Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

 

 

 

DUMT SPØRSMÅL KOMMERHER!:

har en 80mm 3pin vifte.. skal koble den på 12v kan jeg bare bruke svart å rød? er ei 12v vife.. trenger jo ikke den gule ledninga?

Jeg burde kanskje latt være å svare, men jeg lurer på om det ikke er den gule som forer 12v ? Altså gul og svart du skal bruke? (Ikke logisk i mitt hode heller).
Stemmer det. Gul er 12V, rød er 5V.
Nei det er feil om du svarer på viftekoblingen. Det du snakker om strømkabler til PCen, og det er jo greit å få frem. :)

 

3-pin kabel til vifte har

rød = Positiv pol

Svart = jord

Gul = turtall (og helt unødvendig)

 

Strømkabler:

Svart = jord

Gul = 12V

Rød = 5v

Oransje = 3,3V

 

takker! :D da kan jeg koble den til printeren å få kjølt ned stepper driverene :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det er feil om du svarer på viftekoblingen. Det du snakker om strømkabler til PCen, og det er jo greit å få frem. :)

3-pin kabel til vifte har

rød = Positiv pol

Svart = jord

Gul = turtall (og helt unødvendig)

 

Strømkabler:

Svart = jord

Gul = 12V

Rød = 5v

Oransje = 3,3V

 

 

Ja, shitt! Stemmer det! Takk for at du retter opp!

Lenke til kommentar

Kan jeg stole på ulikheter i CPU-kjernetemperatur, som et uttrykk for dårlig applisert kjølepasta? Når jeg stresstester er det tydelig 1 kjerne som skiller seg ut og er gjennomsnittlig 5-6 grader varmere enn de andre, og 11 grader varmere enn den kaldeste.
Eller kan jeg ikke bruke målingene til slike estimater?

Lenke til kommentar

Noen som har sett noe slikt som denne noe sted i Norge? Jeg har lett rundt, men kan ikke finne dem noe sted. CaseLabs leverer til Norge, men det er så kjedelig å betale under 150,- for produktet og nærmere 400,- for frakt.

Kjøpte denne fra Digitalimpuls for en tid tilbake:

http://www.overclock.net/t/1422828/build-log-dccc-4-custom-sli-watercooled-3d-printed-parts/10#post_20718369

Lenke til kommentar

Ok, fint å vite.

For å være på den sikre siden, så er det høyeste kjernetemperatur jeg burde være obs på når jeg stresstester?
Jeg bruker HwInfo, og så istad at CPU package faktisk var varmere enn varmeste kjerne. Ser nå at dette også er tilfellet under idle (Core max 38, cpu package 46). Burde ikke høyeste verdi være for core max?

Endret av Martin H
Lenke til kommentar

Jeg mener at CPU Package er det mest riktige å bruke, og ja denne viser høyest verdi. 

Jeg tror CPU Package er en direkte avlesning av temperatur fra CPU (absolutt verdi), men CPU Core kalkuleres ut fra TJ Max (som igjen avleses fra prosessoren, satt av intel). Siden det da er kalkulering inne i bildet vil CPU Core ikke være like nøyaktig som CPU Package. Men jeg er på tynn is her altså .. Og jeg trodde jo også at CPU Max Core skulle være lik som CPU Package  :hmm:(men jeg ser akkurat det samme som deg .. CPU Package er høyere enn kjernetemps)

CPU temp er iallfall socket-temp og mindre spennende.

 

Jeg forholder meg til CPU Package. Ligger man innforbi "safe limits" her så er man iallfall safe :p

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Resten av CPUen kan jo jobbe litt den også, så sånn sett ikke heeelt umulig. Spesielt med tanke på cachen som står for det meste i midten. Kjernene står tross alt for bare rundt 1/3 av CPUen.
post-79251-0-12857100-1446718337_thumb.png

Eller så kan avvik grunnet målefeil være aktuelt, selv om det ikke akkurat er noe ny problemstilling. 

Men om det nå altså er måten det blir kalkulert, så ville jeg uansett bare forholdt meg til høyeste temp, uavhengig av hva det er. 
 

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Noen som har sett noe slikt som denne noe sted i Norge? Jeg har lett rundt, men kan ikke finne dem noe sted. CaseLabs leverer til Norge, men det er så kjedelig å betale under 150,- for produktet og nærmere 400,- for frakt.

Kjøpte denne fra Digitalimpuls for en tid tilbake:

http://www.overclock.net/t/1422828/build-log-dccc-4-custom-sli-watercooled-3d-printed-parts/10#post_20718369

 

Den der var ikke så dum. Dessverre bare plass til en 120mm-vifte da, ikke 140mm som jeg egentlig så etter. Men jeg bestilte uansett en fra CaseLabs i går, så det ordnet seg. :)

Lenke til kommentar

Har 16GB med hyperx fury 2400mhz cl15. Disse kjører stock på 1.2V.

Vil det være skadelig for disse å kjøre med høyere spenning? På hyperx sin produktinfo, skryter de av lav spenning ,gir lav effekt osv. Får litt intrykk av at de ikke skal ha mer,men er ikke flink på sånt!

 

Klart å få de til 2800mhz og beholdt stock timings, men har økt til 1.35V. Tenker dere dette er greit for 24/7 bruk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...