Gå til innhold

Den kalde kaféen

Anbefalte innlegg

Ett skjermkort og en 8-kjerner? Kanskje 500 watt.

Mitt tips er at en 480 er nok. Det viktigste er at du får nok kald og frisk luft gjennom radiatoren, du kommer til et punkt der du nesten ikke merker at du har mer areale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sensor i radiator eller blokk for vanntemp?

Jeg er opp mot 17-18 grader på det meste i forskjell på romtemp og vanntemp. Kjører dog lav fart, 700 rpm.

Hvis du er veldig lavt i temperatur allerede er det meget begrenset hva en ekstra radiator kan fjerne av varme ved en forskjell i luft og vann på for eksempel 5 grader.

Lenke til kommentar

Det er dyrt.. :p

Push-pull vs push eller pull..

Er det en stor forskjell? Har jo push-pull på min EK, men vurderer å bruke 2 qv viftene der til 240 radiatoren, da viftene på 240 radiatoren bråker..

Taper jeg noe særlig på det?

Også, før hadde jeg pumpe - gpu - rad - cpu - rad - res, men nå har jeg pumpe - gpu - cpu - rad - rad - res.

Dette skal ikke ha mye å si?

Lenke til kommentar

Oppdatering: PSU fungerer aldeles utmerket! Så den er jo grei.

Vurderer en 240 bakpå også, men spørs. Fjernet jo push-pull på XTXen da jeg tviler på at jeg vil merke mye forskjell med 1x CPU og 1x GPU.

Hvordan er det å gjenbruke 4-5 mnd gamle slanger? Har råd til nytt HK og CPU, men ekstra slange og slikt er dyrt siden frakt koster nesten mer, så håper jeg kan beholde dem litt til. :p

Lenke til kommentar

Bruk hodet. Se/kjenn på de - og la fornuften avgjøre om de kan gjenbrukes eller ikke. Bør jo være nesten som nye etter så kort tid, med skikkelig kjølevæske. Antageligvis så går det helt fint.

Avhengig av hva slags slangetypekoblinger du bruker så kan det være lurt å kutte litt i lengden sånn at du får en "fersk" stubb å tre på niplene *om* de gamle slangene har formet seg veldig etter sist montering.

Lenke til kommentar

Noen som har testa EK Vardar viftene i push vs pull?

Når jeg flytta over systemet mitt fra HAF X til Core X9, så monterte jeg viftene i push istedenfor pull som de var i HAFen. XTX 360 i toppen, XTX 120 bak. Den i toppen stod til å dytte luft inn, den bak til å dytte ut.

Syns vanntemperaturen var veldig mye høyere enn før, men tenkte det kanskje var litt gjennværende luft, noe jeg hadde delvis rett i, da vanntemp etterhvert ble noe bedre, men fortsatt ikke like lav som før. Har tatt høyde for litt høyere romtemp nå enn tidligere.

Skulle egentlig bytte til Gelid pasta på skjermkortet når jeg flytta over, men klarte å ta hodet på et par skruer, så ble utsatt. Ordna meg bor i dag og fikk dem ut, så da tenkte jeg å like gjerne prøve å snu viftene i toppen til å dra ut i en pull konfig, da dette var lettest å gjennomføre uten å måtte klippe strips og slikt.

Har fått ut mesteparten av lufta, men er nok litt mer luft i systemet enn det var. Allikevel er vanntemperaturen mye lavere!

Man kan sikkert argumentere med at "varm luft stiger, viftene må jobbe mot det om de skal dytte lufta ned", men det burde ikke ha så mye å si? For den saks skyld; jeg har 5-6 grader delta T lavere nå.

Testforhold er også samme som før. Romtemperatur på ~24°C, ikke sidepaneler eller toppanel på.

Lenke til kommentar

Er jo en del kraft i konveksjon da.

Even get heavy shit to fly. ^^

Hvorfor ikke bare ta det ut i topp? Kan evnt. Bruke en vifte uten raddis for overtrykk i kabinett (en vifte som ikke trenger suge/dytte luft gjennom radiator klarer lett å ta jobben til flere vifter)

Men med deksler av så tror jeg ikke det skal ha så mye å si. Da ville heg heller satset på luft i systemet eller dårligere montering elns.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...