Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo ingen nyhet at hard belastning av cache kan medføre degradering så det synger, men dette gjaldt jo primært tidlige utsendte batcher av Haswell-E (IMC/cache). 

 

Mange rapporterer problemer på ROG-kort og SOC-kort angående den delen med degradering, men virker som ASRock håndterer dette vesentlig bedre pga mangel på OC socket ift / justerbar VLs. 

 

Ting går jo fort til helvete når man bruker jalla hovedkort som pusher VLs til himmels (spesielt VL6). 

 

Uansett så gir man faen i det, tut og kjør, alt for det lille ekstra. :D

Endret av Sermoni
Lenke til kommentar

Selvsagt, men jeg setter grensa mi på 70¤C som MrHorgen spurte om. :p

 

Better be safe than sorry spesielt når det er snakk om degradering av cache på Haswell-E (som ikke er svært vanskelig)

 

 

Er jo ingen nyhet at hard belastning av cache kan medføre degradering så det synger, men dette gjaldt jo primært tidlige utsendte batcher av Haswell-E (IMC/cache). 

 

Mange rapporterer problemer på ROG-kort og SOC-kort angående den delen med degradering, men virker som ASRock håndterer dette vesentlig bedre pga mangel på OC socket ift / justerbar VLs. 

 

Ting går jo fort til helvete når man bruker jalla hovedkort som pusher VLs til himmels (spesielt VL6). 

 

Uansett så gir man faen i det, tut og kjør, alt for det lille ekstra. :D

Snakker dere om måneder eller få år i disse tilfellene? :p 

Lenke til kommentar

Nei. Aquacomputeren din skal gi strøm til alt. Du bruker bare en adapter som ikke kobles til strømforsyningen.

 

For eksempel denne: http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Kabler-og-adaptere/Strøm---intern/4-pin-vifte-til/Strøm-2x-forgrener-4-pins-vifte-PWM-30cm-sort-strømpe117126-p0000051782

 

Bare husk å kjøp rett i forhold til om du har 3-pins eller 4-pins vifter.

Lenke til kommentar

Noen her som har erfaring med Scythe sine "tynne" slipstream vifter? For å øke kjøleoverflate trenger jeg radiator + vifte-kombinasjon som er nokså tynn. Vifter på 120mm x 12mm hadde vært helt perfekt. Eller om dere har tips til andre tynne vifter?

Ja, jeg har en slik i mediasenteret mitt. Low-profile kjøleribbe med en svært tynn Scythe 120mm vifte.

 

Min erfaring er at den er svært rolig ved lav hastighet, men ikke så enormt effektiv. Ved høyere hastighet (1400-2000rpm) så synes jeg den bråker svært mye, men da er den også svært effektiv. Jeg er i grunnen forøyd fordi den gjør en god nok jobb (til mediasenter) på lav rpm, men jeg ville ikke brukt denne viften i en maskin som skal brukes til tyngre arbeidsoppgaver/spill.

 

Jeg har denne: https://www.proshop.no/Kjoeling-og-vifter/Big-Shuriken-2-Rev-B-SCBSK-2100/2376707?s=scythe

Endret av Strato
Lenke til kommentar

Ok, er det en slip stream, eller er det en egen vifte for denne CPU-kjøleren?

 

Vil gjerne ha det stillegående, men er ikke noe veien for at viften kan være litt støyete ved f.eks benchmarks o.l. Det kommer ikke til å være behov for å ha den på maks under spilling og slikt, men greit å ha litt kjølekapasitet "i reserve".  

Lenke til kommentar

 

Det avhenger helt av diverse omstendigheter.

 

Så lenge du holder deg under 95C, så har du ingenting å frykte egentlig.

Han er blant annet er uenig. :p

 

http://www.overclock.net/t/1510388/haswell-e-overclock-leaderboard-owners-club/13620#post_24520088

 

Så med slike dyre Haswell-E cpu'er så har jeg blitt nazi på temp osv :p

 

 

Jeg kjører linær spenningskurve på 1.41 på 5960X og 1.42 på 5930K, og har gjort dette siden februar, og har flere ganger vært oppe i 90C-segmentet, og har ikke møtt på noen problemer enda.

 

Thermal er skrudd av.  :evil:

Lenke til kommentar

Hvilken klokk klarer du på 1.41v da? Må jo nesten klare 4.8-4.9? Kommer jo Ann på chippen seff.

 

Klarer helt fint 4.8, men kan tenke meg at 4.9 er innen rekkevidde ved kaldere tider som kommer nå. 

 

Merker stor forskjell fra 4.2 til 4.8 i BF4... Er nesten 50 FPS som skiller, så kan ikke klage. Spesielt med 3.3GHz @ minne begynner ting å se lyst ut. 

 

Nå er det slik at de fleste batcher kommer fra Malaysia, heldigvis har jeg en tidlig Costa Rica. Som kjent, Costa Rica klokker noe bedre. Men nå er det slik at Costa Rica-delen er nedlagt (eller skal nedlegges i nærmeste framtid), så blir jo bare Malaysia framover. 

 

Skulle ønske at jeg fikk et snev av innsyn i hva som utgjør den "store" forskjellen i produksjonsdelen. Mange som har prøvd å få svar på dette, men virker jo ikke akkurat som det florerer av informasjon på dette feltet. 

Lenke til kommentar

Ok, er det en slip stream, eller er det en egen vifte for denne CPU-kjøleren?

 

Vil gjerne ha det stillegående, men er ikke noe veien for at viften kan være litt støyete ved f.eks benchmarks o.l. Det kommer ikke til å være behov for å ha den på maks under spilling og slikt, men greit å ha litt kjølekapasitet "i reserve".  

Vet du hva, jeg husker rett og slett ikke. Det er såpass lenge siden jeg monterte denne saken. Lurer på om ikke vifta satt fast på kjøleribba ut av esken.

Lenke til kommentar

 

Nei. Aquacomputeren din skal gi strøm til alt. Du bruker bare en adapter som ikke kobles til strømforsyningen.

 

For eksempel denne: http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Kabler-og-adaptere/Strøm---intern/4-pin-vifte-til/Strøm-2x-forgrener-4-pins-vifte-PWM-30cm-sort-strømpe117126-p0000051782

 

Bare husk å kjøp rett i forhold til om du har 3-pins eller 4-pins vifter.

 

klarer en utgang og gi nok til 5 vifter uten ekstra strøm? 

på viftene mine har jeg funnet ut at det er 4pin men har 5 av de viftene og det er bare en utgang på aquacomputeren..

Lenke til kommentar

Merker stor forskjell fra 4.2 til 4.8 i BF4... Er nesten 50 FPS som skiller, så kan ikke klage. Spesielt med 3.3GHz @ minne begynner ting å se lyst ut.

 

50FPS forskjell med 600mhz på cpu? Har du da skrudd innstillingene ned for å teste cpu på maks, eller gir den klokken en såpass høy reell økning? Isåfall, hvilken gpu har du?

Lenke til kommentar

 

 

Nei. Aquacomputeren din skal gi strøm til alt. Du bruker bare en adapter som ikke kobles til strømforsyningen.

 

For eksempel denne: http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Kabler-og-adaptere/Strøm---intern/4-pin-vifte-til/Strøm-2x-forgrener-4-pins-vifte-PWM-30cm-sort-strømpe117126-p0000051782

 

Bare husk å kjøp rett i forhold til om du har 3-pins eller 4-pins vifter.

 

klarer en utgang og gi nok til 5 vifter uten ekstra strøm? 

på viftene mine har jeg funnet ut at det er 4pin men har 5 av de viftene og det er bare en utgang på aquacomputeren..

 

Da bruker du en multi adapter som gir deg 3 "4-pins" inn og 1 "3-pins" ut. Du skal ha 4stk 3 pins inn på aquacomputeren din om jeg husker riktig. Det er ikke meningen at man skal bruke 4-pins på denne viftekontrolleren.

 

Edit: Jeg bruker slike: http://www.frozencpu.com/products/14661/ele-987/3-Pin_Power_Distribution_PCB_3xWay_Block_MMT-PCB-3WAY.html?tl=g47c121s424

 

Du kan vel koble 4-pin kabler inn i 3-pin kontakt?

Endret av Strato
Lenke til kommentar

 

 

 

Nei. Aquacomputeren din skal gi strøm til alt. Du bruker bare en adapter som ikke kobles til strømforsyningen.

 

For eksempel denne: http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Kabler-og-adaptere/Strøm---intern/4-pin-vifte-til/Strøm-2x-forgrener-4-pins-vifte-PWM-30cm-sort-strømpe117126-p0000051782

 

Bare husk å kjøp rett i forhold til om du har 3-pins eller 4-pins vifter.

 

klarer en utgang og gi nok til 5 vifter uten ekstra strøm? 

på viftene mine har jeg funnet ut at det er 4pin men har 5 av de viftene og det er bare en utgang på aquacomputeren..

 

Da bruker du en multi adapter som gir deg 3 "4-pins" inn og 1 "3-pins" ut. Du skal ha 4stk 3 pins inn på aquacomputeren din om jeg husker riktig. Det er ikke meningen at man skal bruke 4-pins på denne viftekontrolleren.

 

Edit: Jeg bruker slike: http://www.frozencpu.com/products/14661/ele-987/3-Pin_Power_Distribution_PCB_3xWay_Block_MMT-PCB-3WAY.html?tl=g47c121s424

 

Du kan vel koble 4-pin kabler inn i 3-pin kontakt?

 

ja har koblet 4-pin kabler inn på 3-pin kontakt.. då da kan jeg egentlig kjøpe en 4pin splitter og koble til 3pin kontakten? 

Lenke til kommentar

Aquaero 5lt har 3 3-pins kanaler, og 1 4-pins kanal som kan kjøre både som 3-pins med spenningsjustering, og med 4-pins pwm - og blir veldig varm ved spenningsstyring av vifter. Aquaero 6 har 4 pwm-kanaler.

 

Om du ikke ønksker forskjellig hastighet på viftene, så er PWM-splitter til alle 5 viftene på pwm-utgangen er optimalt, iam99pk.

 

Skal du bruke de andre tre kanalene, så må du ta hensyn til maksbelastningen per kanal, og aquaeroen vil bli varmere enn nødvendig. (Kjøleribbe anbefales.) Desto lavere du kjører viftene, desto større varme blir igjen i aquaeroen.

 

Jeg har splittet mine 8 vifter i 3, 3 og 2, på kanal 1-3, og bruker kanal 4 til PWM-styring av pumpen. I dag hadde jeg valgt pwm-vifter og en aquacomputer 6, eventuelt en poweradjust til pumpe sammen med aquacomputer 5lt og alle viftene på pwm-utgangen. 

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Aquaero 5lt har 3 3-pins kanaler, og 1 4-pins kanal som kan kjøre både som 3-pins med spenningsjustering, og med 4-pins pwm - og blir veldig varm ved spenningsstyring av vifter. Aquaero 6 har 4 pwm-kanaler.

 

Om du ikke ønksker forskjellig hastighet på viftene, så er PWM-splitter til alle 5 viftene på pwm-utgangen er optimalt, iam99pk.

 

Skal du bruke de andre tre kanalene, så må du ta hensyn til maksbelastningen per kanal, og aquaeroen vil bli varmere enn nødvendig. (Kjøleribbe anbefales.) Desto lavere du kjører viftene, desto større varme blir igjen i aquaeroen.

 

Jeg har splittet mine 8 vifter i 3, 3 og 2, på kanal 1-3, og bruker kanal 4 til PWM-styring av pumpen. I dag hadde jeg valgt pwm-vifter og en aquacomputer 6, eventuelt en poweradjust til pumpe sammen med aquacomputer 5lt og alle viftene på pwm-utgangen. 

der sier du noe...

 

blir 2 vifter på 2 av 3pin og 1 vifte på den iste 3pin og PWM til pumpen... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...