iam99pk Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 fikk nytt tilbud av de... og lurer på hva som er best og hva som gir mest stilegående pc? jeg hadde jo funnet denne: http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkjøling/Radiator/Coolgate/Coolgate-3-x-120mm-radiator-60mm-G1-4-Leveres-uten-nippler124457-p0000072535 men han la til denne her: http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkjøling/Radiator/EK/EK-CoolStream-XE-360-Triple-G1-4-Leveres-uten-nippler135099-p0000120679 er det ikke slik at jo mer FPI jo bedre kjøling men mer luftmotstand så derfor mere lyd fra viftene? eller har jeg helt feil? og i bunnen er det 9cm å gå på er det da best at jeg har denne: http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkjøling/Radiator/EK/EK-CoolStream-SE-240-Slim-Dual-G1-4-Leveres-uten-nippler135686-p0000124177 eller denne: http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkjøling/Radiator/EK/EK-CoolStream-PE-240-2x120mm-G1-4-Leveres-uten-nippler123938-p0000070943 unnskyld for jeg spør så mye men skal bestille snart og vil helst ha det beste og mest stillegående som mulig og vet dere har MYE mere peiling enn meg..., Lenke til kommentar
Martin H Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Forskjellen er kun visuell. Mayhems pastel er min favoritt, den er ikke gjennomsiktig, mer som "melk med farve" Mayhem pastel er innmari lekker altså. Angrer på at jeg ikke kjøpte det, men ble litt skremt av techbay sin "advarsel" mot nanovæsker. Ikke opplevd noe problemer med dette? Lenke til kommentar
w1I3bmv7PRFfKNkpTOlmGVrzkvXvbA5lcIelI/X9 Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 (endret) fikk nytt tilbud av de... og lurer på hva som er best og hva som gir mest stilegående pc? jeg hadde jo funnet denne: http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkjøling/Radiator/Coolgate/Coolgate-3-x-120mm-radiator-60mm-G1-4-Leveres-uten-nippler124457-p0000072535 men han la til denne her: http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkjøling/Radiator/EK/EK-CoolStream-XE-360-Triple-G1-4-Leveres-uten-nippler135099-p0000120679 er det ikke slik at jo mer FPI jo bedre kjøling men mer luftmotstand så derfor mere lyd fra viftene? eller har jeg helt feil? og i bunnen er det 9cm å gå på er det da best at jeg har denne: http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkjøling/Radiator/EK/EK-CoolStream-SE-240-Slim-Dual-G1-4-Leveres-uten-nippler135686-p0000124177 eller denne: http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkjøling/Radiator/EK/EK-CoolStream-PE-240-2x120mm-G1-4-Leveres-uten-nippler123938-p0000070943 unnskyld for jeg spør så mye men skal bestille snart og vil helst ha det beste og mest stillegående som mulig og vet dere har MYE mere peiling enn meg..., Høyere FPI gir bedre kjøling, men trenger da mer trykk fra viftene fordi det har høyere motstand. Jeg har ikke problemer med coolgate radiatoren+900RPM vifter til å kjøle i7 3770k og 780, så alt ettersom om du vil ha litt høyere ytelse eller stillere oppsett Endret 22. september 2015 av VegardBS Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Okay for han laget dette til meg: Men lurte litt på om jeg skulle forandre radiatorene eller hva synes dere? Og fjerne den q-blocen og heller bare koble temp måler og Valve rett inn I radiatoren.. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Okay for han laget dette til meg: Screenshot_2015-09-22-16-30-01.png Men lurte litt på om jeg skulle forandre radiatorene eller hva synes dere? Og fjerne den q-blocen og heller bare koble temp måler og Valve rett inn I radiatoren.. Q-blokk og valve er for å lage en drain. Den bør være nederst i loopen (av åpenbare årsaker) Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 (endret) fikk nytt tilbud av de... og lurer på hva som er best og hva som gir mest stilegående pc? jeg hadde jo funnet denne: http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkjøling/Radiator/Coolgate/Coolgate-3-x-120mm-radiator-60mm-G1-4-Leveres-uten-nippler124457-p0000072535 men han la til denne her: http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkjøling/Radiator/EK/EK-CoolStream-XE-360-Triple-G1-4-Leveres-uten-nippler135099-p0000120679 er det ikke slik at jo mer FPI jo bedre kjøling men mer luftmotstand så derfor mere lyd fra viftene? eller har jeg helt feil? og i bunnen er det 9cm å gå på er det da best at jeg har denne: http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkjøling/Radiator/EK/EK-CoolStream-SE-240-Slim-Dual-G1-4-Leveres-uten-nippler135686-p0000124177 eller denne: http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkjøling/Radiator/EK/EK-CoolStream-PE-240-2x120mm-G1-4-Leveres-uten-nippler123938-p0000070943 unnskyld for jeg spør så mye men skal bestille snart og vil helst ha det beste og mest stillegående som mulig og vet dere har MYE mere peiling enn meg..., Det er i grunn ikke så alt for enkelt å si det ene eller det andre. Men høyere FPI gir mer motstand, som igjen gjør at RPM kan falle litt. Samtidig vil det bremse luften mer, og vil derfor også senke lydnivået forårsaket av turbulens. Begge to vil kunne bidra med lavere støy. Men dette er bare til et punkt, hvor motstanden kan bli så stor at luften heller omgår radiatoren og går ut andre steder som rundt vifta, eller at den bare står å pisker luft. Det samme gjelder ytelsen. Den går bare opp frem til et punkt hvor vifta sin luftflyt faller raskere enn økningen av kjøleareal. Og siden ytelsen er resultatet av disse to omvendtproposjonale enhetene, så vil det være relativt enkelt å finne et tydelig punkt hvor de to linjene krysser, og som markerer best ytelse. F.eks (tilfeldige tall): 40 FPI *40 m3 er større enn 60 FPI * 20 m3, og vil følgelig gi bedre ytelse. Det er irrelevant hva slags benevning det er, så lenge de er sammenlignbare. Konklusjonen: Du kan hverken si at mer eller lavere FPI gir bedre ytelse eller lyd. Det er HELT individuelt av hvilken vifte, og hvilket turtall du kjører den på. Kjenner ikke til om det er noen store tester som tar de vanligste og kjører de på forskjellig turtall, samt på forskjellig FPI for å finne ut sweetspot-ytelse til hver vifte. Problemet er jo at sweetspot for støy er litt vanskelig å finne, da temp VS støy ikke kan direkte sammenlignes, og vil være opp til en hver hvor mye man ønsker å bytte støy VS kjøling. Og siden du ikke direkte kan si hvilket turtall som er å anbefale for alle og en hver, så vet man heller ikke hvilket turtall man skal gå ut fra når man måler forskjellige FPI-nivåer. Til syvende og sist så er det beste man kan, er å ta et par klasser, og så optimalisere for dette, og så bruke litt skjønn på hva som er best. F.eks støysvakt, mellom-klasse, og høy ytelse. Endret 22. september 2015 av Andrull Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Okay for han laget dette til meg: Screenshot_2015-09-22-16-30-01.png Men lurte litt på om jeg skulle forandre radiatorene eller hva synes dere? Og fjerne den q-blocen og heller bare koble temp måler og Valve rett inn I radiatoren.. Q-blokk og valve er for å lage en drain. Den bør være nederst i loopen (av åpenbare årsaker)Ja men tengte å koble Valve bare rett I radiatoren I bunnen? (Skal ha en 360 I toppen og en 240 I bunne) går ikke det greit? Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 fikk nytt tilbud av de... og lurer på hva som er best og hva som gir mest stilegående pc? jeg hadde jo funnet denne: http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkjøling/Radiator/Coolgate/Coolgate-3-x-120mm-radiator-60mm-G1-4-Leveres-uten-nippler124457-p0000072535 men han la til denne her: http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkjøling/Radiator/EK/EK-CoolStream-XE-360-Triple-G1-4-Leveres-uten-nippler135099-p0000120679 er det ikke slik at jo mer FPI jo bedre kjøling men mer luftmotstand så derfor mere lyd fra viftene? eller har jeg helt feil? og i bunnen er det 9cm å gå på er det da best at jeg har denne: http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkjøling/Radiator/EK/EK-CoolStream-SE-240-Slim-Dual-G1-4-Leveres-uten-nippler135686-p0000124177 eller denne: http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkjøling/Radiator/EK/EK-CoolStream-PE-240-2x120mm-G1-4-Leveres-uten-nippler123938-p0000070943 unnskyld for jeg spør så mye men skal bestille snart og vil helst ha det beste og mest stillegående som mulig og vet dere har MYE mere peiling enn meg..., Det er i grunn ikke så alt for enkelt å si det ene eller det andre. Men høyere FPI gir mer motstand, som igjen gjør at RPM kan falle litt. Samtidig vil det bremse luften mer, og vil derfor også senke lydnivået forårsaket av turbulens. Begge to vil