Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hjalp ikke å sette på plass insert pin, fremdeles høye temperaturer. Appliserte også ny kjølepasta, men ingen effekt..

For å teste sensorer, prøvde jeg å laste stock-verdier. Dette hjalp, etter 10min med realbench har jeg topp på 69, mens den ligger rundt 67-68. Spenningen her er 1.09. Kan 1.09V - 1.15V gi så mye som 15 grader ekstra?

Glemte å nevne at forrige overklokk (1.15V   4.2GHz) også hadde overklokket cache (1.2V   3,7GHZ). Dette er vel også med på å øke temperaturen, men usikker på hvor mye ift. VCore?

Ser at CPU package power er en del lavere ved stock enn ved OC. Nå er den 1.45W, mens den istad var 2.3W. Hva mer enn spenningen er med å øke denne? Den er vel med på å forklare høye CPU package temp? Om det kan være en innstilling i BIOS jeg fiklet med, som ble endret nå når jeg lastet Default-innstillinger.

Lenke til kommentar

Jeg synes fortsatt det hørest veldig høyt ut. Du har ikke en luftkjøler liggende som du kunne testet med? Greit å prøve å eliminere flest mulig faktorer for å finne ut hvor problemet ligger. Du kan jo bare ha vært uheldig med chipen, men rett under 70 grader med 1.09V er litt mye synes jeg. Du kan bare skru CPU-blokken fra hovedkortet og la den "henge" løst uten å koble den fra loopen, så er det ikke så mye hassle.

Lenke til kommentar

Har dessverre ikke en annen kjøler liggende :/ Fulgte ikke med til 5820k.

 

Rett under 70 er da med realbench, og prime95 26.6. Men er jo enig at det er høyt :/

 

Kan prøve å skru av blokken igjen senere, og ta enda en titt på kjølepasta. Egentlig ikke så fornøyd med applikatoren som fulgte med kryonaut. Den er av myk gummi, så den er ikke stiv nok til å kunne smøre pasta utover, det blir vanskelig å få et jevnt resultat. Lurer på om jeg bare skal prøve å legge et lite kryss etterpå, kanskje det blir bedre :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd applikatoren på tuben til Kryonaut, så jeg skal ikke si at det ikke fungerer, men personlig har jeg alltid hatt best resultat med et lite kryss eller bare en dråpe midt på CPU. Det finnes en del videoer på YouTube med tester av forskjellige metoder for å spre pastaen, og det å smøre den utover skaper veldig ofte små luftbobler. (Muligens ikke med Kryonaut?)

Lenke til kommentar

Fant ut av det! :D :D
Og, ja, jeg er flau...
Det tyder at jeg må slutte å sitte oppe langt på natten med PC-mekking!

Jeg får se på det positive; alle viderekommende burde takke nybegynnere som meg, som går i mot bruksanvisninger og ser hva som skjer!

Kobberfinnene i selve blokka hadde feil orientering i forhold til jet plate/insert, de skal visst være vinkelrett på jetplaten, ikke parallelle...
Det som istad ga 67-68 grader i realbench gir meg nå 47-48! Veldig fornøyd, endelig kan jeg slappe av med dette :p

 

EDIT: 4.2Ghz på 1.16V, ga igår 82-85 grader, nå helt stabil på 62...

 

Endret av Martin H
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er real Bench bare for Asus kort? Krasjer bare her. Tenkte jeg skulle teste litt temperaturer her før jeg bytter kjøler, har også fått tak i en EK-TIM med flytende metall, så hadde vært morsomt å se hvor mye den hjelper. Hvilket program anbefales ellers? Jeg har alltid brukt Prime95, men ser enkelte ikke anbefaler det, uten å være veldig spesifikke på hvorfor. Noen sier man kan brenne opp CPU, mens andre sier det bare er det at man aldri ser slik utnyttelse av CPU i "real world" scenarier. Så da trenger man ikke 24 timers Prime95 stabil OC. Var nå slik vi gjorde det i gamle dager da, men jeg er jo ikke oppdatert på alt heller. :p

 

Noen som har en liten sandwich liste på hvordan de ville gått frem, og hvilke programmer?

Lenke til kommentar

Looooool. Fort gjort da, selv om det er ganske åpenbart at det er feil når man ser det., i og med at vannet more or less går rett ut uten å tvinges gjennom finnene. :-D

 

Avtrykket under blokka tyder i alle fall på ganske god kontakt, så ikke noe gæli der i alle fall. :)

Ja, er vel egentlig ganske innlysende :p Men da har jeg i alle fall bekreftet at det har stygg virkning på kjøleevnen!

 

Tror ikke realbench kun er for Asus, men kan ikke si det sikkert. Har du sli? Tror det kan føre til kræsj.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...