Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En liten headsup til alle med aquaero 5.

 

Oppdaterte nettopp firmware. Alt nullstiller seg. Alle vifter skrur seg til 100% og pumpen slår seg av.

 

Jeg merker seff ikke at pumpen har stoppet før windows fryser. Skrur alt av,åpner opp og legger hånda på cpu nipler. Fytti rakkern! Sikkert 100+ grader varme.

 

Systemet var uten pumpe i ca 3-5 min.

Lenke til kommentar

Nå tipper jeg CPUen throttlet seg rimelig raskt ned. Og at det ikke ble kritisk varmt. :) Som regel legger den seg da på 95-100 C. CPUene jeg har hatt har alltid skrudd seg av ved en 100-105C. Selv om det har hendt at temperaturskalaen hopper ned til 0 og så øker derfra. Dvs. viser den 4 grader, så er den egentlig 104 grader. :p 

Av den grunn anbefales det alltid å kjøre en solid OC av CPU. Slik at den kræsjer raskere og på lavere temp.  :w00t:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hehe, godt poeng. Ulempen er at jeg har en gammel 1090t og den tåler ikke særlig høy temperatur. Den er ratet til max 62 grader.

 

Det gjenstår å se om den overlevde når jeg kommer hjem fra jobb.

 

@Jann: Jeg er også vant til at alt går opp til 100%, men denne gangen var det altså bare viftene, mens pumpen gikk til 0%

Lenke til kommentar

62 C er nok ratingen for max kontinuerlig bruk. Materialbruken er nok tvisomt så forskjellig mellom CPUer at det skal være så store forskjeller. Tipper det tåler godt over 100 grader som de fleste andre CPUer, transistorer og andre halvledere. Det meste må rett og slett tåle det, da det skal loddes på komponenter. På CPUer kan det da også være for å lodde på IHS, om man har det da. 

 

I alle fall, det er både hva jeg selv har erfart, hva jeg har hørt, og hva jeg klarer å se kan ligge til grunn. :)

Lenke til kommentar
 

Hva er det som trenges for å bøye og holde på med petg av verktøy? 

 

- Noe å kappe med. Baufil går. Jeg bruker en rørkutter, enklere og penere (kan ikke garantere for kvaliteten til Clas sin da).

- Noe å grade endene på røret med. Kanskje litt fine grit våt sandpapir til å pusse kappen med til slutt. Er du helt nazi så noe å polere rørene med også.

- En slange til å ha inne i røret når du bøyer, slik at bøyen blir pen. OBS på diameter. Slangen bør smøres med matolje eller zalovann f.eks slik at den er lett å få ut igjen. Rørene må så vaskes inni.

- Varmepistol  - og hansker som tåler litt temp. Safety first!

- Bøyemal - noe til å få fine vinkler med. Frihånd går jo, men en mal er vel å foretrekke. Muligens vvs bøyeverktøy går uten å skade røret. Ellers finnes det en del maler beregnet for vannkjøling.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det koster nok ekstra enn prisene fra webshop ja. Jeg husker ikke helt men ... moms + fortolling (fortolling ved vare+frakt overstiger 350). 

 

http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/fortolling-og-tollregler/fortolling-motta-fra-utlandet

 

Moms er som kjent 25%, og her er vel fraktkost ikke inkludert mener jeg.

 

Kan legge til at det irriterer meg vi i 2015 må drive å bestille ting fra tyskland, island, england og så videre. Vannkjøling- og casemodding-markedet i norge er fortsatt for dårlig

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

62 C er nok ratingen for max kontinuerlig bruk. Materialbruken er nok tvisomt så forskjellig mellom CPUer at det skal være så store forskjeller. Tipper det tåler godt over 100 grader som de fleste andre CPUer, transistorer og andre halvledere. Det meste må rett og slett tåle det, da det skal loddes på komponenter. På CPUer kan det da også være for å lodde på IHS, om man har det da. 

 

I alle fall, det er både hva jeg selv har erfart, hva jeg har hørt, og hva jeg klarer å se kan ligge til grunn. :)

Det gikk greit.

 

Ingen problemer med CPU. Men måtte installere windows på ny. Bios klarte rett og slett ikke å boote etter crashen. Fresh install og alt er fint. Hadde heldigvis backup av alt :) Det var sikkert et tegn på at tiden er inne for å hive seg på win10.

Lenke til kommentar

Hehe, ja et sikkert tegn. :p

Som oftest funker det å prøve et par ganger med automatisk reparasjon fra windows-"DVDen".

 

Edit: Det med fratrekk er det du selv som må ordne en deal med butikken. (Forklare dem saken at norge ikke er med i EU etc..)

 

Når det videre kommer til å betale norsk moms ordner seg merkverdig så og si alltid. Merkverdig hvordan det er så lett å gi penger, enn få i slike saker. :p

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Når blir den slovenske moms'en trekt ifra da? De prisene i nettbutikken ser ut som er med moms

 

All prices in EKWB web shop include 22% Slovenian VAT that is applicable for all Slovenian and EU customers.

 

Tror slovensk VAT kun dukker opp hvis du velger at du befinner deg i et EU-land. Hvis du velger Norge, så blir det rimeligere. Husker i alle fall en gang jeg skulle bestille til Danmark, da var det høyere priser i nettbutikken enn da jeg valgte Norge :) Så får å få riktige priser, og de fraktalternativene som finnes til Norge, bør du lage en brukerprofil, da vil du få riktig oppgitte priser mtp både varepriser og frakt.

 

Sikkert noen som allerede har nevnt sagt det, men husk at den nye importgrensen er inkludert frakt, og at det er beregnet ut i fra tollvesenet sine kurser (oppdateres hver uke). Dvs hvis varene du har bestilt og frakten, utgjør mer enn 350,-, må du betale totalverdi (bestilling + frakt) * 1,25 + 100,- som posten har i tollgebyr.

 

Så hvis varene dine kister 300-, og frakten 100, må du betale 200-, ekstra i toll og gebyrer.

Endret av Martin H
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...