kunne bidra med lavere støy. Men dette er bare til et punkt, hvor motstanden kan bli så stor at luften heller omgår radiatoren og går ut andre steder som rundt vifta, eller at den bare står å pisker luft. Det samme gjelder ytelsen. Den går bare opp frem til et punkt hvor vifta sin luftflyt faller raskere enn økningen av kjøleareal. Og siden ytelsen er resultatet av disse to omvendtproposjonale enhetene, så vil det være relativt enkelt å finne et tydelig punkt hvor de to linjene krysser, og som markerer best ytelse. F.eks: 40 FPI *40 m3 er større enn 60 FPI * 20 m3, og vil følgelig gi bedre ytelse. Det er irrelevant hva slags benevning det er, så lenge de er sammenlignbare. Konklusjonen: Du kan hverken si at mer eller lavere FPI gir bedre ytelse eller lyd. Det er HELT individuelt av hvilken vifte, og hvilket turtall du kjører den på. Kjenner ikke til om det er noen store tester som tar de vanligste og kjører de på forskjellig turtall, samt på forskjellig FPI for å finne ut sweetspot-ytelse til hver vifte. Problemet er jo at sweetspot for støy er litt vanskelig å finne, da temp VS støy ikke kan direkte sammenlignes, og vil være opp til en hver hvor mye man ønsker å bytte støy VS kjøling. Og siden du ikke direkte kan si hvilket turtall som er å anbefale for alle og en hver, så vet man heller ikke hvilket turtall man skal gå ut fra når man måler forskjellige FPI-nivåer. Til syvende og sist så er det beste man kan, er å ta et par klasser, og så optimalisere for dette, og så bruke litt skjønn på hva som er best. F.eks støysvakt, mellom-klasse, og høy ytelse. Tror jeg tar den billigste av de 360 rad (den med 7 FPI) hvis ingen sier at det blir helt galt... og tror jeg velger en litt tykkere rad I bunne.. Synes 26mm bli litt tynt når jeg har 9cm å gå på - viftene da. MEN før jeg bestiller skal jeg være 100% sikker på at det er mulig å få inn I karbinettet... Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Ja, 26mm er vel omtrent så tynt at det knapt er mening. Du får rimelig mye mer ytelse med noe litt tykkere ja, og prisforksjellen er minimal. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Da dukket det opp noe snacks i posten. Når jeg får benyttet dette vet jeg ikke, men går i "kjekt å ha"-kategorien. Andrull sikler vel på den store... RD40 kan vel ikke ha blitt benyttet i vannkjølingsøyemed (PC) før. 1 Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Ja, 26mm er vel omtrent så tynt at det knapt er mening. Du får rimelig mye mer ytelse med noe litt tykkere ja, og prisforksjellen er minimal. Da går jeg for noe rundt 40-60 I bunnen også! Burde jo vere plenty med kjøling for meg med en 360 rad I toppen som er 60mm tykk og en 240 rad I bunnen som er 40-60mm tykk... Hvis ikke så kan jeg jo alltids hive inn en 360 rad I front også men det tror jeg blir litt overkill... Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 (endret) Da dukket det opp noe snacks i posten. Når jeg får benyttet dette vet jeg ikke, men går i "kjekt å ha"-kategorien. Andrull sikler vel på den store... RD40 kan vel ikke ha blitt benyttet i vannkjølingsøyemed (PC) før. IMG_3348.JPG Hey you motherf****r, give it to me! Maks en til hver! Dips på den store. Neida, ikke misunnelig i det hele tatt. Da går jeg for noe rundt 40-60 I bunnen også!Burde jo vere plenty med kjøling for meg med en 360 rad I toppen som er 60mm tykk og en 240 rad I bunnen som er 40-60mm tykk... Hvis ikke så kan jeg jo alltids hive inn en 360 rad I front også men det tror jeg blir litt overkill... Funker nok plenty med det ja. Endret 22. september 2015 av Andrull 1 Lenke til kommentar
MrHorgen Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Da dukket det opp noe snacks i posten. Når jeg får benyttet dette vet jeg ikke, men går i "kjekt å ha"-kategorien. Andrull sikler vel på den store... RD40 kan vel ikke ha blitt benyttet i vannkjølingsøyemed (PC) før. IMG_3348.JPG Kunne du forklare for oss "peasants" som ikke har så mye peiling på pumper til vannkjøling? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 (endret) Da dukket det opp noe snacks i posten. Når jeg får benyttet dette vet jeg ikke, men går i "kjekt å ha"-kategorien. Andrull sikler vel på den store... RD40 kan vel ikke ha blitt benyttet i vannkjølingsøyemed (PC) før. IMG_3348.JPG Kunne du forklare for oss "peasants" som ikke har så mye peiling på pumper til vannkjøling? Frekk som jeg er så svarer jeg like så greit: Det er snakk om to IWAKI-pumper, en kjent pumpeprodusent i industrien, og er noe vi også bruker på jobb, dog i mye større versjon. I PC-sammenheng så er de mye mindre kjent, tross at de har et par likestrømpumper i denne kategorien også. Som opererer på 12-24V, og du trenger 24V for å virkelig få opp dampen på de. Noe som betyr et ekstra strømadaptert, og ikke veldig egnet å drive rett fra PSU. De avbildet er Iwaki sine to største pumper i "PC-kategorien" (størst og nest-størst) RD-40 og RD-30, som altså er deres likestrøm-kategori. Kvalitet, ytelse og pris er i en annen ende av skalaen om du sammenligner mot vanlige vannkjølingspumper i PC-systemer. De fleste, inklusive meg selv, ble sjokkert over hvor billige de fleste pumper er innvendig. Da snakker jeg om syltynne plastikkdeler som skraper inni hverandre, og trasige pakninger. Av de bedre finner du f.eks Laing D5 pumpe-designet, som blir midt mellom "industri-kvalitet" som Iwaki, og "PC-kvalitet" som EK og mange andre. AIO-oppsett sin pumpe er i en enda lavere standard, fra utenom denne verdenen. FOrdelen her er selvsagt at de omtrent er ment å vare "evig". Noe som er viktig for en pumpe. Og spesielt når man selv gjør tabber, så skader det ikke med en som tåler litt juling. Dette kan være for høyt eller for lavt trykk på sugesiden, eller for høyt trykk på utgangen (f.eks tett loop). Men selvsagt, kvalitet er en ting, men det som virkelig er morro er jo ytelsen. De klarer en 12-15m vannsøyle og 1400-1500 LPH. I forhold til f.eks en Laing D5 som er nede på 3,7m vannsøyle og 1200 LPH. Det høres kanskje ikke så stor forskjell i vannmengde de kan forflytte, men er jo altså bare en teoretisk verdi uten motstand (0m vannsøyle). Flow'en er vil synke ned til 0 LPH når motstanden når 3,1m (0,31 bar). I PC-sammenheng så er det som regel ganske mye motstand, og du kan nok forvente under 5-600 LPH i praksis med en Laing D5. Jo flere bøyer, tynnere slanger og flere blokker, jo mer motstand, og lavere flow. Denne grafen viser Laing D5 sin ytelse: Se da på den øverste faste svarte streken [P5]. Du har f. eks her ca. 200 LPH når du når 310mBar (3,1m vannsøyle) i motstand. Altså har pumpa mistet 83 % av sin opprinnelige teoretiske flow. Mens en IWAKI RD-40 med mye mer mottrykkegenskaper, og hele 15m vannsøyle. Så får du følgende: Her får du hele 22 LPH (Liter per time) ved 3,1m vannsøyle (310mBar/0,31bar). Og pumpa har derfor bare mistet 10 % av sin opprinnelige teoretiske flow. Og slik er altså sammenhengen mellom mottrykkegenskaper og flow (vanngjennomstrømning). Og legg altså merke til at Laing D5 er noe av det beste på det klassiske PC-markedet. Når du da får såpass mange ganger bedre ytelse, i en pumpe som ikke bråker så alt for mye (mest stillegående i Iwaki-serien jeg har hørt i alle fall). Så er det rett og slett en fantastisk pumpe. Nedsiden er at den er fysisk stor, pris og tilgjengelighet (ikke lett å få tak på noe slik). Edit: Bare så det er sagt, selv om pumpa altså er såpass mye kraftigere, og gir såpass mye mer flow per meter vannsøyle, så betyr det IKKE at du får så mye mer flow i systemet. For det har nå altså slik at vannblokkene spesielt vil øke motstanden når flowen går opp. Dette gjelder selvsagt alle pumper, men ganske markant problemstilling på så kraftige pumper kombinert med så små vannblokker som de du finner på CPUer. Du vil komme til et punkt når vanngjennomstrømningen (flowen) blir så høy at en videre økning KUN øker motstanden. Hvorvidt dette er mulig å nå med en slik pumpe vet jeg ikke, men tror du skal klare å få opp flow en god del før den tid. Utover dette så gjelder det da å senke restriktiviteten til blokka (har selv drillet større hull i jet-plate på mine EK-blokker), for den vil da kun bli som en motstand som produserer varme. Ikke særlig ønskelig i en vannblokk... Dog er nok ikke dette et reelt problem i så liten skala som vi her snakker om. Selv har jeg altså en Iwaki MD-30RTZ som er en forholdsvis liten vekselstrøm-pumpe (220V) i PCen. Denne er spesielt god for tunge og tykkere væsker som jeg driver med (iskald tykk frostvæske). Og er i stål. Den kan dog ikke matche effektiviteten, det lave støynivået eller flow/mottrykkegenskapene til RD-30/RD-40. Endret 22. september 2015 av Andrull Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 22. september 2015 Del Skrevet 22. september 2015 Har litt lyst på Iwaki. Ikke sikker på om det har noe for seg i mitt tilfelle, mcp35x yter jo mer enn godt nok - men vibrerer for mye og for ujevnt. (På ca. 43% med pwm, 2600-ish rpm) Innsiden til mcp35x var... ikke all verden. Det er vel sikkert enda værre på de billigste vanlige vannkjølingspumpene? Lenke til kommentar
