Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den kalde kaféen

Anbefalte innlegg

Okay for han laget dette til meg:

attachicon.gifScreenshot_2015-09-22-16-30-01.png

Men lurte litt på om jeg skulle forandre radiatorene eller hva synes dere? Og fjerne den q-blocen og heller bare koble temp måler og Valve rett inn I radiatoren..

Q-blokk og valve er for å lage en drain. Den bør være nederst i loopen (av åpenbare årsaker)
Ja men tengte å koble Valve bare rett I radiatoren I bunnen? (Skal ha en 360 I toppen og en 240 I bunne) går ikke det greit?

Med radiator i bunnen er det vanskelig å få tømt hele loopen uansett, men poenget med å ha drain nederst er jo at væsken renner dit det er åpning, væske er ikke så glad i å renne oppover...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Korrekt. Husk også:

To pumper i serie gir dobbelt så høyt trykk (vannsøyle), mens to i parallell gir dobbelt så høy maks flow.

Med Laing D5 som har utmerket maks flow, og sliter med trykk, vil ikke ha noe som helst ekstra ytelse med to i parallell.

To i serie vil kunne øke ytelsen betraktelig, og jeg har sett folk som kobler opp tre i serie for å omtrent matche ytelsen til RD-30.

Problemet med serie, og da i praksis på Laing D5, er at du lett kan drepe pumpene. Det var i alle fall det som skjedde med tre D5 i serie. Kan komme av forskjellige grunner, men mest er det nok pga. for høyt makstrykk på innsuget vil jeg tro. Mulig det hadde løst seg å hatt litt motstand i mellom, som f.eks en tank til hver, samt motstand som vannblokk eller radiator i mellom. Men det blir veldig mye slanger og tull. Og til syvende og sist er nok dual loop enklere, selv om det da ikke løser alle problemene.

Eksperimentet med trippel D5 endte i alle fall med en Iwaki-pumpe for å slippe alle problemene relatert til døde pumper i serie. :)

Såklart ville jeg hatt noe i mellom. Res - pumpe - blokker - res - pumpe - radiatorer ville blitt mitt oppsett. 

Spent på hvordan en GPU blokk og radiator til vil påvirke flow i loopen min. Vel vet effekten av gpu blokka sånn ca, men ikke hvor mye en rad til vil påvirke. 

Lenke til kommentar

Okay for han laget dette til meg:

attachicon.gifScreenshot_2015-09-22-16-30-01.png

Men lurte litt på om jeg skulle forandre radiatorene eller hva synes dere? Og fjerne den q-blocen og heller bare koble temp måler og Valve rett inn I radiatoren..

Q-blokk og valve er for å lage en drain. Den bør være nederst i loopen (av åpenbare årsaker)
Ja men tengte å koble Valve bare rett I radiatoren I bunnen? (Skal ha en 360 I toppen og en 240 I bunne) går ikke det greit?

Med radiator i bunnen er det vanskelig å få tømt hele loopen uansett, men poenget med å ha drain nederst er jo at væsken renner dit det er åpning, væske er ikke så glad i å renne oppover...

Men du ser jo på tegnefilm at de har koppen over flaska og væsken renner oppover..

Får tømt alt utenom radiatoren hvis jeg gjør slikt jeg tengte...

Det jeg tenker er at jeg har en 240rad som er 60mm tykk helt I bunnen av karbinettet også viftene over (eller motsatt må se hva som passer når jeg holdt på) også feste q blokken på radiatoren og ta valven I den.. For har en liten"luke" jeg kan ta av fremme på karbinettet og der tengte jeg at valven skulle være :) ser for meg at det blir det beste for får kommet lett til den og får tømt alt utenom radiatoren...

Men må vel ha en hun-hun mellom radiator og q blokk og en hun-hun mellom q blokk og valve? For han har bare lagt med 1...

Og skal hente pc-en I morra også skal jeg bestille delene I morra kveld! :-D så er det å reise på lan på mandag-torsdag og forhåpentligvis har delene kommet til helga for da kan jeg begynne på vannkjølinga når jeg kommer hjem igjen :)

Lenke til kommentar

Når er dette? Jeg vil også. Er det innafor å gå på lan når man har grått i håret?

Er det lov å drikke der - fordi jeg er mer glad i å drikke enn å game :p

Haha :tease:

fra 28.9 til 1.10. :ph34r:

Dessverre så kan man ikke drikke nei, hadde nok vært fler som hadde tatt med seg da

Hehe ja bare å komme ;) plass til alle (I gaffel 300 til da)

Skal du hilse så kom til rad 14 sete 42 elle noe sont (han med klesdokka som data)

Lenke til kommentar

Når er dette? Jeg vil også. Er det innafor å gå på lan når man har grått i håret?

Dessverre så kan man ikke drikke nei, hadde nok vært fler som hadde tatt med seg da

Skal du hilse så kom til rad 14 sete 42 elle noe sont (han med klesdokka som data)

Haha, Skal se etter klesdokka ^^

Lenke til kommentar

Haha, Skal se etter klesdokka ^^
Good! Kansje mi flytte rad for va ein retard som sadd seg mellom okke... men da sier jeg koss rad :)

Har også med dataen vannkjølinga skal inn I pga en kamerat skal låne ho

Endret av iam99pk
Lenke til kommentar

"Visstnok" et gammelt triks på TG å kanskje ta med seg en liten cola-flaske med noe blank væske som man kan piffe opp en redbull eller lignende for å få ting som spillinga på gli. Ikke alltid smøringen fungerer når man kommer litt "opp i åra". :p  :whistle: Etter årevis med høy musikk på fester så er det kanskje naturlig at kroppen blir innstilt på drekka når det er "dunke dunke". Narkobikkjer reagerer altså ikke på alkohol. ^^

Selvsagt, de litt oppe i åra har jo gjerne kontroll på egen kropp, og skjønner at man da ikke kan bli synlig beruset på et rusfritt stemne. Da går man kjapt på huet ut vil jeg tro. Ja, og så må man jo sette et tilsynelatende godt forbilde for de svake sjeler. 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Pumpen kan du sette åssen du vil - så lenge innløpet på pumpen er lavere enn utløpet på tanken.

