Gå til innhold

Den kalde kaféen

Anbefalte innlegg

Du må vel maskinere en blokk da, med heatpipes ut til kabinettveggen (hvorpå denne må være designet som en kjøleribbe)

Som eksempel kan vi se på Streacom

Vet det, men det konkrete sto ikke klart for meg. På bildet ditt er det enklere, fordi cpu og heatsink er 90 grader på hverandre istedenfor parallelle, og det kabinettet støtter ikke forskjellige hovedkort 100 % (som var en del av utfordringen).

Men nå fikk jeg en idé som tok meg litt videre. :)

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyden som i avstand mellom toppen av cpu og toppen av en parallel kabinettvegg. Om kjøleløsningen du ser for deg ikke er nøye på akkurat hvor varmen fra CPU-en lander, så trenger du jo ikke å få varmeoverførsel til akkurat samme område med forskjellige hovedkort.

Jeg er ikke sikker på akkurat toleransen på hvor høyt cpu-sokkelen skal sitte i forhold til selve PCB-en, men det kan umulig være enorme forskjeller...

Lenke til kommentar

Høyden som i avstand mellom toppen av cpu og toppen av en parallel kabinettvegg.

Ja, det var den jeg mente at var forskjellig:

Uq3oP4R.png

Forskjellen mellom toppen av cpu og kantene av kabinettveggen er selvfølgelig forskjellig. Men er kabinettveggen / kjøleribben din stor nok og plan over det hele, så behøver du ikke å treffe nøyaktig samme punkt med forskjellige hovedkort.

Kjapp sketchup-forklaring, rød/grønn er forskjellig cpu-plassering, svart er hovedkortpcb-en, og blått er kabinettveggen. Avstanden opp til kabinettveggen blir likedan om du går rett opp.

wDQOcZ8.png

q5KXQk0.png

Skal du ha heatpipes så kan det selvfølgelig lønne seg med litt bøy, men du kan jo fremdeles bruke samme prinsipp om du ikke har kun et punkt du må nå fram til med varmen.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

De ulike modellene av vannblokker til et kort... Kan de ha nevneverdig forskjell i flow?

Tenker du på fra forskjellige leverandører? EKWB, Alphacool, Watercool etc?

Nei, heller kobber vs nikkel. Slike ting.

Har to stk 980Ti under vann nå.... Under load er temp forskjellen opp mot 5 grader. De eneste forskjellene ellers jeg vet om er klokkehastighet på 1464 mot 1474 og vcore på 1.180 mot 1.930 det varme kortet har de høye verdiene.

Ek bro med paralell flow mellom kortene.

Lenke til kommentar

Burde vel ikke være stor forskjell i flow mellom de forskjellige typene. Feks full copper, acetal + copper, copper + plexi etc.

Samme blokk på begge kortene? At det ene kortet kjører 1.180v og det andre 1.930v er jo en god forklaring på opp mot 5 grader forskjell...

Skulle nok vært 1.190v :)

Når vannet går fra ett skjermkort til et annet et, så blir vannet varmet opp i det første skjermkortet. Altså blir det normalt at det 2. skjermkortet blir varmere enn det første. Skal man "fikse på dette, så må man enten ha 2 looper eller så må man putte inn en radiator imellom skjermkorta. 5 grader er så lite at det ikkje gjør noe uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...