nagina Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 mcp35x? lager jo så si ingen lyd. Lenke til kommentar
MrHorgen Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Frekk som jeg er så svarer jeg like så greit: Det er snakk om to IWAKI-pumper, en kjent pumpeprodusent i industrien, og er noe vi også bruker på jobb, dog i mye større versjon. I PC-sammenheng så er de mye mindre kjent, tross at de har et par likestrømpumper i denne kategorien også. Som opererer på 12-24V, og du trenger 24V for å virkelig få opp dampen på de. Noe som betyr et ekstra strømadaptert, og ikke veldig egnet å drive rett fra PSU. De avbildet er Iwaki sine to største pumper i "PC-kategorien" (størst og nest-størst) RD-40 og RD-30, som altså er deres likestrøm-kategori. Kvalitet, ytelse og pris er i en annen ende av skalaen om du sammenligner mot vanlige vannkjølingspumper i PC-systemer. De fleste, inklusive meg selv, ble sjokkert over hvor billige de fleste pumper er innvendig. Da snakker jeg om syltynne plastikkdeler som skraper inni hverandre, og trasige pakninger. Av de bedre finner du f.eks Laing D5 pumpe-designet, som blir midt mellom "industri-kvalitet" som Iwaki, og "PC-kvalitet" som EK og mange andre. AIO-oppsett sin pumpe er i en enda lavere standard, fra utenom denne verdenen. FOrdelen her er selvsagt at de omtrent er ment å vare "evig". Noe som er viktig for en pumpe. Og spesielt når man selv gjør tabber, så skader det ikke med en som tåler litt juling. Dette kan være for høyt eller for lavt trykk på sugesiden, eller for høyt trykk på utgangen (f.eks tett loop). Men selvsagt, kvalitet er en ting, men det som virkelig er morro er jo ytelsen. De klarer en 12-15m vannsøyle og 1400-1500 LPH. I forhold til f.eks en Laing D5 som er nede på 3,7m vannsøyle og 1200 LPH. Det høres kanskje ikke så stor forskjell i vannmengde de kan forflytte, men er jo altså bare en teoretisk verdi uten motstand (0m vannsøyle). Flow'en er vil synke ned til 0 LPH når motstanden når 3,1m (0,31 bar). I PC-sammenheng så er det som regel ganske mye motstand, og du kan nok forvente under 5-600 LPH i praksis med en Laing D5. Jo flere bøyer, tynnere slanger og flere blokker, jo mer motstand, og lavere flow. Denne grafen viser Laing D5 sin ytelse: Se da på den øverste faste svarte streken [P5]. Du har f. eks her ca. 200 LPH når du når 310mBar (3,1m vannsøyle) i motstand. Altså har pumpa mistet 83 % av sin opprinnelige teoretiske flow. Mens en IWAKI RD-40 med mye mer mottrykkegenskaper, og hele 15m vannsøyle. Så får du følgende: 1.png Her får du hele 22 LPH (Liter per time) ved 3,1m vannsøyle (310mBar/0,31bar). Og pumpa har derfor bare mistet 10 % av sin opprinnelige teoretiske flow. Og slik er altså sammenhengen mellom mottrykkegenskaper og flow (vanngjennomstrømning). Og legg altså merke til at Laing D5 er noe av det beste på det klassiske PC-markedet. Når du da får såpass mange ganger bedre ytelse, i en pumpe som ikke bråker så alt for mye (mest stillegående i Iwaki-serien jeg har hørt i alle fall). Så er det rett og slett en fantastisk pumpe. Nedsiden er at den er fysisk stor, pris og tilgjengelighet (ikke lett å få tak på noe slik). Edit: Bare så det er sagt, selv om pumpa altså er såpass mye kraftigere, og gir såpass mye mer flow per meter vannsøyle, så betyr det IKKE at du får så mye mer flow i systemet. For det har nå altså slik at vannblokkene spesielt vil øke motstanden når flowen går opp. Dette gjelder selvsagt alle pumper, men ganske markant problemstilling på så kraftige pumper kombinert med så små vannblokker som de du finner på CPUer. Du vil komme til et punkt når vanngjennomstrømningen (flowen) blir så høy at en videre økning KUN øker motstanden. Hvorvidt dette er mulig å nå med en slik pumpe vet jeg ikke, men tror du skal klare å få opp flow en god del før den tid. Utover dette så gjelder det da å senke restriktiviteten til blokka (har selv drillet større hull i jet-plate på mine EK-blokker), for