Gå til innhold

Den kalde kaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

To pumper er klart bedre. Trenger det? Nei. Men det er uansett bedre. Redundans. Mindre last/fordele jobben. Lavere turtall mindre støy.

Ikke for å skryte altså men jeg har jobba med software automasjon siden enkelte her fortsatt dreit i buksa. Det VI driver med innen vannkjøling er mikke mus, kort og godt. ?

Ek burde lage en pumperigg med flow måler, trykmåling på innløp og utløp, flow switch, termistor og flow (software) regulator .. da nærmer vi oss ei pumpe som kan tunes.

Edit Og så må man selvsagt ha pumpekurven til pumpa. Og vi trenger spec på væskene til de ulike aktørene.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

To pumper er klart bedre. Trenger det? Nei. Men det er uansett bedre. Redundans. Mindre last/fordele jobben. Lavere turtall mindre støy.

Ikke for å skryte altså men jeg har jobba med software automasjon siden enkelte her fortsatt dreit i buksa. Det VI driver med innen vannkjøling er mikke mus, kort og godt.

Ek burde lage en pumperigg med flow måler, trykmåling på innløp og utløp, flow switch, termistor og flow (software) regulator .. da nærmer vi oss ei pumpe som kan tunes.

Edit Og så må man selvsagt ha pumpekurven til pumpa. Og vi trenger spec på væskene til de ulike aktørene.

Som industrirørlegger så kan jeg komme med en innspill. I industri der man har to pumper ved hverandre er det for redundans og fordele last imellom de imellom serviceintervaller. De kjører aldri samtidig. Er det slik at det er hard last på pumpen er den dimensjonert for liten. Det finnes løsninger med boostere etter hverandre men det blir noe annet(Fjernvarme og springvann f.eks). 

Har montert løsninger til varmeanlegg og prosessindustri inkl. Statoil Skjeldbergodden med pumper helt opp i 200 kW. På meieri er det rimelig avansert ang. kjøling og varme der det brukes en spesiell type ventil som får vannet til å "vibrerer" igjennom varmevekslere(Pasteur) f.eks. 

Endret av Randeboy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

...

Som industrirørlegger så kan jeg komme med en innspill. I industri der man har to pumper ved hverandre er det for redundans og fordele last imellom de imellom serviceintervaller. De kjører aldri samtidig. Er det slik at det er hard last på pumpen er den dimensjonert for liten. Det finnes løsninger med boostere etter hverandre men det blir noe annet(Fjernvarme og springvann f.eks).

Vi har flere systemer hvor man kjører en fødepumpe i serie med en høytrykkspumpe, men det blir på membrananlegg. Det er riktig som du sier at på kjølesløyfer så er det vanligste to eller flere pumper i paralell slik at man kan bytte mellom de f.eks ved service. Men uansett er ikke to pumper hvor begge går en dårlig løsning. F.eks mine to pumper på 50% avgir mye mindre støy enn en på 100% - Altså kan jeg stille ned hastigheten på pumpene og fortsatt opprettholde flow'n som 1 pumpe på høyere turtall ville gitt. I tillegg, hvis den ene ryker, så har man fortsatt flow.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med disse to, jeg holder ikke på med kjøling i industrien, men jobber som WOCS operatør offshore. Her kjører vi hydraulikkpumper (to LP og to HP) i parallell mot accumulatorpakker som i hovedsak har to funksjoner, redundans og trykkfall (om trykket faller -høy flow- for fort, så slår begge inn for å kompensere) og dette blir styrt via PLC. Accumulatorene er der for volum rett og slett, og dermed også mindre trykkfall

Poenget her er vel uansett at Laing pumper er og blir noe billigherk som bare er kjapt modifisert til å passe inn i vannkjøling i en PC, folk putter ned altfor mye i hva dette er. Jeg grøsser hver gang JaysTwoCents skryter av hvor mye han kan om "Fluid Dynamics, fordi jeg har jævla peiling", og folk som overtenker dette her. Systemet jeg sitter og klår på koster fort 50mill, men enda jeg føler meg liten med mine usle små 1000bars pumper når riggen jeg jobber på kjører opp pumpene sine som er på X antall tusen HK og pumper ned flere kubikk i minuttet og flere hundre bar. Da snakker vi butikk, i allefall fra mitt ståsted

