ExpensiveGameFinder Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Skrev jo restop da ? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 (endret) Jeg sitter for tiden å tegner hus. (PS aldri bygg hus det er sykt mye arbeid). Men uansett så får jeg et isolert loft på en garasje som blir mannehule. Røyking inne er selvsagt lov, nakne damer på veggene og eget pils-kjøleskap. Det blir jo også der alt av maskinvare blir - og pc-verkstedet må være. I denne sammenheng sitter jeg å drodler litt på papiret og ville høre om det er noen av dere som har noen gode råd/løsninger: Det jeg så for meg var å bygge en egen liten bod som er godt lydisolert (tett rom). Dermed blir det mindre viftedur, og også mindre støv (tenk tavlerom / serverrom). Men så kommer problemet med varmeutvikling i tette, små rom. Jeg tenkte enten kan jeg bygge en ekstern kjølesløyfe f.eks ved å bygge et lite pumperom på utsiden av garasjen med en bil/lastebilradiator og en grei pumpe. Det må specces mhp trykk, og motorer må være kapslet. Fult mulig å lage, men kanskje mye arbeid. Så da begynte jeg å tenke på aircondition. Vil en aircondition fungere for å kjøle ned en liten bod av dette slag? Vil det bli mye kondens / fuktig luft? Kanskje kombinasjonen aircondition og ventilator med fuktsensor? Tipper det blir en egen tråd når jeg nærmer meg noe, men ville bare lufte dette litt. Noen som har laget noe slikt (altså på privat skala, ikke industrielt det blir for dyrt er jeg redd. Vi har mange fancy tavlerom på jobb, men det har jeg ikke budsjett til). Må jo tenke på alt når det skal bygges hus - og jeg har alt av muligheter. Godt med plass har jeg også. Endret 20. januar 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Hva med et rom som er lufttett, ala Ex sertifiserte rom? Sett inn en luftsløyfe med regulering for overtrykk (lavt trykk, litt viktig 5mBar holder). På kompressoren setter du en vannutskiller. Så setter du inn en A/C inn i det lufttette rommet og en i mannebula. Vi gjør dette i containeren vi har offshore, fungerer knall, og hvis det er gjort riktig så har du 0% luftfuktighet og 20 grader året rundt. Alternativt, hvis du sliter med lufta, er også å sette inn sånne silicagel bokser her og der, som du bytter en gang i blant. Cortec mener jeg de heter. Eller er dette litt i overkant? Lenke til kommentar
eyvind1 Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Ventilasjonsanlegg er vel et must i nye hus uansett. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 eyvind1 Ja - men ikke i garasjen ... bshagen: Hva er poenget med overtrykket? Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 eyvind1 Ja - men ikke i garasjen ... bshagen: Hva er poenget med overtrykket? Ingen støv og ingen luftfuktighet Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 eyvind1 Ja - men ikke i garasjen ... bshagen: Hva er poenget med overtrykket? Hvorfor ikke i garasjen? Ventilasjonsanlegget kan jo slutte på garasje yttervegg så den tar med seg luften ut Har kjøpt alt fra EK rett og slett fordi de var mye billigere enn bitspower Sku jo egentlig tru at de var omvendt.. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Garasjen ligger ikke inntil huset. Jeg skal ikke ha enda en ventilasjonsenhet og trykktesting av garasjen også. Det er fa** ikke gratis dette Folk syter om skjermkort til 7K ... pffft. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Den gangen jeg skal bygge hus så blir garsjen i kjellern så slipper en å være ute lengre enn nødvendig Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Grunnflaten på huset hadde blitt godt over 200 kvadrat da. Hadde ikke funket i mitt tilfelle, blir sinnsykt digert. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Tenk enklere. Se nøye på hvor stort behovet faktisk er - hvor mange watt varme trenger du å bli kvitt? Kan du velge maskinvare og tilpasse størrelsen på serverparken sånn at du får mindre varme å håndtere? Er man av typen som må ha ørten fysiske bokser og duppeditter og ekstra stress, så får man problemer. Kan man klare seg med mindre maskinvare, så er det ikke sikkert at man må gjøre det vanskelig. Virtualisering kan forsåvidt være aktuelt - ESXi er kos. Å bruke aircondition til å holde et sånn rom i grei temperatur virker som en helt håpløs løsning. Ikke fordi det ikke fungerer, men fordi man som entusiastisk hjemmebruker har enten for mye strømslukende skrot, eller et "serverrom" som er hakket for lite. Med si... 5-10 kvadrat og normalt-lite isolasjon så bør det berge greit for et par strømkrevende maskiner og litt diverse dingser. (I forhold til luftfuktighet, så husk at det man normalt opplever med aircondition er at man får så alt for tørr luft, og at fuktigheten havner på "ute-siden"... så man slipper å tenke på det, iallefall.) Om man unngår å dra støv inn i den lukkede boden, er det heller ikke mye vits i å dra det helt ut med fancy løsninger for å stoppe støvet. Vurder også varmegjenbruk. Monter et par kingsize-radiatorer uten vifte i oppholdsrommet ved siden av den lydtette boden, da havner mindre varme inn i boden, og du får brukt noe av varmen til noe fornuftig. Pass på når du handler kjøleskap. "Stillegående" kjøleskap kan fort dure som et uvær, om man stoler blindt på produktbeskrivelser på nett. Absorbasjons-kjøleskap er et fint utgangspunkt om støy betyr noe. Denne er dyr, men funker knallbra uten å lage lyd, og fleksibel med tanke på innbygging. http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kjoleskap/HIPRO4000GREY/dometic-hipro-4000-vision-minibar-60-1-cm Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Likte tanken med å legge radiatoren inn på "varm side" av gutterommet ja Hmm.. Digre lavt-roterende vifter plager meg ikke heller. En ting er db men akustikk er vel så viktig hvis ikke viktigere. Så dyp humming er bedre en tynn/pipete hyling. Takk for interesse og tips folkens. Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Den gangen jeg skal bygge hus så blir garsjen i kjellern så slipper en å være ute lengre enn nødvendig Hvorfor? Bedre å ha lager til div i kjelleren og ha bilen i en garasje ved siden av, eller helt inntil og lage noe tak over elns slik at du kommer deg tørr inn i huset da? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Den gangen jeg skal bygge hus så blir garsjen i kjellern så slipper en å være ute lengre enn nødvendig Hvorfor? Bedre å ha lager til div i kjelleren og ha bilen i en garasje ved siden av, eller helt inntil og lage noe tak over elns slik at du kommer deg tørr inn i huset da? Nå har vi kommet veldig off-topic, men lager kan man ha i eget bygg, men alt kommer jo an på tomten Garasjen skal ha minst 4 meter fra gulv til tak, noe som krever ekstra søknad om den skal være frittstående Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 (endret) Hvis noen av dere diller litt med hardtubing så har dere kanskje vært borti i en reamer. Jeg har selv tidligere lenket til denne typen Denne har jeg testet og den er SØPPEL. Hvis du er ute etter en reamer så kjøp en med flere blader på, som gir mye jevnere resultat. Her er et par (dårlige) bilder som viser forskjell på god og dårlig reamer. Uansett hvor bra disse er anbefaler jeg å ta sluttfinish med vått sandpapir, eller faktisk så fungerer også en superskarp kniv for å pynte på kappen. Endret 21. januar 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 (endret) Barrow sin er 100% lik Biltema (den røde) Har ikke mye erfaring, men den gjør ikke en god jobb.. Hvorfor må vi oversette alt Reamer er Brotsj på norsk.. Hvor får man kjøpt bedre versjoner? For jeg finner ingenting.. Endret 21. januar 2016 av Dubious Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 (endret) Tools har garantert. Merket avbildet er Ridgid og den er av typen herdet stål. Forøvrig er også jeg fan av å bruke norske ord, men visste ike hva det het. Skal forsøke å huske brotsj Endret 21. januar 2016 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 (endret) Tools har garantert. Merket avbildet er Ridgid og den er av typen herdet stål. Forøvrig er også jeg fan av å bruke norske ord, men visste ike hva det het. Skal forsøke å huske brotsj Skrev litt utydelig Enklere å uttale reamer enn brotsj Sitter og vurderer om 12 mm kobberrør er verdt strevet og kanskje jeg heller skal gå for EK-ACF Fitting 13/19mm - Black G1/4", (1/2"ID / 3/4"OD) Større dimensjon og mindre prakk Funnet et stort minus med Trondheim, finnes jo ingen butikker med vannkjøling på lager Endret 21. januar 2016 av Dubious Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Jeg er veldig enig, Kyrre! Jeg har også den Barrow-brotsjen (staselig ord, det), og jeg har måttet gå over med sandpapir på samtlige rør. Jeg har også brukt dremel til dette. Et sandpapir-endestykke og lavt turtall gav veldig godt resultat. Dette er også veldig praktisk om røret er et par mm for langt. Bare å dra på med litt høyere hastighet, så kan man file det ned jevnt og pent. Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Hvis noen av dere diller litt med hardtubing så har dere kanskje vært borti i en reamer. Jeg har selv tidligere lenket til denne typen Denne har jeg testet og den er SØPPEL. Hvis du er ute etter en reamer så kjøp en med flere blader på, som gir mye jevnere resultat. Her er et par (dårlige) bilder som viser forskjell på god og dårlig reamer. Uansett hvor bra disse er anbefaler jeg å ta sluttfinish med vått sandpapir, eller faktisk så fungerer også en superskarp kniv for å pynte på kappen. Har du prøvd prøvd et trinnbor? JayzTwoCents anbefaler det ihvertfall (4:45), så lurte på om noen andre har erfaring med det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå