Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den kalde kaféen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du MÅ ikke ha mer.

Men min regel i denne sammenheng måtte bli: Sett inn så mye radiatorareal du får plass til. Punktum.

Jo mer areal jo lavere turtall på viftene kreves.

Okay da prøver jeg å få plass til en I bunnen også :) men hvor tykk anbefaler du at 360 rad-en er? Tror jeg kan ha max 60mm men er ikke sikkert.. Har ikke målt noe inni til hva jeg har plass til...

Hvilken viftestyring anbefaler du?

60mm er fint det, men ikke kjøp så tykk dersom det blir kjempetrangt. Det er greit å ha litt rom for ledninger og luftflyt i bunn.

Min favoritt av viftestyring er aquaero: http://digitalimpuls.no/Search?q=aquaero

Disse gjør alle samme jobben, men noen versjoner støtter flere vifter og har i tillegg skjerm. Jeg bruker selv bare kretskortet og har dette plassert med bårrelås i bunnen i kabinettet. Denne styres med software med utallige muligheter. Litt dyr, men genial.

Jeg har konfigurert min til å gradvis øke hastigheten på viftene basert på temperaturen til vannet i systemet. For at dette skal fungere må du også kjøpe en temperaturmåler til vannet. Til dette brukte jeg en plugg som du plasserer i en av radiatorene: http://digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkj%C3%B8ling/Nipler/Diverse/Bitspower-temperaturf%C3%B8ler-1-4BSP-Matt-Sort121304-p0000062532

Når det gjelder drainport så er dette viktig ja. Siden du har en radiator i bunn så ville jeg installert i drainport i en av de ubrukte portene. Denne er fin: http://digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkj%C3%B8ling/Nipler/P%C3%A5fylling-/-T%C3%B8mming/Bitspower-Mini-Valve-1-4BSP-Silver-Shining121179-p0000062208

Den bør kombineres med en blindplugg i tilfelle lekkasje. Du trenger også en han-han adapter for å feste den i en radiatorport.

Dersom du skal gå for hard-tubing ønsker jeg å gratulere for godt valg og ønske deg lykke til. Det er kjempekjekt, men også tidkrevende og frustrerende. Først og fremst kjøp en varmepistol og mye sandpapir fra grovt til fint. Søk opp youtubevideoer for å lære og bøye på frihånd.

Kjøp nok tubing, du kommer garantert til å kaste mye "avkapp" og "feilkapp" i begynnelsen.

Viktig at du varmer rørene kraftig der hvor du skal bøye. Ikke varm for mye på et sted og roter røret ofte.

Når du er klar til å bøye er det viktig med en bestemt bevegelse. Bøy litt mer enn du egentlig trenger fordi røret vil sige litt tilbake når du slipper.

Hold røret i statisk posisjon i ca 20 sekunder til det blir kjølig.

Dersom du ikke varmer røret nok kommer du til å få bølger i bøyen din, det ser ikke fint ut.

Lykke til og kos deg!

Bare å spørre dersom du lurer på noe mer.

Lenke til kommentar

OMG, må bare dele denne:

Har nettopp innstallert 2x 980 ti +EKWB og sitter å ser på PCn med sidepanelet av(800D), alt ser nytt og flott ut.

Så kommer bikkja(relativt stor og pelsete), regnvåt i pelsen opp til meg og....

...RISTER AV SEG VANN , så det spruter inn i underverket mitt, alle fire skjermer går i svart og jeg hiver meg over PSU brytern og slår av. Med hjertet i halsen sitter jeg å ser inn i PCn å prøver å se etter vann på "feil sted" finner bare dråper på uvesentlige plasser.

Etter litt dyp pusting tar jeg mot til meg å slår på...