den vil da kun bli som en motstand som produserer varme. Ikke særlig ønskelig i en vannblokk... Dog er nok ikke dette et reelt problem i så liten skala som vi her snakker om. Selv har jeg altså en Iwaki MD-30RTZ som er en forholdsvis liten vekselstrøm-pumpe (220V) i PCen. Denne er spesielt god for tunge og tykkere væsker som jeg driver med (iskald tykk frostvæske). Og er i stål. Den kan dog ikke matche effektiviteten, det lave støynivået eller flow/mottrykkegenskapene til RD-30/RD-40. Tusen takk. Så det er basically pumpene å se etter hvis 1 D5 Laing pumpe eller 2 ikke er nok med andre ord? Jeg merket at min pumpe sliter mye mer nå med å flytte væsken rundt siden radiatoren står ca 2m over pumpa. Men det spørs jo hvor lenge det blir slik. Lyst på noe ala LD Cooling V8 for å få alt i en boks. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 (endret) Frekk som jeg er så svarer jeg like så greit: Det er snakk om to IWAKI-pumper, en kjent pumpeprodusent i industrien, og er noe vi også bruker på jobb, dog i mye større versjon. I PC-sammenheng så er de mye mindre kjent, tross at de har et par likestrømpumper i denne kategorien også. Som opererer på 12-24V, og du trenger 24V for å virkelig få opp dampen på de. Noe som betyr et ekstra strømadaptert, og ikke veldig egnet å drive rett fra PSU. De avbildet er Iwaki sine to største pumper i "PC-kategorien" (størst og nest-størst) RD-40 og RD-30, som altså er deres likestrøm-kategori. Kvalitet, ytelse og pris er i en annen ende av skalaen om du sammenligner mot vanlige vannkjølingspumper i PC-systemer. De fleste, inklusive meg selv, ble sjokkert over hvor billige de fleste pumper er innvendig. Da snakker jeg om syltynne plastikkdeler som skraper inni hverandre, og trasige pakninger. Av de bedre finner du f.eks Laing D5 pumpe-designet, som blir midt mellom "industri-kvalitet" som Iwaki, og "PC-kvalitet" som EK og mange andre. AIO-oppsett sin pumpe er i en enda lavere standard, fra utenom denne verdenen. FOrdelen her er selvsagt at de omtrent er ment å vare "evig". Noe som er viktig for en pumpe. Og spesielt når man selv gjør tabber, så skader det ikke med en som tåler litt juling. Dette kan være for høyt eller for lavt trykk på sugesiden, eller for høyt trykk på utgangen (f.eks tett loop). Men selvsagt, kvalitet er en ting, men det som virkelig er morro er jo ytelsen. De klarer en 12-15m vannsøyle og 1400-1500 LPH. I forhold til f.eks en Laing D5 som er nede på 3,7m vannsøyle og 1200 LPH. Det høres kanskje ikke så stor forskjell i vannmengde de kan forflytte, men er jo altså bare en teoretisk verdi uten motstand (0m vannsøyle). Flow'en er vil synke ned til 0 LPH når motstanden når 3,1m (0,31 bar). I PC-sammenheng så er det som regel ganske mye motstand, og du kan nok forvente under 5-600 LPH i praksis med en Laing D5. Jo flere bøyer, tynnere slanger og flere blokker, jo mer motstand, og lavere flow. Denne grafen viser Laing D5 sin ytelse: Se da på den øverste faste svarte streken [P5]. Du har f. eks her ca. 200 LPH når du når 310mBar (3,1m vannsøyle) i motstand. Altså har pumpa mistet 83 % av sin opprinnelige teoretiske flow. Mens en IWAKI RD-40 med mye mer mottrykkegenskaper, og hele 15m vannsøyle. Så får du følgende: 1.png Her får du hele 22 LPH (Liter per time) ved 3,1m vannsøyle (310mBar/0,31bar). Og pumpa har derfor bare mistet 10 % av sin opprinnelige teoretiske flow. Og slik er altså sammenhengen mellom mottrykkegenskaper og flow (vanngjennomstrømning). Og legg altså merke til at Laing D5 er noe av det beste på det klassiske PC-markedet. Når du da får såpass mange ganger bedre ytelse, i en pumpe som ikke bråker så alt for mye (mest stillegående i Iwaki-serien jeg har hørt i alle fall). Så er det rett og slett en fantastisk pumpe. Nedsiden er at den er fysisk stor, pris og tilgjengelighet (ikke lett å få tak på noe slik). Edit: Bare så det er sagt, selv om pumpa altså er såpass mye kraftigere, og gir såpass mye mer flow per meter vannsøyle, så betyr det IKKE at du får så mye mer flow i systemet. For det har nå altså slik at vannblokkene spesielt vil øke motstanden når flowen går opp. Dette gjelder selvsagt alle pumper, men ganske markant problemstilling på så kraftige pumper kombinert med så små vannblokker som de du finner på CPUer. Du vil komme til et punkt når vanngjennomstrømningen (flowen) blir så høy at en videre økning KUN øker motstanden. Hvorvidt dette er mulig å nå med en slik pumpe vet jeg ikke, men tror du skal klare å få opp flow en god del før den tid. Utover dette så gjelder det da å senke restriktiviteten til blokka (har selv drillet større hull i jet-plate på mine EK-blokker), for den vil da kun bli som en motstand som produserer varme. Ikke særlig ønskelig i en vannblokk... Dog er nok ikke dette et reelt problem i så liten skala som vi her snakker om. Selv har jeg altså en Iwaki MD-30RTZ som er en forholdsvis liten vekselstrøm-pumpe (220V) i PCen. Denne er spesielt god for tunge og tykkere væsker som jeg driver med (iskald tykk frostvæske). Og er i stål. Den kan dog ikke matche effektiviteten, det lave støynivået eller flow/mottrykkegenskapene til RD-30/RD-40. Tusen takk. Så det er basically pumpene å se etter hvis 1 D5 Laing pumpe eller 2 ikke er nok med andre ord?Jeg merket at min pumpe sliter mye mer nå med å flytte væsken rundt siden radiatoren står ca 2m over pumpa. Men det spørs jo hvor lenge det blir slik. Lyst på noe ala LD Cooling V8 for å få alt i en boks. Korrekt. Husk også:To pumper i serie gir dobbelt så høyt trykk (vannsøyle), mens to i parallell gir dobbelt så høy maks flow. Med Laing D5 som har utmerket maks flow, og sliter med trykk, vil ikke ha noe som helst ekstra ytelse med to i parallell. To i serie vil kunne øke ytelsen betraktelig, og jeg har sett folk som kobler opp tre i serie for å omtrent matche ytelsen til RD-30. Problemet med serie, og da i praksis på Laing D5, er at du lett kan drepe pumpene. Det var i alle fall det som skjedde med tre D5 i serie. Kan komme av forskjellige grunner, men mest er det nok pga. for høyt makstrykk på innsuget vil jeg tro. Mulig det hadde løst seg å hatt litt motstand i mellom, som f.eks en tank til hver, samt motstand som vannblokk eller radiator i mellom. Men det blir veldig mye slanger og tull. Og til syvende og sist er nok dual loop enklere, selv om det da ikke løser alle problemene. Eksperimentet med trippel D5 endte i alle fall med en Iwaki-pumpe for å slippe alle problemene relatert til døde pumper i serie. Endret 23. september 2015 av Andrull 1 Lenke til kommentar
iam99pk Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 Et halt annet spørsmål enn vannkjøling: har 1 msi geforce gtx 970 4gb skjermkort lå og lurer på om jeg skal kjøpe et til å kjøre I sli nå som jeg først skal pusse så mye penger med vannkjøling... Så kommer jeg til å tjene noe på det med ytelse I maskinen eller er det bortkastet penger? Og er det vanskelig å sette det inn senere I loopen? Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 23. september 2015 Del Skrevet 23. september 2015 (endret) Frekk som jeg er så svarer jeg like så greit: Det er snakk om to IWAKI-pumper, en kjent pumpeprodusent i industrien, og er noe vi også bruker på jobb, dog i mye større versjon. I PC-sammenheng så er de mye mindre kjent, tross at de har et par likestrømpumper i denne kategorien også. Som opererer på 12-24V, og du trenger 24V for å virkelig få opp dampen på de. Noe som betyr et ekstra strømadaptert, og ikke veldig egnet å drive rett fra PSU. De avbildet er Iwaki sine to største pumper i "PC-kategorien" (størst og nest-størst) RD-40 og RD-30, som altså er deres likestrøm-kategori. Kvalitet, ytelse og pris er i en annen ende av skalaen om du sammenligner mot vanlige vannkjølingspumper i PC-systemer. De fleste, inklusive meg selv, ble sjokkert over hvor billige de fleste pumper er innvendig. Da snakker jeg om syltynne plastikkdeler som skraper inni hverandre, og trasige pakninger. Av de bedre finner du f.eks Laing D5 pumpe-designet, som blir midt mellom "industri-kvalitet" som Iwaki, og "PC-kvalitet" som EK og mange andre. AIO-oppsett sin pumpe er i en enda lavere standard, fra utenom denne verdenen. FOrdelen her er selvsagt at de omtrent er ment å vare "evig". Noe som er viktig for en pumpe. Og spesielt når man selv gjør tabber, så skader det ikke med en som tåler litt juling. Dette kan være for høyt eller for lavt trykk på sugesiden, eller for høyt trykk på utgangen (f.eks tett loop). Men selvsagt, kvalitet er en ting, men det som virkelig er morro er jo ytelsen. De klarer en 12-15m vannsøyle og 1400-1500 LPH. I forhold til f.eks en Laing D5 som er nede på 3,7m vannsøyle og 1200 LPH. Det høres kanskje ikke så stor forskjell i vannmengde de kan forflytte, men er jo altså bare en teoretisk verdi uten motstand (0m vannsøyle). Flow'en er vil synke ned til 0 LPH når motstanden når 3,1m (0,31 bar). I PC-sammenheng så er det som regel ganske mye motstand, og du kan nok forvente under 5-600 LPH i praksis med en Laing D5. Jo flere bøyer, tynnere slanger og flere blokker, jo mer motstand, og lavere flow. Denne grafen viser Laing D5 sin ytelse: Se da på den øverste faste svarte streken [P5]. Du har f. eks her ca. 200 LPH når du når 310mBar (3,1m vannsøyle) i motstand. Altså har pumpa mistet 83 % av sin opprinnelige teoretiske flow. Mens en IWAKI RD-40 med mye mer mottrykkegenskaper, og hele 15m vannsøyle. Så får du følgende: 1.png Her får du hele 22 LPH (Liter per time) ved 3,1m vannsøyle (310mBar/0,31bar). Og pumpa har derfor bare mistet 10 % av sin opprinnelige teoretiske flow. Og slik er altså sammenhengen mellom mottrykkegenskaper og flow (vanngjennomstrømning). Og legg altså merke til at Laing D5 er noe av det beste på det klassiske PC-markedet. Når du da får såpass mange ganger bedre ytelse, i en pumpe som ikke bråker så alt for mye (mest stillegående i Iwaki-serien jeg har hørt i alle fall). Så er det rett og slett en fantastisk pumpe. Nedsiden er at den er fysisk stor, pris og tilgjengelighet (ikke lett å få tak på noe slik). Edit: Bare så det er sagt, selv om pumpa altså er såpass mye kraftigere, og gir såpass mye mer flow per meter vannsøyle, så betyr det IKKE at du får så mye mer flow i systemet. For det har nå altså slik at vannblokkene spesielt vil øke motstanden når flowen går opp. Dette gjelder selvsagt alle pumper, men ganske markant problemstilling på så kraftige pumper kombinert med så små vannblokker som de du finner på CPUer. Du vil komme til et punkt når vanngjennomstrømningen (flowen) blir så høy at en videre økning KUN øker motstanden. Hvorvidt dette er mulig å nå med en slik pumpe vet jeg ikke, men tror du skal klare å få opp flow en god del før den tid. Utover dette så gjelder det da å senke restriktiviteten til blokka (har selv drillet større hull i jet-plate på mine EK-blokker), for den vil da kun bli som en motstand som produserer varme. Ikke særlig ønskelig i en vannblokk... Dog er nok ikke dette et reelt problem i så liten skala som vi her snakker om. Selv har jeg altså en Iwaki MD-30RTZ som er en forholdsvis liten vekselstrøm-pumpe (220V) i PCen. Denne er spesielt god for tunge og tykkere væsker som jeg driver med (iskald tykk frostvæske). Og er i stål. Den kan dog ikke matche effektiviteten, det lave støynivået eller flow/mottrykkegenskapene til RD-30/RD-40. Tusen takk. Så det er basically pumpene å se etter hvis 1 D5 Laing pumpe eller 2 ikke er nok med andre ord?Jeg merket at min pumpe sliter mye mer nå med å flytte væsken rundt siden radiatoren står ca 2m over pumpa. Men det spørs jo hvor lenge det blir slik. Lyst på noe ala LD Cooling V8 for å få alt i en boks. Korrekt. Husk også:To pumper i serie gir dobbelt så høyt trykk (vannsøyle), mens to i parallell gir dobbelt så høy maks flow. Med Laing D5 som har utmerket maks flow, og sliter med trykk, vil ikke ha noe som helst ekstra ytelse med to i parallell. To i serie vil kunne øke ytelsen betraktelig, og jeg har sett folk som kobler opp tre i serie for å omtrent matche ytelsen til RD-30. Problemet med serie, og da i praksis på Laing D5, er at du lett kan drepe pumpene. Det var i alle fall det som skjedde med tre D5 i serie. Kan komme av forskjellige grunner, men mest er det nok pga. for høyt makstrykk på innsuget vil jeg tro. Mulig det hadde løst seg å hatt litt motstand i mellom, som f.eks en tank til hver, samt motstand som vannblokk eller radiator i mellom. Men det blir veldig mye slanger og tull. Og til syvende og sist er nok dual loop enklere, selv om det da ikke løser alle problemene. Eksperimentet med trippel D5 endte i alle fall med en Iwaki-pumpe for å slippe alle problemene relatert til døde pumper i serie. Er det da jeg skal være sprø og lufte tanken om to RD i parallell, undervoltet? Eller er dette en dårlig ide? Tenker da at man har sikkerhet i loopen, om en pumpe dør. Av en eller annen grunn svikter realisten i meg når det ikke er en obligatorisk innlevering eller eksamen jeg jobber med Endret 23. september 2015 av knopflerbruce Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå