Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fornøyd med loopen sånnsett.. Er 16 uten jobb så hadde ikke råd til at det ble optimalt.. ble for lite slange osv. hadde jeg hatt råd hadde jeg hatt hurtigkoblinger på hele dritten ^^

Kjøp deg nytt kabinett da!

 

Skal få et LD PC-V7 til 2000 men da må du komme opp til Trondheim å hente det :D

Lenke til kommentar

Spm ang innstilling av PWM-hastigheten i loop.

 

Har satt opp ny loop med EK DDC 3.2 (dvs en MCP 355?) PWM pumpe/res kombo -> 980 ti m/ EK-blokk -> 5820k m/ EK-blokk -> 2 stk eksterne 360 Coolgate G2 koblet til et par Koolance QD. Omtrent 1.5m 1/2" tubing og viftestyring med Aquaero 5 LT.

 

Med 100% på pumpe bråker det en del (altså, det er ikke musestille). Så er ønskelig å ta ned pumpe da flow sikkert er langt over 1GPM, som jeg har lest skal være det optimale. I følge denne tråden, så skal oppsettet mitt ha ca 2.5-3.0 PSI i motstand. Hvis jeg leser PQ-kurvene riktig, så burde 3.2 pumpen klare omtrent 5.5-6.0 PSI ved 1 GPM, dvs har mao en del å gå på mtp redusere PWM.

 

Oppsettet over med stock hastigheter kjører delta vann/luft ca 2.5 grader idle og 5.0 grader ved 100% load CPU+GPU ift kjølekurven jeg har satt på Aquaero. Begynte derfor å leke med hastighetene med PWM-pumpen. Ser at den skalerer elendig mtp rpm. Området 55-100% viser 4500 rpm uansett, området 20-50% viser rpm en ganske god, lineær kurve når jeg plotter PWM mot rpm.

 

Føler liksom det er litt famling i blinde å finne riktig PWM-nivå mtp støy, men fremdeles ha god kjøling (dvs ca 1 GPM) siden jeg kun har rpm å forholde meg til. Noen råd hvordan man kan gjøre dette best mulig? Eller er det bare prøv og feil mtp temps idle/load og ev om selve pumpehuset blir veldig varmt når hastighet reduseres? Har lest at DDC-pumpene kan svis av hvis de får lov til å gå på 100% over tid? Ser at det f.eks her er en grei test som viser sammenheng mellom PWM og GPM hos MCP35X (sterkere pumpe!) i et slags standardoppsett (det blir jo bare halvveis tilnærminger hele veien).

 

Innspill?

 

For å svare på mitt eget innlegg:

 

Jeg testet 1t idle og 1t load fra 55% (55-100% hadde samme rpm, så antar at pumpehastighet da er lik) med 5% trinn ned til 30% (pumpen er ikke hørbar <40%, så trenger ikke lavere). Konklusjonen er at det i mitt oppsett over ikke er noen forskjell i delta vann/luft, CPU-temp, GPU-temp verken idle eller load med de ulike pumpehastighetene. Delta vann/luft idle er 2.0-2.5 grader og load ca 5.0 grader, maks-temp stock CPU 42 grader og GPU 37 grader. Egentlig litt overrasket. Hadde forventet å se noe forskjell...?

 

Uansett. Nå er pc'en helt stille ved desktop-aktivitet og bråker sånn passe ved gaming!

Lenke til kommentar

Litt spent på EK Vardar-viftene. Var på blackfriday-salg slik at jeg akkurat fikk bestilt 120-F4ER og 140-F3ER under tollgrensa (340,-). Lest noen anmeldelser, og liker svært godt at viftene har et spenn fra 600-2200 rpm +/- 10%!

Skal erstatte Akasa Viper, som står på en 120mm rad, med 120-F4. 140-F3 skal på neste radiator (må kjøpes først :p)

Endret av Martin H
Lenke til kommentar

Tror du blir fornøyd med Vardar viftene :) Har 4stk F3, men tror jeg heller skulle tatt F2 da F3 ikke kan gå så langt ned. ER utgaven er nok ikke det noe problem med :)

Så bra! Skal gi en mening når jeg har fått testet dem. ER variantene er jo veldig smarte. Imponert over de raskeste også yter like bra på lavere hastigheter som de som er laget for det :)

 

Hwm, afterburner eller aifa64. Coretemp er maks på 61'C samme med package.

Jeg synes dette er veldig bra i alle fall! Har som sagt 120mm med rad mer enn deg og når 65-70c i tunge spill. Da med Vcore på 1.23V :)

Lenke til kommentar

Kastade ihop allt sånn i turbofart i går då jag fick ett par timmar över.

Du världen vilken skillnad i gpu temps. Kommer inte över 40 grader i load nu, medans med vanliga superclocked kylaren var jag aldrig under 80 grader load.

 

Har en gammal i5 4670k som är delidded och med 1.3 volt på 4.2 ser jag ca 70 grader på det värsta.

 

Är väl ganska normalt? Är förövrigt en till 240 rad i toppen.

 

@Duran : tack för god service i butiken!

post-13520-0-37192100-1449044516_thumb.jpg

Endret av mackanz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kastade ihop allt sånn i turbofart i går då jag fick ett par timmar över.

Du världen vilken skillnad i gpu temps. Kommer inte över 40 grader i load nu, medans med vanliga superclocked kylaren var jag aldrig under 80 grader load.

 

Har en gammal i5 4670k som är delidded och med 1.3 volt på 4.2 ser jag ca 70 grader på det värsta.

 

Är väl ganska normalt? Är förövrigt en till 240 rad i toppen.

 

@Duran : tack för god service i butiken!

Ble da bra det der!

 

Service er det vi lever av vettu ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...