MrHorgen Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Ok bra. Da trenger jeg ikke noe ekstra kjøling på den mest sannsynlig. Det som derimot bekymrer meg er en av kjølelementene på hovedkortet... Tror det når 70C. Var i hvertfall svært varmt. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Kjøleelement? Mener du temperaturelement/transmitter? Det er vel VRM som blir såpass varm. Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Sikter vel antakeligvis til kjøleribbene på VRMene Lenke til kommentar
MrHorgen Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Ja. Jeg vet ikke hva som gjemmer seg under de, men helt sikkert VRM. Har to av dem, den store er varm, den lille er nesten kald... Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 (endret) VRM består vel av MOSFET, chokes og capacitors. Mosfet er plassert i "nord-enden" av hovedkortet (ved orientering i standard tower), like ved 4/8p til CPU. Kjøleribben / heatsink på disse kan bli sykt varme ja. Vannkjøl dritten Eller sett en dedikert vifte på det området. Endret 12. mars 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 (endret) Samt en form for OP-AMP eller IC-krets for selve reguleringa. :=) Men den blir ikke så varm, så det er ikke så stress. Endret 12. mars 2016 av Andrull Lenke til kommentar
MrHorgen Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 VRM består vel av MOSFET, chokes og capacitors. Mosfet er plassert i "nord-enden" av hovedkortet (ved orientering i standard tower), like ved 4/8p til CPU. Kjøleribben / heatsink på disse kan bli sykt varme ja. Vannkjøl dritten Eller sett en dedikert vifte på det området. Gidder ikke å vannkjøle den. Hovedkort, CPU og RAM er fra 2012 og overlevd til nå. Håper den overlever til Skylake-E, hvis ikke så ihvertfall til Kaby lake. Lenke til kommentar
Martin H Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 (endret) Skal bli bra å få den nye pumpa i hus, gleder meg veldig til å få litt trykk tilbake i systemet!I den anledning tenkte jeg å høre med dere hvordan dere ville orientert viftene på baksiden og i bunn av kabinettet?Har nå 2 x 360, én i topp og én i front. Skal sies at viftene i toppradiatoren er litt kraftigere enn viftene i front. Oppsett 1 Eller oppsett 2 Endret 13. mars 2016 av Martin H Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Jeg ville ha kjørt oppsett 1. Eventuelt en liten tweak om du vil prøve å lage positivt trykk: Topp ut, front inn, bunn inn og bak inn. Hvordan er viftene bak/bunn i forhold til front og topp? Lenke til kommentar
Martin H Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 (endret) Positivt undertrykk hadde gått an. Kan jo bare prøve meg frem selvsagt, men bunnviften kommer til å være montert under pumpa, så den blir litt lei å flytte på i etterkant. Viften bak og i bunn er kraftigere, men det er jo bare en av hver, mens det er tre i topp og bunn. Hvis man kan regne på netto luftstrøm inn/ut, vil det bli netto 264m3/h med luftstrøm innover, med konfigurasjonen du nevner (ved maks styrke selvsagt) Endret 13. mars 2016 av Martin H Lenke til kommentar
MrHorgen Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Så sant det er støvfilter foran viften i bunnen der så mener jeg den bør være inn-vifte. Oppsett 1 ville jeg ha begynt med, eventuelt også prøvd ha bakvifta som inn-vifte også. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Får vel positivt trykk ved å kjøre inn vifter på høyere hastighet? Lenke til kommentar
MrHorgen Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Ja. Midlertidig løsning for et varmt hovedkort. Lenke til kommentar
MrHorgen Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Hva er egentlig alternativet mitt? Jeg gidder ikke å skaffe vannkjøling for den delen, utstyret er for gammelt til sånne investeringer. Det gikk bedre før fordi vifta i toppen over sto på mye høyere rpm som inn vifte enn den gjør nå. Men orker ikke støyen det medfører. Støymessig er jeg fortsatt ikke helt i mål heller. Må bytte ut et par vifter til og koble de til aquaeroen. Men mye bedre har det blitt. Lenke til kommentar
Martin H Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Er den så varm at den tar skade da? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Man kan oppleve ustabil oc pga det. Men merker man ikke noe feil så trenger man ikke kjøle bare for å kjøle lissom. Lenke til kommentar
MrHorgen Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Er den så varm at den tar skade da? Vet faktisk ikke. Skal sjekke mer i morgen om jeg finner noen temperaturer på over 80C med HWmonitor. Lenke til kommentar
mna Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Vrm har vel 104° i flere 100tusen timer om jeg ikke husker feil Lenke til kommentar
MrHorgen Skrevet 14. mars 2016 Del Skrevet 14. mars 2016 Tåler de såpass? Det var mer enn jeg trodde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå