Gå til innhold

Den kalde kaféen

Anbefalte innlegg

Toppen hadde sprekt tvers igjennom. Måtte plukke den opp for å se det. Fant litt lim fra Loctite på boden, så prøver med det. Eneste er at nå er blokka limt til toppen :p Jadda, så sånn gårnå dagan ;)

Håper GPUene virker, har søla litt denne helga :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har god erfaring med at superlim funker bra på sprekker. Da den tynne væsken siver lett inn i sprekken, og er vannfast.

Nedsiden er jo at den blir like sprø som blokka, og kan sprekke om man ikke er mer forsiktig.

Hadde bare TEC7, så det er allerede påført. Det står og herder nå. Håper det holder greit?
Overhode ikke noe problem, annet enn utseende og at det blir verre å tette om det fortsatt er lekk. Optimalt er nok begge ting. :)
Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått noe svar på løslighet ennå, men her er et bilde og en analyse av stoffet.

Det er snakk om noe fast stoff, en del tråder som er laget av en eller annen polymer. I tillegg er det noe større sort plast som er ganske tynt. Mengden som ble tatt ut av loopen var ca. på størrelse med en lillefingernegl, fra de tre blokkene mine - Så det er jo ikke snakk om noen enorme mengder akkurat. Uansett litt gøy å se .. Jeg vil nesten tro det er rester fra tetninger (?).

fremmed_stoff.jpg

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått noe svar på løslighet ennå, men her er et bilde og en analyse av stoffet.

Det er snakk om noe fast stoff, en del tråder som er laget av en eller annen polymer. I tillegg er det noe større sort plast som er ganske tynt. Mengden som ble tatt ut av loopen var ca. på størrelse med en lillefingernegl, fra de tre blokkene mine - Så det er jo ikke snakk om noen enorme mengder akkurat. Uansett litt gøy å se .. Jeg vil nesten tro det er rester fra tetninger (?).

fremmed_stoff.jpg

Kan være fra pakninger ja.

Du sier polymer, vet du hva slags?

Lenke til kommentar

...

Kan være fra pakninger ja.

Du sier polymer, vet du hva slags?

Nei det vet jeg ikke. 

Uansett er det nok ikke løsbart i noe man har lyst til å ha inn i loopen sin. Kanskje kongevann fungerer, men forsvinner vel hele PC'en :) Vurderer filter på loopen

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Nei det vet jeg ikke. 

Uansett er det nok ikke løsbart i noe man har lyst til å ha inn i loopen sin. Kanskje kongevann fungerer, men forsvinner vel hele PC'en :) Vurderer filter på loopen

Jeg vil tippe på polypropylen eller polyetylen.  Hvis det kommer fra pakninger da.

Etter å ha sett på bildene igjen minner det veldig mye om det samme jeg renset fra ene GPU blokka jeg har. Sjekket ikke den andre, CPU blokka var ren. 

Lenke til kommentar

noen som kunne hjulpet meg med noe?

tengte å bruke led power supply til en pc (trenger små og tynne og de så led power supply er nok det beste valget her)

jeg trenger jo 12v, 5v og 3,3v
når jeg søker på hvordan pluggene skal være så står det +12v, -12v, +5v, -5v, +3,3v, -3,3v og GND. hvis jeg har en 12v, 5v og 3,3v powersupply. hvor kobler jeg GND? 

og hvordan finner jeg ut hvor stor 5v og 3.3v trenger å være? 

5v 8a, 2x 12v 30a (eller trenger jeg bare en?)er det stort nok? er vel en 550w psu i dataen nå.. 

http://www.ebay.com/itm/25W-DC-DC-3-3V-3-7V-5V-to-12V-Step-Up-Boost-Module-LED-Moter-Router-Power-Supply-/281237769996?hash=item417b13cf0c:g:REsAAOSw-FZXkdmL tengte å bruke slike på 3.3v hvis det går? og hvis det går på 5v så er den også veldig bra men ikke krise!

er en i7 4770 CPU, 16GB ram, GTX 760 GPU, 60GB SSD, 1TB HDD jeg skal bruke.. blir nok et 970 skjermkort eller noe slikt tipper jeg hvis lommeboka godtar det

tenker også på vannkjøling da det er dårlig ventilasjon i kabinetet (det er dama som skal få en liten opp pussing) 

Endret av iam99pk
Lenke til kommentar

Hvorfor gjøre det vanskelig når det fins fine og kompakte strømforsyninger som er beregnet på pc-bruk? Jeg ville ikke stolt mye på slike led-strømforsyninger... tviler på at de prioriterer de egenskaper som er viktige i en vanlig pc-strømforsyning.

760 / 970 er en dårlig ide når du skal ha det kompakt. Kan være lurt å gå ned et hakk til et mer effektgjerrig kort. Eventuelt kjøre egen psu til skjermkortet. To stykk picopsu burde fungere. Vurder også underklokking for å få ned effektbehovet / varmen.

http://www.mini-box.com/picoPSU-160-XT

Hvordan ser du for deg at vannkjøling skal hjelpe på at det er dårlig ventilasjon i kabinettet? Vannkjøling i trange/kompakte maskiner kan være utfordrende å få til godt, og man må jo uansett ha nok ventilasjon for å få grei temperatur...

Lenke til kommentar

Hvorfor gjøre det vanskelig når det fins fine og kompakte strømforsyninger som er beregnet på pc-bruk? Jeg ville ikke stolt mye på slike led-strømforsyninger... tviler på at de prioriterer de egenskaper som er viktige i en vanlig pc-strømforsyning.

