Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

AMD rapporterer også "krysstemperatur" (Junction Temperature - høyeste temperatur på brikke), mens Nvidia rapporterer snitt. Uten at jeg vet hvor stort delta det er. Kan det være en av grunnene til at jeg synes målingen var noe høy?

 

Men ja, som Noreng sier. Temperaturen vil gå ned. Men så spørs det hva du ønsker. Vil du prøve å klokke mer eller er det bare for å få lavere temperatur? Temperaturen er egentlig helt grei slik den er. Og romtemperaturen vil være den samme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AMD rapporterer også "krysstemperatur" (Junction Temperature - høyeste temperatur på brikke), mens Nvidia rapporterer snitt. Uten at jeg vet hvor stort delta det er. Kan det være en av grunnene til at jeg synes målingen var noe høy?

 

Men ja, som Noreng sier. Temperaturen vil gå ned. Men så spørs det hva du ønsker. Vil du prøve å klokke mer eller er det bare for å få lavere temperatur? Temperaturen er egentlig helt grei slik den er. Og romtemperaturen vil være den samme.

 

Junction temp er 80 grader.

 

Årsak til utvidelse er vel trolig et tilfelle av "mye vil ha mer". Pumpa er oppgitt å ha en maks vanntemp på 50 grader. Ligger jo relativt nært.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av ren nysgjerrighet, hvordan har egentlig vannkjølingsmarkedet endret seg de siste årene? Det synes jo som at i mange tilfeller så greier man seg fint med en luftkjøler, eller til nøds en AIO, der man i gamle dager ville vært nødt til å skru ihop en custom loop fra scratch. GPU er jo litt samme greia, kjører du ikke SLI bråker jo radiatorviftene mer enn viftene på kortet, omtrent. Selv kjørte jeg vann i mange år, men når jeg betaler egen strømregning frister det jo ikke å tenke at min gamle H105 med 4x GT AP-15 ikke holder, for når den kneler er det fordi CPUen trekker en god del watt, som gir unødig varme og driftsutgifter.

Lenke til kommentar

Hvis man får mer støy med vannkjøling (ikke aio) så har man gjort noe feil :)

 

Skal man analysere antall komponenter og firma som satser på vannkjøling så vil jeg vel si det blomstrer. Man kan bygge noe eget og unikt. Maskinen kan se flottere ut enn stock. I tillegg får man litt mer ut av hardwaren, iallfall ved lavere støy. Dagens hardware er jo mer eller mindre utelukkende avhengig av kjøling, så noe hjelper det. I tillegg så kan man jo dynke radiatoren i isvann hvis man vil leke.

 

Unødvendig og dyrt? Ja det er det nok. Men morro lell.

Lenke til kommentar

Hvis vannet går helt opp til 50C i et rom på 30C er det veldig mye å hente på en ekstra radiator.

 

Bestilte meg en ekstra 360mm radiator og en temperatur måler :)

Mangler bare vifter. Lurer på om jeg skal gå for Noctua NF-F12 PWM Chromax.

Lenke til kommentar

Jeg trenger å få ut noe rester av fargestoff fra loopen min. Hva anbefales for å får dette til?

Jeg pleier å bytte slanger :p

 

Helt seriøst, så sluttet jeg med farge etter at EK blood red "forkalka" seg i hele loopen. Slangene og res ble kjempestygge, og "væska" mistet farge og ble nesten blank.

Nå er det bare destilert vann med litt antialge, og loopen er fin hele tiden :)

Lenke til kommentar

Er det noen gode slanger som ikke blir misfargede?

 

Har brukt EK duraclear i to uker nå og de blir gule.

Blir også stygge merker etter vannboblene som oppstår i slangene når loopen tømmes.

 

Kanskje like greit å gå for fargede slanger?

 

Edit: Digital Impuls skriver at det er PrimoChill slanger, mens EK selv skriver at det er DuraClear som følger med kittet. Usikker hva som er rett.

Endret av Ajoh
Lenke til kommentar

Aldri bruk farge på væska! Farge er en forurensning. Og vedr rensing .. det er egentlig bare en ting som fungerer: Mekanisk rengjøring. Altså skru opp og skrubb. Slangene byttes bare.

 

Var dette som svar til meg? Jeg har ikke farge på væska. Benytter EK Cryofuel Clear.

Lenke til kommentar

@puke nukem

---

Ifm inline rengjøring av loop så ligger det en post en eller anna plass her hvor jeg testet veldig mye rart. F.eks svake syrer og baser samt diverse avfetting. Ingenting funka. Man kan nok gå på med sterkere saker, men komponentene i loopen tåler jo ikke all verdens. Etter flere timer med flushing så åpnet jeg cpu blokk og fikk analysert forurensningen på jobb. Det var en karbonforbindelse som er vond å løse. Ergo, mekanisk vask er der som funker.

 

For å fjerne farge er aktivt kull ganske effektivt.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...