Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ser ut som jeg er litt ut datert ikke bare på vannkjøling, men på selve vannet også. :p

 

Etter litt googling ser det for meg ut som batterivann i dag ikke nødvendigvis er destillert i tradisjonell forstand, og ikke nødvendigvis demineralisert heller. Batterivann skal bare ikke lede strøm, og det kan oppnåes uten å fjerne alle mineraler fra vannet.

 

Jeg antar min missforståelse ligger i at jeg husker det ble referert til "destillert" vann som ikke var demineralisert. Men husker ikke lenger i hvilken sammenheng. Slik jeg forstår det nå, kan man destillere vann i flere omganger, og til slutt vil vannet i en slik prosess også være demineralisert.

 

Men man kan altså få batterivann som ikke er 100% demineralisert. Jeg ser på en flaske jeg har her nå, så står det at det er "avmineralisert", men så står det i klammer bak: "(avionisert)". Noe som da betyr at demineraliseringen ikke er utført ved hjelp av destillasjon. Sannsynligvis er det da snakk om bruk av Ionebyttere. Noe som ser ut til å etterlate andre sporstoffer enn det forhatte kalsiumet og magnesiumet.

 

Enden på visa; jeg vet ikke om ditt steriliserte vann kan brukes, og nå heller ikke hvor bra vanlig batterivann er.  :blush:

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Hehe, da får jeg droppe å lete etter batterivann istedet!

 

Det som står på apoteket sine sider, er at man ikke må drikke eller bruke sterilt vann som infusjonvæske, siden det er svært hypotont. Så det høres jo ut som det i alle fall er demineralisert, men kanskje ikke like grundig som destillert (?)

 

Gleder meg til å montere nå!

post-359921-0-61852700-1444548853_thumb.jpg

Endret av Martin H
Lenke til kommentar

Er ikke vann som er avionisert veldig korroderende? Jeg mener det vil da "hente" ioner fra vannblokker, pumpe el radiatorer?

Ionebyttet vann er vel det beste.

 

Uansett hvis man ikke bytter vann så ofte tror jeg ikke det er noe problem. Jeg har bare brukt kokt vann i min loop og GPU blokka var like fin etter noen års bruk. Jeg skal sjekke CPU blokka om noen uker. 

Lenke til kommentar

Noen som har opplevd DOA radiatorer? Min nye EK 120mm lekker fra det ene hjørnet. Synes det er veldig rart. Synes den lakk litt da jeg prøvde ut loopen før installasjon, så isolerte jeg ut radiatoren og da lakk den ikke.

 

Idag bygde jeg loopen inn i kabinettet, og det drypper fra undersiden, i hjørnet ved inlet. Kun brukt medfølgende skruer som ikke skal kunne nå inn.

 

Noen som har erfaring med registrering av retur hos EKWB?

Lenke til kommentar

Dette er jo fra gammelt av, ingen som driver med slikt lengre. Ble jo så inni helvetes varmt når du stacket mengder med harddisker på hverandre i et allerede varmt kabinett (der kjøleløsninger var ikke-eksisterende). Jeg hadde kjølte disker for mange år tilbake, og angrer bittert. Umulig å få solgt i etterkant var det og. 

 

Heldigvis går verden framover! Braketter til å kjøle disse diskene var jo skamdyrt og. 

Endret av Sermoni
Lenke til kommentar

Da var pakken ifra digitalimpuls sendt idag og kommer før helga! :-D

Spennende, lykke til!

 

Har endelig fått maskinen i gang igjen, etter 2-3 uker med feil. Registrert RMA hos EKWB, så håper jeg får en ny radiator etter hvert, trenger litt mer kjøling. (Skal være i bunn) Er ganske fornøyd med kabellengde og koblinger i alle fall, og synes egentlig blå pastel var ganske kult! Hva synes dere?

post-359921-0-14583300-1444817329_thumb.jpg

post-359921-0-39803900-1444817354_thumb.jpg

post-359921-0-44225700-1444817398_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tja .. Hva skal du med den ekstra tanken (attpåtil med dykkrør)? Ville kanskje droppet dette leddet (bidrar jo ikke positivt på noe vis, kun negativt ifm motstand), og du kan heller bruke plassen til noen drev. Du kan forøvrig bytte til en større tube på pumpe/res-comboen, og få multiport-topp hvis du vil bruke toppfylling.

 

Eller har du noe spesielle planer for denne noe ukonvensjonelle byggemetoden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...