Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Pakken fra techbay kom fort, så har allerede fått på plass thermal grizzly kryonaut! Likte godt at det fulgte med eget applikatorhode til fordeling.

 

Synes fremdeles CPU blir altfor varm... Hjalp 3-4 grader med ny kjølepasta, men skulle gjerne hatt tempen ytterligere 10 grader ned. Kjedelig å stanse en overklokk på 1.19-1.20V pga temperatur!

 

Burde jeg nedjustere evt. PLL/VCCIN voltage? Er det en innstilling som jeg har latt stå på auto (nå står alt på auto utenom Vcore) som kan føre til uheldige spennings "spikes" som gir meg høy temperatur?

Hvor høy oc har nå? Antar at det som står i signatur ikke stemmer lengre? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde samme spenning som i signatur, med klokk på 4.3Ghz og CPU package når 88 grader etter ca. 20min med stresstest i realbench. Romtemperatur er 22 grader.

 

Har adaptive voltge som da går til ca. 1.2V ved last.

Oi, det er mindre enn jeg får på min 3930K med Noctua D15... (Midlertidig)

 

Kan egentlig bare tippe at du har vært uheldig i "The Sillicon Lottery"

 

a7q2ms.png

 

Dette er 24/7 stabil og bare "kastet inn" + validert, går ikke over 80C

Lenke til kommentar

Redd jeg har vært litt uheldig :/

 

Tenker jo atstresstest forsåvidt er en ekstremsituasjon. Ved gaming når jeg maks 70-75 grader. Er det greit å gå så høyt,eller bør jeg klokke ned? Vil tidvise temperaturer på opptil 75 kunne redusere levetid?

 

Med adaptive volage har jeg idle på 40-45 på CPU package.

Lenke til kommentar

Redd jeg har vært litt uheldig :/

 

Tenker jo atstresstest forsåvidt er en ekstremsituasjon. Ved gaming når jeg maks 70-75 grader. Er det greit å gå så høyt,eller bør jeg klokke ned? Vil tidvise temperaturer på opptil 75 kunne redusere levetid?

 

Med adaptive volage har jeg idle på 40-45 på CPU package.

Jeg holder meg unna 90C, men teknisk sett så kan du kjøre 99C uten at det skal påvirke levetid.

 

Du har uansett 5 års reklamasjon, så det er ikke noe å bekymre seg for :)

Lenke til kommentar

Godt poeng det :) Trenger dog litt bedre luftgjennomstrømning i kabinettet, lov å håpe det vil hjelpe litt med et par sterke vifter i front! Tenker å prøve 3stk bitfenix spectre pro 140mm i front, virker som de har bra flow ifht støy.

Tenkte selv å kjøpe noen sånne :)

 

https://www.overclockers.co.uk/noctua-nf-a14-pwm-linus-tech-tips-edition-140mm-cooling-fan-fg-057-nc.html

Lenke til kommentar

Den så jo bra ut! Skulle bare gjerne hatt 3pins vifte.

 

Stemmer det at en pwm-vifte vil kunne reguleres med 3pin-viftestyring, det eneste er at jeg ikke vil kunne avlese rpm?

Jepp, men 1200rpm er så lavt at du kan vurdere å bare la den bli der, evnt så kan den justeres med adapteren som følger med, tror den drar den ned på 800rpm elns

Lenke til kommentar

Den eneste forskjellen mellom 3p og 4p er pwm-signalet som da altså er den ekstra lederen som PWM-vifter har.

De tre andre er spenning, jord og rpm-monitorering. Disse er like.

 

Så hvis du klarer å koble på 4p viften på en 3p viftekontroller, f.eks med en slik, så kan du fint spenningsregulere en 4p vifte med en 3p viftekontroller. 

 

12-189-006-05.jpg

 

Kobler du viftene mot f.eks en 5,25" (ren) viftekontroller så trenger du jo egentlig bare 2 ledere siden rpm-monitorering normalt må inn på hovedkortet for å avlese hastigheten. 

Hvis man f.eks ser på kablene fra en D5 pumpe så er dette gjerne en molex med 2 ledere for strøm til pumpen (til PSU), og så er det en separat 3 pin plugg med bare 1 leder (til HK) for monitorering av rpm. 

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Driver og tenker litt på temperaturene mine, for jeg synes de er ufortjent høye. Nå har jeg 1.16V og 4.2Ghz, og kommer fremdeles opp i 87-88 grader ved stresstest. Dette er altså CPU package, max core ligger på rundt 80. (5820k) Nettopp byttet kjølepasta og sørget for at blokken sitter skikkelig.

 

Hvordan kan jeg få fram for å finne ut av problemet? Er det mest sannsynlig en "dårlig" chip?

 

Jeg har totalt 480mm med tykk radiator og kun ett skjermkort. Fornøyd med temp på gpu, sjeldent over 50 grader i spill.

 

Tidligere tenkt på å kjøpe mer radiatorer. Det vil jo hjelpe noe, men føler mer at noe er galt, enn at noe mangler. Jeg har tenkt tanken at pumpa ikke er kraftig nok? Startet dette med en billig pumpe (EK Dcp 2.2). Det står den har max pressure head 2.2m og max flow på 400l/t.

