Martin H Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Fremdeles er systemet litt varmt, selv etter oppgradering til D5-pumpa. Lurer på om jeg denne gangen er litt uforsiktig med kjølepasta, at det ble for mye. Synes denne thermal grizly kryonaut er vanskelig å smøre ut, så la en klump på ca. 3x10mm, loddrett. Tror dere dette er for mye? Idle vanntemp er 23 grader, mens idle cpu package er 45-50, så noe er alvorlig galt :/ Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 (endret) Har også slitt med den thermal grizly kryonaut greiene. Prøvde å varme den opp det hjalp litt, men aplikatoren er elendig og pasta'n "river" veldig lett. Hvorfor de har en myk aplikator på en såpass hard pasta forbauser meg. Hvordan dette har kommet forbi intern inspeksjon er helt utrolig. Det skal være en bra termisk pasta jamfør reviews jeg har lest, men det hjelper lite når den er så knotete å legge på. Holder meg til Arctic Silver. Den jeg liker best egentlig. Blir også overrasket når jeg ser slike videoer. Kan virke som partiet DI har fått inn av disse er helt føkked? Den pastan jeg fikk var som stein ift det vi ser i video. Endret 15. mars 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Martin H Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Glad for å høre at andre har slitt med det! Følt meg så teit når jeg knoter med den applikatoren, for den er elendig. (kjøpt på techbay). Den rives veldig lett av, og det er utrolig vanskelig å få det jevnt. Har sett den samme videoen, og det er virkelig ikke så enkelt. Kanskje jeg burde forsøkt artic silver, hvis den er lettere å spre ut. Tror du det kan være kjølepasta som er problemet i mitt tilfelle? Det er vel logisk å tro at det har å gjøre med kontaken mellom CPU pg kjøler, siden vanntemp er så mye lavere enn CPU-temp? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 (endret) Ja det kan jo være noe med pasta'n. Du har ikke noe som er ikke er helt plant, eller noen sår/hakk i noe? F.eks IHS eller undersiden av blokken? Og blokken er helt ren inni også? Og du har kryss-strammet den på så den ikke er dradd skevt på? Når det kommer til CPU Package i idle: Jeg har jo en relativt diger radiator, men CPU Package er også her 40-42°C når jeg tusler i windows. Dette er når systemet er i balanse, det har stått på i ukesvis og tomtemp er rundt 24. Temp rundt radiator er 28 ca. Min påstand er jo fremdeles at CPU temperaturen ikke nødvendigvis er så enormt mye lavere med vannkjøling enn med luftkjøling, spesielt ikke i idle. Men temperaturforskjellen (delta T) mellom idle og load er som regel mye mindre med vannkjøling, gitt nok areal. Videre er jo også støyen lavere, hvis man kan låse viftene. Fra windows til f.eks Rise of Tomb Raider så endrer ikke CPU temp seg så mye hos meg iallfall. Og støyen er konstant meget lav. Selv om man har vannkjøling så MÅ man jo ikke på død og liv ha lavest mulig temp. Juster kjølingen slik at den blir akseptabel, og ha heller fokus på lav støy og unngå dynamiske vifter (gire opp og ned er plagsomt). Endret 15. mars 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Martin H Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Blokken er helt ren inni ja, og er ingen skader på noen av komponentene. Krysstrammet skruene gjorde jeg også. Høy idle temperatur gjør meg forsåvidt ikke noe, men hos meg stiger det betydelig i load. Og det stiger mer enn det har gjort tidligere. Har nå klokket ned til 4.0Ghz 1,15V, og etter 4-5 minutter med stressbench realbench er jeg oppe i 70 grader, mens vanntemperatur kun har steget til 24 grader. Lenke til kommentar
MrHorgen Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Delidding... Noen med erfaring her? Lenke til kommentar
