Gå til innhold

Den kalde kaféen

Anbefalte innlegg

Fremdeles er systemet litt varmt, selv etter oppgradering til D5-pumpa.

Lurer på om jeg denne gangen er litt uforsiktig med kjølepasta, at det ble for mye.

Synes denne thermal grizly kryonaut er vanskelig å smøre ut, så la en klump på ca. 3x10mm, loddrett. Tror dere dette er for mye?

Idle vanntemp er 23 grader, mens idle cpu package er 45-50, så noe er alvorlig galt :/

Hva er temperaturen på gpu og cpu under spilling av krevende spill da? Er gpu under 70 grader og cpu under 80 grader, så er det jo ingen ting å grine over :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fremdeles er systemet litt varmt, selv etter oppgradering til D5-pumpa.

Lurer på om jeg denne gangen er litt uforsiktig med kjølepasta, at det ble for mye.

Synes denne thermal grizly kryonaut er vanskelig å smøre ut, så la en klump på ca. 3x10mm, loddrett. Tror dere dette er for mye?

Idle vanntemp er 23 grader, mens idle cpu package er 45-50, så noe er alvorlig galt :/

Hva er temperaturen på gpu og cpu under spilling av krevende spill da? Er gpu under 70 grader og cpu under 80 grader, så er det jo ingen ting å grine over :D

Hehe, sant det :p

Tok nettopp en match nå, og havnet på 64 på cpu (R6 tar en del CPU faktisk) og 45 på gpu, så kan jo ikke klage på det egentlig.

Bare frustrerende å gjøre en tilsynelatende oppgradering, for å få dårligere resultater!

Men all ære til denne D5-pumpa, at jeg i det hele tatt tok veien via DCP er jo latterlig. Den er 3 ganger kraftigere og mer stillegående.

Lenke til kommentar

Rørleggerutstyr på techbay tror jeg ikke du finner så mye av. Men man kan jo starte med å oppgi gjengedimensjonen på et av vannuttakene i huset, så kanskje vi skal klare å hjelpe? F.eks på vaskerom eller ute. Har du en vannslange ute, så er de altså som regel 1/2" slangediameter, og da kobler du bare på en vanlig 1/2" overgangsnippel til slangene/blokkene dine, eller en reduksjonsnippel hvis du bruker 3/8". Dette finner du bla. på techbay.  

For du mener altså ikke selve servantkran? I så fall så tviler jeg på at du finner noe. Ganske mye forskjellig der ute, og de er ikke laget for å få skrudd ting på (med mindre det er en spesiell modell for det). Er jo alt mulige rare kraner.

Da er du nødt å fikse ting selv. Gaffateip er jo suverent til så mangt.

Lenke til kommentar

Tenkte faktisk på servantkrana ja, det hadde gjort jobben så enkelt.. Trenger jo egentlig bare litt vanntrykk gjennom radiatorene, da jeg ser at  cpu plexiblokka har fått endel svarte partikler på kort tid, ennå jeg er veldig nøye med og skyllle og rense alt egentlig. Det virker som det er endel forskjeller fra raddisser til raddisser om hvor mye man trenger å rense dem før bruk.

Får prøve vannslangen og gaffateip da tenker jeg :)

Lenke til kommentar

Hehe, det hadde nok vært lettest om det gikk å gjøre det slik ja. ^^

Med vannslangen så kan det kanskje hende du har niplene som trengs allerede (om du har 1/2"). Eller bare koble slangene til vannloopen rett på den hurtigkoblinga til vannslangen. :) Så slipper du sølet med gaffateip. 
Før brukte jeg faktisk slike slanger i loopen. Armert og billig.

Mimrer på da jeg var liten og elsket å skru opp de hurtigniplene på vannslanger rundt huset.  :wee: Sikkert til en viss grad av irritasjon.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Bare å kjøre på. ^^ 

Har langt så mangt folk aldri har sett. Gjennomsiktige vannslanger, hageslanger, bil-radiatorslange, dieselslange, kompressorslange, "luftslange", kobberrør, Industri glykolslange, industri oljeslanger og sef. div. vannkjølingslanger. I've had it all. Og de fleste har sine fordeler og nedsider. 

Favoritten er kanskje oljeslangen, men det er fordi de fleste andre suger på å takle store temperaturvariasjoner/kulde eller svulmer opp som en sopp i kontakt med olje. Selv om jeg selvsagt også vektlegger at de har en formidabel bøyeradius eller ønsket varmeledningsevne. 

