Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

300 watt er jo ingenting.

Tror jeg har det bare på CPU, hvertfall ikke langt unna.

Jeg vet jeg kjører "pyse"system i forhold til noen her. Begynte først med PC gaming for 3 årsiden. 3570K og GTX 680 den gangen. Nå er 980Ti istedenfor GTX680... Men tenker å bruke begge. Så kan den gamle kjøre folding at home og kanskje PhysX i spill som støtter det. 

Lenke til kommentar

Har redusert spenning til 1.15V. Kjernetemperaturene stabiliserte seg på 71 grader i gjennomsnitt. Synes bare 45 grader virker som så høy idle. Det skyldes vel muligens speedstep/power saving? Når jeg leser folk som har idle temp på 3-4 grader over romtemperatur, så er vel ikke det under "turbo mode" med fastsatt spenning? Isåfall er jeg langt unna :p

Lenke til kommentar

Om du har lavt støynivå ved lav/ingen belastning som en prioritet, så er det uten tvil en fordel å forsøke å beholde normale strømsparingsfunksjoner på.

 

Speedstep i seg selv har ikke all verden å si, nå til dags så er jo besparelsen kun av å jage opp og ned i frekvens liten i forhold til det man sparer på dypere sleep states.

Lenke til kommentar

Om du har lavt støynivå ved lav/ingen belastning som en prioritet, så er det uten tvil en fordel å forsøke å beholde normale strømsparingsfunksjoner på.

 

Speedstep i seg selv har ikke all verden å si, nå til dags så er jo besparelsen kun av å jage opp og ned i frekvens liten i forhold til det man sparer på dypere sleep states.

Senkes ikke spenning når frekvensen senkes? Eller styres det av noe annet? 

Lenke til kommentar

Varmekamera med vidvinkellinse gjorde plutselig verden litt lettere når man skal finne hotspots og problemer forårsaket av temp. Skal nok hjelpe en del i mer direkte PC sammenheng etterhvert.

post-79251-0-91196300-1446535950_thumb.jpg

 

Fikk laget meg et variabelt feste på en praktisk arm, som normalt brukes til filtersystem for lodde-avgasser.

 

Men først er det å få laget ferdig spenningsregulatoren til den variable lab-strømforsyningen min (bilde over). Trenger mer kontroll for å teste peltierelementene/CPU kjøler. Håper jeg skal kunne se varmeprofilen, og om alle elementene har god kontakt. Var vanskeligere å få plan overflate på en så stor kobberblokk, enn først trodd. :p

post-79251-0-38811700-1446536024_thumb.jpg

Endret av Andrull
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp her!

 

Sitter med nybygd data, og er ikke fornøyd med viftestøyen.

Kabinettet er et NZXT H440 Siltent ed. (dette har 3 vifter stock i front)
5820k, kjølt av en corsiar 110i GT
og et  Evga 980ti hybrid kort.

Slik det er nå, hører jeg viftestøy godt, også når pc bare er slått på og ikke kjører noen form for program.
Prøvde meg litt fram i corsair link, men der får jeg kun medium kontroll av viftene på 110i kjøleren

Hvilke steg bør jeg ta mot og få en mer stillegående pc? Bytte ut samtlige vifter med noe som er mer stillegående er vel pri 1, men en form for digital viftekontroll til resten hadde jo og vært supet.

Noen, inspill, gjerne på det ene eller det andre.

Lenke til kommentar

Husk at det bør veies opp mot ytelsen også da.

 

Gode mottrykkegenskaper som H-serien og SP-serien innehar, vil ha en del støy, da det må et greit turtall for å bygge opp og holde på lufttrykket. Det er derfor viktig å kunne justere ned hastigheten når det ikke trengs.

Det finnes kanskje bedre, men sett opp mot ytelsen så spørs det om det er særlig hørbart at noen få andre vifter kanskje har noen få dBa forskjell ved gitt ytelse. I alle fall om det er snakk om å bytte til noe annet. Man kan nok justere ned turtallet litt uten at det får noe kritisk å si for ytelsen. Senker du turtallet vesentlig så kunne du nok gjort det bedre med vifter som er ment å operere i dette nivået, med høy luftflyt og lavt turtall. De vil dog ikke være egnet til vannkjøling.