Jeg vil nok ikke anbefale å legge ned en sylindrisk tank, iallfall ikke hvis du ikke har en topp og en bunn med multi-port på. Hvis du kun har port i midten i topp og bunn blir det veldig krøkkete å ha denne liggende.

dsc_0737_800.jpg

Med en slik i topp og bunn på tanken kan du gjøre nesten som du vil.

Edit: Skjønner nå du har en pumpe/res combo (?). Da ville jeg ikke lagt den ned: Du må jo ha res smekk full da for at pumpen ikke skal suge luft. 

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Pumpen kan du sette åssen du vil - så lenge innløpet på pumpen er lavere enn utløpet på tanken.

Jeg vil nok ikke anbefale å legge ned en sylindrisk tank, iallfall ikke hvis du ikke har en topp og en bunn med multi-port på. Hvis du kun har port i midten i topp og bunn blir det veldig krøkkete å ha denne liggende.

dsc_0737_800.jpg

Med en slik i topp og bunn på tanken kan du gjøre nesten som du vil.

Edit: Skjønner nå du har en pumpe/res combo (?). Da ville jeg ikke lagt den ned: Du må jo ha res smekk full da for at pumpen ikke skal suge luft. 

okay... jepp skal kjøpe pumpe/red combo... men gjør det noe om res er smekk full? 

vet bare ikke hvordan ellers jeg kan montere den.. blir så lite plass på siden av hovedkortet når 24pins kablen kommer der...

skal bestille nå.. og vil betale når den kommer (har ikke nok penger på konto nå) og lurte på hva dette vil si?

https://gyazo.com/55ff999e15100ebc7d04d0c8f277ef9b

blir frakten ekstemt dyr eller?

Endret av iam99pk
Lenke til kommentar

Det er nok ikke så lett å holde den smekk full. Spesielt i begynnelsen vil nivået synke etter hvert som du presser luft ut av systemet. Hvis det da er nær umulig å etterfylle sliter du jo litt. Videre kan det lønne seg med en luftlomme over væskespeilet i tanken fordi du vil få litt trykkoppbygning her - igjen pga luften som presses ut av systemet og også litt pga temperaturstigning/svingninger i væsken. Siden væske er ikke-komprimerbar bør man ha en luftlomme som kan ta hånd om dette trykket (som man igjen må lufte av da). 

Du burde nok planlagt bygget ditt litt bedre hvis du sliter med montering. Du bør jo også tenke på vedlikehold: Avlufting, etterfylling og avtapping er et must. Det spørs om pumpe/res combo er det beste i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar

Feil kabinett :p

Frem med vinkelkutter.

Hvis du modder fronten kan du vel ha en rad der istedenfor i bunn? Da får du kanskje plass til pumpe/res combo stående i bunn.

Evt ha rad i bunn, fjerne alle HDD brønner og montere pumpe/res combo oppå rad? Lage til en brankett for dette.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Det er nok ikke så lett å holde den smekk full. Spesielt i begynnelsen vil nivået synke etter hvert som du presser luft ut av systemet. Hvis det da er nær umulig å etterfylle sliter du jo litt. Videre kan det lønne seg med en luftlomme over væskespeilet i tanken fordi du vil få litt trykkoppbygning her - igjen pga luften som presses ut av systemet og også litt pga temperaturstigning/svingninger i væsken. Siden væske er ikke-komprimerbar bør man ha en luftlomme som kan ta hånd om dette trykket (som man igjen må lufte av da). 

Du burde nok planlagt bygget ditt litt bedre hvis du sliter med montering. Du bør jo også tenke på vedlikehold: Avlufting, etterfylling og avtapping er et must. Det spørs om pumpe/res combo er det beste i ditt tilfelle.

tenkte å legge en res i bunnen og pumpe over rad som er i bunne.. blir en q blokk over det res som jeg skal montere en valve for tømming...

hvordan er det best å fikse avlufting og etterfylling?

Feil kabinett :p

Frem med vinkelkutter.

ikke feil kabinett bare ikke helt fornøyd med vannkjøling i det  :wallbash:

må kutte i toppen for å få plass til en 360 rad i toppen.. :new_woot:

men res blir problem :( men det skal jeg klare å løse :)

hvis jeg kan gjøre slikt som jeg tenker kan jeg ikke bruke disse delene?

http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkj%C3%B8ling/Tanker/EK/EK-RES-X3-250-Tank-til-vannkj%C3%B8ling-25cm119390-p0000057804

http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkj%C3%B8ling/Tanker/EK/EK-RES-X3-Holder-60mm-2pcs-Ekstra-holdere-til-EK-reservoir133852-p0000112025

http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkj%C3%B8ling/Pumper/EK/EK-XTOP-D5-PWM-Acetal-incl-pump-Leveres-uten-nippler135746-p0000124529(eller en anne pumpe?)

og kansje denne? http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkj%C3%B8ling/Tanker/EK/EK-RES-X3-Multiport-TOP-135454-p0000122660

Evt ha rad i bunn, fjerne alle HDD brønner og montere pumpe/res combo oppå rad? Lage til en brankett for dette.

hvor skal jeg ha alle mine 5 hardisker da??

vurdere og kjøpe 1 5tb hdd istedenfor 3 1tb og 1 2tb.. men det var pengene ja....

Endret av iam99pk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...