 

Har som sagt to radiatorer, 1 cpu 1gpu. Kabinettet er ikke stort, så har også en del vinkler (5 x 90 grader + 4 x 45grader). Kan det rett og slett være at pumpen ikke er nok? Har et aquacomputer reservoir hvor jeg kan se flow'en ut fra 8 dyser, og det virker ikke som det er allverdens trykk i systemet. Vil det kunne gi såpass høye cpu temperaturer, uten å øke gpu like mye?

Lenke til kommentar

Tvilsomt at pumpen har skylden.

 

Hva ligger vanntemperaturen på? Får radiatorene skikkelig friskluft, og hvor varm er luften de drar inn? Hvordan virker pumpehastigheten inn på temperaturen?

 

Har du sjekket alt det helt åpenbare?

 

For å nevne noe:

-"For mye" kjølepasta sånn at det isolerer

-Ujevnt eller dårlig montering av kjøleblokken

-At vannet går inn i rett retning på kjøleblokken

 

Om du tar av blokken for å sjekke dette, så se godt på hvordan det ser ut. Det vises tydelig når man har jevnt trykk og rett mengde kjølepasta. Ta gjerne et bilde, og post her, om du er i tvil.

 

Hvorfor skulle du ønske at du hadde 3-pins pumpe? Du kan jo helt fint styre den du har som om den var en 3-pins, og du får "alt" du ville fått med en 3-pins vifte, til og med turtallsavlesningen fungerer som forventet.

Lenke til kommentar

50 grader på GPU er ikke spesielt mye. Hadde det vært pumpe eller radiator som var problemet hadde du nok merket det mye mer på GPU-temperaturen også. Det at du har en CPU med temperatur på over 80 grader gående i systemet burde gjøre sitt i å øke vanntemperaturen også, så jeg synes det høres ut som en uheldig CPU-blokkmontering, selv om det virker litt rart hvis du har montert den flere ganger. Er du sikker på at du har påført riktig mengde pasta? For lite pasta gir naturlig nok dårlig kontakt, men på samme måte kan for mye pasta også føre til dårlig varmeoverføring. Hvordan ser CPU-blokken ut? Er den helt blank og fin eller har den noe form for skade?

Lenke til kommentar

Tvilsomt at pumpen har skylden.

 

Hva ligger vanntemperaturen på? Får radiatorene skikkelig friskluft, og hvor varm er luften de drar inn? Hvordan virker pumpehastigheten inn på temperaturen?

 

Har du sjekket alt det helt åpenbare?

 

For å nevne noe:

-"For mye" kjølepasta sånn at det isolerer

-Ujevnt eller dårlig montering av kjøleblokken

-At vannet går inn i rett retning på kjøleblokken

 

Om du tar av blokken for å sjekke dette, så se godt på hvordan det ser ut. Det vises tydelig når man har jevnt trykk og rett mengde kjølepasta. Ta gjerne et bilde, og post her, om du er i tvil.

 

Hvorfor skulle du ønske at du hadde 3-pins pumpe? Du kan jo helt fint styre den du har som om den var en 3-pins, og du får "alt" du ville fått med en 3-pins vifte, til og med turtallsavlesningen fungerer som forventet.

Vanntemperaturen er jeg ikke sikker på, har ikke sensor i vannet. Nå har PC'en vært avslått lenge og jeg stresstestet nå. Romtemp er 20 grader, ved stresstest blir tempen foran radiator rundt 24-25 grader. CPU steg til 82 grader, mens GPU holdt seg på 25. Hvis GPU er 25, ser ikke for meg at vannet er noe særlig varmere?

 

82 grader nådde jeg etter 1min med stresstest, mens systemet gikk på 40% (pumpe + 360 radiator koblet på samme styring, så 40% vil si både på pumpe og 3/4 120mm radiatorer.)

 

Det som var interessant var jeg at jeg prøvde det samme med 100%, og forskjellen var bare 3-4 grader på CPU. GPU fremdeles 25 grader.

 

Det virker kanskje mest som at det dreier seg om montering av blokk/kjølepasta?

 

50 grader på GPU er ikke spesielt mye. Hadde det vært pumpe eller radiator som var problemet hadde du nok merket det mye mer på GPU-temperaturen også. Det at du har en CPU med temperatur på over 80 grader gående i systemet burde gjøre sitt i å øke vanntemperaturen også, så jeg synes det høres ut som en uheldig CPU-blokkmontering, selv om det virker litt rart hvis du har montert den flere ganger. Er du sikker på at du har påført riktig mengde pasta? For lite pasta gir naturlig nok dårlig kontakt, men på samme måte kan for mye pasta også føre til dårlig varmeoverføring. Hvordan ser CPU-blokken ut? Er den helt blank og fin eller har den noe form for skade?

Blokken er helt fin, var ny i august og ikke blitt skadet.

Lenke til kommentar

Kan sjekke stock i morgen :)

 

Tok av blokka idag og så det var litt mye pasta. Tørket av og åpnet blokka, for jeg hadde en mistanke jeg hadde glemt noe der sist. Og det stemte.. Måtte bytte til insert 2 da jeg skiftet fra 1155 til 2011, men glemte å ta med insert pin fra insert 1... Vet ikke hvor stor rolle det spiller, men jeg må lære meg å bli flinkere med bruksanvisninger!

 

Uflaks i uflaks, så virker det som M60 (mus) tok kvelden i samme slengen. Prøvde den på en annen pc, virket ikke der heller. Så det ble litt tungvindt nå på kvelden :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...