760 / 970 er en dårlig ide når du skal ha det kompakt. Kan være lurt å gå ned et hakk til et mer effektgjerrig kort. Eventuelt kjøre egen psu til skjermkortet. To stykk picopsu burde fungere. Vurder også underklokking for å få ned effektbehovet / varmen.

http://www.mini-box.com/picoPSU-160-XT

Hvordan ser du for deg at vannkjøling skal hjelpe på at det er dårlig ventilasjon i kabinettet? Vannkjøling i trange/kompakte maskiner kan være utfordrende å få til godt, og man må jo uansett ha nok ventilasjon for å få grei temperatur...

post-311604-0-29121000-1492273207_thumb.jpg

som du ser,,, lite plass.. de små strømforsyningene kommer ned i benene så da får jeg mye mere plass der strømforsyningen ligger nå.. finner ikke noen pc strømforsyning som ser små og effektive nok. vurerer å ha radiatorene utenfor dokka for å få vekk varmen. nå ligger cpu-en på max 67grader og skjermkort ligger på max 78 grader, er igjaffal det jeg har fått nå på TG som jeg har sett..

Lenke til kommentar

Forstår ikke helt hvordan du tenkte å bruke slike LED-drivere som du linket til. Det er jo en driver som trenger 3,3V for å omforme det opp til 12V.

Så uten videre ser jeg ikke helt hva slags enheter du har sett på. Med slike DC-DC convertere så må du nødvendigvis ha en vanlig PSU på toppen av det hele. Aka. sparer du null niks plass. 

Har du lite plass så kan du jo kanskje bare lage/bruke en ekstern? Evnt. slenge inn noen DC-DC convertere fra 12V ned til 3,3V og 5V som du har på innsiden. Du trenger dog også -12V og -5V i PCen. 

Men igjen, hva du velger å gå for vil jo variere veldig etter budsjett og slikt. Du får både små og store PSUer. Eller 5V, 3,3V og 12V uten problem, men vanlige PSUer (ATX) er nok desidert rimeligst.

Lenke til kommentar

http://www.ebay.com/itm/Universal-12V-24-360W-5-10-20-30A-Switching-Power-Supply-Driver-for-LED-Strip-/182502173880?var=&hash=item2a7dfa2cb8:m:mivMq6M1Mjv9bbOriEkLtcQ 2-3 av de  på 30a så sparer jeg plass.. får plass i et ben til de og der har jeg ikke plass til noe annet uansett.. 

hvordan får jeg -12 og -5v da?

ser nå jeg linket til en step up. blir jo step down ifra 12v.. men hvor mange amp trenger jeg på 5v og 3.3v?

Endret av iam99pk
Lenke til kommentar

http://www.ebay.com/itm/Universal-12V-24-360W-5-10-20-30A-Switching-Power-Supply-Driver-for-LED-Strip-/182502173880?var=&hash=item2a7dfa2cb8:m:mivMq6M1Mjv9bbOriEkLtcQ 2-3 av de  på 30a så sparer jeg plass.. får plass i et ben til de og der har jeg ikke plass til noe annet uansett.. 

ser nå jeg linket til en step up. blir jo step down ifra 12v.. men hvor mange amp trenger jeg på 5v og 3.3v?

For å få -12 så gjør du bare motsatt av hva du vanligvis gjør. Dvs: Koble +12V til de andre sin GND. Da vil GND på den første bli -12V. 

OBS! Du må enten ta å fjerne (om det er noen) koblingen mellom GND og utsiden på PSUen, evnt. passe veldig godt at PSUene ikke kommer borti hverandre! Ellers vil det skje en heftig kortslutning. 

Edit: Gjør det samme med -5V, bare med 5V railen.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

For å få -12 så gjør du bare motsatt av hva du vanligvis gjør. Dvs: Koble +12V til de andre sin GND. Da vil GND på den første bli -12V. 

OBS! Du må enten ta å fjerne (om det er noen) koblingen mellom GND og utsiden på PSUen, evnt. passe veldig godt at PSUene ikke kommer borti hverandre! Ellers vil det skje en heftig kortslutning. 

Edit: Gjør det samme med -5V, bare med 5V railen.

fant ut jeg kan jo bare bruke en server psu :) funnet en men den har bare kobber baner så må finne ut av de.

Lenke til kommentar

Da har jeg åpnet opp alt, begge blokkene. Ser gule flekker (Mayhem Sunset Yellow) overalt på begge PCBene, tror den ene lekkasjen har migrert ned til det andre kortet. Har satt på den nye blokka, skal sette sammen resten i morra. Jeg bare ber til HW-gudene at kortene har overlevd oversvømmelsen, jeg hadde heldigvis lasket 24-pin kontakten da pumpa gikk, men dette ser jo ikke så bra ut akkurat nå :(

Lenke til kommentar

Da har jeg åpnet opp alt, begge blokkene. Ser gule flekker (Mayhem Sunset Yellow) overalt på begge PCBene, tror den ene lekkasjen har migrert ned til det andre kortet. Har satt på den nye blokka, skal sette sammen resten i morra. Jeg bare ber til HW-gudene at kortene har overlevd oversvømmelsen, jeg hadde heldigvis lasket 24-pin kontakten da pumpa gikk, men dette ser jo ikke så bra ut akkurat nå :(

Har du hatt en heftig lekasje?! :/

Lenke til kommentar

Ja, det lakk verre enn jeg trodde visst. Har vasket litt med CRC elektro clean. Mayhem Pastel skal i utgangspunktet ikke lede strøm, men væska var nok ikke så rein som den skulle ha vært. 
Skal sette sammen resten nå. Håper jo alt har gått bra, men ting tar tid når man skal pusse opp bolig oppi alt dette her også. Pokker, at hele toppen skulle sprekke da  :hm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...