 

Så min anbefaling er nok heller å la det gå at de ikke gir aller beste støynivå VS ytelse i det stillegående spektrumet, med lavt turtall. Og så faktisk ha vettug kjøleytelse ved last, hvor de gjør det passelig sterkt.

 

Har man veldig lavt strømtrekk IDLE og godt med radiatorareal, så kan man jo kanskje skru de av helt. Da får du pose og sekk. Topp støy VS ytelse i det laveste spekteret, og høy ytelse under tung last. ^^

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Har man veldig lavt strømtrekk IDLE og godt med radiatorareal, så kan man jo kanskje skru de av helt. Da får du pose og sekk. Topp støy VS ytelse i det laveste spekteret, og høy ytelse under tung last. ^^

 

Det jeg gjør. 36 m rør og 3 kvadratmeter med finner så kan jeg enkelt slå av viftene vba Lamptron FC9 :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Har man veldig lavt strømtrekk IDLE og godt med radiatorareal, så kan man jo kanskje skru de av helt. Da får du pose og sekk. Topp støy VS ytelse i det laveste spekteret, og høy ytelse under tung last. ^^

 

Det jeg gjør. 36 m rør og 3 kvadratmeter med finner så kan jeg enkelt slå av viftene vba Lamptron FC9 :)

 

Japp. Ser heller ikke poenget med å ha noen vifter som går i PCen når man ikke spiller. :)

Da holder det med at pumpa går. Jeg er kanskje ekstremt kresen på kjøleytelsen når det er last, men IDLE så kan nå gjerne vanntempen kose seg på 40 grader, og komponentene på 50 ish grader. Der liker de seg bra.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg bytta samtilige vifter til corsair quiet ed i min gamle pc, dette hjalp jo betraktelig. Da var det slik at jeg kunna ha den på og ikke irritere meg over lyd.

Får håpe dete er noe fornuftig salg på black friday av vifter.

Utenom det så så den viftekontrollen slett ikke værst ut, er jo noe slikt jeg er på jakt etter, en som kan stilles etter hvordan pcn brukes, sitter jeg ingame i BF4 og med headset så har det jo ikke noe og si om viftene går på full gnu, men ønsker at den skal være stille ellers.

Lenke til kommentar

Ja - mange ønsker jo å gjøre dette vba software på dette viset, og spenningsregulering er jo flott hvis man klare å sette noen gode profiler. Problemet kan være hvis temperaturene skifter veldig raskt, slik at viftene jager mye opp og ned.

 

Jeg er "old school" så jeg liker manuell regulering (potensiometer). Hvis kjølingen er overdimmensjonert så trenger man ikke justere viftehastigheten.

Lenke til kommentar

Hmm, tror jeg i første omgang kjøper nye vifter. Så hvis det ikker er nok får jeg se på viftestyring.

Trenger da 2 stk 140mm til corsair vannkj, og en 120mm til evga vannkjølinga.
Samt kanskje 3 nye til front insuget.

Svarte er desverre et must, men lydnivå er jo ganske alfa omega, noe og anbef?

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor du vil bytte vifter når en viftekontroller er billigere.

Er det slik at du på død og liv vil kjøre viftene på 12v, men at de absolutt ikke skal gi lyd fra seg?

 

Er redd du prioriterer litt feil da.

 

Manuell viftekontroller er faktisk noe av det billigste og beste i dette tilfelle. Akasa 6 kanalers har jeg, og gjør jobben helt konge for meg :)

Lenke til kommentar

Haha, nei var aldri ment på død og liv at jeg vil bytte. Men det finnes jo vifter som er laget for å gå mer stille, og har man en pc til over 20 lapper, så er det vel ikke så ille og bruke noen hundrelapper på nye vifter.

Kabinettet mitt har heller ikke noe bay i front til plassering av manuell viftekontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...