To pumper i vannkjøling i PC er relevant i min bok, men ingen nødvendighet, ting blir ikke "bedre", det blir bare mer sikkert i forhold til pumpe failure, og til å være noe billigherk så holder jo disse Laing pumpene veldig lenge. PC kan man sette til å slå av ved visse temperaturer og ryker en av pumpene man har satt inn, så vil de fleste bytte den ut uansett og ha den samme "nedetiden" (fack, kanke spille BF på et par dager) likevel. Dermed så er det jo ikke så mye redundans igjen, siden man allerede ønsker å bytte en ødelagt pumpe, så da gjør man det gjerne for å sikre mindre trykkfall, og loopen skal være bra diger om man ikke får dyttet seg igjennom det vi holder på med. Jeg tar det tilbake, to pumper er irrelevant i en PC, om man skal unngå nedetid så må man kunne isolere ut pumpa mens den andre går slik at man kan få byttet den ut. Så bra er ikke BF1 og så vikitig er det ikke å folde proteiner :p

Støy er jo også en ting, men det blir mer subjektivt kanskje, da vi alle er mer følsomme for støy enn andre, men dette kan jo absolutt være en ting for mange :)

Men jeg tror den aller viktigste grunnen til å kjøre to pumper er "hvorfor ikke?". Kan man så gjør man, og det er jo litt moro å tukle med dette også, så har man noe å finne på, dette er grunnen jeg bruker når jeg må overbevise meg selv :)

"I understand Fluid Dynamics" -Jayz

Sorry, bare greide ikke å holde meg :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Foruten LD V-7 hvilke andre kabinetter har plass til 2 x360/420 radiatorer?

Hva skal du kjøle?

Tror ikke jeg ville hatt dobbel 360 eller dobbel 420 i V7. Har 280 og 420 selv, mer enn nok og tar stor plass, men går bra.

En ting som ikke så mange kasser har men som du kan velge på V7 er Reverse, jeg liker bedre å bygge i reverse kasser enn vanlig.

Man kan kjøle temmelig mye med en enkel 360 eller 420. Husk at f.eks en 420 har mer areal enn 480, så det er ikke så dårlig.

Lenke til kommentar

Dette er planer litt fram i tid, men når dagen kommer for å bytte gpu i hovedpcen, vil de som står der nå gå over i en foldepc. Dvs at jeg skal kjøle 2 stk 980Ti pluss cpu av typen i5.

Corsair 900D blir for stor. Ønsker ikke et super tower kabinett til. Er nok med LD V-8 som jeg har nå og kommer til å bruke i lang tid framover.

Lenke til kommentar

Ser at en monoblokk til kortet mitt koster 500,- mer..

Sendt mail til Techbay om at jeg ønsker å kansellere orderen. Monoblokk er jo litt kult. ^^

JEg hadde monoblock på rampage V. Det var kult helt til jeg skulle bytte cpu. Ga faen og solgte hk, cpu og monoblock til en på forumet her. Kjøpte nytt hk, cpu og vanlig vannblokk :p

Lenke til kommentar

Ser at en monoblokk til kortet mitt koster 500,- mer..

Sendt mail til Techbay om at jeg ønsker å kansellere orderen. Monoblokk er jo litt kult. ^^

JEg hadde monoblock på rampage V. Det var kult helt til jeg skulle bytte cpu. Ga faen og solgte hk, cpu og monoblock til en på forumet her. Kjøpte nytt hk, cpu og vanlig vannblokk :p

På et Z170 system så er det kanskje bare waste?

Vil jeg ha nytte av den ekstra kjølingen av HKet?

EDIT: Vet at monoblokken er basert på Supremacy Evo, men er mindre restrictive.

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...