F.eks:

- Kobberør = Best bøyeradius, desidert best varmeledning (og dermed også dårligst isolasjonsevner, dvs. kondens og oppvarming), god bestandighet i de fleste væsker, best størrelse VS indre diameter, men klart dårligst i fleksibilitet. Ganske høy pris. 

- Hageslange = Grei bøyeradius og takler høye temperaturer bra. Men i kalde looper så blir de steinharde. Svært god pris, og kan dermed brukes over lengre distanser. Ikke testet med olje. Dårligst i størrelse VS indre diameter, så det må byttes i større slange. Samt ikke spesielt god fleksibilitet. 
- Bil-radiatorslange = God bøyeradius, takler både lave og høye temperaturer svært godt. Ganske god pris, og ganske grei størrelse VS diameter. Takler olje svært dårlig.

- Kompressorslange = ca. lik som hageslange i det meste.  
- Industri glykolslange = Ca. samme type som bil-radiatorslange. Noe dyrere, og noe bedre på det meste. God isolasjonsevne.

- industri oljeslanger = Dyrest (mener jeg å huske), takler temperatursvigninger svært bra i høye spektrum, og ganske bra i det lave. Midt på treet fleksibilitet og utnyttelse av plassen. Svært god oljebestandighet. 

- Gjennomsiktelig Vannslange = Billig, god utnyttelse av plassen. Svært dårlig eller ganske dårlig i det meste annet.
- Vannslanger i PC = Stor variasjon, men typisk meget god fleksibilitet, ganske god utnyttelse av plassen, ganske dyr, middels bra ved høye temperaturer, og dårlig ved lave. Noen liker olje, andre ikke. 

Det var mine erfaringer i alle fall. :p

Oljeslange i oljebadet, glykolslange med armaflex på lange strekket til kjølerenheten, noe bilradiatorslange og rør på resten av PCen. ^^

Edit: Og selvsagt, specsa på slanger er ganske viktig, så ting kan variere voldsomt. Også på hva ting reagerer med. Men for de fleste, så holder det å vite bøyeradius og indre/ytre tykkelse. :) 
Ikke skal det være borti olje, ikke skal det bli kaldt, ikke skal det bli varmt (forhåpentligvis), og noe halvgreit ferdigblanda væske eller vanlig vann blir brukt.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Kline til en gang for alle å kjøpe hydraulikkslanger ala Spir Star til hele loopen? De kan man få ferdig gjort opp med 1/4" hunn BSP på krympen også, så er man i gang. Da har du slanger som man veit tåler det meste ;)

Veldig billig, bare å ringe TESS  :p

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

http://imgur.com/a/P58Uy

Hjelp! Ny lekkasje  :wallbash:

Noen som har åpnet en del brukte blokker og kan si meg om det ser greit ut med tanke på korrosjon? Har jo byttet til skikkelig ferdigblandet vann siden sist, og syns det ser greit ut inni der. Er jo en liten mørk kant på begge sider av O-ringen, men det er vel normalt?

Åpnet forøvrig "feil ende" av blokka, og det var fullt av vann inni den plastgreia under topplokket på toppen - er det normalt?

Spørs om det "bare" har kokt over. Har vært for at pumpa har stoppet minst en gang i det siste. Burde vel ha installert greiene jeg bestilte sånn at aquacomputeren stopper maskinen når pumpen stopper, men det har jeg ikke hadd tid til/orket  :no:

Edit:

Hmmm... etter en runde rengjøring og med kjøleribbe festet til cpu med et gummistrikk, så poster maskinen og holder seg oppe i 10-30 min før den kræsjer. Ser også at noen sensorverdier er helt på vidda. Er vel et lite håp om at det ordner seg når den tørker helt...

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Så sant blokka er tett etter at du har vasket den, så bør vel den gå ann å bruke videre...?

Ellers er det vel bare å prøve seg fram. La den bli helt tørr, fjern alt av møkk og søl uten å skrape i hovedkortet. Og så se om den er stabil eller ikke. 

Det er hva jeg ville ha gjort, men jeg har absolutt ingen peiling på det her. 

Lenke til kommentar

Virker som om den er stabil-ish fram til grafikkortdriverne for det innebygde skjermkortet lastes inn...  :hmm: Memtest kjørte fint, og sikkerhetsmodus fungerte.

Kom på at jeg ikke så under VRM-kjøleribbene, så tok enda en runde med rengjøring.

Satser på å bestille meg ny pakning til blokka, og pusse ned såpass at de mørke stripene forsvinner. Ser det er litt ujevnt midt mellom stripene, der o-ringene satt. Bør vel også åpne GPU-blokka og sjekke den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...