Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spm ang innstilling av PWM-hastigheten i loop.

 

Har satt opp ny loop med EK DDC 3.2 (dvs en MCP 355?) PWM pumpe/res kombo -> 980 ti m/ EK-blokk -> 5820k m/ EK-blokk -> 2 stk eksterne 360 Coolgate G2 koblet til et par Koolance QD. Omtrent 1.5m 1/2" tubing og viftestyring med Aquaero 5 LT.

 

Med 100% på pumpe bråker det en del (altså, det er ikke musestille). Så er ønskelig å ta ned pumpe da flow sikkert er langt over 1GPM, som jeg har lest skal være det optimale. I følge denne tråden, så skal oppsettet mitt ha ca 2.5-3.0 PSI i motstand. Hvis jeg leser PQ-kurvene riktig, så burde 3.2 pumpen klare omtrent 5.5-6.0 PSI ved 1 GPM, dvs har mao en del å gå på mtp redusere PWM.

 

Oppsettet over med stock hastigheter kjører delta vann/luft ca 2.5 grader idle og 5.0 grader ved 100% load CPU+GPU ift kjølekurven jeg har satt på Aquaero. Begynte derfor å leke med hastighetene med PWM-pumpen. Ser at den skalerer elendig mtp rpm. Området 55-100% viser 4500 rpm uansett, området 20-50% viser rpm en ganske god, lineær kurve når jeg plotter PWM mot rpm.

 

Føler liksom det er litt famling i blinde å finne riktig PWM-nivå mtp støy, men fremdeles ha god kjøling (dvs ca 1 GPM) siden jeg kun har rpm å forholde meg til. Noen råd hvordan man kan gjøre dette best mulig? Eller er det bare prøv og feil mtp temps idle/load og ev om selve pumpehuset blir veldig varmt når hastighet reduseres? Har lest at DDC-pumpene kan svis av hvis de får lov til å gå på 100% over tid? Ser at det f.eks her er en grei test som viser sammenheng mellom PWM og GPM hos MCP35X (sterkere pumpe!) i et slags standardoppsett (det blir jo bare halvveis tilnærminger hele veien).

 

Innspill?

Lenke til kommentar

Jepp, kjører kortene i SLI. Hadde ikke tenkt å gjøre så mye ut av det. Men EK-TIM'en skal kunne ta av 3-4 grader, hadde vært artig å se at det faktisk stemmer. Men om det blir for mye dill med det så tar jeg bare stresstest fra CPU-Z og leser av høyeste temp i HWMonitor..

 

Har også forsøkt Real bench med asus HK, men det kræsjer bare selv om jeg kun har single GPU. 

Lenke til kommentar

Fant ut av det! :D :D

Og, ja, jeg er flau...

Det tyder at jeg må slutte å sitte oppe langt på natten med PC-mekking!

 

Jeg får se på det positive; alle viderekommende burde takke nybegynnere som meg, som går i mot bruksanvisninger og ser hva som skjer!

 

Kobberfinnene i selve blokka hadde feil orientering i forhold til jet plate/insert, de skal visst være vinkelrett på jetplaten, ikke parallelle...

Det som istad ga 67-68 grader i realbench gir meg nå 47-48! Veldig fornøyd, endelig kan jeg slappe av med dette :p

 

EDIT: 4.2Ghz på 1.16V, ga igår 82-85 grader, nå helt stabil på 62...

 

 

Så bra at du fant ut av det! Det er fort gjort, og absolutt en ting som kan oversees. Jeg visste ikke at det ville få SÅ stor betydning for temperaturen heller, så det var nyttig informasjon for flere av oss. :)
Lenke til kommentar

Oppsettet over med stock hastigheter kjører delta vann/luft ca 2.5 grader idle og 5.0 grader ved 100% load CPU+GPU ift kjølekurven jeg har satt på Aquaero. Begynte derfor å leke med hastighetene med PWM-pumpen. Ser at den skalerer elendig mtp rpm. Området 55-100% viser 4500 rpm uansett, området 20-50% viser rpm en ganske god, lineær kurve når jeg plotter PWM mot rpm.

 

Still inn minimum og maximum power under "Fans," og du får en helt grei og fin 0-100% justering ellers i programmet.

 

Let deg fram til hvilke områder det er "mest" støy på, der pumpen får ting rundt seg til å vibrere med og lage mer lyd - når du vet hvor disse områdene ligger så er det enklere å finne fornuftige områder der den er relativt stille.

