Gå til innhold

Den kalde kaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke fan av bayres. Syns det er noe herk å fylle og om man har bayres med pumpe, noe jeg syns er eneste poenget med å ha bayres, så har det veldig lett for å forplante vibrasjoner og det er vanskelig å gjøre noe med.

Men! En kamerat av meg hadde et som faktisk ikke vibrerte stort, og det funka helt fint. Var fortsatt litt knotete å fylle.

Lenke til kommentar

Det jeg var mer ute etter er om designet på tanken utgjør noe forskjell på effekten til pumpa. Vil f.eks en D5 yte dårligere eller ha andre negative driftsforhold i en bayres kontra en standalone sylinder. Alt annet er fult mulig å jobbe seg rundt. Fordelen med bayres er jo at den er enkel å montere, den har sin faste plass.

Lenke til kommentar

Vannkjølt m.2 SSD. Hvorfor? Fordi man kan!

Forskjellen med feks en D5 hadde vel vært marginal. Er vel ikke stort med forskjell på forskjellige topper kontra standard toppen annet enn mulighet for å skru nipler og slikt direkte i toppen uten å modifisere.

Men hvor er det folk kjøper vann for tiden? Batterivann fra Biltema er jeg klar over. Destillert vann fra feks Techbay etc. Men finnes det andre butikker man kan gå og handle i? Biltema ligger et stykke unna for meg og tenker litt hvis jeg må ha på kort varsel.

Lenke til kommentar

Ikke vannkjøling relatert men håper noen har noen tips og ideer! Flytter ut fra mamma og da fikk den ene dama mi litt flytteslade. Hvordan kan jeg lime det fint isammen? Og hva kan jeg gjøre for. Orne internett kablen greit igjen? Må jo fikses før jo skal på langtur til TG

post-311604-0-45432500-1490812524_thumb.jpg

post-311604-0-50725800-1490812537_thumb.jpg

Har syyyykt lyst på vannkjøling i jo men pengeboka sier stopp ?blir nok også ny dukke en gang i tiden og litt bedre system innvendig (håper ikke hun blir alt for varme under TG, gikk relativt greit på sist LAN)

Lenke til kommentar

Vannkjølt m.2 SSD. Hvorfor? Fordi man kan!

Forskjellen med feks en D5 hadde vel vært marginal. Er vel ikke stort med forskjell på forskjellige topper kontra standard toppen annet enn mulighet for å skru nipler og slikt direkte i toppen uten å modifisere.

Men hvor er det folk kjøper vann for tiden? Batterivann fra Biltema er jeg klar over. Destillert vann fra feks Techbay etc. Men finnes det andre butikker man kan gå og handle i? Biltema ligger et stykke unna for meg og tenker litt hvis jeg må ha på kort varsel.

Bensinstasjoner har vel også batterivann. Sikkert 1-liters flasker.
Lenke til kommentar

Holder på å demontere loopen på hovedmaskinen nå. Ser det er en del gunk i blokkene (men går ikke ut over tempz). Jeg tenkte uansett jeg vil teste å flushe loopen med svak sitronsyre og så destvann for å nøytralisere. Evt en svak base først. Bare for å se om det tar noe av det .. kan poste noen bilder hvis det har noe effekt.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Her kommer litt lett fredagsunderholdning i bildeform.

Slik så CPU-blokk ut ved start. Det er ikke så lett å se kanskje, men det er en slags film eller "guffe" i kanalene.

1_CPU_F_R.jpg

GPU-blokk ved start. Mer tydelig her.

2_GPU_F_R.jpg

Først kjører jeg svak eddiksyre, kanskje rundt 4%. Umiddelbart kommer det ut en del hvit guffe i res, men så skjer det ikke så mye mer. 

4_EDDIKSYRE.jpg

Sitron next. Vet ikke hva konsentrasjonen er - Jeg brukte en hel spruteflaske blandet med ca. 6dl dest.vann.

5_SITRONSYRE.jpg

Det skjer ikke mest. Jeg kjører så ei runde til med ammoniakk (basisk). Relativt heftig konsentrasjon, nesten rent så det stinker godt.

Etter eddik, sitron og ammoniakk ser blokkene slik ut:

6_ETTER_SYRE_BASE.jpg

7_ETTER_SYRE_BASE.jpg

Det er klart blitt renere, men det er fortsatt en del igjen. Det er blitt gråere da, så det kan tenkes at det man har hatt her er fiber (lo, støv) med algevekst eller kalklag på. (Syre tar kalk, base tar alger btw).

Jeg prøver ei runde med avfetting for bil. Det ble bare skum og mye skylling ..

8_AVFETTING.jpg

Blokkene ser nå slik ut:

9_ETTER_ALT.jpg

10_ETTER_ALT.jpg

11_ETTER_ALT.jpg

Jeg åpner blokkene og tar resten med tannkost som skylles i dest.vann. Så nå er det rent :)

12_ETTER_MEKANISK.jpg

Som man kan se av bildeserien så fungerer CIP/WIP (clean-in-place / wash-in-place) delvis. Benytter man syre og base etter hverandre så tar man en del smuss i en klassisk kjølesløyfe. Det virker uansett som om man ikke klarer å ta alt, og mekanisk rens må til.

Jeg skal nå få analysert restene i loopen og se om det er løsbart i det hele tatt. Vi går da på med kraftig syre og base, så hvis det er løsbart så er det slettest ikke sikkert at det er et vaskemedie man vil ha inn i loopen sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...