Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Sett opp en virtuell temperatursensor i modus "temperature difference," med vanntemperatur etter radiator, og lufttemperatur på inntaket av radiatoren som kilder.

 

Skru av viftene. Sjekk hvor du havner hen ved lav belastning, om det er i nærheten av å være kaldt nok til at du kan "tåle" det. Merk deg sånn omtrent hvor du havner hen. Kan fort ta en halvtime-time før det stabiliserer seg helt.

 

Skru på viftene igjen, og juster de til der du "vil" være, ved høy belastning. Kjør hard stresstest eller noe lignende som gir mye varme. Noter igjen ned hva som skjer med temperaturen.

 

Opprett deretter en two point kontroller med nevnte virtuelle temperatursensor som kilde, med switch on på noen grader høyere temperatur enn hva systemet ditt stabiliserer seg på, på tomgang, og switch off på litt mindre enn temperaturforskjellen du ser ved høy belastning.

 

Når du har fått dette til å fungere (eventuelt måtte innse at du ikke har nok radiatorareal til å la viftene stoppe helt...) så kan du utvide med kontrollere som styrer selve hastigheten på viftene, når de først er igang.

 

Eksempel på hvordan det kan se ut i praksis med sånn styring:

pretty%20graph.png

 

Jeg har stillt min inn til å slå inn ved 10C over ambient, og slå av viftene med 0.5C over ambient. I starten av grafen slår viftene inn, det stabiliserer seg der viftene tar unna varmen, og når viftene skrus helt av, så går det sakte opp mot ca. 7C over ambient.

 

Et par tips i forhold til vifte og pumpestyring: startboost er viktig. Still inn det først som sist. Finn ut hvilket område som er effektivt for vifter og pumpe, i %, still det rett under "Fans," og 0-100% andre steder i aquasuite vil være "rett" i forhold til hvor styringen er effektiv med dine ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et irritasjonsmoment da er at viftehastigheten vil endre seg fort, noe man merker godt. Jeg ville heller prøvd å lage en vifteprofil hvor RPM økes mer jevnt etter behov. Kan godt ha viftene (tilnærmet) av ved inntil f.eks. delta T på 6, kanskje 30% ved delta T på 8 grader, 40% ved delta T på 10 grader osv. Her må man vel prøve seg frem ift hva man føler er akseptabel maks delta T og støynivå.

Lenke til kommentar

Tilsvarende med konstant intervall gjorde jeg med vifter og pumpe. Lot pumpa gå på nivå 1 til tempdelta på 10 grader og nivå 4 etter det. Fungerte knall, pumpa var helt lydløs og de fleste viftene er av ved lav tempdelta. Dette gjelder pwm pumpe. Ikke bruk linær graf for pwm pumpene, men konstante intervall. Er godt kjent i aqua suiten, send gjrn pm om nødvn.

Lenke til kommentar

Postnord leverte virkelig nå, akkurat 24t fra komplett til Bergen! :woot:

 

Leste noe istad jeg ikke hadde tenkt på. At disse 6/8-kjernede cpu'ene har en annen fordeling av kjerner enn enn 4-kjerner. Noen mente det bør føre til en annen distribusjon av kjølepasta.

 

Hvordan legger dere kjølepasta på disse? Fremdeles riskorn i vertikal retning, eller legger dere i kryss e.l?

Endret av Martin H
Lenke til kommentar

takk for mange tips! ser at jeg må bruke en god del tid på det for å sette meg inn i programmet og hvordan jeg skal ha det..

dataen har nå stått på i ca 24t uten at jeg har brukt den og alle viftene har svevet på 1000rpm og vann temp ligger på 24 grader.. kan jeg ikke stille de ennå mere ned da eller? altså når jeg ikke bruker dataen..

Lenke til kommentar

Det kan du sikkert. Skru de helt av, følg med på hva som skjer. Temperaturen bør stabilisere seg innen det har gått en time eller to.

 

Forskjellen mellom lufttemperatur og vanntemperatur er viktigere enn vanntemperaturen i seg selv, når det gjelder å finne ut hvor lavt du kan stille viftene.

jepp skal det en dag jeg har tid :) skrudde ned til 500-600 rpm igår kveld og nå ligger tempen på 25.7 grader :) trodde den skulle være høyere enn det.. 

Lenke til kommentar

Et irritasjonsmoment da er at viftehastigheten vil endre seg fort, noe man merker godt. Jeg ville heller prøvd å lage en vifteprofil hvor RPM økes mer jevnt etter behov. Kan godt ha viftene (tilnærmet) av ved inntil f.eks. delta T på 6, kanskje 30% ved delta T på 8 grader, 40% ved delta T på 10 grader osv. Her må man vel prøve seg frem ift hva man føler er akseptabel maks delta T og støynivå.

Hvorfor regulere kjølingen etter dT? Det er absoluttemperaturen som betyr noe for komponentene, ikke dT.

 

Jeg finner ut hvilken makstemp. jeg vil ha på komponentene og hva det vil si for maks vanntemperatur. (I.e Tkomponent - dT mellom komponent og vann ved maks last), og setter opp en PID kontroller for viftene for å holde denne temperaturen. Praktisk sett velger man gjerne en temp. mellom 25 og 40C. Høyere regulert temperature gir stillere maskin, men tilsvarende høyere komponenttemperatur.

 

Lavere vanntemp enn maksimum har ingen betydning siden systemet er satt opp til å være stabilt opp til makstemp (minst), dermed kan temperaturer under dette utnyttes ved å skru ned viftehastigheten.

 

Ved å regulere til absolutt vanntemperatur kjører jeg ikke viftene unødig hardt når romtemperaturen er lav (og omvendt), ved å bruke en PID regulator med lang tidskonstant (valgbart i aquaero) unngår du å irriteres over vifter som spinner opp og ned hele tiden siden endringen er langsom, gradvis og med minimalt av overshoot.

 

Mott forslag til oppsett er som følger:

 

1. Finn komponent - vann delta T: dTcw

1.1 Sett vifter til maks og sett i gang din foretrukne stresstest på et så hardt overklokket system som du kan nå (Stabilitet utover å gjennomføre testingen er ikke viktig her)

1.2 Les av differanse mellom komponenttemperaturer og vanntemperatur (Du trenger ikke vente på termisk ekvilibrium, vanntemperature endrer seg langsomt så du kan lese av innen noen få sekunder etter at testen er i gang)

2. Finn minimal vann - luft delta t: dTwa

2.1 La testen ovenfor gå til vanntemperaturen slutter å stige (Skru ev. ned overklokkingen om du har stabilitetsproblemer)

2.1 Les av differanse mellom vanntemperatur og lufttemperatur.

3. Bestem din ønskede maksimale komponenttemperatur: Tcmax. Her er det ingen fasit, men det er noen hensyn å ta:

3.1 Kjølingens kapasitet: Velger du for lav Tcmax vil ikke kjølingen greie å holde den Minimal Tcmax er maksimal romtemp + dTwa + dTcw

3.2 Fremtidig degradering: Støv og dritt kommer til og reduserer ytelsen din over tid. Gi deg selv noen graders slingringsmonn

3.3 Støy: Vil du ha viftene på maks overhodet? Vil du ha et stillere system tillater du noen grader høyere komponenttemperatur. 5C ekstra kan redusere støyen mye.

4. Sett opp en PID kontroller (Set point controller) Som styrer viftene mot en ønsket vanntemperatur gitt av Tcmax + dTcw.

4.1 Sett en minimumshastighet for viftene slik at de akkurat ikke stopper (Pluss litt margin for å ta høyde for aldring).

4.2 Sett startboost slik at du er sikker på at viftene starter.

4.3 Sett opp tidskonstant for reguleringen slik at du akkurat ikke får vesentlig (Mer enn 1C) overshoot av vanntemperatur under normal bruk.

5. Sett opp ev. overklokking med et mål om stabilitet på din valgte Tcmax

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Et irritasjonsmoment da er at viftehastigheten vil endre seg fort, noe man merker godt. Jeg ville heller prøvd å lage en vifteprofil hvor RPM økes mer jevnt etter behov. Kan godt ha viftene (tilnærmet) av ved inntil f.eks. delta T på 6, kanskje 30% ved delta T på 8 grader, 40% ved delta T på 10 grader osv. Her må man vel prøve seg frem ift hva man føler er akseptabel maks delta T og støynivå.

dT er et utrykk for effektiviteten av kjøleløsningen uavhengig av omgivelsestemperatur. Når omgivelsestemp. er ute av ligningen er det i praksis bare viftehastigheten som endrer dT. Hvis du da prøver å sette faste viftehastigheter basert på målt dT* med en trappetrinnskurve vil du mest sannsynlig få et ustabil vifteregulering hvor viftene hele tiden bytter mellom to hastigheter. Hvis du setter den omm som en P regulator (I.e. en proporsjonalitet mellom dT of viftehastighet) Vil du til sist havne på den ene viftehastigheten(V) hvor din valgte P(V) linje krysser den faktiske dT(V). Vanntemperaturen din blir da denne dT + romtemperatur, og kjølemiddelet ditt vil ha en sluttemperatur som er direkte koplet til romtemperatur.

