iam99pk Skrevet 4. november 2015 Rapporter Del Skrevet 4. november 2015 DUMT SPØRSMÅL KOMMERHER!: har en 80mm 3pin vifte.. skal koble den på 12v kan jeg bare bruke svart å rød? er ei 12v vife.. trenger jo ikke den gule ledninga? Jeg burde kanskje latt være å svare, men jeg lurer på om det ikke er den gule som forer 12v ? Altså gul og svart du skal bruke? (Ikke logisk i mitt hode heller).Stemmer det. Gul er 12V, rød er 5V.Nei det er feil om du svarer på viftekoblingen. Det du snakker om strømkabler til PCen, og det er jo greit å få frem. 3-pin kabel til vifte har rød = Positiv pol Svart = jord Gul = turtall (og helt unødvendig) Strømkabler: Svart = jord Gul = 12V Rød = 5v Oransje = 3,3V takker! da kan jeg koble den til printeren å få kjølt ned stepper driverene Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 4. november 2015 Rapporter Del Skrevet 4. november 2015 Nei det er feil om du svarer på viftekoblingen. Det du snakker om strømkabler til PCen, og det er jo greit å få frem. 3-pin kabel til vifte har rød = Positiv pol Svart = jord Gul = turtall (og helt unødvendig) Strømkabler: Svart = jord Gul = 12V Rød = 5v Oransje = 3,3V Ja, shitt! Stemmer det! Takk for at du retter opp! Lenke til kommentar
Martin H Skrevet 5. november 2015 Rapporter Del Skrevet 5. november 2015 Kan jeg stole på ulikheter i CPU-kjernetemperatur, som et uttrykk for dårlig applisert kjølepasta? Når jeg stresstester er det tydelig 1 kjerne som skiller seg ut og er gjennomsnittlig 5-6 grader varmere enn de andre, og 11 grader varmere enn den kaldeste.Eller kan jeg ikke bruke målingene til slike estimater? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 5. november 2015 Rapporter Del Skrevet 5. november 2015 Veldig stor spredning i mine kjernetemperaturer også. Jeg tror vi kan konkludere med at dette er normalt. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 5. november 2015 Rapporter Del Skrevet 5. november 2015 10-6¤C forskjell på mine, kommer ann på hva den blir brukt til. Plagsomt tho Lenke til kommentar
Squashie Skrevet 5. november 2015 Rapporter Del Skrevet 5. november 2015 Noen som har sett noe slikt som denne noe sted i Norge? Jeg har lett rundt, men kan ikke finne dem noe sted. CaseLabs leverer til Norge, men det er så kjedelig å betale under 150,- for produktet og nærmere 400,- for frakt. Kjøpte denne fra Digitalimpuls for en tid tilbake: http://www.overclock.net/t/1422828/build-log-dccc-4-custom-sli-watercooled-3d-printed-parts/10#post_20718369 Lenke til kommentar
Martin H Skrevet 5. november 2015 Rapporter Del Skrevet 5. november 2015 (endret) Ok, fint å vite.For å være på den sikre siden, så er det høyeste kjernetemperatur jeg burde være obs på når jeg stresstester?Jeg bruker HwInfo, og så istad at CPU package faktisk var varmere enn varmeste kjerne. Ser nå at dette også er tilfellet under idle (Core max 38, cpu package 46). Burde ikke høyeste verdi være for core max? Endret 5. november 2015 av Martin H Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 5. november 2015 Rapporter Del Skrevet 5. november 2015 (endret) Jeg mener at CPU Package er det mest riktige å bruke, og ja denne viser høyest verdi. Jeg tror CPU Package er en direkte avlesning av temperatur fra CPU (absolutt verdi), men CPU Core kalkuleres ut fra TJ Max (som igjen avleses fra prosessoren, satt av intel). Siden det da er kalkulering inne i bildet vil CPU Core ikke være like nøyaktig som CPU Package. Men jeg er på tynn is her altså .. Og jeg trodde jo også at CPU Max Core skulle være lik som CPU Package (men jeg ser akkurat det samme som deg .. CPU Package er høyere enn kjernetemps) CPU temp er iallfall socket-temp og mindre spennende. Jeg forholder meg til CPU Package. Ligger man innforbi "safe limits" her så er man iallfall safe Endret 5. november 2015 av Kyrre S. Lenke til kommentar
Martin H Skrevet 5. november 2015 Rapporter Del Skrevet 5. november 2015 Ja vel, det var dumt Hva er vanlig å ha som "smerteterskel" for disse CPU'ene? CPU package nådde 91 istad, det synes jeg absolutt var i det drøyeste laget.. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 5. november 2015 Rapporter Del Skrevet 5. november 2015 Ja det var vel noe bøst. Jeg ligger på rundt 70 grader ved aida (o.l) og 55 grader ved spilling (cpu package). (Ambient rundt 26 grader. HK ambient rundt 36 grader) Dette er jo veldig pent, du kan dra på mer enn dette da. Lenke til kommentar
Martin H Skrevet 5. november 2015 Rapporter Del Skrevet 5. november 2015 Ok. 91 grader var etter 15min med prime95. Tror kanskje jeg skal bestille Gelid GC-extreme med en sånn spatel, og sørge for at jeg har nok kjølepasta. HK ligger på 28 grader og skjermkort ved rundt 32-33 (idle), synes derfor CPU er veldig varm ved idle i forhold (cpu package 48) Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 5. november 2015 Rapporter Del Skrevet 5. november 2015 Ville prøvd denne hvis jeg var deg https://www.techbay.no/product.html/thermal-grizzly-kryonaut-termisk-pasta-555-gram?category_id=80 Skal være den beste på markedet p.t Er sig'n din riktig? 5820K @ 4,2, 1,19v så høres jo 90+ veldig høyt ut .. Har du prøvd å sjekke aida64, realbench eller cinebench? Prime er jo latterlig mye tortur - helt urelalistisk. Lenke til kommentar
Martin H Skrevet 5. november 2015 Rapporter Del Skrevet 5. november 2015 Da skal jeg prøve den. Signaturen er riktig ja. Kan godt prøve en annen stresstest, men bruker versjon 26.6 av prime, har hørt den er mer "riktig" enn den nyeste (?) Men stusser selv over temperaturen i forhold til spenningen. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 5. november 2015 Rapporter Del Skrevet 5. november 2015 (endret) Resten av CPUen kan jo jobbe litt den også, så sånn sett ikke heeelt umulig. Spesielt med tanke på cachen som står for det meste i midten. Kjernene står tross alt for bare rundt 1/3 av CPUen. Eller så kan avvik grunnet målefeil være aktuelt, selv om det ikke akkurat er noe ny problemstilling. Men om det nå altså er måten det blir kalkulert, så ville jeg uansett bare forholdt meg til høyeste temp, uavhengig av hva det er. Endret 5. november 2015 av Andrull 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 5. november 2015 Rapporter Del Skrevet 5. november 2015 Jeg kjenner lite til effektforbruket til hver del av en CPU, men om f.eks. minnekontrolleren eter mer enn queue/uncore/io så blir det jo varmere i "nederste" del av CPUen. Lenke til kommentar
Martin H Skrevet 5. november 2015 Rapporter Del Skrevet 5. november 2015 Ja, det er et poeng det. Får samme resultat ved bruk av Realbench. Tror nok jeg må ta av blokka og få på litt thermal grizzly! Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 5. november 2015 Rapporter Del Skrevet 5. november 2015 Noen som har sett noe slikt som denne noe sted i Norge? Jeg har lett rundt, men kan ikke finne dem noe sted. CaseLabs leverer til Norge, men det er så kjedelig å betale under 150,- for produktet og nærmere 400,- for frakt. Kjøpte denne fra Digitalimpuls for en tid tilbake: http://www.overclock.net/t/1422828/build-log-dccc-4-custom-sli-watercooled-3d-printed-parts/10#post_20718369 Den der var ikke så dum. Dessverre bare plass til en 120mm-vifte da, ikke 140mm som jeg egentlig så etter. Men jeg bestilte uansett en fra CaseLabs i går, så det ordnet seg. Lenke til kommentar
Martin H Skrevet 5. november 2015 Rapporter Del Skrevet 5. november 2015 Bestilt thermal grizzly kryonaut med applikator. Blir spennende å se hvor mye temperaturene reduseres. Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 5. november 2015 Rapporter Del Skrevet 5. november 2015 sitter å vurderer om jeg skal feste denne back platen (lime eller tape) på backplaten jeg har på skjermkortet nå.. har bare et svart et og tror det hadde blitt bra med den på toppen.. hva tror dere? Lenke til kommentar
Martin H Skrevet 6. november 2015 Rapporter Del Skrevet 6. november 2015 Har 16GB med hyperx fury 2400mhz cl15. Disse kjører stock på 1.2V. Vil det være skadelig for disse å kjøre med høyere spenning? På hyperx sin produktinfo, skryter de av lav spenning ,gir lav effekt osv. Får litt intrykk av at de ikke skal ha mer,men er ikke flink på sånt! Klart å få de til 2800mhz og beholdt stock timings, men har økt til 1.35V. Tenker dere dette er greit for 24/7 bruk? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå