Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den kalde kaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

skjønner ikke helt hvor wiki er på vei henne... antyder han at killcoil er verdiløst/meningsløst i vannkjølings system ? Skikkelig væske... destillert vann/batteri vann er skikkelig væske for meg... men batterivann blir etter tid forurenset og vil bli grumsete etter tid på grunn av alger og derfor killcoil for å hindre algene i å blomstre...

Greia med killcoil er: ha killcoil i en slange fylle opp med batteri vann.... 6 mnd senere bare å tømme systemet når en ønsker å gjøre om systemet, fyll på ny batterivann eller tapp på det brukte vannet igjen da det allerede er ionisert. Med kjølevanns tilsetninger etc dye, farger med mere så må en skifte vannet regelmessig, kjøpe ny dye, ha i ny kjølevæske etc etc mens med killcoil trenger jeg ikke å tenke på konsentrasjon, mikrokanaler/dyser kan tettes av dye partikler, noen dye inneholder uheldige komponenter som får akryl til å sprekke etc etc... alt dette slipper en å tenke på med killcoil. Engangs investering sikkert billigere på sikt med killcoil enn andre tilsetninger dye kjølevæske +++

så hvilke argumenter kan herr wiki grave frem som gjør at killcoil er ubrukelig ?

Forresten 2 stk killcoil + frakt kostet den nette sum av 170 kroner. Trodde du det var snakk om noen tusenlapper :p

Jeg vet utmerket godt hva en killcoil er godt for, hvor mye dem koster og hvorfor de skal/kan brukes. ;)

Poenget mitt er at man bør skifte vann ca en gang i halvåret uansett - ikke bare for vannbyttets skyld, men rensing av blokker og radiatorer også. Hvorfor? Fordi skitt og småtterier samler seg uansett. På den tiden rekker man ikke få noen algevekst i et skikkelig kjølemedie (batterivann, ferdigvæsker etc.) - så fremst systemet er lukket og slikt.

Ta batterivann og frostvæske for eksempel. Koster vel rundt 50-lappen for en liter som holder til mellom 6 og 10 påfyllinger, og hindrer algevekst og shait.

Jeg ser ikke bruksverdien, rett og slett. At andre er uenige har jeg full aksept og respekt for. :)

Er alt for mange review-folk som skryter produktene de får opp i skyene, kun for reklamens syld. For å 'forsvare' verdien i at de fikk produktet fra produsent. Blir helt feil.

Noctua for eksempel presiserer i sin review-bundle at de ikke vil se noe til smigring og sånt tull.

Hvis killcoil fungerer så bra at det ikke blir noe bakterier/alger i vannet i det hele tatt og vannet etter 6 mnd er krystallklart ser jeg ingen grunn til å bytte kjølevannet da dette er ionisert og hvor skulle da så skitten komme fra siden det er en lukket krets ;)

Lenke til kommentar

Push\pull er bevist og være mest effektivt hvis man skal ha det kaldest mulig, men man behøver ikke og kjøre push\pull for og få bra kjøling. Går fint med en av delene ihvertfall når man kjører med 3-4 triple.

Men og ha 3cm mellom viftene og radiatorene gjør at tykkelsen øket betraktlig også noe som ikke alltid passer så bra med tanke på plass osv.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Push\pull er bevist og være mest effektivt hvis man skal ha det kaldest mulig, men man behøver ikke og kjøre push\pull for og få bra kjøling. Går fint med en av delene ihvertfall når man kjører med 3-4 triple.

Men og ha 3cm mellom viftene og radiatorene gjør at tykkelsen øket betraktlig også noe som ikke alltid passer så bra med tanke på plass osv.

nå har han jo 3-4 cm å gå på med under og overplaten foran platen som viftene er festet i og som tydeligvis er ment å stå inn mot veggen...

Regnet litt på viftenes areal kontra radiatorens areal: viftene dekker 555 cm^2 (da er ikke 'blindsonen' - senter hode på viften trukket fra) og radiatorene er rundt 1350 cm^2 viftene dekker ikke halvparten av radiatoren engang... lite effektivt da.

radiatoren er i utgangspunktet tiltenkt 9 x 120 mm vifter som tilsvarer areal på 1018 cm^2

Endret av idleman_2
Lenke til kommentar

Ja, push/pull er jo så klart det aller mest effektive, men no var det vel snakk om det eine eller det andre.

Men for å bytte tema litt...

Etter installasjonen av det nye oppsettet i går viser tempen seg å vere mykje lavare. Dette er vel så klart pga buggen med den andre CPUen (som ikkje ville vise lavare enn 37 grader), men dette er uansett eit koseleg syn. ;)

post-157801-1274976356,3595_thumb.jpg

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar

Testar har vist både det eine og det andre. Eg meinar eg har sett både dei som meiner push er mest effektivt og dei som meiner pull er mest effektivt.

En evig krangel, som jeg skal drepe når jeg får penger til en singel rad. :p

De står da på pull de viftene?

Idle, ser den. Vil uansett anbefale å bytte vann minst en gang året. :)

Skitten kommer fra slanger, radiatorer og tanker. Sett at en mikroskopisk plastbit ryker fra tanken, og hoper seg opp i CPU-blokka.. Ikke krise, men man vil vel ha det cleant og fint?

Med mindre du har et støvfritt rom under montering, er det helt umulig å ikke få noe krims-krams i systemet. Det har ingenting å si for ytelse, men som jeg sa - en gang i året eller to kan man jo rense ting - på samme måte som man blåser en luftkjølt maskin for støv.

:) Ja, jeg er en pirker.

Lenke til kommentar

Testar har vist både det eine og det andre. Eg meinar eg har sett både dei som meiner push er mest effektivt og dei som meiner pull er mest effektivt.

En evig krangel, som jeg skal drepe når jeg får penger til en singel rad. :p

De står da på pull de viftene?

Idle, ser den. Vil uansett anbefale å bytte vann minst en gang året. :)

Skitten kommer fra slanger, radiatorer og tanker. Sett at en mikroskopisk plastbit ryker fra tanken, og hoper seg opp i CPU-blokka.. Ikke krise, men man vil vel ha det cleant og fint?

Med mindre du har et støvfritt rom under montering, er det helt umulig å ikke få noe krims-krams i systemet. Det har ingenting å si for ytelse, men som jeg sa - en gang i året eller to kan man jo rense ting - på samme måte som man blåser en luftkjølt maskin for støv.

:) Ja, jeg er en pirker.

jeg skal ha i vann få ut lufta tømme systemet, fylle opp igjen evt gjenta dette om det var noen partikler i vannet. i første omgang med springvann... når alt er rent så tømmer jeg det helt fyller opp med batteri vann.. la det surre i 24 timer så tømme det ut og helle på nytt batterivann og ha i killcoil. Fornøyd nå da herr wiki ?

Har en metode for å tømme systemet helt for vann uten å måtte demontere ting og tang og tar bare 2 minutter.

Hmm kanskje jeg kan bruke samme metode for å fylle vann i systemet også :love: (uten vannpumper og flowmeter)

Endret av idleman_2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...