Lenke til kommentar

Ja, de fant vel ut at det ikke lønner seg. ^^ For dem, vel og merke. :p Er ca. 5x4 140mm vifter, og 95mm tykk. :)

 

Må nok muligens investere i noen skikkelige vifter. Ser for meg at det kun er delta-vifter som duger i PC sammemheng, selv om noen større mer effektive vifte/vifter med skikkelig motor.

 

Fikse problemet tror jeg ikke skal bli noe veldig ille. Dog en solid utfordring, da aluminium ikke er min sterke side. Og innsiden er ganske nice med innvendige kjølefinner som er kontakt med væska. Men alle "rørene" er parallellkoblet, og trenger derfor en vanvittig flow for å få skikkelig turbulent flow. Dette er gjerne ønskelig for å få høy varmeoverføringseffekt på væskesiden.

 

Langt over noe jeg kan klare med min pumpe. Så om jeg får til å seriekoble en del av rørene, så er det nok mulig å øke ytelsen litt. Selv om jeg tror den er så stor at det ikke blir en flaskehals. :p

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

5x4 faktisk! Hva skal du kjøle med den, en bil? :tease:  Den er jo så svær at den burde henges utenhus!

 

Kan fort være det lønner seg med én stor vifte i stedet for 20 små. Den må jo uansett monteres adskilt fra PCen, og det åpner jo for flere muligheter. Jeg er sikker på at å bare ha den passivt kjølt ved siden av maskinen ville gitt gode resultater i seg selv.

 

Hva har den vært brukt til før?

Lenke til kommentar

Er vel på høyde med radiatorer til lastebiler. :-D Og veier ca. 30kg. XD

 

Ble brukt på jobben min til test-anlegget, hvor det blir testet og laget hydrauliske kraft-enheter som leverer olje til en last, og som deretter må kjøle ned oljen, da det meste er omdannet til varme. Alt etter laster

 

Vi snakker vel raskt om motorer i 50-85kW klassen. Så det blir jo en del varme.

 

Selv om jeg ikke ville tillatt så høy delta-T eller kan ha så høy flow.

 

Skal prøve å se om det er plass i kabinettet/kjøleaggregatet ute, da det ikke er vits å kjøre kompressorer/waterchiller midtvinters. Blir nok foe varmt å ha inne.

 

Ellers kan man sikkert bare plassere det ute uten noen vifte. :p Kommer ann på hvor hissig man skal være på peltier-elementene.

Lenke til kommentar

 

Oppsettet over med stock hastigheter kjører delta vann/luft ca 2.5 grader idle og 5.0 grader ved 100% load CPU+GPU ift kjølekurven jeg har satt på Aquaero. Begynte derfor å leke med hastighetene med PWM-pumpen. Ser at den skalerer elendig mtp rpm. Området 55-100% viser 4500 rpm uansett, området 20-50% viser rpm en ganske god, lineær kurve når jeg plotter PWM mot rpm.

 

Still inn minimum og maximum power under "Fans," og du får en helt grei og fin 0-100% justering ellers i programmet.

 

Let deg fram til hvilke områder det er "mest" støy på, der pumpen får ting rundt seg til å vibrere med og lage mer lyd - når du vet hvor disse områdene ligger så er det enklere å finne fornuftige områder der den er relativt stille.

 

 

Okey. Men, kanskje dumt spm. Siden pumpen viser 4500 rpm fra 55-100%. Kjører den da samme hastighet, eller er det dette en oppad begrensning på hva tall som kan vises i uefi bios? Ut i fra siste artikkelen jeg linket til, så kan det jo virke som om pumpen kjører samme hastighet med samme flow fra 55-100%, men tenkte jeg skulle høre. Så med andre ord egentlig bare å finne et lydnivå som jeg er fornøyd med, og så se hva idle og load temps er? Er det hold i dette med at DDC-pumper kan svis dersom de får kjøre bånn gass med lav motstand, eller er det mer en 'urban legend'?

 

Må ellers si at jeg er veldig fornøyd med aquaero'en. Genialt med virtuelle sensorer der man bla kan lage delta vann/luft, for så å sette opp kjølekurve på radiatorvifter! Eneste mangel med 5 LT er at det skulle vært flere PWM-kontakter!

Lenke til kommentar

Jeg spurte om hurtigkoblinger her for en stund tilbake. Hva var det dere anbefalte igjen?

 

I mitt tilfelle vil det være fra radiator og et skjermkort eller på en slange et sted. 

 

Ut i fra de testene jeg har lest, så vil et par med QD fra Koolance øke motstand med omtrent 0.5 PSI ved 1 GPM flow, se her for test. Er helt klart verdt det. I det nye oppsettet mitt har jeg plassert ett par mellom pc og ekstern radiatorer (som er i egen kasse).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...