Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den kalde kaféen

Anbefalte innlegg

Prøver å nå 4.6Ghz, men var ikke stabil på Vcore 1.3V. Lest flere steder at en bør unngå Vcore høyere enn 1.3V på haswell-e. Hvordan stiller dere dere til det? Går det greit så lenge temperaturene holder seg ok, eller er spenningen i seg det som blir "farlig" i dette sjiktet?

Vccin har jeg på 1.9V, litt usikker på hvor mye den kan økes? For den kan vel også bidra til ustabilitet når jeg prøver meg på 4.6Ghz

Veldig høy spenning alene vil over tid degradere en CPU selv om temperaturene er greie. For en 24/7-klokk på Haswell-E er vel tommelfingerregelen å holde vcore under 1,3V, men dette har alltid vært en personlig greie også. Om du oppgraderer CPU ofte er det gjerne et mindre problem å korte ned på CPUens levetid ved å la den slite på høy spenning enn om du ikke planlegger å oppgradere på noen år.

Det man også gjerne ser når man har eksperimentert en stund med en gitt CPU er at den gjerne har et "tak" på en viss frekvens. Det vil si at den plutselig trenger mye mer spenning for å gå opp til neste "trinn" enn den gjorde mellom "trinnene" på lavere frekvenser. For 24/7-klokken er det da smart å holde seg (rett) under dette taket, og med det få tilnærmet samme ytelse (hakket lavere), men med en del lavere spenning. Regnestykket gir mer ytelse per volt, og bedre levetid på CPUen. :)

Så ja, høy spenning kan være farlig i seg selv, og 1,3V er en grei grense å holde seg under. Samtidig er jo ingen chiper like, så det for noen vil det gå greit å gå litt over, mens andre ikke bør det.

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk skal du ha, det var egentlig litt oppklarende :)

Tror jeg har merket at min prossessor har det "taket" på 4.5Ghz. Virker som jeg kan kjøre det helt stabilt på 1.25V, mens 4.6Ghz fungerer ikke på 1.3V.

Kan jo prøve noen korte perioder med høyere spenning for gøy, men tror jeg holder meg til 4.5 @ 1,25V som 24/7. Ganske fornøyd med det resultatet :)

Lenke til kommentar

Martin H: siden du ønsker å være forsiktig, så kan det være meget lurt å sørge for at måten du overklokker på lar cpu-en kose seg på lav spenning når den ikke er i bruk.

Ja, det så jeg for meg :) Bruker adaptive voltage, så spenningen er på rundt 0.9V ved idle. Har aktivert både c-states og speedstep. Var det du tenkte på, ikke sant?

Lenke til kommentar

Da har jeg startet nytt prosjekt - mest for gøy. PETG (hard tubing) i mATX kasse med SLI og full pakke (M.2, 2,5" Raid0, X99). 

Skal bli ei mett og god kasse til slutt.

Funksjonelt og ytelsesmessig dårligere vannkjøling enn dagens bygg, men må jo teste hard tubing. 

Kommer noen updates fremover mot jul. Blir gøy å se åssen dette går. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg startet nytt prosjekt - mest for gøy. PETG (hard tubing) i mATX kasse med SLI og full pakke (M.2, 2,5" Raid0, X99). 

Skal bli ei mett og god kasse til slutt.

Funksjonelt og ytelsesmessig dårligere vannkjøling enn dagens bygg, men må jo teste hard tubing. 

Kommer noen updates fremover mot jul. Blir gøy å se åssen dette går. 

Skal bli nye systemet ditt? Er det X99-E WSm? 

Lenke til kommentar

Ja det var dette hovedkortet (X99M WS fra Asus) jeg hadde lyst på - men hadde litt kreditt hos Haakon så det ble et X99M fra AsRock. Jeg vil aldri mer høre snakk om cache klokk på X99, så bare hold kjeften dere  :tease:

Edit: Dette blir det 5. X99 kortet på like over 12 mnd. Hehehe.....

Dette blir ny hovedPC ja - hvis ikke det er helt jalla. I så fall går jeg tilbake til testbench'n /m overdimma radiator. 

(Gjorde ett godt kjøp på Phanteks Enthoo EVOLV, ville teste hard tubing og var litt lei av støv på testbench derav jeg gjør dette. Ellers er det jo bare tull ... damn hobby).

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...