje også mtp radiatoren til H50 som sitter der oppe per i dag.

Akkurat nå har jeg EVGA X58 3x SLI hovedkort, men dette må bort. Jeg har ikke mulighet til å kjøre 2 skjermkort med 16x PCI-E på dette, samt at usb/firewire/audio pluggene er veldig dårlig plassert i forhold til store skjermkort når man bruker slot 5(som også da er "bare" 8x hastighet). Her må jeg ha Classified. Trenger derfor fullcover block til Classified. Forslag? (EK har fullcover block til Classified E759/E760 i alle fall)

Jeg kjører en Xeon W3540, og denne kan få bli. Den liker litt høy spenning, men det er ikke noe stort problem nå, og vil i alle fall ikke bli det med skikkelig vannkjøling. Her trenger jeg en skikkelig cpu block. Forslag? (tidligere ville jeg sikkert ha valgt HK3.0 uten å blunke, men er ikke sikker på om denne fortsatt holder koken mot de beste)

Minnebrikkene er mer enn bra nok, så ingen endring der heller.

Skjermkort er som dere allerede vet EVGA 480 GTX SC kort i SLI. Trenger da en sånn SLI kopling sak som fungerer selv om man har mellomrom mellom kortene, samt 2 stk fullcover blokker. Forslag? (Koolance sine fullcover blocks fungerer vel ganske bra tror jeg, men er usikker på om det er store forskjeller mellom de forskjellige produsentene)

Kassen er Lian Li PC-P80B, og denne skal ikke byttes ut, nah nah! Men det er en veldig romslig kasse, så kan ikke se noe problemer der. Mitt eneste "problem" er at PSU er i toppen, noe som gjør plassering av radiator unødvendig vanskelig slik som jeg ser det. Dog har jeg _veldig_ stor plass helt i bunnen av kassen. Har noen formeninger om hvordan det vil være å plassere en stor radiator helt i bunnen, med vifter som blåser luft enten fra bunnen og opp mot kabinettet, eller som jeg tror vil være best, fra kabinettet og ned på radiatoren som ligger helt i bunn. Det er ingen harddisker i maskinen og fronten består av 3x 140mm vifter som blåser masse kald luft inn uansett. Tror det skal være plass til en 480 radiator der nede uten problemer.

Jeg ønsker i utgangspunktet å kjøle både hovedkort, prosessor og begge skjermkortene mine. Dette blir vel fort litt mye å ha på en loop, eller rettere sagt med bare en radiator. Så da er det enten 2 radiatorer (240 rad i toppen hvor H50'n er nå, og 480 i bunn) eller 2 separate looper, i praksis med samme radiatoroppsett. Eller vil det holde med en stor 480 i bunn? Trenger da 1 stk 480 og muligens 1 stk 240 radiator. Forslag?

Så står vi igjen med vifter, viftestyring, pumpe, påfylling, tømming, tank, slanger, nippler, type kjøleveske, anti ditt og datt greier i vannet, slangestørrelser som passer til blokkene/radiatorene, hvilket materiale ting er laget av for å unngå korrosjon osv osv.

Jeg har nettopp brukt 10 000,- på skjermkort, så pris er i utgangspunktet ingen hindring. Men jeg er opptatt av støy, og vil ha alt innvendig i kassen. Temperaturene er i utgangspunktet ikke kjempeviktig, men det må være såpass at det ikke er til hindring. Hjelper ikke å ha 80 grader ved load på skjermkort og cpu. Da kan jeg bare ha ting slik dem er nå ;) Men 30 grader load er igjen litt overkill og ikke nødvendig. Dette mtp antall og størrelse på radiatorer, og bråk fra vifter. Heller en enkelt rad og stille vifter, enn 2 radiatorer, bråkete vifter og litt lavere temperatur.

Kan noen som er drevne innenfor dette emnet holde meg i hånda gjennom denne prosessen? Jeg har bygd maskiner siden jeg lærte å gå, men akkurat denne vannkjølingsbiten har jeg aldri vært borti. PS: jeg reiser bort en uke til Kreta natt til i morgen, så om det blir stille i tråden så er det derfor. Vil ta opp igjen dette når jeg er tilbake. Har Internett der nede, men ønsker ikke å sitte på nett mer enn absolutt nødvendig :)

EDIT: Noe slikt kanskje: http://www.aquatuning.co.uk/shopping_cart.php/bkey/4c94ee73852ab8de0e16c4f6f5cb6710 - men har egentlig ikke peiling på hva som er stille, og hva som yter bra. Hva som passer godt sammen osv. Kommer garantert til å bli en annen block på hovedkortet, men måtte bare velge noe for å få totalprisen sånn ca rett. I tillegg trenger jeg vel noe "vann" også en haug med slike koplinger.

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

Genialt Intellio :thumbup:

Ikke dårlig må jeg si :D

hadde bare den kassa hadde 10 spor nå så hadde den vært genial, har du noe og gå på bredden igjen da intellio etter 480en er?

Tenker da på 560, som er like lang som 480 bare litt bredere.

Har du tenkt å putte på en black ice GTX 560? :love:

Det er ikke noe mer å gå på i bredden dessverre, den vil krasje med 5.25" bay'n. Ellers kan man kutte bort noe :hmm:

Lenke til kommentar

Likte planløsningen og alt, men ikke utførelsen...altså det med fargvalg osv...men det går på smak.

Bygget var meget bra :thumbup:

Og veldig godt forslag til Romis :yes:

Venter selv på hvordan silverstone sitt nye blir og om det får 9-10 spor til de største hkene.

Får nesten se på det, og bestemme meg deretter. :)

Lenke til kommentar

Intellio: Har en liggende her som venter på og få litt vann i seg :love:

Totalt overkill i kjøling: Monsta og en 560 med push\pull :!:

skal vi bytte ? :p ikek sunt med overkill ;)

ferdig med å skru fast viftene på fan shroud plata.. skal jeg ta bilde ? ;)

Endret av idleman_2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...