I tilegg vil en ren P regulator ha en god del overshoot så den vil bruke en god del tid på å regulere seg inn ved endringer i varmepådrag.

 

*) M.a.o. du prøver å regulere viftehastigheten basert på viftehastigheten, bare med en hel del forsinkelse...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Absolutt vanntemperatur er et fint utgangspunkt om man ønsker å finjustere hvordan viftene oppfører seg under last. Fine betraktninger i så måte, sverreb.

 

Men akkurat i grensetilfellet ingen-lav last, med ønske om å la viftene være helt av, så er det fint å la det skje basert på deltaT mellom vanntemperatur og lufttemperatur. Setter man kuttpunktet i absolutt vanntemperatur, så må man jo ha mye å gå på, for å ta hensyn til forskjellig romtemperatur. Man vil jo også oppleve at komponentene får høyere temperatur enn "normalt" under last, mens man venter på at viftene skal slå inn, med deltaT som utgangspunkt så minimerer man hvor lenge dette er aktuelt. (6-8 graders forskjell, i mitt tilfelle.)

 

Når viftene slår inn bør man uansett ha så mye kapasitet til overs at man ikke er avhengig av å kjøre de på så høyt turtall at støy blir et stort problem. Det går jo forsåvidt an å "kombinere" begge tilnærmingene, og det er lurt - siden deltaT er et bedre utgangspunkt for å la det kjøre passivt ved lav last, og en eller annen form for dynamisk viftestyring er fint ved middels-høy last.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke at man må ha noe mer margin hvis man regulerer viftepådraget etter absoluttemperatur, heller tvert i mot. Hvis man prøver å regulere seg til en bestemt dT må man ha margin for å ta høyde for maksimal romtemperatur som medfører at man kjører viftene unødvendig all den tid romtemperaturen er lavere. Stabilitetsgrensen for komponentene er ufravikelig knyttet til absoluttemperatur, ikke dT.

 

Skal man stoppe viftene helt er ikke det i prinsippet noe forskjellig fra annen justering av viftepådrag og kan fint gjøres innenfor rammene av en regulator som regulerer til konstant vanntemperatur.

 

Praktisk sett vil du måtte da måtte ha hysterese i reguleringen siden ingen vifter lar seg trinnløst regulere ned til 0rpm og trenger startboost ved oppstart. Personlig ser jeg liten verdi i å ha 0 rpm som noen målsetning da en normal vifte som kjører på absolutt laveste innstilling er praktisk talt lydløs. (Jeg har 20 i min rigg og er ikke istand til å høre de ved idle).

Jeg blir i hvertfall langt mer forstyrret av plutselige endringer i viftestøy slik overgang fra 0rpm til oppstart eller P regulatorer gir enn en veldig lav jevn viftestøy.

Lenke til kommentar

 

Et irritasjonsmoment da er at viftehastigheten vil endre seg fort, noe man merker godt. Jeg ville heller prøvd å lage en vifteprofil hvor RPM økes mer jevnt etter behov. Kan godt ha viftene (tilnærmet) av ved inntil f.eks. delta T på 6, kanskje 30% ved delta T på 8 grader, 40% ved delta T på 10 grader osv. Her må man vel prøve seg frem ift hva man føler er akseptabel maks delta T og støynivå.

Hvorfor regulere kjølingen etter dT? Det er absoluttemperaturen som betyr noe for komponentene, ikke dT.

 

Jeg finner ut hvilken makstemp. jeg vil ha på komponentene og hva det vil si for maks vanntemperatur. (I.e Tkomponent - dT mellom komponent og vann ved maks last), og setter opp en PID kontroller for viftene for å holde denne temperaturen. Praktisk sett velger man gjerne en temp. mellom 25 og 40C. Høyere regulert temperature gir stillere maskin, men tilsvarende høyere komponenttemperatur.

 

Lavere vanntemp enn maksimum har ingen betydning siden systemet er satt opp til å være stabilt opp til makstemp (minst), dermed kan temperaturer under dette utnyttes ved å skru ned viftehastigheten.

 

Ved å regulere til absolutt vanntemperatur kjører jeg ikke viftene unødig hardt når romtemperaturen er lav (og omvendt), ved å bruke en PID regulator med lang tidskonstant (valgbart i aquaero) unngår du å irriteres over vifter som spinner opp og ned hele tiden siden endringen er langsom, gradvis og med minimalt av overshoot.

 

Mott forslag til oppsett er som følger:

 

1. Finn komponent - vann delta T: dTcw

1.1 Sett vifter til maks og sett i gang din foretrukne stresstest på et så hardt overklokket system som du kan nå (Stabilitet utover å gjennomføre testingen er ikke viktig her)

1.2 Les av differanse mellom komponenttemperaturer og vanntemperatur (Du trenger ikke vente på termisk ekvilibrium, vanntemperature endrer seg langsomt så du kan lese av innen noen få sekunder etter at testen er i gang)

2. Finn minimal vann - luft delta t: dTwa

2.1 La testen ovenfor gå til vanntemperaturen slutter å stige (Skru ev. ned overklokkingen om du har stabilitetsproblemer)

2.1 Les av differanse mellom vanntemperatur og lufttemperatur.

3. Bestem din ønskede maksimale komponenttemperatur: Tcmax. Her er det ingen fasit, men det er noen hensyn å ta:

3.1 Kjølingens kapasitet: Velger du for lav Tcmax vil ikke kjølingen greie å holde den Minimal Tcmax er maksimal romtemp + dTwa + dTcw

3.2 Fremtidig degradering: Støv og dritt kommer til og reduserer ytelsen din over tid. Gi deg selv noen graders slingringsmonn

3.3 Støy: Vil du ha viftene på maks overhodet? Vil du ha et stillere system tillater du noen grader høyere komponenttemperatur. 5C ekstra kan redusere støyen mye.

4. Sett opp en PID kontroller (Set point controller) Som styrer viftene mot en ønsket vanntemperatur gitt av Tcmax + dTcw.

4.1 Sett en minimumshastighet for viftene slik at de akkurat ikke stopper (Pluss litt margin for å ta høyde for aldring).

4.2 Sett startboost slik at du er sikker på at viftene starter.

4.3 Sett opp tidskonstant for reguleringen slik at du akkurat ikke får vesentlig (Mer enn 1C) overshoot av vanntemperatur under normal bruk.

5. Sett opp ev. overklokking med et mål om stabilitet på din valgte Tcmax

 

 

Jeg mente egentlig det samme, da å sette akseptable delta T-verdier i nuet gjøres ved å se på lasttemperaturer og hva man føler er greit der - men jeg ser at det lett kan tolkes feil.

 

Sålenge oppsettet ivaretar kjølekravene og er konstruert slik at man slipper både høye viftehastigheter og raske endringer er jeg happy :)

Lenke til kommentar

Gå fra 85-95% CPU-bruk i BF4 til 30-40% var veldig beroliggende å se på. Benchmarking ble også mer artig nå! Angrer ikke ett sekund på dette kjøpet i alle fall :)
Blir spennende å se hvor langt jeg kan strekke overklokken!

Hva slags spenningsinnstillinger bruker dere? Jeg har nå manual mode på 1.17, vet det ikke er særlig mye, men har ikke anledning til å teste ut kapasitet helt enda. Burde jeg uansett bruke offset eller adaptive, for å skåne CPU mest mulig? Eller vil 24/7 med 1.17 være helt ufarlig? 

 

På 1.17 har jeg nemlig rare tempverdier. Synes jeg har veldig høy idletemp, men jeg synes det fungerer ok under load. Tror kanskje jeg ikke har optimalt med kjølepasta. Speedstep er av, så frekvens er nå konstant på 4.1Ghz. Og idle er gjerne 38-43 fordelt på kjernene, med det meste av kjøling på maks (360 + 120 radiator). Eller burde idle måles med speedstep/power saving på? Selv med såpass høy idle, så er mediantemp 75 (71-79) etter 10min med small FTTs på prime95, som jeg forsåvidt er fornøyd med. Romtemp er vel ca 20-21 grader. 

Endret av Martin H
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vel ca 900ml, ingen luft i slangene.

 

Følte at temperaturen stabiliserte seg ganske bra. Leste bare et sted at 10min med small FFTs er "gullstandard" for å teste makstemp. Kan prøve å la det gå litt lenger. Synes det var rart at temperaturen steg såpass lite fra idle til stresstest.

Lenke til kommentar

Erfaring fra mitt system var at det trengte lenger tid på å stabilisere seg, men da snakket vi om 300-350W med varme som skulle bort og 1,1-1,2liter væske også. Naturlig at det vil ta lenger tid. 

 

Edit: Tok en kjapp test selv. Hadde stabilisert seg på 63-69C etter 20min hos meg. Bedre enn forventet. 

Endret av MrHorgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...