..den funker!! :D

Kan ha vært software feil som tilfeldigvis messa med skjermene samtidig eller en bittebitteliten kortslutning der vannet fordampa før det gjorde skade, ikke vet jeg men jeg er lettet :)

Kjøtern har ikke tigang til PCn  med våt pels fra nå av XD

EDIT:

Kan også nevne at jeg kom over et uventet  problem etter at jeg hadde montert vannblokkene. SLI bridge ble ikke registrert. Etter litt googling fant jeg en post der en foreslo å prøve å trekke SLI brua litt ut(1-2mm). Det funka. Tydeligvis gikk kontaktene for langt inn uten stock cooler.

Endret av Squashie
Lenke til kommentar

Trenger litt assistanse nå. Har nylig bygget ut loopen min, og kjørte test i går kveld med "jumpet" psu. Alt var fint.

Så koblet jeg til hovedkortet og det gikk først greit. Så skrudde jeg av for å rydde litt i kablene på baksiden. Når jeg så skrur på igjen, booter maskinen i 0.5-1sek, og skrur seg av. Så går den i en evig "bootloop", av og på med bare 1sek mellomrom. Jeg skrur av, koblet ut noen nye kabler og prøver igjen, fremdeles det samme. Prøver å finne feilen, men det går ikke. Det ender med at maskinen ikke skrur seg på i det hele tatt. Det er grønt lys på HK, men powerswitchen gjør ingenting.

Jeg er redd PSU har tatt kvelden, tror dere det er mest sannsynlig? Men jeg synes det er rart, siden det er en corsair ax 860, som er kjøpt juni-13. Skulle tro den ville holde lenger, er vel en garantisak i så fall.

Er på jobb nå, men når jeg kommer hjem, skal jeg koble ut alle kabler. Og kun koble til de viktigste, for å se om det skjer noe.

Mulig jeg kan få tak i et multimeter. Dette har jeg ikke gjort før, men jeg fant en oversikt over layout til 24pin-kontakt http://www.overclock.net/t/1420796/repository-of-power-supply-pin-outs. Vil denne være lik fra psu til psu?

Hvordan går jeg frem når jeg skal teste spenningene? Når jeg skal teste f. Eks +12v (gul), hvilken kontakt på multimeter tar jeg på gul, og tar jeg så den andre jordingkontakten?

Kan legge til at da jeg installerte vannkjøling, så oppsto det coilwhine fra mitt 980ti, som ikke var der tidligere. Har forstått dette kan komme av ustabil/dårlig PSU.

Tror dere PSU er død?

Beklager lang post :p Litt fortvila, og vil helst få sendt PSU i morgen hvis det viser seg at den er dårlig.

Lenke til kommentar

Du MÅ ikke ha mer.

Men min regel i denne sammenheng måtte bli: Sett inn så mye radiatorareal du får plass til. Punktum.

Jo mer areal jo lavere turtall på viftene kreves.

Okay da prøver jeg å få plass til en I bunnen også :) men hvor tykk anbefaler du at 360 rad-en er? Tror jeg kan ha max 60mm men er ikke sikkert.. Har ikke målt noe inni til hva jeg har plass til...

Hvilken viftestyring anbefaler du?

60mm er fint det, men ikke kjøp så tykk dersom det blir kjempetrangt. Det er greit å ha litt rom for ledninger og luftflyt i bunn.

Min favoritt av viftestyring er aquaero: http://digitalimpuls.no/Search?q=aquaero

Disse gjør alle samme jobben, men noen versjoner støtter flere vifter og har i tillegg skjerm. Jeg bruker selv bare kretskortet og har dette plassert med bårrelås i bunnen i kabinettet. Denne styres med software med utallige muligheter. Litt dyr, men genial.

Jeg har konfigurert min til å gradvis øke hastigheten på viftene basert på temperaturen til vannet i systemet. For at dette skal fungere må du også kjøpe en temperaturmåler til vannet. Til dette brukte jeg en plugg som du plasserer i en av radiatorene: http://digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkj%C3%B8ling/Nipler/Diverse/Bitspower-temperaturf%C3%B8ler-1-4BSP-Matt-Sort121304-p0000062532

Når det gjelder drainport så er dette viktig ja. Siden du har en radiator i bunn så ville jeg installert i drainport i en av de ubrukte portene. Denne er fin: http://digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkj%C3%B8ling/Nipler/P%C3%A5fylling-/-T%C3%B8mming/Bitspower-Mini-Valve-1-4BSP-Silver-Shining121179-p0000062208

Den bør kombineres med en blindplugg i tilfelle lekkasje. Du trenger også en han-han adapter for å feste den i en radiatorport.

Dersom du skal gå for hard-tubing ønsker jeg å gratulere for godt valg og ønske deg lykke til. Det er kjempekjekt, men også tidkrevende og frustrerende. Først og fremst kjøp en varmepistol og mye sandpapir fra grovt til fint. Søk opp youtubevideoer for å lære og bøye på frihånd.

Kjøp nok tubing, du kommer garantert til å kaste mye "avkapp" og "feilkapp" i begynnelsen.

Viktig at du varmer rørene kraftig der hvor du skal bøye. Ikke varm for mye på et sted og roter røret ofte.

Når du er klar til å bøye er det viktig med en bestemt bevegelse. Bøy litt mer enn du egentlig trenger fordi røret vil sige litt tilbake når du slipper.

Hold røret i statisk posisjon i ca 20 sekunder til det blir kjølig.

Dersom du ikke varmer røret nok kommer du til å få bølger i bøyen din, det ser ikke fint ut.

Lykke til og kos deg!

Bare å spørre dersom du lurer på noe mer.

Trangt blir det I toppen uansett.. For det er egentlig bare plass til en 240 rad I toppe men fant denne vidioen:

og han sier vel at du kan få plass til en 60mm tykk radiator men må sjekke om jeg får plass til kablene og det..

Så må jeg bare måle å sjekke om det blir plass til en 240rad I bunnen ( tror det skal gå)

Hadde jo Vært greit med en viftestyring som går av seg selv så høres ut som en god ide det du har gjort :) men kan jeg sjekke tempen på vannet I software-en?

Men styring av pumpen? Den jeg har sett på er en ny resorvar med pumpe (

http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkj%C3%B8ling/Tanker/EK/EK-XRES-140-Revo-D5-PWM-incl-pump-Leveres-uten-nippler136013-p0000126179 ) og forstår at du kan styre den med software elle noe slikt?

Den drainport-en så ikke gale ut :) er vel bare å båre et hull I bunnen av karbinettet eller noe slikt å tappe for det burde vel gå ned og ikke ut til siden?

Har sett litt på forskjellige youtube vidioen om hard tubing og det ser jo lett ut men det er nok ikke det når du ikke har gjort det før... :-( men synes det ser så mye bedre ut en sotf tube så tror det er verd den tiden og fustrasjonen når jeg først må Gjør så mye med karbinettet uansett :-P

Som du sikkert forstår så er det første gangen jeg skal prøve meg på liquid cooling så har null peiling og er redd for å gjøre noe galt å ødelegge hele pc-en..

Lenke til kommentar

Takker for komplett sin søndagsåpne kundeservice... Fikk heldigvis registrert retur på PSU, så da kan jeg sende den samtidig med skjermkortet. Bedre for meg enn å styre med multimeter tenker jeg.

Sjekket 24pin-kontakten, og den ser helt fin ut, Når 24pin er koblet til HK, booter maskinen i maks 1sek, rekker jo ikke å registrere feilmeldinger heller. Men det jeg synes er rart, er at det fungerer "å jumpe" den, da går pumpa til jeg skrur av. 

Men det kan vel fremdeles være PSU som svikter ved boot? Min største frykt, er at det er HK, det blir fort en mye dyrere affære. 

Har prøvd å koble ut alle kontakter, men det sammer skjer fremdeles..

Håper coilwhine var PSUens første tegn til sykdom, og nå er den helt kaputt. 

Endret av Martin H
Lenke til kommentar

tror jeg har et temmelig bra oppsett nå :) (vet ikke om jeg kan bruke de to radiatorene jeg har lagt med enna)

post-311604-0-97916900-1442766119_thumb.png

hva synes dere? noe jeg mangler/ikke trenger eller kan fornadre på?

vet ikke om jeg vil ha UV blå eller bare blå.. vil helst ha så lik blåfarge som lysene som e i dataen min nå (temmelig mørk)

Lenke til kommentar

Kan jeg anbefale at du kjøper backplate til GTX 970? Jeg har selv denne og den ser FET ut sammen med EK nickel block. Det er tross alt baksiden som synes best i de fleste kabinett:

http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkj%C3%B8ling/GPU/EK/EK-FC970-GTX-Backplate-Nickel-Bakplate-for-GTX970132307-p0000100909

Når det gjelder viftestyring, aquaero:

Ja, du kan se vanntemp i software.

Ja, du kan styre pumpen gjennom software. Du kan for eksempel si at pumpen skal være 60% når vannet blir 33C osv.

Pump/res/top komboen du har valgt er noe av det beste. Sparer deg også for arbeid å kjøpe alt i ett slik du har satt opp.

Drainport: Den trenger ikke være vinklet nedover så lenge den er neders i loopen. Min er vinklet vannrett. Når jeg skal draine loopen kobler jeg til en "soft tube" slange og legger den ned i en bøtte. Deretter åpner jeg opp og lar alt renne ut (husk å åpne lokket på tanken din først ellers renner ingenting ut). Etter alt er rent ut tilter jeg kabinettet på høykant for å få ut de siste restene.

Mitt råd her er å lage en løsning som ser bra ut. Ikke modifiser kabinettet dersom det kommer til å se stygt ut.

Jeg brukte hard tubing første gang jeg bygde med vann. Jeg ville liksom at det skulle se "fett" ut. Er fast følger av Singularity Computers på youtube og hentet mye inspirasjon her.

Hard tubing er vanskelig om du skal ha mange "bends" i samme rør, men det ser da lekkert ut når det blir ferdig. Husk å puss de spisse kantene på rørene dine grundig. Du vil ikke punktere O-ringene i loopen din, da vil det lekke. Bruk fine hansker når du tar på røret slik at du ikke ødelegger overflaten med fett og dritt.

En annen ting er; vær tålmodig! Ikke tro du blir ferdig på en kveld, men sett heller av fem kvelder. Resultatet vil da bli mye bedre.

Til slutt. Legg ut bilder når du er ferdig ;)

Lenke til kommentar

Okay takk for råd :) kommer nok ikke til å gjøre noe stort med karbinettet før jeg er 100% sikker på at det blir fint og sikkelig..

Har allerede en back plate jeg synes er fun I mitt karbinett :)

post-311604-0-30803900-1442775148_thumb.jpg

Er fult klar over at dette kommer til å ta lang tid for å få det sikkelig bra.. må jo moddet karbinettet.. og kommer seg til å legge ut bilde hvis det blir bra ;)

Edit: har du bilde a ditt oppsett? Og ser det greit ut det jeg har funnet?

Endret av iam99pk
Lenke til kommentar

Okay.. hvilken hard tube bruker du?

Fant ikke noen andre hvite fitings og fant heller ikke ut om de passer isammen... men skal sende mail til de å høre om de passer isammen.

Men fant denne når jeg var rundt å sjekket på siden...

http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkj%C3%B8ling/Nipler/Diverse/Bitspower-str%C3%B8mningsm%C3%A5ler-m-turtallpuls-Keramisk-impeller-og-lager-sort124435-p0000072465

Er det vits å ha det eller ser det bare ut som du har en ting mere I loopen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...