Dubious Skrevet 21. april 2016 Del Skrevet 21. april 2016 Så tilfeldig inn i kabinettet nettopp og væsken piplet gjennom CPU-blokk Reservoaret var stappfull av vann så jeg så med en gang at det ikke fløt normalt Kjørte pumpen på full effekt i noen sekunder og det løste seg opp, men da er spørsmålet, har problemet da flyttet seg til rad..? Skal følge med på saken framover, men jeg tror problemet har vært der lenge, men egentlig ikke tenkt så mye på det Synes egentlig det var rart at CPU nådde 75 grader med 2 spill oppe da den har ligget på maks 60ish Er turtallet på pumpa for lavt? 1400 rpm (DDC) Hva er det som kan tette blokka? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 21. april 2016 Del Skrevet 21. april 2016 Uff. Nå gir jeg opp for en stund... CPU-blokka ser ikke ut til å være tett etter at jeg har åpnet den. Klemringkoblingene i kobberrørene mellom maskin og radiator/pumpe lekker også. Nå har jeg bestilt luftkjøler som er stor nok til å takle en strupet 4770k uten vifte, og så får det bli fin vannkjøling igjen til sommeren engang... Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 22. april 2016 Del Skrevet 22. april 2016 (endret) Når alt ser ut som det har gått til helvette, og man gir opp. Kjøp eller finn frem noe superlim, det tetter skjiten godt. Selvsagt, det er en "one time fix", og selv om det tetter, så utsetter du bare problemet til neste gang du tar sakene fra hverandre, hvor du da må fjerne gamle rester. F.eks: http://www.clasohlson.com/no/Superlim,/25-1544Men ofte så vil det ekstra året eller to(?) du kjøper deg, være nok til at motivasjonen for skikkelig fiksing er oppe igjen. Har brukt superlim til bla.:- Tette lekkasje mellom niple/slange på et sted som har nær null sjanse til å stramme eller fikse problemet på noen annen måte. - Tette sprekk i vannblokk (som strekker seg til niple'en) - Skjøte pakninger i GPU-blokk (de utvider seg, og blir 25 % lengre i oljebad, så måtte klippe de for å få plass). Heldigvis så er pakninger laget av en gummi som superlimet herder ekstremt bra til. - Skjøte mellom pakninger og kobber som ikke tetter 100 % i blokker. Så tilfeldig inn i kabinettet nettopp og væsken piplet gjennom CPU-blokk Reservoaret var stappfull av vann så jeg så med en gang at det ikke fløt normalt Kjørte pumpen på full effekt i noen sekunder og det løste seg opp, men da er spørsmålet, har problemet da flyttet seg til rad..? Skal følge med på saken framover, men jeg tror problemet har vært der lenge, men egentlig ikke tenkt så mye på det Synes egentlig det var rart at CPU nådde 75 grader med 2 spill oppe da den har ligget på maks 60ish Er turtallet på pumpa for lavt? 1400 rpm (DDC) Hva er det som kan tette blokka? Gugge, dvs. korrosjon/skjit i vannet/alger. En CPU-blokk er et svært godt filter av slikt, og vil alltid være det stedet hvor små mengder samler seg opp. Hvis du kjører på med ekstra kraft i pumpa og får løst opp "proppen" av dritt, så vil det kunne blande seg ut i vannet igjen. De andre blokkene/radiatorene etc... vil ikke være i nærheten så trange, og vil ikke påvirkes i særlig grad. Men så lenge det flyter godt gjennom CPU-blokka, så flyter det jo bra i hele loopen. Den er vel sikkert seriekoblet? Men selv om du ikke har forskjøvet problemet, så har du forlenget det. Hva det nå enn var slags guffe som tettet CPU-blokka, så er det ikke ute av systemet (så fremt det ikke var luft), og vil nok etter hvert samle seg opp igjen i blokka. Eneste skikkelige løsning er å rense CPU-blokka. Aller helst når det har blitt skikkelig jævelig igjen.Og så kan man velge om det er lettere å kontre alger/korrosjon, eller om man slenger inn et filter som er finere enn CPU-blokka, typisk ett som er lettere å rengjøre. Endret 22. april 2016 av Andrull Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. april 2016 Del Skrevet 22. april 2016 Væske-blandingen min kan ha vært litt uheldig så det blir nok bytte av slanger, men helst ikke før til høsten Har brukt batterivann og kjølevæske så egentlig skulle det ikke være noe problem, men i følge produsent så skal det ikke brukes den type kjølevæske jeg har brukt, men det kan og være andre årsaker, som at jeg ikke skylte komponentene før bruk Ser AquaComputer har en egen filterdel så blir nok noe sånt + flow-meter og temperatur Når en først skal tappe loopen... Men som sagt, skal drøye det så lenge jeg kan da jeg skal bygge ny PC utover høsten Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 22. april 2016 Del Skrevet 22. april 2016 (endret) Hmm... spekulerer litt i hva jeg skal finne på videre for å gidde å gå igang med vannkjøling igjen. Airplex gigant 3360? Er lei av det trange Lianli-kabinettet, og tror jeg "må" ha noe som lar meg enkelt kjøre igang og lekkasjeteste vannblokkene før de monteres, uten mye om og men. Høres det dumt ut å bytte til blokker fra et annet merke, når jeg nå er drittlei av EK-blokker som ikke fungerer for meg? (At den forrige lakk er litt selvforskyldt, men denne gangen gjorde jeg jo "alt" rett.) Hvor kan/bør jeg legge ut ting jeg skal forsøke å selge? Har jo en EK XTX480 med 8 SP120 vifter som blir til overs... og en supremacy universal vga-blokk. Er det "liv" i bruktmarkedet, når det gjelder vannkjølingsdeler? Er det noen vits i å legge ut noe på finn? Har noen av dere prøvd Koolance sine blokker? Endret 22. april 2016 av Jann - Ove Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 22. april 2016 Del Skrevet 22. april 2016 Hvor mye skal du ha for XTX460? Trenger enda en rad, skal montere den jalla bak kabinettet, men alt funker! Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 22. april 2016 Del Skrevet 22. april 2016 aldri hatt problemer med noe fra ek selv, sikker på at du ikke har gjort noe galt ved montering? har hatt flere gpu og cpu blokker selv, samt 2stk pumper og flere radiatorer, og bygd lignende system for en kompis som og har virket fint Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 22. april 2016 Del Skrevet 22. april 2016 Rart at du har hatt så mye problemer. Klarte selv å sørge for lekasje i en supremacy evo blokk en gang etter å ha byttet jet plate og sånn, men det var bare pakninga som hadde sklidd litt. Den var forøvrig langt i fra enkel å få skikkelig på plass, men det gikk til slutt. Ble tett etter det Har hatt lyst til å bytte ut vannblokka på CPU med en Supremacy EVO eller noe slikt, men Swiftech Apogee HD blokka jeg har er vel egentlig mer enn bra nok. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. april 2016 Del Skrevet 22. april 2016 Satt opp pumpehastighet til 4k rpm (mot 1400 før) da slangen etter blokk er varm, så blir nok nødt til å åpne å se hva som er galt Sensorene kan heler ikke være gode da jeg får temp varsel på 121 grader på CPU, mens monitoren sier 60ish på alle 4 cores, som også er varmt Nesten så jeg angrer at jeg gikk for vannkjøling nå.. Lenke til kommentar
MrHorgen Skrevet 22. april 2016 Del Skrevet 22. april 2016 Og jeg vurdere å splitte min til to looper. Trenger en rad og en pumpe til... Og noen vifter Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 22. april 2016 Del Skrevet 22. april 2016 Og jeg vurdere å splitte min til to looper. Trenger en rad og en pumpe til... Og noen vifter Og et reservoir til, og en ekstra kuleventil til drain, og noen fittings, og litt mer veske, og kanskje ekstra slanger/rør Bare tuller litt, lyst til å splitte opp i to looper selv, ikke fordi det har noe å si for tempen, men fordi jeg bare har lyst, denne basillen er vanskelig å bli kvitt, så skjønner deg veeldig godt. Kjør på og post bilder Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Bestilt filter etc. til loopen så når jeg får de tinga så blir det å rense loopen, for jeg kan se selv at vannet ikke er rent Forhåpentligvis får jeg lagt til drainport denne gangen.. Lenke til kommentar
MrHorgen Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Og jeg vurdere å splitte min til to looper. Trenger en rad og en pumpe til... Og noen vifterOg et reservoir til, og en ekstra kuleventil til drain, og noen fittings, og litt mer veske, og kanskje ekstra slanger/rør Bare tuller litt, lyst til å splitte opp i to looper selv, ikke fordi det har noe å si for tempen, men fordi jeg bare har lyst, denne basillen er vanskelig å bli kvitt, så skjønner deg veeldig godt. Kjør på og post bilder ja jo. Pumpe og res blir det viktigste. Har to stk rad nå, har nipler til overs, har slange til overs. Men må gjøre om på mye på oppsettet mitt så venter til jeg gjør en hardware oppgradering Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 (endret) For noe jæ..... dritt, fikk lekkasje på 360 radiatoren og kjølevæsken rant nedover HK og kortsluttet hva det nå måtte være. Skal prøve å vaske HK og andre ting og tang i destillert vann og se om no kan berges. Endret 23. april 2016 av Chavalito Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Lekk i selve radiatoren? Eller mener du i\rundt nippel eller blindplugg ? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 (endret) Lekkasjen er i selve radiatoren, i motsatt ende der nippelene er. Skal se om jeg kan trykkprøve radiatoren for å finne hvor lekkasjen egentlig er. Dog tror jeg nok at det beste er å satse på innkjøp av nytt HK. Endret 23. april 2016 av Chavalito Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 (endret) Bilde av lekkasjen på HK, innringet i rødt. RAM modiulen som stod i det sporet der kjølevæsken har rent, er nok FBR, kanskje også 980 Ti kortet som stod i PCIe spor 1, ellers tror jeg at resten er i orden, unntatt HK selvsagt. Vet ikke om jeg gidder å prøve og rengjøre det og sjekke om HK er OK. Endret 23. april 2016 av Chavalito Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Ser ut som coatingen til Asrock har noe for seg likevel Du kan jo ha vært heldig da. Tørk av, hold for øra og skru på Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Hadde det vært så enkelt, men det er det nok ikke. RAM sporet er dekket av kjølevæsken i bunnen, i tillegg at det er væske mellom spor 3 og 4, blir ikke lett å gjøre slikt rent. Og åssen i helv... skal jeg greie å gjøre rent under PCIe sporene? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 23. april 2016 Del Skrevet 23. april 2016 Trykkluft, kanskje sammen med alkohol / sprit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå