Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Mycket bedre!

 

For å være ærlig så tror jeg det hadde vært best om du snudde pumpe/res, slik at utgangen fra pumpe går rett i GPU, mens inngangen er i toppen av res, som da er T-koblet mellom fillport og radiator. 
 

Da får du lett påfylling, og slipper å tenke på å skru av pumpe hver gang du skal fylle på.

 

Edit: Om mulig så sparer du enda en kobling om du kjører en Q-blokk slik at du får på drain i samme koblingen. 

Altså en Q-blokk med fire koblinger, hvor du har en side til reservoar, en til radiator, en til drain og en til fillport.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja så du tar outlet rett i block på gpu også inlet i toppen av res? og dropper inlet i bunnen av res som går frem og er likt som jeg tegnet?

 

kunne ikke digitalimpuls.no fått en "rediger ordre" knapp så slapp jeg å avbryte og lage ordren på nytt de siste 4 gongene jeg har forandret på den?

Endret av iam99pk
Lenke til kommentar

Kan du ikke få en større rad i front? også ta drain litt lengre ned? :)

jo kan det men har 5 hardisker der framme.. :(

og setter ein q-blokk rett over radiatoren så får tømt alt utenom radiatoren.. så hvis jeg skal koble inn fillporten så blir det vel en q-blokk til med 2 fittings og litt hard tube imellom..

Endret av iam99pk
Lenke til kommentar

 

 

Kan du ikke få en større rad i front? også ta drain litt lengre ned? :)

jo kan det men har 5 hardisker der framme.. :(

 

Kjøp/skaff nas/server? :p

 

jajajaja... he ikke rååååååå..

 

he vurdert det men har ikke funnet mange nok gode grunner til å kjøpe det + har ikke rå nå :( har også lurt på og heller kjøpe 1 5tb hardisk eller noe slikt istedenfor de 4 jeg har nå (har en ssd også)

Lenke til kommentar

 

 

 

Kan du ikke få en større rad i front? også ta drain litt lengre ned? :)

jo kan det men har 5 hardisker der framme.. :(

 

Kjøp/skaff nas/server? :p

 

jajajaja... he ikke rååååååå..

 

he vurdert det men har ikke funnet mange nok gode grunner til å kjøpe det + har ikke rå nå :( har også lurt på og heller kjøpe 1 5tb hardisk eller noe slikt istedenfor de 4 jeg har nå (har en ssd også)

 

Gleder meg til å teste ut 8TB disken :p

 

Men kan du ikke "ta" deg råd? Er vell "kun" snakk om 1-2K...

Lenke til kommentar

Nja kan jo forsåvidt det men bygde jo dataen rett ette nyttår (brukte de gamle hardiskebe) for 10 000, så kjøpte jeg en 3d printer til rundt 5 000, og en annen data til rundt 6 000 totalt, og nå vannkjøling til 10 000... + skal kjøpe meg førstebil snart...
Er dessverre ikke bare å gå på doen å sjekke etter penger...
(Ikke ta prisene helt 100% har ikke sovet mere enn max 2 timer siden mandag klokka 8...)

 

 

 

men tror ikke jeg kommer til å sette inn en 360 rad i front.. tror jeg har nok med en 360 rad i toppen som er 60tykk og en 240 i bunnen som er 60 tykk...

men skal alldri si at jeg alldri kommer til å bytte ut hardiskene med en nas/server eller kjøper 2 hardiskker istedenfor 5 og setter inn en 360 rad fremme også.. men ikke nå i første omgang :) kansje det blir nye hardiskker når jeg kjøper 1 til 970 skjermkort ;)

Endret av iam99pk
Lenke til kommentar

ja så du tar outlet rett i block på gpu også inlet i toppen av res? og dropper inlet i bunnen av res som går frem og er likt som jeg tegnet?

 

kunne ikke digitalimpuls.no fått en "rediger ordre" knapp så slapp jeg å avbryte og lage ordren på nytt de siste 4 gongene jeg har forandret på den?

Nei, GPU til outlet. Dvs. motsatt av hva du har tegnet (snu pumpa/res 180 grader).

 

Da slipper du problemer med at du ender opp med enten for mange rør, eller at drain/fillport er på trykksiden (lett å få en ulykke).

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

så slikt altså?

post-311604-0-18335900-1443601983_thumb.jpg

så da bruker jeg outlet til GPU siden der blir det mest tykk også "faller" trykket jo lengre ut i loopen du kommer? så kommer jeg inn i tippen av res eller på inlet?

også blir ikke dette en rett hanldlekurv? har tatt med 2x90 grader og 2x45 grader hvis jeg trenger det :)

https://gyazo.com/f4036fe21e361d220c23fc69926a366c

Endret av iam99pk
Lenke til kommentar

Har du kjøpt alle komponentene, eller er det fortsatt rom for å¨velge deler her?

ikke kjøpt noe enda ;) så gjerne kom med forslag til hvordan jeg kan gjøre det med res..

har lurt på å kjøpe res og pumpe og ikke combo.. og legge res slik på tegningen og sette pumpen over rad nede men da blir de ca lik høyde så vet ikke om det funker?

 

noe slikt:

post-311604-0-65886000-1443607278_thumb.jpg

da blir jo den røde fyll/luft

res kommer ca 10cm opp fra bunnen og det gjør også pumpen (hvis jeg husker rett) hvis jeg ikke tar tynn rad i bunnen da..

Endret av iam99pk
Lenke til kommentar

Siden du ikke ønsker/kan gjøre noe med fronten av kabinettet ditt så er du litt låst rent designmessig. Det jeg tenker da som kan være en grei løsning er:

 

- Fjerne viften du har på bakveggen (140mm ?)

- Montere en EK X-RES 100 Revo D5 pumpe/reservoir enhet på bakveggen. Denne er 150mm høy og du burde få plass. Hvis du i tillegg kan sette GPU i sekundære PCIE-slot (som der ser ut som du har tenkt på din tegning?) så får du mer klaring. 

- Legge loopen slik: Pumpe utløp --> GPU-blokk --> Nedre radiator --> Øvre radiator --> CPU-blokk --> pumpe innløp (Pumpe/reservoir enhten har utløp/innløp på selve pumpen) 

- Etterfylling kan da legges fra toppen av X-RES reservoiret og ut der hvor du har såkalte rubber grommets på kabinettet.

 

Det positive her vil bli en relativt ryddig loop, med stående reservoir som er enkel å etterfylle/lufte.

Det negative må bli at du kanskje må ta til takke med en 240mm i topp, fordi du ikke får plass til en 360. Her må du måle nøyaktig. 

 

Vedr et dreneringspunkt blir dette litt krøkkete siden du har en radiator liggende på bunnen. Enten må du bare ha et dreneringspunkt mellom GPU-blokk og nedre radiator, dette vil drenere det aller meste av loopen. Hvis du finner en radiator med flere innløp og utløp så kan du muligens få til et dreneringspunkt på nedre radiator. Blir nok noe trangt dette mot kabinett-gulvet, evt må du modde fronten av kabinettet for å få inn ventil denne veien. Det blir nok bare rot og arbeid, så hvis du får drenert mellom GPU og nedre radiator tar du det aller meste.

 

Kan legges til at jo fler muligheter du har mhp innløp og utløp på radiatorene jo færre bend vil du få på slangene/rørene og jo mer ryddig loop vil du få.

 

Det må bli mitt forslag gitt din situasjon. Evt som du sier: Kjøpe separat reservoir og pumpe. Da står du mye friere, men må nok regne mer rørlengde og litt mer "frem og tilbake" på sløyfen din =  mer rot.

 

Bare for å illustrere på samme vis som deg :)

 

storm.jpg

 

Legg merke til at jeg her ikke tar hensyn til bend eller innløp/utløp på radiatorer.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Siden du ikke ønsker/kan gjøre noe med fronten av kabinettet ditt så er du litt låst rent designmessig. Det jeg tenker da som kan være en grei løsning er:

 

- Fjerne viften du har på bakveggen (140mm ?)

- Montere en EK X-RES 100 Revo D5 pumpe/reservoir enhet på bakveggen. Denne er 150mm høy og du burde få plass. Hvis du i tillegg kan sette GPU i sekundære PCIE-slot (som der ser ut som du har tenkt på din tegning?) så får du mer klaring. 

- Legge loopen slik: Pumpe utløp --> GPU-blokk --> Nedre radiator --> Øvre radiator --> CPU-blokk --> pumpe innløp (Pumpe/reservoir enhten har utløp/innløp på selve pumpen) 

- Etterfylling kan da legges fra toppen av X-RES reservoiret og ut der hvor du har såkalte rubber grommets på kabinettet.

 

Det positive her vil bli en relativt ryddig loop, med stående reservoir som er enkel å etterfylle/lufte.

Det negative må bli at du kanskje må ta til takke med en 240mm i topp, fordi du ikke får plass til en 360. Her må du måle nøyaktig. 

 

Vedr et dreneringspunkt blir dette litt krøkkete siden du har en radiator liggende på bunnen. Enten må du bare ha et dreneringspunkt mellom GPU-blokk og nedre radiator, dette vil drenere det aller meste av loopen. Hvis du finner en radiator med flere innløp og utløp så kan du muligens få til et dreneringspunkt på nedre radiator. Blir nok noe trangt dette mot kabinett-gulvet, evt må du modde fronten av kabinettet for å få inn ventil denne veien. Det blir nok bare rot og arbeid, så hvis du får drenert mellom GPU og nedre radiator tar du det aller meste.

 

Kan legges til at jo fler muligheter du har mhp innløp og utløp på radiatorene jo færre bend vil du få på slangene/rørene og jo mer ryddig loop vil du få.

 

Det må bli mitt forslag gitt din situasjon. Evt som du sier: Kjøpe separat reservoir og pumpe. Da står du mye friere, men må nok regne mer rørlengde og litt mer "frem og tilbake" på sløyfen din =  mer rot.

ja kan jo det.. men GPU er i det øveste PCIE slots nå og er ca der jeg tegnet det.. og lurer på å kjøpe 1 til 970 å kjøre i SLI senere så vil helst ikke gjør for mye med kortet slik at jeg ikke får et til..

 

drain har jeg prøvd å sett på alle slags måter å gjør det på men har funnet ut at hvis jeg tar q block på toppen av rad så får jeg tømt alt utenom rad i bunnen og jeg tror ikke det skal gjøre noe? har det noe å si hvis jeg IKKE får tømt rad i bunnen? jeg får tømt alt lett utenom den.. 

 

for å være ærlig så liker jeg å se tubing (ikke et kluster fuck av tubing men ryddig) i et kabinett.. så hvis jeg velder å ikke ta combo så gjør det ikke noe for min del da.. 

 

hvis jeg tar en 28mm tykk rad i bunnen så kommer jo pumpen ca 3cm lavere enn res så burde ikke det gå da?

me fyll port så kan jeg flytte den bak rad i toppen slik at jeg kan ta et rør å "gjemme" det bak sidepanelet og ta det helt opp istedenfor å gå frem og opp 

 

men fyll port og drain port skal jeg få til og finne en plass til når jeg får delene hvis jeg bare vet hvilken deler og hvor de skal være...

 

slik jeg ser det nå så blir det finest slik jeg tegnet sist hvis jeg tar en tynn rad i bunnen..

 

PS: hele siden er ikke glass! http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.tech-kings.net/home/images/stories/cases/CM%252520Storm%252520Stryker/installation/install1.jpg&imgrefurl=http://www.ebay.com/itm/Cooler-Master-CM-Storm-Stryker-LED-fan-White-Full-Tower-Gaming-Case-/180972469613&h=1280&w=1920&tbnid=zLVYYTrb2_Z0-M:&docid=Wh3KL_l4ZQYNTM&ei=FcQLVr_nBIWosgHesanIBg&tbm=isch&ved=0CB8QMygDMANqFQoTCP_F6sXQnsgCFQWULAod3lgKaQ

Endret av iam99pk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...