MrHorgen Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 (endret) 3570K Forstår det som at metalisk pasta er drt man bør ha mellom cpu og ihs. Endret 15. mars 2016 av MrHorgen Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 (endret) 1. Skru fast CPU i en skruetvinge / skruestikke. Sett den "opp ned" slik at det er mot IHS du klemmer fast. Ikke klem så sykt hardt fast. 2. Ta en kloss, typisk hardt tre (eik). Denne bør være helt rett og slett i kanten slik at du får en god anleggsflate. 3. Sett klossen mot selve CPU'n, altså kanten av den grønne PCB'n som selve prosessoren sitter på. Dunk forsiktig på klossen med en hammer. 4. Det grønne kortet med CPU skal nå enkelt løsne fra IHS. Ikke slå hardt da flyr CPU veggemellom. 5. Gjør CPU og IHS rent med f.eks isopropanol. 6. Jeg brukte CLU som TIM. Jeg penslet et syltynt lag oppå selve chipen og også inni IHS, den delen som kommer i kontakt med chip. Her maskerte jeg innsiden av IHS slik at kun det feltet som treffer chip får påsmurt TIM. Du kan bruke annen TIM også. Jeg de-lidded en 4670K og på denne er det neon små dingser (spenningsregulatorer?) ved siden av chip. Siden CLU leder strøm så dekket jeg disse med Loctite 5399. Men jeg tror ikke du trenger å tenke på dette med 3570K. Bruker du CLU/CLP så skal dette smøres ekstremt tynt på. 7. Sett på IHS med riktig orientering og lås CPU fast i socket. Du trenger ikke lime IHS fast igjen, den holdes på plass i socket. Done. Endret 15. mars 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Sirup funker dårlig som kjølevæske Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Det høres så enkelt ut. Det er rimelig enkelt Så lenge du låser IHS fast, og kan legge eike-klossen oppå tvinga og samtidig treffe kanten av CPU for å dunke, så tar dette bare noen få strakser. Det tar lenger tid å rengjøre egentlig. Lenke til kommentar
MrHorgen Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 (endret) *vennligst slett* Endret 15. mars 2016 av MrHorgen Lenke til kommentar
MrHorgen Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Sirup funker dårlig som kjølevæske du snakker av eraring? Det høres så enkelt ut. Det er rimelig enkelt Så lenge du låser IHS fast, og kan legge eike-klossen oppå tvinga og samtidig treffe kanten av CPU for å dunke, så tar dette bare noen få strakser. Det tar lenger tid å rengjøre egentlig. jeg er bare så nervøs for å ødelegge hele greia. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Det skal enormt mye til. Det eneste jeg tenker meg er hvis du glipper med kloss eller hammer, og treffer undersiden av CPU. Denne peker jo oppover så det er en mulighet. Men lås det fast etter IHS og dunk litt forsiktig. Det skal gå helt fint. MEN: Har du ikke råd til å tape dette hvis det skulle gå galt så ikke gjør det Jeg tar ikke ansvar - men kan si at det er enkelt og greit. Lenke til kommentar
MrHorgen Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Er surt å ødelegge på den måten, men går fint å erstatte det. Lenke til kommentar
Martin H Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Hvor godt klarer dere å rense blokken og chippen ved bytte av kjølepasta? Jeg gjorde så godt jeg kunne igår, men er merker på kjøleblokken som jeg ikke får vekk. Det er ikke riper eller hakk, men akkurat som det er "litt" gammel pasta igjen. Den er absolutt ikke så skinnende som da den var ny. Kan tydelig se hvor chippen presser på blokken, et slags merke, pleier det å væe det? Renser med torky og Arctic Clean - kit. Lenke til kommentar
MrHorgen Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Pleier å få de helt blanke igjen... Bruker blåsprit. Mulig det sitter rester igjen på blokka, men selve CPU får jeg ren og pen som om den var ny. Lenke til kommentar
Martin H Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 Cpu pleier å bli helt fint, blokka det forblir merker på. Lenke til kommentar
MrHorgen Skrevet 15. mars 2016 Del Skrevet 15. mars 2016 (endret) Må litt jobb til da. Jeg skal sjekke mine gamle GPU kjølere om de har blitt rene. kjøler til 680 er helt ren. Kjøler til 980Ti er ikke helt ren. Den har jeg ikke renset skikkelig. Om det har betydning så er det kobber på980Ti blokka mens 680 er noe annet. Endret 15. mars 2016 av MrHorgen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå