Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rødsprit er helt greit å bruke når man skal rengjøre die og ihs?

Kondensfjerner er bedre hvis man skal pirke .. Rødsprit er ikke rent nok.

Men bare bruk en myk klut (mikrofiber f.eks) vridd i rent vann. Eller bare dasspapir ..

 

Jeg har prøvd veldig mye ulik rens og termisk pasta, men når sant skal sies merker jeg ikke store forskjellene. 

De eneste forskjellene er egentlig hvor enkelt det er å legge på den termiske pasta'n, og det virker som de som er hardest og som lettest "river" (altså ikke legger seg perfekt tynt utover hele IHS/Chip) også er dem som har best termiske egenskaper (Gelid Extreme og Kryonaut Thermal f.eks). Men forskjellene er veldig små, kommer ann på om du MÅ ha 1-2°C ekstra. Arctic Silver fungerer ennå for meg egentlig, og de har vært rundt en stund nå.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kaffefilter er billige og loer ikke ;)

 

Har selv kjørt MayhemPastelGreen i knappe to år. La merke til det som så ut som nanopartikler/salt/w.e. i noen nipler men ikke mye. Durelene slangene hadde fått et noe grønnere utseende, men slanger er billige og jeg anser de som forbruksvare.

 

Så JTC åpnet GPU blokkene sine, noe sticky på insiden men kjølefinnene var ikke tettet av nanopartikler. Det ble vel å spekulert i om det hvite pulveret kunne være salter fra kobber oksidering, radiator mest sansynlig. Blir mye gjetting og synsing rundt dette da det nok er en smal hobby med mange små produsenter og liten mulighet til og teste alle mulige kombinasjoner av komponenter/vesker over lengre tid.

 

Kanskje en sterk pumpe klarer å holde partiklene i bevegelse gjennom finnene bedre enn en svak/law-flowrate pumpe kan?

Endret av Squashie
Lenke til kommentar

Jeg bruker spylervæske konsentrat. Funker fjell! Var egentlig på jakt etter blåsprit, men var ikke så lett å oppdrive til en fornuftig pris her, så var jeg innom Biltema fordi jeg skulle ha noe annet stæsj og kikke rundt etter noe som ligna på blåsprit. Etter hva jeg kunne finne ut var egentlig spylervæske konsentratet til biltema ganske likt, så jeg tenkte hvorfor ikke prøve. Vet ikke % på den, men det funker i alle fall fint for meg og etterlater seg ingenting. 

Lenke til kommentar

Blåsprit, kondensfjerner, (andel av) spylervæske ...

 

= Isopropanol alt sammen. Også kalt to-propanol

 

Men spylervæske ville jeg ikke brukt da den inneholder såpe også. Samt en haug med anna graps, jeg vet fordi vi selger en sidestrøm med 15-20% ispropanol i som det lages spylervæske på. Spylervæskekonsentrat er kanskje bedre, men vil tippe det er isopropanol + såpe. Og så tynner du med vann selv.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg bruker elektrorens fra CRC, billig, holder lenge på en boks og fordamper fort. Må bare passe på så man ikke får søla så mye på kretskortet, det er såpass sterkt at det matter ned kortet og det kan se litt stygt ut, særlig på svarte kort.

Husker ikke hvor jeg kjøpte det, tror det var på bensinstasjon eller på Jula.

 

Kondensfjerner funker jo også, det er jo ofte bare helt rein isopropanol (blårens). :)

Lenke til kommentar

Disse Mayhems fargene for væske til loop... Det er vel strengt tatt litt som melk. Hva enn fargestoff de har oppi der løser seg nok ikke skikkelig og da kan det bli partikler liggende hvis væsken får ligge en stund. 

 

Jeg tror jeg har fått noe grums i min loop nå. Ser at 680 ligger nesten på 50C nå... ca 5C over tidligere maks temp, men det kan skyldes lave viftehastigher for øyeblikket.

 

Hvis man først har fått litt algevekst... Vil en sølv bit eller noe annet kunne drepe det? Eller er eneste mulighet å tømme loop samt vaske blokkene? 

Lenke til kommentar

Må jo uansett rense loopen. Algene blir jo ikke til vann igjen, selv om de dør. :p

 

Og mengden sølv som må til for at det blir skikkelig giftig er såpass mye at jeg hadde droppet det. Rens loopen og bytt vannet, samt sleng oppi noe giftig. F.eks frostvæske, eller skikkelig god vannkjølingsvæske, hva nå enn man mener er best i dag. Vil man være sikker på nær 100 % algefri, bruk alkohol eller noe mineralolje i steden. ^^

Lenke til kommentar

Må jo uansett rense loopen. Algene blir jo ikke til vann igjen, selv om de dør. :p

 

Og mengden sølv som må til for at det blir skikkelig giftig er såpass mye at jeg hadde droppet det. Rens loopen og bytt vannet, samt sleng oppi noe giftig. F.eks frostvæske, eller skikkelig god vannkjølingsvæske, hva nå enn man mener er best i dag. Vil man være sikker på nær 100 % algefri, bruk alkohol eller noe mineralolje i steden. ^^

 

...kan vel funke om man har noe som samler opp skiten?

 

PS: sjekk facebook :)

Lenke til kommentar

Må jo uansett rense loopen. Algene blir jo ikke til vann igjen, selv om de dør. :p

 

Og mengden sølv som må til for at det blir skikkelig giftig er såpass mye at jeg hadde droppet det. Rens loopen og bytt vannet, samt sleng oppi noe giftig. F.eks frostvæske, eller skikkelig god vannkjølingsvæske, hva nå enn man mener er best i dag. Vil man være sikker på nær 100 % algefri, bruk alkohol eller noe mineralolje i steden. ^^

Bruker blå frostvæske for bil for øyeblikket... Kanskje jeg har en for svak blanding eller fått med noe grums når jeg helte det oppi. 

 

Litt mer aggresiv vifteprofil og jeg er nede på 45C... powerbruken ligger jo på ca 105%... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...